Prioritering vid högtalarbygge.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Perfector » 2020-06-18 18:28

Prova 220 liter basreflex
med basreflex 150 x 350 mm
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Griff » 2020-06-18 20:45

Perfector skrev:
Tarzan skrev:
Perfector skrev:Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.

Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.

Det är nog mer bundet till förstärkarens uppbyggnad.
Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.
Då stämmer min synpunkt med låg volym på kvällstid med bibehållen ljudkvalitet.

Jag anser att du borde bli behandlad med mer respekt!
Att ingen annan har tagit dina synpunkter på allvar borde i högtalarkonstruktionsbranchen vara straffbart!
Att högtalarkonstruktörer konstruerar högtalare så att de låter olika beroende på vald volym kan naturligtvis inte vara rätt.

Hur har högtalarkonstruktionsvärlden missat detta?
Litar de för mycket på fysik och naturlagar?
Konstruerar man verkligen högtalare på dessa grunder och därmed missar en massa faktum?
Att om man konstruerar enligt fysikens lagar så ”missar man karaktärskifte i ljudet med stigande volym”

Perfector för högtalarpresident! Han vet någonting ingen annan vet!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav paa » 2020-06-18 22:39

Den enda logiska slutsatsen jag kan dra är att Isophon gjorde bättre högtalarelement än Monacor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Perfector » 2020-06-19 01:30

paa skrev:Den enda logiska slutsatsen jag kan dra är att Isophon gjorde bättre högtalarelement än Monacor.

I så fall är Philips bättre än Isophon, för det blev alldeles i tok för djup bas med RSG's element i samma lådor.
Men kul är det att få så vackra vitsord.
Stort tack till Griff.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster