In-bookshelf front speakers

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-16 20:36

Kalejdokom skrev:Jag har ju "glömt" att tacka för alla glada tillrop. TACK för alla glada tillrop! Även om det kan synas som ett enkelt projekt är det ändå lätt att frustreras över detaljer som krånglar och att det förstås alltid tar längre tid än man tror... och då är det uppmuntrande med en entusiastisk hejaklack. :)

Ikväll har det tyvärr inte hänt så mycket mer. Jag har ju snickarboa under altanen bakom huset och även om jag har belysning där, så blir det ändå trist och kallt på kvällen, så det får bli nya tag imorgon.
Nästa steg är i alla fall lite roligare då det handlar om att fräsa försänkningar, hål och avfasningar för element och portar.

Heter det förresten hejaklack eller hejarklack? :roll:

På A svara vi B och på B vet vi inte, men jag tror det heter hejaklack. Utan R
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-16 20:41

Ja, fast hejarklack ger fler träffar på Google... I-landsproblem!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-16 20:43

Kalejdokom skrev:Ja, fast hejarklack ger fler träffar på Google... I-landsproblem!

En hejare är ju en som är mer än duktig på något, och det är ju inte det man avser, tror jag
Man säger ju Heja, heja, heja
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav matssvensson » 2020-03-17 13:56

RogerGustavsson skrev:Nu hamnar högtalarna i hörnen av rummet. Tar du hänsyn till det? Närheten till sidoväggarna borde ge en del störningar från dem.

Jag tänker att placering nära begränsningsytor till och med kan vara en tillgång om man tar med dem i konstruktionsarbetet. Nu "speglas" högtalarna direkt i respektive sidovägg, så akustiskt kommer de uppträda som dubbelt så breda strålare ut i rummet som högtalarna ensamma. Vilket naturligtvis behöver tas hänsyn till i konstruktionen. Men all annan placering ökar avståndet till spegelbilden och innan avståndet blir tillräckligt stort för att vår hörsel ska lyckas separera högtalarljudet från spegelreflexen så ser jag större utmaningar med interferenser och ljudpåverkan från en annan placering än just väggnära.

Så tänker jag.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-17 14:13

Vi har ytterligare en faktor som spelar in, när bioduken är neddragen. Duken hamnar knappa 10 cm framför bokhyllan och med sidokanterna precis innanför högtalarelementen. Hur det kommer påverka de reflexer som normalt fås från ytan innanför högtalarna får vi se. Högtalarna kommer säkert att användas med duken både uppe och nere. :roll:

Jag är inte särskilt orolig... :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav nuffe » 2020-03-18 12:07

Dessutom kommer ju resten av böckerna i bokhyllan till viss del att fungera som diffusorer (stavning)


Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-18 23:59

Update! Två senaste kvällarna har fräsen gått varm under altanen och nu är faktiskt allt på plats för att börja mäta och skruva filter. :D

Här principen för "lådmontagen". En front och en gavel för varje låda. Försänkningen av elementen är nog mest för feelgood och så slipper jag fundera på om jag borde försänkt elementen:

Bild

Krångligaste baffeln var den här med horn och BR-porten. Här var jag tvungen att försänka hornet, eftersom det går ända ut i kanterna och annars skulle hindrat tygramen att sluta mot baffeln:

Bild

Så med alla element på plats:

Bild

Och en favorit i repris, slutresultatet med tygramarna på plats. Det var en rätt go känsla att förevisa resultatet för min bättre hälft. Man kan väl säga att hon inte varit odelat positiv till detta projekt, men nu är det happy wife - happy life again! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Adhoc » 2020-03-19 00:18

Jäkligt finurligt och snyggt. Den varianten får du patentera! :D

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Bjorn_ » 2020-03-19 00:22

Wow!

Jag hoppade in på sista bilden och hittade inte högtalarna 8O

Fick läsa från början, snyggt!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-19 00:33

Det där skulle du kunna tjäna en förmögenhet på att göra till andra som åxå vill ha det dolt men ändå ljudligt.
Ditt nya yrkesval kanske?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-19 01:02

Tack ska ni ha! Nu spelar dom! Bara basarna, helt utan filter - och det låter riktigt bra! Basarna börjar dala runt 4kHz så det låter lite lagom vintage. Men helt ok. Ulf Wakenius tolkar Esbjörn Svensson. Piano, bas och akustisk gura. Riktigt njutbart!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav matssvensson » 2020-03-19 09:49

Instämmer i hyllningskören! :D Superlistigt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-19 10:18

Du har gjort det jag tycker forumet skulle vara.
Att bygga efter egen skalle utan påverkan av vad andra har byggt och skapa något som andra kan ha som inspiration.
mer sån't på forumet tack.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-20 00:39

Som jag befarade var det inte lätt att få till några mätningar värda namnet, med högtalarna på plats så nära hörnet. För att få till något som gick att använda i Xsim fick jag skippa farfield och nöja mig med närfältsmätningar. Först en koll på hur dom presterar i lägre registren och det var en positiv överraskning! Först en mätning framför en av basarna:

Bild

Sedan mätning framför porten:

Bild

Slutligen en sammanslagning av Woofer och port.

Bild

För att simulera filter exporterade jag frekvenskurvor och impedansmätningar från REW till frd- och zma-filer för inläsning i Xsim. Efter lite laborerande landade jag i ett lite oväntat 12/6 dB/okt filter med svagt avtagande kurva mot högre frekvens. Helt ok filtervärden, förutom kondensatorn till basen, som blev onödigt stor (och dyr). Men övriga komponenter har jag i gottelådan i garaget, så det får duga. Lite skeptisk dock till att dela så flackt mot diskanten, men jag avvaktar lyssningsintryck innan jag löder ihop filtret.

Bild

Bild

Impedansen håller sig över 3 ohm och det ska inte vara något problem för min receiver:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-20 10:22

Glöm föregående inlägg! Efter att ha sovit på saken inser jag att det filtret inte kan passera kvalitetskontrollen. Att dela ett diskanthorn så flackt och dessutom så lågt i frekvens kan aldrig bli bra. Om jag dessutom får feeling och drar på volymen finns risk att bränna diskanten (plus att det förmodligen inte kommer låta så vackert i mellanregistret). Gör om, gör rätt!

Diskanten ska förstås delas 18 dB/okt och för att få en hyfsat ok övergång vid delningen får det bli 12 dB/okt för basfiltret. Nu lutar inte kurvan lika brant och delningen koncentreras runt ett högre register. Impedansen blir också något högre i diskanten.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav matssvensson » 2020-03-20 11:12

Spännande. Hur ser det ut om du vänder fas på bas eller diskant, så att man kan få en uppfattning om fasintegrationen genom delningsområdet? Det ser även ut som du kanske försöker få ut mer än nödvändigt ur boomern i området 2-3 kHz genom ett mer resonant filter än första versionen. Hur ser elementmätningarna ut utan filter?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-20 11:45

Simuleringen är gjord med diskanten fasvänd. Om jag vänder den så att bas och diskant har samma polaritet får jag en tydlig dip vid delningen. Dock är den betydligt mindre nu än när delningen först låg lika i frekvens för HP och LP. Jag har glesat isär delningen så att HP ligger lite högre och LP lite lägre än om man väljer "tabellfiltervärden".

Systemkurva med lika polaritet för båda element:

Bild

Här är kurvorna för bas och diskant helt utan filter. Att kurvan ligger lite högre mot lägre frekvens beror väl på hörnplaceringen och det är svårt att göra något åt i filtret. Jag får se när jag fått hem filterkomponenter hur det låter. Jag har ju möjlighet att justera via EQ om det skulle krävas. Kom ihåg att detta bara är närfältsmätningar, direkt framför elementen. Något annat lyckades jag inte få till med placeringen så nära väggar i hörnen.

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav matssvensson » 2020-03-20 14:54

Tack för bilderna! Dippen vi delningsfrekvensen borde kunna vara mycket tydligare om du tycker det är viktigt att filtret ger god fasöverenstämmelse mellan elementen i delningsområdet. Min ambition brukar vara att dippen ska vara så djup som möjligt (typ 20 dB eller mer) för att indikera att elementen summerar korrekt tidsmässigt (när du har dem rättfasade för ditt filter).

Det ser också ut som den extra energin hos boomern mellan 1500-4000 Hz är en elementegenskap och inte från ditt filter. Blir spännande och se hur du tycker det låter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-20 16:06

Dip:en var, som jag skrev, betydligt djupare från början, men då fick jag inte till SPL-kurvan utan en alldeles för hög puckel vid delningen. Genom att dra isär delningen fick jag en bättre kurva.
Men det kanske går att skruva på komponentvärdena för att jämna till kurvan...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav matssvensson » 2020-03-20 16:21

Kalejdokom skrev:Men det kanske går att skruva på komponentvärdena för att jämna till kurvan...

Ja, det borde gå att hitta en kombination som ger både god fas- och amplitudsummering. Det kan vara lite bökigare men det brukar gå :evil: :D .
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav JB » 2020-03-21 15:10

Riktigt snyggt bygge!
Ser lite roligt ut med den portade diskanten i mittenlådan :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-25 17:25

Bump! Idag kom Schenker med en låda filterkomponenter! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-25 21:21

Skönt med rena 2-vägsfilter, utan en massa lull-lull. Här snabbt ihopskruvat för test:

Bild

Som jag nämnt tidigare får jag inte till några vettiga mätningar på avstånd så jag gör på samma sätt som tidigare. Jag mäter i närfält, direkt framför respektive driver och framför porten. Lägger sedan ihop mätningarna i REW och resultatet blir ju ganska likt simuleringen i Xsim (se kurvan under). OBS att dB-skala och omfång skiljer lite mellan mätning och simulering.

Bild

Bild

Kullen mellan 100-700 Hz tror jag kommer av nära-väggen-placeringen och den kan jag enkelt EQ:a i receivern om det skulle behövas. Kort lyssning på Ulf Wakenius bekräftar mätningen. Det låter behagligt och balanserat. Återstår att snickra ihop båda filtren och få dom på plats inne i mittlådorna (hur tänkte jag där? :roll: ). Sen ska jag prova ut delning mot subbarna och dra upp volymen lite för att se (höra) om livekänslan infinner sig. Återkommer till helgen! :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav NADifierad » 2020-03-25 21:25

Kul :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Belker » 2020-05-24 13:43

Underbart och inspirerande bygge!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav rajapruk » 2024-03-22 16:34

Denna tråden hade jag missat. Underbart bygge! Extremt mycket i min smak.

Hur blev det tillslut? Låter bra?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2024-03-22 22:45

Jag ser nu att jag lämnat tråden osvslutad med en cliff-hanger. Jag blev väl helt enkelt så nöjd att jag glömde bort att slutrapportera. Sorry!

Men resultatet blev över förväntan och så mycket tweakande med eq och filter behövdes inte. Mycket nöjd, helt enkelt! 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster