Aktiv eller passiv RCL med AE TD12M o nåt mer...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Aktiv eller passiv RCL med AE TD12M o nåt mer...

Inläggav sibirien » 2020-03-13 18:49

Har en lite bakvänd situation på min hals. Historien är smålång och kanske inte så intressant så jag skippar den för stunden.

Det jag har är tre helt färdigbyggda lådor för mitt nya frontsystem till dedikerad bio. Rumsbygget i full gång. Till lådorna har jag:
3 st Acoustic Elegance TD12M 4ohm http://aespeakers.com/shop/td/td12m/
3 stycken horn B&C ME 45 https://www.thomann.de/se/bc_me45_1_alu_horn.htm
I dagsläget saknas alltså diskantdriver men idén som fanns var Celestion CDX1 1430 https://celestion.com/product/50/cdx11430/
Lådorna är alltså "figursydda" för ovan hårdvara.

Låda med ditlagt element och horn. Hornet i botten på högtalaren för att få det i rätt lyssningshöjd vid placeringen i väggen
IMG_1266-1.jpg
IMG_1266-1.jpg (121.83 KiB) Visad 1070 gånger

Översikt baffelvägg som den såg ut häromdan. Fattas en del gips och MDF ännu... (2 lager gips + MDF)
IMG_1321-1.jpg
IMG_1321-1.jpg (94.68 KiB) Visad 1070 gånger


Det jag behöver är alltså en driver och delningsfilter. Passiva eller aktivt.
Då jag inte själv klarar att designa passiva delningsfilter har jag jagat lite sporadiskt efter kunniga personer, dvs letat efter någon som kan bistå i att mäta upp högtalarna etc, helst på plats i min baffelvägg. Beställa grejer och löda ihop klarar jag själv när man kommit så långt :).
I jakten på filterdesigner kom förslagen upp att överväga att istället köra aktiv delning. Jämfört med att passivt filter sannolikt dyrare totalt sett då det kräver både själva aktiva filtret och fler slutsteg men kanske något som ändå kan rekommenderas? Förslag på filter har varit miniDSP 10x10HD eller om jag dubblar budget Xilica XP-4080. Går väl såklart att få till dyrbara passiva filter oxå men jag tror inte det är där jag ska börja.

Med aktivt filter vet jag om jag klarar att få till ett bra ljud själv hursom men förutsättningarna att få hjälp kanske är lättare. Härifrån kanske...
Till mitt förfogande har jag REW och en Dayton UMM-6 mätmikrofon och naturligtvis mina öron.

Fördelen med aktivt filter är såklart flexibilitet
Fördel med passivt är väl främst pengar men är det inte oxå så att aktiva filter riskerar brusa beroende på kvalitet?

Jag mottager mer än gärna tips på väg framåt. Designhjälp (mot ersättning) av filter. För- och nackdelar med passivt kontra aktivt. Samt lämplig diskantdriver.
(edit: kom på att jag kan nämna att jag finns utanför Strängnäs men är beredd på att åka långt för att få hjälp - även om baffelväggen inte följer med då 8) )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Aktiv eller passiv RCL med AE TD12M o nåt mer...

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-13 19:17

sibirien skrev:Fördelen med aktivt filter är såklart flexibilitet
Fördel med passivt är väl främst pengar men är det inte oxå så att aktiva filter riskerar brusa beroende på kvalitet?

Jag mottager mer än gärna tips på väg framåt. Designhjälp (mot ersättning) av filter. För- och nackdelar med passivt kontra aktivt. Samt lämplig diskantdriver.
(edit: kom på att jag kan nämna att jag finns utanför Strängnäs men är beredd på att åka långt för att få hjälp - även om baffelväggen inte följer med då 8) )


Aktiva filter brusar inte. I min setup brusar inte ens det digitala miniDSP. Det är till del beroende på vad filtret ska göra om det blir brus eller ej när det verkar i den digitala domänen. Har man för avsikt att justera upp basen, får man i regel ta ner högre frekvenser och då minskar signal/brusförhållandet. I den analog domänen kan det vara större marginaler, i bästa fall är det dynamiska omfånget större än t.ex. 96 dB för de billigast miniDSP.

Aktivt kontra passivt delningsfilter är komplext. Aktivt kräver fler slutstegskanaler och man är ofta begränsad till fixa brantheter för filtren, även om de digitala kan ha eq också. Ett passivt filter kan dra nytta av drivelementens impedanskurvor, man kan få annat än de där 6-12-18-24 etc. dB/oktav som ofta är fallet med aktiva filter. Allt är beroende på vad man vill ha för kurvor från de färdiga högtalarna. Något som man kan tänka på är om man vill hålla till goda med omvandlarna som sitter i de digitala filtren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Aktiv eller passiv RCL med AE TD12M o nåt mer...

Inläggav paa » 2020-03-13 19:38

Kolla på det här bygget:

viewtopic.php?f=3&t=61675&p=1777572

Jag skulle föreslå den diskanten från B&C.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster