NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-06-10 14:53

NeXT Monitor är en slavbashögtalare konstruerad av tysken Alexander Wein som vann den årliga IGDH-tävlingen i Tyskland 2017 med denna.

https://www.hifialex.de/next-monitor/ ( Tysk sida )

https://translate.google.se/translate?h ... rev=search ( Sidan översatt till svenska )

Här en test av högt. gjord av Kang &Ton för dem som kan tyska.http://user.faktiskt.io/Eri/NeXT.001.Kl ... 018%20.pdf

Ingående högtalarelement är samtliga från SEAS.

Diskant: 27TBCD/GB-DXT
Bild

Bas/Mellanregister: L16RNX
Bild

Slav: SP18R
Bild

Jag byggde dessa högtalare som ersättare till mina 3-vägare vilkas lådor blivit skadade så jag behövde bygga nytt. Jag råkade hitta den här konstruktionen av en ren tillfällighet och tyckte den verkade intressant och välkonstruerad. En bidragande orsak till valet av denna var också att jag kunde återanvända bas/mellanregistret L16RNX från 3-vägaren. Ett element jag varit väldigt nöjd med.

Högtalarlådan är byggd i 19 mm mdf och volymen är 11 L netto. Jag fick ett bra erbjudande från ett snickeriföretag som byggde 2 lådor åt mig för 500:- tot. inkl. matr.

Bild

Eftersom jag fick färdiga lådor levererade kunde jag börja med att fanera dem. Jag valde som tidigare bokfaner för att matcha min förstärkare och cd-spelare från tidigare byggen.

viewtopic.php?t=44514 ( Förstärkare )
viewtopic.php?t=44499 ( CD-spelare )

Bild
Bild

Till bafflar valde jag 19 mm gråfärgad mdf. Här har kanterna trimmats med hjälp av en kantfräs.

Bild

Därefter håltagning för elementen samt avfasning av kanterna.

Bild

Bild

Sedan vidtog oljning av lådor och bafflar med Liberon finishing oil, min gamla favoritolja.

Bild

Delningsfiltret byggdes på en håltagen glasfiberplatta.

Bild
Bild

Så här blev det färdiga resultatet.

Bild

Bild

Bild

Uppmätta kurvor från konstruktören.

Bild

Konstruktörens simulering av högtalaren. Simuleringen är gjord i VituixCAD

Bild
Bild
Bild


Min egen mätning för att kolla distorsionen. Mik. på 1m och ljudtryck ca 90 dB @ 1m.
Bild


Vill avsluta med att säga att jag är väldigt nöjd med det här bygget inte minst det ljudande resultatet efter att ha spelat i ett par veckor på dem nu. De låter större än de ser ut delvis eftersom vikten och punchen de producerar i basen inte är vad du förväntar dig av en kompakt högtalare. De är mycket neutrala och har ett mycket detaljerat och rent ljud med bra nivå ner till ca 40 Hz. ( Till och med en 30 Hz ton återges men försvagad. )

De ingående högtalarelementen är nog inte de enklaste att arbeta med, men jag tycker Alexander har lyckats väldigt bra.

Skulle någon Admin vilja vara snäll och lägga in den här tråden i REKOMMENDERADE DIY-TRÅDAR?
Senast redigerad av Eri 2020-12-19 12:09, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Belker » 2020-06-10 14:58

Snyggt!
Varför sitter det en xlr vid polskruvarna?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-06-10 15:05

För att jag har haft för vana sedan många år att använda dessa kontakter som anslutning i mina egna byggen. Jag tycker det är en vettigt konstruerad kontakt som ansluter jorden först, snabb och enkel att ansluta och pålitlig. Jag vet att den egentligen inte är avsedd som högtalarkontakt men fungerar bra som det.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Belker » 2020-06-10 15:07

Ok! Ja, bara den inte läcker så funkar det väl.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav smile » 2020-06-10 15:43

Vädigt snyggt byggt!

Jag brukar inte gilla färgad MDF eller Valcromat, men i det här sammanhanget var det riktigt snyggt! :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Maarten » 2020-06-10 20:25

Sjovt! :)
sb17nbac till alla!

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Bjorn_ » 2020-06-12 08:01

smile skrev:Vädigt snyggt byggt!

Jag brukar inte gilla färgad MDF eller Valcromat, men i det här sammanhanget var det riktigt snyggt! :)


Jag å andra sidan gillar inte bok, men kombon här blev väldigt snyggt :D

Undrar varför vi inte ser fler slavbaskonstruktioner? Det finns ju rätt dyra kommersiella stativare, jag tycker inte det borde fördyra konstruktionen särskilt mycket i övre mellanskiktet, eller premiummodeller.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-06-18 08:57

Ingen Admin som har varit inne här trots över 300 besök som kan lägga in den här tråden i REKOMMENDERADE DIY-TRÅDAR?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Perfector » 2020-06-18 11:28

Jag blir alldeles varm i hjärtat när någon bygger eftereget huvud och får det så snyggt.
Hoppas dom glädjer länge med stor behållning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Nattlorden » 2020-06-18 13:45

Eri skrev:Ingen Admin som har varit inne här trots över 300 besök som kan lägga in den här tråden i REKOMMENDERADE DIY-TRÅDAR?


Fixt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-06-19 08:47

Tack så mycket.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Nattlorden » 2020-06-19 12:46

Eri skrev:Tack så mycket.


Hade gått att bara slänga ett PM. :wink: Är liksom inget jag har på checklistan att peta in länkar dit.... var inte ens medveten om/glömt att det fanns en sådan lista...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav hifikg » 2020-06-19 16:24

Är inte NeXT skyddat varumärke?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Nattlorden » 2020-06-19 17:00

hifikg skrev:Är inte NeXT skyddat varumärke?

Ne
Datorföretaget upplöstes 1996 om du tänker på det. Hittar flera olika Next/next-företag.... borde vara nere på nivån att man inte har samma produkter. Next-proaudio vore väl den närmsta att klaga då kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-06-19 17:41

Namnet framgår i konstruktörens beskrivning av högtalaren även om jag inte riktigt förstår sammanhanget.

"NeXT-monitorn (en akronym från " n och e in D XT " -monitorn) kan spåras tillbaka till en idé från mig för att utveckla en högtalare som är modellerad på den mycket bra Duo DXT från HiFi- Selbstbau.de , men billigare att bygga . Efter att den dyra Seas Excel-woofer / mellanregisterhögtalaren som användes i Duo DXT hade en mindre bror (Seas L16RNX, H1488), som tekniskt sett bara var något underlägsen, var detta rätt plats för "nedskalning". Och eftersom jag ville välja ett något annorlunda koncept är lådan till NeXT- lite smalare.
Med tanke på teknik och akustik var målet att utveckla en kompakt högtalare som måste kunna hålla jämna steg med pris / prestandaförhållandet med betydligt dyrare färdiga högtalare och kan användas universellt, vare sig det är en stereohögtalare (eventuellt med subwooferstöd), studio, eller i högkvalitativ hemmabio. Därmed uppmärksammades neutral tonalitet och konstant strålningsbeteende för att säkerställa den mest ärliga, oskadade ljudkaraktären i en mängd olika rum."
Detta är en google översättning av den tyska texten.

Här är i original från konstruktörens hemsida för dem som kan tyska.

"Der NeXT Monitor (ein Akronym aus „noch ein DXT“ Monitor) ist auf eine Idee von mir zurückzuführen, einen der sehr guten Duo DXT von HiFi-Selbstbau.de nachempfundenen, aber günstiger nachzubauenden Lautsprecher zu entwickeln. Nachdem der in der Duo DXT verwendete, teure Seas Excel Tief-/Mitteltöner einen kleinen Bruder hat (Seas L16RNX, H1488), der ihm technisch nur wenig nachsteht, war das die geeignete Stelle zum „Downsizing“. Und weil ich optisch ein etwas anderes Konzept verfolgen wollte, ist das Gehäuse des NeXT Monitors etwas schmaler gestaltet.

Von der Technik und Akustik her gesehen war das Ziel, einen kompakten Lautsprecher zu entwickeln, der vom Preis-/Leistungsverhältnis mit deutlich teureren Fertiglautsprechern mithalten können muss und universell einsetzbar ist, sei es als Stereo-Lautsprecher (ggf. mit Subwoofer Untertsützung), Studio-Monitor oder im hochwertigen Heimkino als Surround-Lautsprecher. Dabei wurde auf neutrale Tonalität und konstantes Abstrahlverhalten geachtet, um einen möglichst ehrlichen, unverfälschten Klangcharakter in verschiedensten Räumen zu gewährleisten."
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav paa » 2020-06-19 18:01

Angående förkortningen som översättningen inte klarade, så betyder "noch ein": ännu en, eller: ytterligare en. DXT är en intressant waveguide tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Martin » 2020-08-15 00:32

Mycket snyggt bygge!

DXT-diskanten är kanske den allra bästa som finns. Har kört den i mina två senaste byggen och har absolut inget att klaga på med den. Skulle tveklöst använda den igen för nästa bygge.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav jonasp » 2020-08-15 09:51

Instämmer, mycket snyggt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-12-05 22:55

Har gjort ett par uppdateringar av högtalaren för att göra den ännu lite bättre. Inte för att jag varit missnöjd med den utan för att det går att förfina den ytterligare.
Första åtgärden var att lägga till ett LCR- filter i delningsfiltret för att ta ner en liten höjning ( ca 3 dB )
i området ca 4-9 kHz.

Bild
Bild

Nästa åtgärd var att täcka skruvarna som håller fast frontplattan ( wave guiden ) på diskanten. Det har uppmärksammats att dessa skapar störningar i frekvenskurvan. Två som talat om detta är Tony Gee och David L. Ralph.
Seas DXT Tweeter (speakerdesign.net)

Bild

Den blå kurvan visar originalet och den gula med skruvarna täckta.

Jag har dessutom justerat avstämningen av lådan eftersom den var lite för låg från början. Har minskat tillsatsvikten på slaven och flyttat upp avstämningen från 35 till 40 Hz.
Har också monterat dämpning på väggen bakom högtalarna som står med baksidan tätt intill främre vägg.
Rummet där jag använder dessa högtalare är ett relativt litet rum, ca 8 kvm som är mycket väldämpat. Lyssningsavstånd ca 1,5m. Lyssningsresultatet med dessa högtalare i det här rummet är nu så bra att det är här jag lyssnar på all musik.

Har mätt på högtalarna i lyssningsposition med mikrofonen rakt framför högtalarna på 20 cm, 1m och 1,4m. Med mikrofonen på 1,4m motsvarar det ungefär där öronen befinner sig vid lyssning.
Mätningen är gjord med en högtalare och ljudnivån inställd med ljudtrycksmätare till ca 90 dB@ 1m.

Mik. Avst. 20cm
Bild

Mik. Avst. 1m

Bild

Mik. Avst. 1,4m

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Eri » 2020-12-06 09:20

Tyvärr blev det ingen riktig länk till David L. Ralph s test av Seas 27TBCD/GB-DXT Tweeter. Men här är den. https://www.speakerdesign.net/seas/twee ... eeter.html
Jag tycker det är dåligt att man inte har tillgång till sin egen tråd och kan göra sådana här korrigeringar utan måste göra det i ett nytt inlägg.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav jonasp » 2020-12-06 09:53

Det här med att redigera inlägg har missbrukats många gånger. Det är tråkigt men sant.

Däremot är det bra förändringar du gjort. Ser riktigt bra ut. Denna högtalaren förtjänar absolut en plats i DIY-galleriet. Misstycker du om jag länkar tråden därifrån?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Nattlorden » 2020-12-06 10:13

jonasp skrev:Det här med att redigera inlägg har missbrukats många gånger. Det är tråkigt men sant.

Däremot är det bra förändringar du gjort. Ser riktigt bra ut. Denna högtalaren förtjänar absolut en plats i DIY-galleriet. Misstycker du om jag länkar tråden därifrån?


Den har redan blivit länkad i viewtopic.php?p=746808#p746808 om det var den du tänkte på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav thiel » 2020-12-06 13:27

10/10 :)

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 13:36

thiel skrev:10/10 :)

+10
Hade man inte sett byggbilderna så hade man inte trott att detta var ett hemmabygge.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:53

Hade verkligen varit kul att kunna se bilderna.

Denna har en slavbas. Hade jag varit i behov av högtalare i den prisklassen hade jag nog kollat upp den närmare. Ser spännande ut.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 23:24

Baffel skrev:Hade verkligen varit kul att kunna se bilderna.

....

Om det är Chrome som strular så klicka på hänglåset till vänster om adressraden. Välj "site settings" och gå ner till "insecure content" och välj "allow". Klart.

"Inställningar för webplats", "osäkert innehåll" och "tillåt" blir det kanske på en svensk version av Chrome.

Firefox har samma problem. Jag kör http-anslutning på denna sidan. https-anslutning blockerar bilderna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: NeXT Monitor-En liten högtalare med stort ljud.

Inläggav Baffel » 2020-12-07 00:39

Tackar för tips. Kollar upp det.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 8 gäster