subkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

subkabel

Inläggav pgv » 2005-07-24 08:52

Hej
Har precis köpt min första sub, Audio pro basic, som jag kanske kommer att modda. Men det var inte det som jag undrade över.
Min Audiolab 8000a förstärkare har bara 2 par högtalare uttag, så jag ska väl bara koppla 2 bra kablar till ingångarna på suben? Suben har alltså också en subkabel ingång. Tacksam för hjälp.

Vill också ta tillfället i akt och säga att jag gillar "Faktiskt" starkt och har lärt en hel del.
:D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: subkabel

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-24 13:26

pgv skrev:Hej
Har precis köpt min första sub, Audio pro basic, som jag kanske kommer att modda. Men det var inte det som jag undrade över.
Min Audiolab 8000a förstärkare har bara 2 par högtalare uttag, så jag ska väl bara koppla 2 bra kablar till ingångarna på suben? Suben har alltså också en subkabel ingång. Tacksam för hjälp.

Vill också ta tillfället i akt och säga att jag gillar "Faktiskt" starkt och har lärt en hel del.
:D

Känner inte till din förstärkare. Men min fråga till dig är, har du ingen pre-out eller liknande? Det blir lite budget-FI om du tänker dra högnivå till subben och sedan vidare till högtalarna. Om det nu var det du menade.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-07-24 14:09

Jag har ett högtalare par till subben och ett till de vanliga högtalarna. Skulle jag göra något för att använda subkabeluttaget på subben?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-25 21:23

pgv skrev:Jag har ett högtalare par till subben och ett till de vanliga högtalarna. Skulle jag göra något för att använda subkabeluttaget på subben?

Om du inte har högnivå ingång på subben (dvs sådan som vanligt högtalarkabel går in i) så vet jag inte hur det hela ska lösas..

Men jag kanske bara missförstått det hela.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-07-26 00:03

Jodå det finns högnivå ingång. Den använder jag nu, men undrar över om högtalare uttaget i förstärkaren och till subuttaget som ser ut som en rca i subben. Skulle det produsera bättre ljud?

Återgå till DIY-forum