In-bookshelf front speakers

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 01:45

Ja, eller vad heter det om man bygger in högtalare i en bokhylla...?

Nåväl, får man fresta med en liten byggtråd, så här mitt i allt elände? Alltid kan det glädja någon, i alla fall mig. :)

Det pågår en rätt rejäl makeover i vårt vardagsrum, tillika musik- och biorum. Mina dipol-hybrider som jag byggde förra året har fått flytta "bak" och tillhör numera en dedikerad 2-kanalsanläggning (bilden nedan tagen från "sweetspot" i en fåtölj mitt emot soffan). Med denna placering blommar dom ut på ett helt annat sätt än vid tidigare placering, som fronthögtalare i andra ändan av rummet. Med en enda knapptryckning vänder de dock snabbt på kepsen och spelar Surround Back vid biotittande. Kanske lite overkill som bakhögtalare (för att travestera en annan aktuell tråd på forat :) ) men som dipoler funkar de överraskande bra som surrounders.

Bild

Nog om bakhögtalarna - den här tråden handlar om nya fronthögtalare till bion och dom tänker jag bygga in i bokhyllan till höger och vänster om duken, där det idag mest står just en massa böcker och samlar damm:

Bild

Eftersom jag nu har min "high-end"-anläggning för finlyssning bak i salongen tänker jag satsa på lite mer PA-karaktär för frontkanalerna. Jag tittar på en del konsertfilmer och skulle gärna ha lite mer "live"-känsla i ljudet. Så efter en vända i garaget och en tur till BRL, ser laguppställningen ut så här; två Dayton Audio PA165 och ett Eminence APT150 horn på varje sida:

Bild

Det här projektet har fått starttillstånd förutsatt högsta WAF, därför vill jag säkerställa det visuella resultatet innan jag påbörjar bygget av högtalarna. Alltså startar vi med tygfronterna, som absolut inte får vara svarta! Det går åt rätt många små trälister för detta:

Bild

Ramarna monteras med en klutt trälim och en skruv i varje hörn:

Bild

Här på plats för att kontrollera att de smyger in med lagom toleranser mellan hyllplanen:

Bild

Och nu börjar det roliga (frugan vet inget om detta 8) ). Jag snubblade över denna sajt, som trycker foto på tyg och dom har bl.a. ett tyg för högtalarfronter:
https://www.bagsoflove.se/hogtalartyg-med-eget-tryck

Fram med kameran och fota bokhyllan. Efter lite trixande och div beräkningar lyckades jag designa ett tygtryck med mina böcker i bokhyllan, avbildade i skala 1:1. Så efter tre dagars väntan låg det paket i brevlådan:

Bild

Och så här blev resultatet med första ramen (av sex) på plats i bokhyllan. Någon som kan peka ut var tygramen slutar och "riktiga" böcker tar vid? 8)

Bild

To be continued, stay tuned!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav STDI » 2020-03-14 08:01

Helt fantastiskt! Jag tycker mig se något svart ovanför "frontböckerna". Den första utan det svarta är Skilda världar.

Hade du börjat med den bilden och bett mig peka ut var fronterna var skulle jag inte klarat det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 10:05

Helt rätt! Jag är själv helt fascinerad över kvaliten på tygtrycket och att måtten stämde exakt med det digitala tryckoriginalet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav shifts » 2020-03-14 10:17

Hejar på och ser fram emot fortsättningen. Planerar själv på en operation gömma-basmoduler-i-bokhylla framöver.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav NADifierad » 2020-03-14 10:40

Helt otroligt :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Bill50x » 2020-03-14 10:43

Instämmer i kören, skitläckert!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav juanth » 2020-03-14 12:33

Fantastiskt. Det här skulle kunna intressera både hifi & inredningstidningar mfl.
Kreativt Kalejdokom!

Nu kommer du få dubbletter i bokhyllan av 7-8 böcker...iaf visuellt. :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-14 13:04

Hur väl släpper det där trycket igenom ljudet?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 17:38

Ingen aning, men om du kollar på länken till tyget ovan så menar dom att det är ett tyg som har minimal påverkan på ljudet. Det ser hyfsat transparent ut om man håller det mot ljuset. Jag kommer ju att mäta upp för filterkonstruktion så då kan jag jämföra med/utan tyg.

Har varit ute på långpromenad under dagen, men nu är alla träramar färdiga. Kommer ägna kvällen åt gavlar och bafflar innan jag gör klart och klär resterande ramar. Får se vad jag hinner med.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 22:46

shifts skrev:Planerar själv på en operation gömma-basmoduler-i-bokhylla framöver.

Den operationen är redan slutförd. :) Fattas bara ett par tygramar till dom också, fast där blir det svart tyg (ramarna är klara, men tyget saknas).

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 22:58

Tillbaka till trådämnet. Jag fick sågat till bafflar ikväll, så nu kan man ana hur det kommer att se ut. En bas i vardera övre/nedre del och diskanthorn plus basport i mittendelen. Jag kommer att såga upp hål i hyllplanen så att det blir en sammanhängande kavitet på 30 liter per sida. Beklagar den allmänna röran, men det har åkt runt lite böcker och annat jox under projektets framdrift.

Bild

Och som TV-kockarna har jag förstås också förberett lite godsaker; Voila - alla tygramar är färdiga och på plats ser det då ut så här: :)

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-14 23:05

Skitfint.
Lite läskigt att det går att gömma dom så där.
Gör ett kassaskåp åxå när du håller på :-)
Det blir ju omöjligt att hitta
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-14 23:11

Kassaskåp behövs tyvärr inte längre då alla besparingar ju utraderades under gångna veckan... :(
Fast om man skulle börja spara igen kanske pengarna vore säkrare i ett skåp än på börsen...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Bill50x » 2020-03-15 11:36

Kalejdokom skrev:Kassaskåp behövs tyvärr inte längre då alla besparingar ju utraderades under gångna veckan... :(
Fast om man skulle börja spara igen kanske pengarna vore säkrare i ett skåp än på börsen...

Det finns ju annat än pengar som man är rädd om. Kan vara vissa viktiga papper, ärvda smycken eller annat med affektionsvärde etc. Ett kassaskåp är fö ofta brandsäkert så förvaring av sådant som inte bara får brinna upp/förstöras kan vara lämpligt att förvara på så sätt. Tex värdefulla data på ett usb-minne

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-15 12:11

Absolut. Repliken på kassaskåpet var mer tänkt som kommentar på börskrisen och inte så särskilt seriöst genomtänkt. :wink:

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav bassman » 2020-03-15 13:07

Böjer min rygg i krum.. Fan vad smart :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav guldfisk » 2020-03-15 22:56

Snyggt!

I och för sig blir det väl repetition i bokhyllan nu. Den riktigt pretentiösa hade photoshoppat ihop ett par imponator-titlar (som en aldrig tänkt köpa, än mindre läsa) :wink:
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-15 23:27

guldfisk skrev:Snyggt!

I och för sig blir det väl repetition i bokhyllan nu. Den riktigt pretentiösa hade photoshoppat ihop ett par imponator-titlar (som en aldrig tänkt köpa, än mindre läsa) :wink:

Ett bra bibliotek har väl flera exemplar av samma verk. :wink: Kul idé annars. Man kunde ju åka till något exotiskt bibliotek i Alexandria eller i London och plåta lite mer åtråvärda titlar. 8)
Det blir till att möblera om lite i hyllorna och rent krasst kommer ju en del böcker också att få flytta till annan plats eller gå vidare till sällare marker.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-15 23:46

Liten rapport efter dagens vedermödor. Jag prioriterade att förbereda och dra om en del kablage som konsekvens av min omflyttning och nya frontar i bokhyllan. Det blev till att tömma en stor del av bokhyllan och flytta pianot 8O för att komma åt allt kablage, som dessutom var noga buntat med eltejp och buntband :evil: . Jag kom alltså inte så långt som planerat/önskat med själva byggandet.

Nåväl, gällande bygget har jag sågat upp hål mellan hyllplanen:

Bild

...och monterat alla stödlister för bafflar och gavlar:

Bild

Därefter klätt alla invändiga sidor med Biltemas dämpfilt:

Bild

...och slutligen lagt en skiva Isover i botten på alla lådor:

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav NADifierad » 2020-03-16 07:31

Från vilken lägsta frekvens räknar du med att topparna ska jobba?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-16 09:09

Teoretisk avstämning vid 70Hz i 30 liter ger -3dB@64Hz, så det ser väl ut att bli en klassisk delning vid 80Hz mot subbarna. Med lite roomgain och (inte helt optimal) hörnplacering hoppas jag dock på lite boost som kan ge lite punch i lägre midbasen, så då kanske jag landar runt 60Hz delning. Tänker prova ganska flack HP-delning. Det lär klarna när jag får liv i systemet och kan börja mäta/lyssna.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav NADifierad » 2020-03-16 10:05

Får hoppas att du slipper blåsljud, med tanke på att du inte har baksidor på lådorna.
Men du avnjuter kanske inte film på absurda ljudnivåer :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-16 11:15

Baksidan utgörs av väggens gipsyta. Om det blir problem med visslande ljud i de små glipor som blir bakom hyllplanen så kan jag täta med tätningslist inifrån lådorna.
Jag kommer dock ha en gigantisk basreflexport riktad framåt, så jag hoppas att luften tar den (enklaste) vägen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Perfector » 2020-03-16 11:18

Kalejdokom skrev:Baksidan utgörs av väggens gipsyta. Om det blir problem med visslande ljud i de små glipor som blir bakom hyllplanen så kan jag täta med tätningslist inifrån lådorna.
Jag kommer dock ha en gigantisk basreflexport riktad framåt, så jag hoppas att luften tar den (enklaste) vägen. :)

Det spelar ingen roll hur mycket reflexport du har.
Om det finns ett hål stort som en tändsticka kommer trycket i lådan att pysa ut genom det minsta hål du har och låta illa som sjutton.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-16 11:19

Nu hamnar högtalarna i hörnen av rummet. Tar du hänsyn till det? Närheten till sidoväggarna borde ge en del störningar från dem.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-16 11:47

Jo, jag har väntat på den frågan. :(
Hur man ska ta hänsyn till det vet jag inte. Snarare att vara medveten om att det inte är optimalt. Jag har dock gjort lite ovetenskapliga tester och placerat ett par "vanliga" bokhyllehögtalare på samma plats och provat - och det funkar i mina öron helt ok. Förmodligen skulle det behövas gigantiska elefantöron eller att klä sidoväggarna med profilskum för att lugna ner alla reflexer. Det kommer dock inte att hända. :)

Det lär väl också bli svårt att utföra något annat än närfältsmätningar (med tanke på närheten till väggarna), men viss kompensation kan man ju förstås göra i filterkonstruktionen.

Men, återigen - detta är inte tänkt som "high end" med perfekt återgivning, alla hänseenden. Det har jag andra högtalare som är bra på. Vid filmtittande är det dessutom tio högtalare och fyra subbar som samsas om ljudrummet och då tänker jag att det inte är så himla noga! :P

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav NADifierad » 2020-03-16 13:18

Jag tycker att ditt resonemang är sunt :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav nuffe » 2020-03-16 15:29

Håller med dig NADifierad. Allt måste inte vara perfekt hela tiden, å dessutom vill du ha "perfekt" ljud så har ju du, Kajeldokom, andra doningar o ta till :D

Henrik

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Grahnbarr » 2020-03-16 18:57

Kul projekt och fina bilder!
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: In-bookshelf front speakers

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-16 20:29

Jag har ju "glömt" att tacka för alla glada tillrop. TACK för alla glada tillrop! Även om det kan synas som ett enkelt projekt är det ändå lätt att frustreras över detaljer som krånglar och att det förstås alltid tar längre tid än man tror... och då är det uppmuntrande med en entusiastisk hejaklack. :)

Ikväll har det tyvärr inte hänt så mycket mer. Jag har ju snickarboa under altanen bakom huset och även om jag har belysning där, så blir det ändå trist och kallt på kvällen, så det får bli nya tag imorgon.
Nästa steg är i alla fall lite roligare då det handlar om att fräsa försänkningar, hål och avfasningar för element och portar.

Heter det förresten hejaklack eller hejarklack? :roll:

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster