Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav MathiasJK » 2020-05-10 19:50

Hallå!

Tja, min fråga är väl som ämnet, vad för prisvärda diskanter finns det numera som är värda att testas? Peerless/Tymphany har ju ett gäng prisvärda diskanter som jag sett nämnas här, allt från BC serien via XT till D27/DX27 och så vidare.

Finns det några mer för säg max 750 styck som är väl värda sitt pris? Tangband kanske har något?
Några av de redan nämnda du/ni tycker något särskilt om?

Eftersom smaken verkar variera stort när det gäller diskanter så tänkte jag att det kanske kunde vara värt att testa lite olika modeller när kostnaden ändå inte blir så värst stor.

Två stycken som är givna redan är 913000 då jag redan äger ett par och XT25 då jag tänker använda mig av en Waveguide någonstans längs resan mot välljud och den verkar tack vare sin uppbyggnad vara tacksam att montera i en WG.

Frontplatta får inte vara större än standarden 105mm men mindre och mer udda form gör inte så mycket. En jag sett nämnas som jag skulle vilja köpa om den fanns i produktion är D26NC55, men den produceras inte längre, hur står sig D26NC56 mot 55'an? Spridningen ser ut att skilja sig en del, bättre eller sämre berör ju på tänkt applikation, men någon som testat de båda i likvärdig setup? Den udda formen tilltalar mig, och på en baffel utan wg så föredrar jag nog denna formen före den runda vanliga.

Min tanke är att fnula ihop ett liten basreflexlåda till ett av mina fyra par HDS 830875 och ihop med denna testa både olika diskanter och även bafflar, placering av element i djupled och annat, då det börjar kännas som att jag måste börja testa saker för att kunna komma vidare på resan mot egenbyggt välljud. Målet är att få ihop en välljudande stativare som gör mig hyfsat nöjd åtminstone, vart det tar vägen sen vet jag inte riktigt än. Tanken är alltså att hitta en fungerande låda för 830875 som har löstagbar baffel som jag sedan kan experimentera fritt på.

Delningsfrekvens är ju svårt att säga någonting om, men att dela hyfsat lågt verkar ha flera fördelar så det är väl något jag tänker mig testa, så säg 2,5 khz som minimumkrav då. Det klarar väl iofs de flesta diskanterna, men ändå :)

Något som trivs hyfsat nära vägg lär det iallfall bli. Och av större format än stativare. Målet är först och främst kunskap om hur saker och ting fungerar, så jag kan göra val som är bättre baserade på kunskap än gissande och lyssnande på vad andra tror och tycker, vilket verkar vara lika delat som röven är.

Tack på förhand, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav Perfector » 2020-05-10 19:55

En hel sida med bra diskanter, utom de allra billigaste som bör undvikas.
DT107 med en kalasfin kurva.
DT-254 som är underbar i klangen och kan delas vid 2 kHz och tål då 150 Wat i system.
Övriga är också fina med de2 är mina personliga favoriter.
https://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/

Därtill kommer några banddiskanter som jag bara provat i begränsad omfattning men där ingen gjort mig besviken
https://www.monacor.se/produkter/band/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav Tangband » 2020-05-10 20:47

HYBRIDdist använder denna, tillsammans med en waveguide och adapterplatta.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 33000.html.

Den har väldigt rak frekvensgång.
Ett riktigt bra diskantelement om du frågar vad jag tycker, men den bör delas över 2 kHz .
Med waveguide har den väldigt låg dist mellan 2 kHz - 20000 Hz, vilket man kunde se då Hammarn gjorde distmätningar på FUKDIST som har samma element .

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav gopnik » 2020-05-10 21:47

Båda varianterna av ScanSpeak 2606/920000 är riktigt fina. D eller H, beroende på vilket spridning man önskar sig.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav Tangband » 2020-05-10 22:31

MattihasJK
Ladda ned EDGE i Basta ! Prova simulera med olika placeringar av element på en baffel för att se vad som händer.
Det är en kul resa , :) testa dig fram och läs som en början Tooles bok ” sound reproduktion” samt John Atkinssons measuring loudspeakers i stereophile .

Du kan även studera testerna Amirm gjort på senare tid av högtalare på audiosciencerewiev.
Här ser man att ofta gör en waveguide att övergången vid delningen diskant/boomer blir bättre med avseende på direktivitet. Här kan man även läsa om mindre bra implementeringar med waveguide.

Troelsgravesen har testat dina baselement
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav avr7000 » 2020-05-10 23:44

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav darkg » 2020-05-11 09:20



Sänkta priser på Seas på Hifikit!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-05-11 09:49

Pratar vi Seas och waveguide så har vi DXT, https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... zontalTab2

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav nuffe » 2020-05-11 11:24

Denna är jag nöjd med,
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 33000.html
Går även att kombinera med Waveguide.

Henrik

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav MathiasJK » 2020-05-11 17:09

Tack för svaren! :)

SS 8320 och 8330 är ju SS's variant på Vifa's XT25, med väldigt lika parametrar så trots kanske lite, eventuellt, bättre kvalitetskontroll hos SS så väljer jag nog Tymphany's billigare element. Jag vet inte om det är någon annan som sett det, men Tymphany har i sitt sortiment en XT25 variant som har en fasplugg som är väldigt lik den SS använder på sina dyrare ringradiatorer, modellen heter:

TPY25T04S0062

Den har även mindre frontplatta. Tycker väl den kanske kan vara värd att eventuellt testa, parametrarna är ganska så lika XT25SC90-04. Det är något med Tymphany's prisvärdhet och bredhet i sortimentet som är väldigt tilltalande. Det enda jag kanske ser som saknas är ett ordentligt mellanregister, men det saknas ju hos flera andra tillverkare med.

När det gäller element med metallmembran så verkar väl SB26ADC vara prisvärt och rekommenderat som jag faktiskt hade glömt bort, tack för nämnandet av den. Jag har lite dåliga erfarenheter av metallmembran sen tidigare, men det kan ju ha berott på andra saker så det är nog värt för mig att testa igen.

Vet någon om SS920000 har något motsvarighet i Tymphany's sortiment? H versionen är ju åtminstone lik H26TG i utseendet, mer som är likt under ytan?

När det gäller Waveguide lösningar så står ju givetvis DXT på intresselistan, även wavecor har ju en 30mm tygdome med en wg, även en 22mm väl? Sen har ju SB släppt en 26mm tygdome med wg. Dessa lösningar ligger ju lite högre upp i pris, men är ändå inte så värst dyra.
DXT har ju många byggt med och nästan alla verkar nöjda. De andra modellerna har jag dock inte sett något mer än att de har nämnts, men inga byggen. Någon som vet om något bygge eller test kanske?

Jag letade länge efter en lösning med diskant+wg som fungerade bra med en frekvensgång utan allt för stora avvikelser och kom till slut fram till att XT25+WG300 uppfyllde dom kraven, men egentligen så skulle jag estetiskt sett vilja ha en wg med samma mått som Visatons WG148 dvs ~150mm. Det ser lite trevligare ut sen så skulle det passa bättre ihop med ett mellanregister på ungefär samma diameter, som nog är tanken att använda längre fram till kommande byggen. Jag har dock inte sett några mätningar på XT25 och WG148, hade vart kul att se några sådana.

Lite kul att XT25/WG300 har använts även här på forumet och att det eventuellt finns adapter att få tag på smidigt. Kombinationen fungerar mer än väl tillfreds av er som testat?

Tycker det här med Waveguide är väldigt intressant och har planer på att experimentera med detta lite längre fram, då passar det ju också bra att kanske ha ett par olika men ändå bra diskanter till hands.

Jag vet inte vad det är jag har emot Monacor egentligen, men jag drar mig lite för att köpa saker ifrån dom av någon anledning. Priserna verkar rätt tilltagna för det man får jämfört från andra, betyder ju dock inte att det är något fel på dom så kanske borde köpa någon diskant därifrån bara för att så att säga motbevisa mig själv om kvalitén och ljudet.

När det gäller Edge så leker jag lite i det programmet emellanåt och håller just nu på att läsa Toole's bok, väldigt intressant det här med akustik, förhoppningsvis ger det väl en bredare insyn i det hela när jag väl är klar. Hyfsat lättläst och lättsmält verkar den vara såpass långt jag har kommit.

Förresten, när det gäller Founteks banddiskanter, hur låter dom och hur står dom sig mot motsvarande dome element?
Är lite sugen på att kanske testa ett sådant element med.. Blir ju dock en ganska stor summa om jag skulle ge mig på att testa alla dessa elementen haha, kanske lite väl överkurs, än så länge.

När jag ändå postar något, finns LTS elementen i Inos sortiment av element eller är det helt kört att få tag i dom numera?

Mvh, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav MathiasJK » 2020-05-11 17:43

Har en till fråga, är det någon som vet varför de flesta diskanterna har sin 105/110mm faceplate? Tycker väl en mindre diameter har mer möjliga användningsområden och medför närmare C-C mått mellan elementen, måste finnas någon annan anledning än att det bara blev så?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-11 18:26

Jag använder Fountek Neo cd 2.0 i mina dipoler och är väldigt nöjd med dom. Jag säger inte att dom är bättre än dome men jmf med SS 9105 och Vifa XT25tg30 upplever jag ett behagligare diskantljud helt fritt från essande eller vassa register. Ju högre och brantare man kan dela dom desto bättre. Jag delar 18 dB/okt vid ca 3kHz.

https://www.youtube.com/watch?v=b6qkdzIRKZE
viewtopic.php?f=3&t=69167

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Prisvärda diskanter som är värda att testas?

Inläggav odysse » 2020-05-13 07:43

jag är på väg att pröva en banddiskant från fountek till mina ob byggen men har inte lyckats bestämma mig för vilken modell , är det ngn som har erfarenhet av hur dom skiljer sig ljudmässsigt ?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster