Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör skaffa

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör skaffa

Inläggav MathiasJK » 2020-06-09 19:00

Hallå!

Jag inser att det här är långt ifrån den enda tråden om just detta ämnet, men jag vet inte riktigt vad jag annars ska göra för att få det här rätt, och få lagt pengarna på rätt ställe, så än en gång vänder jag mig till er på detta forumet för att få hjälp.
Jag håller på att snurra bort mig rejält och jag har ägnat mer timmar åt att försöka reda ut det här än vad jag vill medge. Det är en djungel, minst sagt. En djungel jag snurrat runt i, i över en vecka, utan att komma någonstans.

Iallafall, det jag vill kunna göra är att kunna mäta allt det som är nödvändigt för att kunna bygga högtalare och delningsfilter med den nödvändiga informationen som krävs för detta, gärna i ett så komplett paket/program som möjligt, jag vill helst undvika att behöva använda flera olika program då det tar ännu mer tid att lära sig än ett enda program.

Jag hoppades att jag skulle kunna undvika att behöva betala för programvara, men det verkar som det är det smidigaste, och jag tänker då främst på Arta, billigt, och det verkar vara komplett. Först var jag inne på antingen REW eller HolmImpulse, men dessa program verkar som jag förstår det inte kunna erbjuda allt det som Arta eller liknande "paket" erbjuder, eller?

Det jag vill kunna mäta är detsamma som alla andra vill kunna mäta, antar jag, vilket borde vara ungefär följande:

Frekvensgång
Fas
Impedans
T/S parametrar
+ Diverse annat

Det här med vågfrontscentrum verkar ju väldigt intressant, och som jag förstår det behövs ett ocilloskop för att kunna mäta och få fram vågfrontscentrum, går det att använda det som verkar följa med Arta till att mäta detta?

Om jag nu skulle välja att betala för Arta, kan jag mäta allt detta inom de program som följer med Arta?

Vad mer skulle jag kunna tänkas behöva?

Behövs det något mer i form av hårdvara? Behöver jag bygga något eller köpa något mer, isåfall vad?

Det jag redan har är följande:

Line Audio OM1 mikrofon
Behringer UMC 204HD ljudkort. Har två ingångar och fyra ut, med inbyggda mikrofonförstärkare.
Bärbar dator, Win XP

Sladdar fattar jag ju att det behövs med, men då jag har en nära släkting som har mer musik och PA prylar än någon enskild människa någonsin skulle kunna behöva så är det nog det minsta problemet.

För att simulera delningsfilter så har jag tänkt använda Xsim då jag har börjat få grepp på hur det programmet fungerar.

Jag tänker mig som sagt att Arta borde kunna erbjuda mig allt detta, men stämmer det?

Tack på förhand

/JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav Tangband » 2020-06-09 20:29

Detta är en bra tråd :
viewtopic.php?f=10&t=69220&hilit=Emumannen

Fördelen med OM1 är att du inte behöver nån kalibrering eftersom den är ” rak” från början.

Både REW och Holminpulse är gratis så det är bara att testa sig fram. Arta är säkert bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav paa » 2020-06-10 01:11

Kolla vad Tolvan har:
http://www.tolvan.com/
Tyvärr saknas där lissajou.exe som skapades av Svante (som har Tolvan) för att kunna mäta vågfronter.
Men någon kanske har sparat ner den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav MathiasJK » 2020-06-10 11:48

Tb:

Jag har läst den tråden, och nästan alla andra som finns på forumet om ämnet, det är en väldigt bra tråd och jag har den bokmärkt. Ska läsa den en gång till.

Paa:

Tolvan har massor av bra program som jag delvis använt tidigare, men då Kommer man till det där att det är flera olika program man behöver lära sig, nu är dom väl iofs rätt lika uppbyggda, men ändå.


Jag tror det stora problemet jag har är att när jag gått igenom en sak, och kommit fram till att den här "funktionen" har det där programmet, och sen när jag gått vidare ett par funktioner ner på listan så har jag glömt bort det första jag gick igenom.

Jag släppte det här igår efter jag gjorde denna tråden och spenderade kvällen med att göra något helt annat, och jag har nog kommit fram till att det jag egentligen söker är att någon ska skriva köp Arta, det erbjuder dig allt du vill ha ;)

Tror att de frågor jag egentligen vill ha svar på är följande:

1. Går det att använda Artas medföljande ocilloskop för att få fram vågfrontscentrum? Behöver jag något mer i form av exempelvis sladdar eller liknande, för att kunna göra detta?

2. Vad mer behöver jag i form av hårdvara för att kunna nyttja Arta fullt ut? Tänker då främst på det jag ser kallas "mätjigg" här på forumet, den lilla låda med diverse komponenter man verkar behöva för att kunna mäta impedans och annat på element med mera.

3. Något mer än så som behövs?


Grejjen e den Att jag har precis fått hem mikrofonen och ljudkortet, och jag skulle behöva få igång det här ganska så snart, så att jag kan ta reda på om ljudkortet fungerar bra för detta ändamål innan rätten att returnera ljudkortet tar slut.
Jag hittade någon tråd på DIYaudio där detta ljudkort diskuteras just för mätning, och ljudkortet erbjuder helt klart mest för pengarna på marknaden, men frågan är om det duger till dessa ändamål. Borde kanske läsa den tråden igen, och försöka lösa det här lite mer icke stressigt, snurrar bara in mig rejält i saker när jag stressar fram resultat.

Borde kanske egentligen köpt ett UR22 eller något Presonus ljudkort som är välkänt fungerande får detta, men Ah, det kanske inte var det smartaste valet för en nybörjare när det gäller sådant här.
Datorer är dessutom inte min grej, tycker det är krångligt som fan att lära sig massa nya program.

Jag vill få ihop allt det som behövs för att kunna göra dessa saker, och sen sätta mig ner i lugn och ro för att lära mig det. Vill undvika att börja pilla med detta för att sen inse att det är ytterligare något mer jag behöver.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav Eri » 2020-06-11 09:05

Vill bara kommentera punkt 2. Kan varmt rekommendera dig att bygga Artas mätbox. Den underlättar vid mätning genom att man enkelt kan växla mellan frekvensmätning och impedansmätning. Den innehåller dessutom skyddsdioder för ljudkortet ingång. Mätboxen är ju inte bara användbar för Arta utan kan användas för alla mätprogram.
Medlem i MEK

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav MathiasJK » 2020-06-11 12:20

Eri

Tack för det. Det blir nog så att Arta inköps, och så får jag börja pyssla med det hela och läsa eventuella problem eftersom, trots att jag hade hoppats på att slippa sådant så långt som möjligt.

Är det möjligt att mäta impedans utan mätboxen? Eller är den ett måste för att kunna nyttja programmet till det jag tänkt använda det till?

Jag hittar heller inget direkt alternativ till Arta, för rimliga pengar. Hoppas det är så smidigt att använda som jag tycker mig förstå att folk anser det vara.

Tänkte att jag gör så att jag mailar Arta snubben och ser om jag kan få svar på mina frågor angående mäta vågfrontscentrum via honom, han om någon borde veta det och kunna beskriva hur jag går tillväga för att mäta det. Har ju sparat det jag hittat på forumet angående hur man går tillväga rent fysiskt, men hur man kopplar ihop sladdar och annat för att kunna använda ocilloskopet har jag ingen aning om. Tror jag har sett ett ocilloskop en enda gång i mitt liv, och det var nog femton år sedan ;)
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav AndersD » 2020-06-13 07:30

paa skrev:Kolla vad Tolvan har:
http://www.tolvan.com/
Tyvärr saknas där lissajou.exe som skapades av Svante (som har Tolvan) för att kunna mäta vågfronter.
Men någon kanske har sparat ner den?

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1704532#p1704532 :D
.....

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Hjälp mig reda ut vad för mätprogram/hårdvara jag bör sk

Inläggav Tarzan » 2020-06-13 12:26

Det funkar med vilket oscilloskop som helst för att hitta vfc, skulle jag tro. Jag använde första bästa gratisprogram jag hittade. Man klarar sig rätt bra med gratisversionen av arta också om man inte stör sig på att behöva klicka på continue in demo mode varje gång det startar.

Jag håller med om att artas mätbox kan vara bra, men man kan ju också löda ihop något eget, inte lika snyggt, med hjälp av kopplingschemat i artas/limps pdf.

Ett trevligt mikrofonstativ är bra att ha. Och utöver det ett lagom långt vp-rör med ungefär samma diameter som mikrofonen som man monterar mikrofonen i ändan på kan vara bra för att undvika onödiga krokigheter i tonkurvan när man mäter diskanten.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kurben och 11 gäster