goat76 skrev:Jag förstår att du inte är helt klar och att du antagligen kommer justera lite fram och tillbaka några dagar, men vad låter bäst i nuläget, med basarna eller utan?
Om du inte kopplar i basarna, hur är ljudskillnaden med topparna ståendes på basarna jämnfört med topparna ståendes på stativen?
Intressant fråga .
Du ska få ett svar som kanske inte är så tydligt, men förutsättningarna är inte färdiga ännu.
Jag har inte monterat adekvata ( hårda ) fötter under subbaslådorna ännu . Bottenplinten är inte heller fastskruvad än.
Efter dessa åtgärder kommer basen bli än tightare. HYBRIDDIST har dock blutack som distans till baslådorna.
Däremot står det klart att den optimala platsen för KICKASSDIST är densamma som HYBRIDDIST med stativ.
Ljudet från subbasarna låter bättre integrerat nu än de gjorde med de större baslådorna. Och det beror på placeringen.
Det var detta jag ville kolla och detta blev jag glad över. Baslådorna är ju från början konstruerade för att vara underdelar till HYBRIDDIST.
Det är alltså en bra idé att placera subbasarna under topparna, åtminstone i mitt rum. HYBRIDDIST är fördröjda 20,5 cm i dsp filtret, eftersom subbasen är riktad bakåt. Det är hörbar skillnad till det bättre med delay.
De filteralternativ som låter bäst är Öhmans 18/30 elektriskt vid 78 Hz samt Phil Budds ( samma som REL ) alternativ med elektriskt ofiltrerade toppar och 12 dB filter, inverterat för subbasarna, delat vid 56,5 Hz. Jag har svårt att riktigt bestämma vad som låter bäst av dessa två. Ljudet låter bättre med dessa filter med subbasarna påkopplade.
Klart är att thx-delning 12/24 vid 80 Hz är sämre.
Med en sån delning låter HYBRIDDIST bättre helt själva på stativ helt utan subbasar.
Det sätt filtreringen görs, placeringen av baslådorna, och rätt ingreppsfrekvenser är alltså helt avgörande för att få bra integration.
Kan tillägga att LT:n till baslådorna är justerad med båda kanalerna och HYBRIDDIST aktiva, placerad på rätt ställe i rummet , och med musik med hjälp av hörseln.
Därför att riktiga instrument spelar många frekvenser samtidigt. Ett ingrepp vid låga frekvenser påverkar upplevelsen av instrumentkaraktärer i hela registret.