Nytt multikanalsljud, några undringar/frågor (hgt/slutsteg)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MartinMalmo
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2020-05-07

Nytt multikanalsljud, några undringar/frågor (hgt/slutsteg)

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-08 14:28

Då var det dags för multikanal igen. Kört stereo ganska länge nu men en vän ska flytta från hus till stan och ska då skrota hemmabion som är lite overkill för lägenhet så jag ska köpa hans hembio-stärkare.

Nåja, jag har några frågor som jag hoppas experterna här kan besvara. :)

Jag kommer köra två par högtalare sido/bak samt två basmoduler.

Vi börjar med basarna:
Fråga 1: Någon här med erfarenhet av märket DynaLab?

Här är en simulering på en av deras 8":are som reas ut svinbilligt på parts-express nu (88 liter, underavstämda till 30 Hz (även om det ser ut som 35 Hz i Basta! Bonusfråga: Något jag missat i programmet tro?)
Bild


Sido- och bak-högtalarna kommer bestyckas av totalt 8 st BOSSO-MuPPS (TG9FD-04 från Peerless) element, kostar $16 på parts-express, en polare ska även ha 4 st. Frakten är c:a $25 oberoende på hur mycket man shoppar.

Bakhögtalarna kommer bli hörnplacerade ovanpå varsin basmodul, enligt snabb-skiss i paint: :oops:
Bild

Simulering: (Slutna lådor på 3,4 liter)
Bild


Fråga 2 & 3: Finns det några nackdelar att placera bakhögtalarna så i hörnen? Tror det blir snyggt med prisma-formade lådor men är det bättre att ha rätblocks-form och ha ett element spelandes framåt och ett åt sidan?
(Basmodulen måste i hörnorna)

Sidohögtalarna blir i också prisma-formade och taket är den enda placeringsmöjligheten, igen en fulskiss:
Bild

Fråga 4: Finns det någon pekfingervisning på var de ska sitta i djupled (kanske rakt brevid så att säga)?
Här kommer en bild på simulering från REW där rummets dimensioner och lyssningsplats (markerat med ett +) samt var fronthögtalarna/basmodulerna står.
Bild
(Dryg dipp vid 60 Hz :? jag har dock turen att jag kan stänga båda dörrarna till v-rummet så det blir tätt)
(Har höftat lite med "Surface absorbtions" utöver vanliga möbler som soffa/bokhylla så har jag en stor och tjock (170*230*30 mm) samt två panelabsorbenter (Isover glasull 1200*600*90 tror jag). Har fler som skall ramas/kläs in.


Nu till slutsteg. Jag har kollat på denna från thomann för 1398 inkl frakt.
https://www.thomann.de/se/the_tamp_e400 ... #bewertung
Nån bland recensenterna gnäller på att fläktarna låter men jag har sovrummet bakom vardagsrummet så att säga så det är enkelt att slänga in slutsteget i sovrummet om det stör.

Fråga 5: Vad tror ni om den som slutsteg för två basmoduler (87 dB 1W/1m och R(e)/Z(min) på 3,16 ohm)?

Det finns ett annat, mycket billigare alternativ. en snubbe i stan har 2st Class T-Amp 2070 pop-pulse-moduler/kretskort + nätdel. De ser ut såhär:
Bild

Det enda jag kan hitta är vad som står här (utgången produkt) och det är att den lämnar 2*40 W i 8 ohm. Det vore grymt om det gick att bryggkoppla och få ut 2*80 W (min blivande stärkare lämnar 100 W per kanal i 8 ohm).
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-dev ... -5650.html

Fråga 6 och sista: Är det någon som känner till något om denna T-Amp 2070 pop-pulse?

Det var alles. :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Nytt multikanalsljud, några undringar/frågor (hgt/slutst

Inläggav AndersP » 2020-05-11 15:09

Det blir mycket strul för 40 W med dom där stegen.
Det upplagda basstegsalternativet för din del är Behringer A800 med 2x140 W i 8 Ohm. Under 2000 kr på thomann.de.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/behringer-a800-stereo-amplifier-review.10499/
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster