Peerless XLS 10"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-06 22:55

Trist med sjukdom. Hoppas att du blivit frisk!
Jag söker själv inspiration för omdisponering av mina åtta XLS10, så därför att jag snubblade över denna tråd.

Inom snar framtid kommer jag att bygga om mina dipoler och högst troligt blir det isobarik. Mina tester har varit mycket övertygande! Gällande slutna lådor till XLS10 så verkar det funka med riktigt små volymer, så allting över 15 liter per element är väl ganska safe.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kraniet » 2022-04-07 10:50

AndersP skrev:Ha, ha.
Fy dig som letar upp gamla trådar.
Pga av långvarig sjukdom har jag inte fått ett dugg gjort och elementen står bara i sina kartonger och dammar. Men vem vet, i sommar kanske jag kan använda hyvelbänken och stå ute och fräsa mdf? Har dåligt med ström i garaget, men elverk finns kvar efter min motorsportperiod. I så fall bygger jag 8 lådor med 2 motående basar i varje för att få bukt med vibrationerna. Det blir enklast möjliga lådor.

Vilken lådvolym ska ja satsa på?


Vilket element är det du har? Är det ursprungsversionen med ultralågt Qts? Den går ju bara att använda till sluten låda eller passiv radiator.
Sluten låda blir det ju ca 35 liter per element med lagom mängd fluff i lådan, 40l om du inte ska fluffa. Dvs om du vill ha en lådvolym som är 10ggr elementets pumpförmåga.

Bästa är ju om du kan vända ena baselementet i lådorna så att du släcker ut 2-tons disten.

Men eftersom du har 16 st så spelar det nog inte så speciellt stor roll nåt av det där.

Basta visar 124 dB vid 20 Hz med 16 element med rumsstöd
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-07 11:27

Kraniet skrev:...en lådvolym som är 10ggr elementets pumpförmåga.

Är det där en vedertagen tumregel? Är det för att undvika (för) höga tryck i lådan? Förklara gärna!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav I-or » 2022-04-07 11:44

XLS 10 har en någorlunda linjär luftpumpningskapacitet om ca 0,44 lp. Detta gör att kavitetsluftens olinjäritet inte blir påtaglig förrän volymen understiger ca 15 liter per element (andratonsdistorsion om ca 3 %). Med så pass små lådor bör man dock vara medveten om att effektåtgången för att driva konerna till xmax blir betydande, men det har nog alla insett redan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kraniet » 2022-04-07 13:17

Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:...en lådvolym som är 10ggr elementets pumpförmåga.

Är det där en vedertagen tumregel? Är det för att undvika (för) höga tryck i lådan? Förklara gärna!


Det har diskuterats en hel del på forumet.
Är ju en tumregel. 10ggr är ju enkelt att komma ihåg och ger rimliga (?) lådvolymer.

Här är det som Ingvar skrivit om det.
IÖ skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.


Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.


En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.


PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.


PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.


En replik på det från Svante

Svante skrev:Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.

Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.

Distorsionen är framförallt andraton.

PS Jag kan ha skrivit att 1% inträffar vid 160 dB någonstans på forumet, jag kom ihåg fel förut och det var ett fel som satte sig fast i mitt huvud. 1% inträffar alltså vid 150 dB.


Undra om det var här det diskuterades ursprungligen:
viewtopic.php?p=723769


Här är siffrorna Svante simulerade fram:
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav paa » 2022-04-07 16:55

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-07 18:36

Ok, jag inser att hur jag än bygger så kommer jag ha headroom långt upp mot de där gränserna på ljudtryck.
Jag har ju många* baselement för att jag byggt med dipol. När jag nu funderar på att gå över till slutna lådor skulle jag troligen klara mig utmärkt med endast ett element till subbas i respektive kanal L/R.

*) Varje normal musikkonsument betraktar väl åtta 10-tums basar som hysteriskt överdrivet. Eller 16 st för den delen. 8)
Nu när jag har alla basar är det ju kul att använda dom, bara för att jag kan. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-07 20:19

Jag tänker inte kapa den här tråden med mina egna bryderier, men bara som info hur mina tankar går och kanske som lite inspiration till Anders, vill jag bara visa vad jag håller på med.
Jag har ju 4 st XLS-10 i ripol (dipol) i dessa skapelser men funderar på att bygga om insidan till en sluten låda. Då råkar det bli ca 32 liter tillgänglig volym - alltså skulle det passa som en smäck att sätta 2x2 element i isobarik, kon mot kon och med yttre elementens magneter mot baksidan av lådan.

I testlådan jag har på golvet bredvid är det precis 16 liter och det låter alltså förvånansvärt rent och djupt. Just nu helt utan ekvalisering.

Bild

Bild

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav jansch » 2022-04-07 22:44

Kalejdokom skrev:Ok, jag inser att hur jag än bygger så kommer jag ha headroom långt upp mot de där gränserna på ljudtryck.
Jag har ju många* baselement för att jag byggt med dipol. När jag nu funderar på att gå över till slutna lådor skulle jag troligen klara mig utmärkt med endast ett element till subbas i respektive kanal L/R.

*) Varje normal musikkonsument betraktar väl åtta 10-tums basar som hysteriskt överdrivet. Eller 16 st för den delen. 8)
Nu när jag har alla basar är det ju kul att använda dom, bara för att jag kan. :)


Notera!
Det är ljudtrycket INUTI lådan som Svante redovisar och det är då inga extrema siffror alls

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-07 23:26

Ja, jo, lite slarvigt kommenterat av mig. Jag har förstått att det är inre SPL det handlar om, men att det också talas om vad som gäller för att kunna nyttja fullt Xmax - och det är det jag menar, att jag förmodligen aldrig kommer att spela i närheten av max konutslag. Visst är det härligt att kunna dra på lite ibland, men det ska fortfarande vara njutbart och inte plågsamt för öronen. Jag eftersträvar inga infranivåer eller ljudtryck som stör villaidyllen. :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav AndersP » 2022-04-10 15:07

Kapa gärna tråden med egna bryderier. Bara det har med XLS10 att göra.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-04-10 15:22

Nu kör jag vidare i min ursprungliga byggtråd - och där finns ingen återvändo; lådorna är slaktade!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav AndersP » 2022-05-03 10:34

Vilken lådvolym bör man satsa på?
Vad jag förstår krävs mer effekt för att driva det hela till Xmax i små lådor. Stora lådor medför tidig avrullnimg?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kalejdokom » 2022-05-03 11:59

Kraniet och I-or har kommenterat detta tidigare i tråden och jag tolkar det som att man inte bör gå lägre än 35 liter per element i sluten låda. Med isobarik halveras lådvolymen och det är ungefär där jag hamnar i min pågående remake. Jag har ju inga intentioner/ambitioner att kunna spela till X-max och med åtta element tror jag att jag har tillräckliga marginaler för mina behov. Jag driver basarna i stereo (resulterande impedans 4 ohm/kanal) med ett NAD C275Bee, 2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt – IHF).

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav AndersP » 2022-06-15 09:56

Nu är jag ingen överdängare på Basta!, men enligt mina körningar går gränsen till det fjädringsstyrda området vid ca 30 Hz nästan oavsett låvolym i spannet 20 - 40 lliter. Rätta mig om jag har fel. Det är ju MOL vid 20 jag är ute efter. Liksom. Över 30 Hz fins det ju plenty oavsett eller?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless XLS 10"

Inläggav Kraniet » 2022-06-15 11:21

AndersP skrev:Nu är jag ingen överdängare på Basta!, men enligt mina körningar går gränsen till det fjädringsstyrda området vid ca 30 Hz nästan oavsett låvolym i spannet 20 - 40 lliter. Rätta mig om jag har fel. Det är ju MOL vid 20 jag är ute efter. Liksom. Över 30 Hz fins det ju plenty oavsett eller?


Pratar vi om elementet 830452 så har det så lågt QTS att lådvolymen av den anledningen inte spelar jättestor roll(även i 10 liter är Q bara 0,5). f0 ändrar sig ju dock ganska mycket.
Skillnaden vid 20 Hz är ca 28 vs 23 Vrms mellan 20 och 40 liter sluten volym. f0 ändrar sig 10 Hz från 35 till 45 Hz.
Så så stor skillnad gör det ju inte.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bandsei, gflar och 6 gäster