av p1plarson » 2020-05-14 22:31
Hej!
Inga exakta svar här, men för många år sedan fick jag ett par jättelika exponentialhorn av min händige bror.
Han hade hittat ett parti marmordiskbänkar som blivit kantstötta under transporten. Tyvärr var jag tvungen
att göra mej av med dessa högisar så jag kan inte i detalj redogöra för hur de var uppbyggda.
Men de lär varit bearbetade med allt från handsåg och mejsel till borrhammare och vinkelslip. Sammanfogning
med betong, epoxy, armeringsjärn och fogmassa. En del inre delar (exponentialhorn, många sådana delar...)
lär ha varit gjorda i plyfa.
Rent praktiskt var det i alla ordens betydelser "stadiga pjäser", ingenting man bara flyttade för att man letade
efter någonting som rullat in bakom. Man behövde hjälp av minst en kompis, en kraftig sådan.
Även om materialet i högtalarna kändes heldött, inga märkbara vibrationer någonstans, så var det många andra
saker i lyssningsrummet som lätt kom i rörelse om man råkade vara lite frimodig med volymratten.
.
Min tro är att ett stenföretag som gör diskbänkar, fönsterbrädor, badrumsinredningar och liknande, utan problem
sågar till skivor i de former och storlekar man behöver. Men man kan få vara tvungen att betala för den
bekvämligheten. Skall man göra mindre högtalare kanske de har stuvbitar.
Brorsans skivor, det var ett ganska stort parti, han byggde fler än ett par stora horn; men dessa var ju billiga,
men de krävde en hel del omsorg innan de kunde bli högtalare. Skulle gissa att blocket kan vara ett bra ställe
om man vill upprepa den sortens bygge, inom en mer försiktig budget.
Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)