Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav MathiasJK » 2020-04-16 12:49

Hallå!

Jag ska alldeles strax köpa lite delar till ett par passiva delningsfilter och började därför googla lite angående vad för typ av kondensatorer man bör köpa. På utländska forum är det nästan uteslutande polypropylen varianter som rekommenderas, men här på Faktiskt.io har jag hittat flertalet trådar där polyester istället rekommenderas.

Jag har dock lite problem med att hitta någon sida som har ett brett utbud med kondensatorer tillverkade av polyester, så därför tänkte jag att det kanske är en bra idé och fråga vart ni köper era polyesterkondensatorer?
Om man tittar på tex Jantzen's utbud finns bara polyester i ett ganska snävt spann, resterande utbudet består av andra kvalisorter.

Jag har lite problem med att svälja hela den här ormoljegrejjen med kondensatorer, så min första tanke var att följa det som rekommenderas här på forumet, eftersom det sällan tillåts att medlemmar får proponera för dyra komponenter utan att bevis för deras påstådda bättre kvalité kan läggas fram. Jag har problem med att höra skillnad på andra saker där man bevisligen kan höra skillnad, så att lägga hundratals kronor på enstaka kondensatorer känns inte aktuellt.

Så polyester får det nog bli, i den mån som är möjligt.

Så, har ni något bra tips på vart man kan vända sig för att kunna hitta ett bredare utbud?
Utländsk sida är inget problem då även annat ska beställas från andra utlandet.

Tack på förhand!
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-04-16 13:24

Gissar att Hifikit kan leverera alla värden från Jantzents sortiment och inte bara de som finns i webshoppen. https://www.hifikit.se/komponenter.html?cat=551&store=

SCR är annars ett märke som gör bra saker. https://www.elfa.se/sv/manufacturer/scr/man_scr

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav Perfector » 2020-04-16 13:42

Här en till med stort utbud.
Dock kan det hända att dom packar minst 2 i en påse.
https://www.monacor.se/produkter/filmkondensator/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav Morello » 2020-04-16 13:56

Polyester uppvisar ofta något högre spänningsberoende (medför distorsion) jämfört med polypropen.

SCR som någon redan hänvisat till är bra och billiga.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-16 18:49

Eluxson är mycket billigare på Monacors filterkomponenter än Monacor själva (jag brukar handla där):
https://www.eluxson.se/359-mkt-kondensatorer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Polyesterkondensatorer till delningsfilter, vart?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-17 07:43

Kondensatorerna bör dessutom vara mekaniskt stabila. Om man klämmer på dem ska de inte ge vika som en tvättsvamp.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster