OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-29 13:24

Egentligen hade jag tänkt vila från DIY ett tag nu och bara njuta av att äntligen ha en hyfsat "färdig" ljud&bild-anläggning.
Men i dessa tider kan det vara bra att ha någon terapeutiskt bisyssla, att pula med när alla sociala event står på paus, så jag har tillåtit mig att tänka vidare på mina gamla HDS-basar, som ju har legat och dammat i decennier. 8O
Det är ett par 6,5" Peerless HDS 850438 (med fasplugg) och ett par 850439 (utan fasplugg) och för er som minns, så har jag ju testat dessa i basreflex, isobaric, TL och med slavbas - och i samtliga fall blivit lite besviken eller i alla fall inte funnit någon variant värd att utveckla vidare.

Bild

Vad återstår att prova? Jo, en bandpasslåda förstås! :)
Jag är ju väldigt nöjd med mina tidigare Carlsson-inspirerade byggen:
OA50.XLR viewtopic.php?f=17&t=38539
Loungesurraunders: viewtopic.php?f=3&t=65886
Men den Carlsson-modell som kanske lockat mest över åren är ju OA12, som med sin fina formfaktor och alldeles lagom avstämda baslåda imponerat ordentligt. Inte för att jag vet var jag skall använda dom, men det vore roligt att ha ett par i min "samling" - så det är min tanke, att bygga ett par Carlsson OA12-inspirerade högtalare. Notera att det inte alls handlar om några kloner, utan bara ren och skär konceptkapning. Och som grädde på moset stjäl jag lite från OA116 också.

Det blir alltså en nersajsad OA116 med bandpass-låda för basen och endast två diskanter under gallret - en OA112.BP 8)

Fanér, galler och diskanter finns i garaget och blev över från ovan nämnda surround-bygge:

Bild

Projektet kommer att bedrivas på lediga stunder och i full konkurrens med förvärvsarbete, hus- och trädgårdsfix, semesterfirande och diverse oförutsedda händelser. Utmaningen är att bli klar lagom till omröstningen för "Member of the year 2020" i höst. 8) Wish me luck!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav nuffe » 2020-04-29 13:41

Lycka till!!

Henrik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Morgan » 2020-04-29 14:40

Lycka till med det projektet. Men säg, kan man egentligen någonsin bli nöjd med 6.5"-basar?

Imponerad kan man ju förstås bli. Jag är imponerad av hur AE lyckades skapa bas med sina 4-tummare på 90-talet, och förstås Dynaudio med sina Contour-modeller 1.1 och 1.3 med 5" respektive 6.5". För att inte tala om Ingvars piPs, som är monstruöst imponerande för sin storlek.

Men nöjd? Nä, det räcker liksom inte. Man vill ha mer.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-29 16:27

Man får ju sätta in var sak i sitt sammanhang. Jag kan förstås inte jämföra dessa basar med mina åtta 10-tummare som sitter i min ordinarie 2-kanals setup. Avsikten är att trolla fram lite lagom välljud till en mindre anläggning, kanske för att avnjuta lite föraktad mässjazz eller slik westcoast rock.

Det är klart att jag förmodligen skulle sakna något om jag BARA skulle leva med dessa högtalare, men att säga att alla 6,5-tums högtalare per automatik skapar missnöje är ju lite förenklat.
Jag återkommer med lite mer tankar om projektet och varför jag väljer att gå denna väg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-29 22:12

Lite bakgrundsfunderingar. Sonabs 70-talare med nedåtriktad bas (OA116/OA2212) har ett väldigt flackt LP-filter till basen, 6dB/okt @ ca 300Hz. I mitt tycke kommer alltså för mycket av mellanregistret även att stråla från golvet. Att bygga brantare filter som dessutom delar lite lägre blir väldigt kostsamt, med stora drosslar och kondingar. För att delvis komma runt det här problemet kom jag att tänka på en 4:e ordningens bandpasslåda. Den har ju ett "inbyggt" LP-filter som gör att SPL-kurvan faller med ca 12 dB/okt ovan avstämningen - helt utan filter!

Om jag får till en passande avstämning med rimliga volymer på inre och yttre kavitet skulle det alltså passa utmärkt att använda en bandpasslåda till basen. Allt ljud kommer dessutom via porten, vilket möjliggör andra alternativ än att mynna basen mot golvet. Mer om detta nedan.

Mellanregistret, som ju i princip är samma element som basen, placeras i en sluten volym med blygsam storlek, vilket ger en önskad naturlig avrullning under ca 150Hz. I den bästa av världar skulle jag alltså kunna bygga den här högtalaren helt utan filter mellan bas och mellanregister. Möjligen kommer en enkel kondensator till mellanregistret behövas för att inte få en oönskad puckel runt delningsfrekvensen.

Bandpasslådor har ju rykte om sig att spela entonsbas (one note bass), men med rätt volymer och avstämning går det att få till riktigt fina kurvor med en jämn nivå över hela det aktuella frekvensbandet.
I mitt fall tänker jag dock testa att trycka ner kurvan i frekvens genom att medvetet stämma av runt ett snävare frekvensband. Tanken är dock att detta skall kompenseras genom den överlappning från mellanregistret som jag beskrev ovan. Beklagar om jag inte lyckas beskriva så tydligt i text vad jag vill uppnå, men så här ser "simuleringen" ut i WinISD, där den ljusblå kurvan är basen i bandpasslådan och den gula kurvan är mellanregistret i den slutna lådan:

Bild

Och så här ser det ut när jag yxat till en testlåda för att utvärdera hur väl simuleringen stämmer med verkligheten. Jag låter alltså porten mynna i samma baffel som mellanregistret; jag tänker att det borde ge förutsättningar för bra integrering mellan registren.

Bild

Bild

Lite ovetenskaplig dämpning...

Bild

Och ett par gavlar för att hålla ihop det hela. Att gavlarna är större än lådan beror endast på att jag hade dessa skivor ståendes och att jag inte ville såga itu dem:

Bild

Nu ska det firas Valborg och 1:a maj med arbetsdag vid sommarstugan. Tjolahej, tjolahopp!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Tangband » 2020-04-30 06:50

Kul att följa :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Fostex » 2020-04-30 10:15

Yes, superkul!

Klarar du att bygga ihop något så spännande och sedan fira valborg utan att testa, eller är det ett spel för galleriet? ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-04-30 11:43

Jag har blivit beskylld tidigare för att "bygga först och blogga sedan" men sanningen är att jag är för ivrig för att planera så strategiskt. Och det torde framgå med all tydlighet i tidigare trådar där dessa basar figurerat. Det har varit på snudd pinsamma svängningar och pudlar längs vägen :oops: . Alla försök har ju också avbrutits utan att fullfölja något bygge.

Så nej, jag har inte kommit längre. I kväll kommer våra barn med respektive och (första) barnbarn hem för att gästa oss över helgen, så nu är alla mätprylar undanstädade. Kanske på lördag att jag kan smyga ner i garaget en sväng, men jag lovar inget. :D

kjez
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-09-19
Ort: Halmstad

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav kjez » 2020-04-30 12:00

Följer detta med spänning! :D

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav DorreN » 2020-04-30 21:04

kjez skrev:Följer detta med spänning! :D


och jag slår "Volter" :-)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Bjorn_ » 2020-04-30 23:50

Tjena,

Jag har i princip avslutat ett projekt som du vet (bara lite småsaker kvar) :wink:

Med de filter jag testat så tror jag du på rätt spår med att dela basen brant. Jag delar ju digitalt, så jag har testat massor med olika delningar och bytt "on the fly". Man kan få lite mer kropp med att dela flackt, men det blir inte rent. Mitt slutliga (finns det?) filter är jättebrant för basen. Kanske slår in öppna dörrar här, men jag tror på din idé :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-01 00:14

I det här fallet hade det förstås varit jättebra med digitala filter, men här handlar det mest om att göra något kul av lite skrot som ligger i garaget. Dessutom är det sannolikt att högtalarna hamnar någonstans där det inte finns ekonomi eller intresse för krånglig elektronik. Hos min son t.ex.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav DVD-ai » 2020-05-01 06:57

Kul projekt :)

En tanke jag har är dock att du tappar det stöd som golvet skulle kunna ge om porten mynnade ut längre ner, sedan funderar jag på om det kan vara så att det är en bra ide att låta elementen arbeta lite liknande en 2,5 vägare.
Detta för att få upp känsligheten på konstruktionen men du borde även kunna få till en placering av 0,5 basen som är på 1/2 av avståndet från 1 basen till golvet och därmed kanske minska mycket av dom utsläckningar som gärna blir därifrån ?

Hejja hejja !!! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-02 20:16

Ja, placering med basporten mot golvet ska absolut utvärderas.

Idag blev det en "ledig" dag som jag hoppades på, så jag har hunnit göra lite första mätningar för att se hur det lirar i praktiken - och det ser hoppfullt ut...
Först ett par närfältsmätningar för att jämföra med simuleringen. Här är bara bandpasslådan vid mätning strax utanför porten:

Bild

Och här är närfältsmätning av bara mellanregistret. Båda mätningarna rimmar ju hyfsat med simulerade kurvor (vad som händer ovanför 3kHz är oväsentligt då de ju ska delas mot diskanter):

Bild

Och lägger jag ihop dessa mätningar i REW så blir det så här, ganska förväntat:

Bild

Motsvarande mätning av både bandpass och mellanregister liknar ju den sammanslagna kurvan. Här med mikrofonen ca 40 cm rakt framför mellanregistret:

Bild

För att få en känsla av hur det kan funka som komplett högtalare slängde jag ihop ett mycket grovyxat 12 dB/okt HP-filter till diskanterna med lite dämpning av nivån och placerade mikrofonen ca 30 cm från baffeln i lyssningsriktning (fortfarande helt utan filter till bas och mellanregister):

Bild

Mätningen är verkligen inget att kommentera i detalj, men det ger en hint om att nivåerna ligger hyfsat rätt. Nu har jag lyssnat en stund på Jessica Pilnäs och kan bara konstatera att det här projektet kommer att leva vidare. Nästa steg blir att utvärdera om porten ska mynna uppåt, bredvid mellanregistret eller mot golvet. Sedan skall jag fundera på baffelns utformning med lutning av mellanregistret och placering av diskanterna.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-03 12:01

Två saker att testa idag:
1. Försöka mäta om det blir någon skillnad mellan att mynna bandpassporten uppåt eller mot golvet.
2. Ändra storlek på främre kavitet och avstämning för bandpasslådan, för att utvärdera en mer platåliknande kurva i basen.

Nr 1 var ganska enkelt, även om det är helt ovetenskapligt hur man skall mäta. Jag placerade mikrofonen ca en meter rakt framför lådan, ca 50 cm över golvet.
Det är bara bandpasslådan som är inkopplad. Lådan är placerad mot en vägg, som på bilden med diskanterna ovan.
Först mätning med porten uppåt = Röd kurva.
Sedan vände jag på lådan och ställde den på 5 cm distanser från golvet, med porten nedåt och mätte med mik på exakt samma plats = Grön kurva.

Det blir ett ganska tydligt lyft på ca 3dB mellan 60-100Hz och ca 7dB mellan 100-300Hz.
Jag provade även att mäta med RTA under ca en minut med cirkulerande rörelse av mikrofonen ca 1 m framför högtalaren - och det gav nästan likadana.

Bild

Nr 2 kräver ju lite kirurgiskt ingrepp i lådan, så jag ber att få återkomma...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-03 14:08

Steg 2. Jag har lekt vidare i WinISD för att se vad man kan gör utan att bygga om lådan helt och hållet.
Det stannar vid att minska den yttre volymen till 5 liter och justera avstämningen något.

Bild

Porten blir här lite kortare:

Bild

Mätningen verifierar simulering ganska väl även om känsligheten mellan registren verkar diffa lite mer i verkligheten. Här har jag bakat ihop bandpass, mellanregister och summeringen i en graf:

Bild

Slutsatsen blir att denna avstämning också ser ut att funka hyfsat, men behovet av ett HP-filter på mellanregistret blir ganska tydligt. Ett 6 dB/okt filter vid ca 500 Hz kanske kan räta ut kurvan mellan 80-500 Hz. Jag har också gjort impedansmätningar på elementen så det blir att leka vidare i Xsim för att se vad som går att fixa med filter.
Jag har också lyssnat på lite musikmaterial en stund och det låter ju fortfarande riktigt bra... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-03 14:38

En konding på 100 uF till mellanregistret ser ju ut att kunna funka:

Bild

Bild

Men varför ser impedanskurvan ut så här när jag lägger till kondensatorn?

Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Grahnbarr » 2020-05-03 22:04

Sådan här trådar är anledningen till att jag besöker Faktiskt! :D
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav NADifierad » 2020-05-03 22:19

Hade varit kul som jämförelse om du även stämde av kaviteten som basen sitter i.
Så att det blir två basreflex avstämningar :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-03 22:54

Jo, jag har försökt - men det verkar inte som att elementen är lämpade för 6:e ordningens bandpass. Jag får i alla fall inte till någon vettig simulering.
Tanken med projektet är också att hålla nere storleken på lådan som helhet och ärligt tror jag inte att det går att kräma ur så mycket mer lågbas ur dessa basar. Xmax och Fs sätter ju en del fysikaliska gränser.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-03 22:55

Grahnbarr skrev:Sådan här trådar är anledningen till att jag besöker Faktiskt! :D

Tack, smickrande och uppfordrande! :) :|

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav NADifierad » 2020-05-03 23:19

Det är som du säger :)
Ytterligare en slitsport påverkar storleken radikalt
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav nuffe » 2020-05-08 14:10

Håller med Grahnbarr, Kajeldokoms trådar är bra.

Ser att du använt Xsim till flera av dina senate byggen. Skulle man ödmjukast kunna få en lektion hur man gör?
Börjar närma mig det stadiet i mitt långtids projekt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-08 14:48

Använder Björn-tråd vet ni... :wink:

Gällande Xsim så är vi nog lika noviser, båda två. Vi dryftade ju detta lite i min förra dipolbyggtråd och jag har väl inte lärt mig så mycket mer och gör väl kanske inte allt på helt rätt sätt, men det verkar funka ok ändå. Bäst vägledning är kanske att söka på nätet, se t.ex. länkarna nedan. Gällande det konstiga rippel jag fick i bilden ovan, så berodde det på att jag fått in konstiga värden på fasen. När jag tog bort fas-värdena ur impedansmätningen blev det helt "normala" kurvor.

Saxat från förra byggtråden:

Jag har ingen tidigare erfarenhet av simuleringsprogram och ärligt talat varit lite skeptisk men ändå nyfiken på hur det funkar och hur väl det kan stämma med "verkligheten". Basta! är säkert bra för dom som behärskar alla teorier, men jag fastnade för Xsim efter att ha surfat runt på diverse sajter.
Programmet kan man ladda ner gratis här: http://libinst.com/Xsim/XSimSetup.exe
Skapat av en medlem på DiyAudio, här är presentationstråden: https://www.diyaudio.com/forums/softwar ... igner.html

För att "lära" mig delar av Xsim har jag bl.a. studerat Audio Judgement och Impulse Audio, t.ex:
http://audiojudgement.com/3-way-passive ... using-xsim
https://www.youtube.com/watch?v=Ccqij1DZafs

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-24 19:13

NADifierad skrev:Hade varit kul som jämförelse om du även stämde av kaviteten som basen sitter i.
Så att det blir två basreflex avstämningar :) .

Jag kunde inte riktigt släppa detta utan att prova, så idag har jag lekt med WinISD för att se om det gick att hitta någon mix av volymer och avstämning som gav bättre resultat utan överdrivet stora lådor. Här är en rimlig version, med en främre volym på 5 liter och bakre på 14 liter. Kurvan ser också hyfsat jämn ut i hela det önskade registret. Simuleringen pekar också på några dB högre output jmf med tidigare testvariant.

Bild

Det blev alltså till att stuva om lite i testlådan. Jag tog bort mellanregistret för enklast möjliga åtgärd:

Bild

Och simsalabim - det ser mycket bättre ut än förra 4:e ordningens bandpass! Jag har även hunnit testa att spela musik ihop med att par mindre "bokhyllehögtalare" och det låter faktiskt riktigt lovande. :)

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-26 19:04

Update. Jag har testat vidare och varierat portlängderna lite. Även gjort en del simuleringar i Xsim och labbat med lite filterkomponenter för att tämja en oönskad midbas från bandpasslådan.
Och se, det verkar riktigt lovande! :D Det här projektet kommer att bli av och gå i mål!

Kanske att en nalkande hemester i karantän kan bjuda på några dagar i snickarboa under altanen. Jag håller tummarna!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-12 21:28

Jodå, projektet lever! :D
Jag var ju väldigt nöjd med senaste testet med 6:e ordningens bandpass - men det har skavt lite att lådorna blir lite för stora. Målet var ju att hamna så nära OA12 som möjligt i storlek och med stöd av bandpasslådan ändå få ut hyfsat fullfrekvent återgivning. Så jag har återgått till 4:e ordningens bandpass (med endast frontkaviteten portad) och hittat en ny mix av volymer och port som ger nästan samma respons som den avsevärt större lådan jag senast testade.

Så nu ser det ut så här, med bandpassbasen till vänster och mellanregistret i sluten låda till höger:

Bild

Och med "frontbaffeln" riktad uppåt och placering mot vägg ser det ut så här, med slitsporten i mitten och lite hafsigt tillyxat filter och två diskanter:

Bild

Mätning av bara bandpassbasen (strax framför mynningen av porten):

Bild

Och här en simulerad totalrespons efter att ha lagt in närfältsmätningar från alla tre register i Xsim och lite filterkomponenter inlagda på en höft:

Bild

Och visst låter det bra nu också, när jag provspelar mina testskivor med mix av diverse musik. 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-05 09:58

Bump! :)

Projektet fortlever efter lite välbehövlig DIY-semester. Finns det någon vänlig OA-12-ägare som skulle vilja bidra till lite reverse engineering och ta några mått på en låda? Enligt dataspec så är yttermåtten 20x46x34 cm, men jag skulle vilja veta hur höjdmåttet är fördelat på:
Sockel/fötter: X cm
Själva trälådan: Y cm
Uppstickande galler: Z cm

Av nyfikenhet vore det också bonus att få veta basreflexrörets diameter och längd. 8)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Maccis » 2020-08-05 20:48

Skicka ett meddelande till STDI - han har väl ett antal Carlsson's, förhoppningsvis OA12.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav fonzeka » 2020-08-05 22:43

Lite mått från en av mina OA12 :)
Trälådans höjd 390mm
Gallret 55mm totalhöjd och ca 40mm sticker upp när det är monterat
Fötter 29mm
Rör 280x70mm innerdiametern kan nog diffa något, svårt att mäta när öppningen är konad.
#faktiskt.se@quakenet

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster