CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, macOS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2020-12-28 21:48

Ursäkta sena svar, har slarvat med att kolla denna tråden. Skärpning utlovas!

Tangband skrev:Hejsan !
Detta verkar ju intressant. :) Jag har en Mac.

Vad krävs för att köra musik från min NAS styrd från datorn till ett 3-vägs digitalt delningsfilter ( sex kanaler )
Vilken mjukvara behövs för att köra musiken och vilket externt ljudkort behövs ?

Om jag kan köra detta blir både yamaha wxc50 och dbx driverack pa 2 obsoleta. Men det kanske inte är så enkelt ?

Jag använder inte mac till vardags så jag har inte kolla på vilka spelare som gäller. Men du kan i princip använda vilken som, du behöver bara ett virtuellt ljudkort (Soundflower eller Blackhole tex) och sen väljer du det kortet som standard uppspelningsenhet. Sen låter du camilladsp fånga ljudet från Soundflower/Blackhole, processa det på lämpligt sätt, och skicka vidare till det riktiga ljudkortet.
För 3-vägs behöver du ett 6-kanaligt ljudkort som funkar på mac. Sen är frågan hur du vill styra volymen. Jag föredrar en hårdvaruvolymkontroll (dvs nån slags försteg, ett hemmabiosteg funkar fint) men det går också att köra mjukvaruvolym. En smidig lösning är att köra ljudet med hdmi ut till en hemmabioreceiver, den sköter ju då både da-omvandling och volym. Antar att man kan få ut 8 kanaler på hdmi från en mac.


kimmen skrev:Jag provade återskapa ett sladd-och-opamp-nystan jag har byggt som subfilter och det gick fint. :)
Sen kunde man ju utan en massa kopplande lägga till parametrisk EQ vilket var rätt intressant att experimentera med.
Jag har en enorm 25 Hz topp bland annat som mådde bra av att dämpas (även om den ibland gav ett "ballt" ljud).

Kör på Linux med ALSA och ett 5.1-kanals SoundBlaster SB1095 ljudinterface.

Kul val av Rust - har inte gjort några projekt i det men det verkar vara ett trevligt språk.
Råkade dock ut för att udda ordningens Butterworth-filter inte accepterades men jag har skickat en pull request på en enkel möjlig fix:

Rust är ett mycket trevligt språk att jobba i ja! Nu är den där buggfixen inlagd, tackar så mycket. Lustigt att ingen har märkt den innan, verkar inte vara många som använder Butterworth av udda ordning..




Belker skrev:Här har man suttit off-faktiskt en dag för att lära sig rePhase lite bättre, så dimper det här ned bakom ryggen. Kul!

Filter från rePhase funkar alldeles förträflligt i CamillaDSP :)

LarsF skrev:Väldigt intressant, imponerande arbete. Är det nån som fått fart på den på en Mac? Skulle vara bra med lite tips för att komma igång och testa.

Tackar! Kolla svaret till Tangband, men om du inte vill använda det till delningsfilter så räcker det ju såklart med en vanlig stereodac.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Grahnbarr » 2021-05-02 19:08

Försökte få igång igång det idag i Windows men får felmedelandet nedan, någon som kan hjälpa?

Kod: Markera allt
May 02 19:02:26.787 ERRO Playback error: The requested stream configuration is not supported by the device., module: camilladsp
thread 'CpalPlayback' panicked at 'called `Result::unwrap()` on an `Err` value: "SendError(..)"', src\cpaldevice.rs:385:56
note: run with `RUST_BACKTRACE=1` environment variable to display a backtrace


Här är min config:
Kod: Markera allt
devices:
  capture:
    channels: 2
    device: "CABLE Output (VB-Audio Virtual Cable)"
    format: FLOAT32LE
    type: Wasapi
  chunksize: 1024
  playback:
    channels: 4
    device: "RX-V667 (Intel(R) bildskärmsljud)"
    format: FLOAT32LE
    type: Wasapi
  samplerate: 44100
  capture_samplerate: 44100
filters:
  bafflestep:
    parameters:
      freq: 500
      gain: -4.0
      slope: 6.0
      type: Highshelf
    type: Biquad
  highpass2k:
    parameters:
      freq: 2000
      q: 0.707
      type: Highpass
    type: Biquad
  lowpass2k:
    parameters:
      freq: 2000
      q: 0.707
      type: Lowpass
    type: Biquad
mixers:
  to4chan:
    channels:
      in: 2
      out: 4
    mapping:
      -
        dest: 0
        sources:
          -
            channel: 0
            gain: 0
            inverted: false
      -
        dest: 1
        sources:
          -
            channel: 1
            gain: 0
            inverted: false
      -
        dest: 2
        sources:
          -
            channel: 0
            gain: -5.0
            inverted: false
      -
        dest: 3
        sources:
          -
            channel: 1
            gain: -5.0
            inverted: false
pipeline:
  -
    name: to4chan
    type: Mixer
  -
    channel: 2
    names:
      - highpass2k
    type: Filter
  -
    channel: 3
    names:
      - highpass2k
    type: Filter
  -
    channel: 0
    names:
      - lowpass2k
      - bafflestep
    type: Filter
  -
    channel: 1
    names:
      - lowpass2k
      - bafflestep
    type: Filter
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2021-05-05 00:18

Felmeddelandet betyder att den inte lyckades öppna playbackdevicen med inställningarna du har gett, dvs 4 kanaler och 44.1 kHz. Kolla att det stämmer med inställningarna i windows. För kanalerna behöver du sätta att det finns fyra högtalare (kommer inte ihåg om windows kallar det för quadrophonic, eller 4.0 eller vad), och samplingsfrekvensen i delat läge ska stå på 44.1 kHz.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav solhaga » 2021-05-05 10:45

HenrikE skrev:Filter från rePhase funkar alldeles förträflligt i CamillaDSP :)

Nu även på rePhase presentation:
Bild

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Grahnbarr » 2021-05-05 15:14

HenrikE skrev:Felmeddelandet betyder att den inte lyckades öppna playbackdevicen med inställningarna du har gett, dvs 4 kanaler och 44.1 kHz. Kolla att det stämmer med inställningarna i windows. För kanalerna behöver du sätta att det finns fyra högtalare (kommer inte ihåg om windows kallar det för quadrophonic, eller 4.0 eller vad), och samplingsfrekvensen i delat läge ska stå på 44.1 kHz.


Tack, nu försvann det felmedelandet.
Får inte något ljud igenom men har säkert sabbat något när jag försökte fixa tidigare felet.
Återkommer om det inte löser sig.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2021-05-05 23:31

solhaga skrev:Nu även på rePhase presentation:

Sedärja, kul!

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Elfsberg » 2022-03-05 00:57

Hej!

Kan CamillaDSP routa specifika kanaler till olika ljudkort? Jag vill isåfall använda två USB-DAC:ar.

Om så är fallet: är det svårt att åstadkomma?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2022-03-07 15:42

CamillaDSP har inget inbyggt stöd för det, men det går att göra i Linux och MacOS ändå.
I Linux (Alsa) kan man köra med en "multi" plugin som kombinerar ihop flera ljudkort till ett. I MacOs finns aggregate device som är ungefär samma sak.
Men! I båda fallen är synkronisering ett problem. Olika ljudkort brukar ha oberoende klockor, så de kör en aning olika fort och driver isär. MacOs försöker kompensera genom att sampla om och ha sig, men resultatet är inte tillräcklig välsynkat för att duga för tex delningsfilter.
Undantaget är enkla usb-ljudkort som synkar sin klocka mot usb-bussen. Två eller fler sådana på samma buss kommer låsa till samma frekvens och stanna fint i synk.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Elfsberg » 2022-03-08 19:12

HenrikE skrev:CamillaDSP har inget inbyggt stöd för det, men det går att göra i Linux och MacOS ändå.
I Linux (Alsa) kan man köra med en "multi" plugin som kombinerar ihop flera ljudkort till ett. I MacOs finns aggregate device som är ungefär samma sak.
Men! I båda fallen är synkronisering ett problem. Olika ljudkort brukar ha oberoende klockor, så de kör en aning olika fort och driver isär. MacOs försöker kompensera genom att sampla om och ha sig, men resultatet är inte tillräcklig välsynkat för att duga för tex delningsfilter.
Undantaget är enkla usb-ljudkort som synkar sin klocka mot usb-bussen. Två eller fler sådana på samma buss kommer låsa till samma frekvens och stanna fint i synk.


Ok! Tack!
Det skrivs ibland om asynchronous USB clock och what not men inget jag lagt någon vikt vid. Tydligt behöver jag eventuellt sätta mig in i det eller investera i en Motu M4 (?). Min Topping E30 har en intern klocka..

"The asynchronous USB DAC (async USB DAC) uses its own clock to regulate the data rate from the computer, which allows for jitter-free data transfer."

Anyhow så har jag köpt en Hifiberry Digi I/O och en Raspberry 4 4 Gb idag. :) Jag kommer nog testa ett tag med HDMI till receiver till en början. I förrådet finns en ODAC rev B som tydligen saknar intern klocka om jag förstått saken rätt. Möjligen kan man få tag i en till..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-03-25 11:26

Hallå, ny på faktiskt och har en liten fundering på CamillaDSP. Jag tror jag redan vet svaret men vill dock dubbelkolla innan jag börjar mecka.

Har idag en hinkCentre M910 Tiny med Ubuntu som HTPC, streamar film och Spotify ifrån denna till en gammal förstärkare via det inbygda ljukortet (inte optimalt men enkelt att komma igång). HTPCn kommer att stå kvar men resten skall ersättas. Har två alternativ och behöver bekräftelse på att jag tänker rätt?

Skall bygga ett 2-kanals 3-vägs system och behöver hitta en lösning på aktiv delning som INTE kostar en halv månadslön (helst inte ens en dagslön :D ). Min initiala ide var att använda MiniDSP 2x4HD för delning av den nedre frekvensen och ett passivt filter till det övre, men det är en komprimiss som dessutom är ganska dyr i förhållande till förslagen nedan. MiniDSP 10x10 går bort av kostnadsskäl.

Alt1: HTPC -(USB)-> RPi 2b med Camilla DSP -(HDMI)-> 7.x Reciver -(analogt)-> 3vägs högtalare
Alt2: Samma som ovan, men jag kör CamillaDSP på HTPC och HDMI direkt till recivern, dvs ingen RPi.

Fördelar/Nacklear med Alt 1 är:
- Jag kan i framtiden flytta högtalare/reciever till annan plats utan att vara beroende av min HTPC, eller framtiden köpa en smart-TV och fortfarande använda 3-vägs högtalarna.
- Mera prylar och sladdar i TV-bänken (men inte så mycket)
- Orkar en Rpi 2b med 6 kanaler med filter eq. etc? Att köpa en RPi 4 verkar vara omöjligt med tanke på leveranstidern, har en RPI 2b liggandes i bra att ha lådan som kan används till detta projekt.

Fördelar/Nacklear med Alt 2 är:
- Färre prylar i TV-bänken
- Mera processorkraft (om det behövs)
- Lägre kostnad eftersom jag inte behöver köpa så mycket.
- Ljud och bild blir hårt knutet till existerande HTPC, oflexiblet för framtida uppgraderingar utan att börja om med ny DSP.

Därför är alt1 det mest attraktiva, kommer det att fungera?
Om, så återkommer jag garanterat med frågor om setup etc allt eftersom projektet fortlöper, stay Tuned :roll:

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav dewpo » 2022-03-25 13:57

Ett alternativ kan kanske vara att processa i HTPC datorn och sända ljudet med netJACK2 till din Rpi2 färdig processat?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2022-03-25 21:51

En RPi 2B har ingen usb-port som kan användas till gadget mode. Det är bara 4:an som har det (och zero men den är för klen för att det ska vara lönt). Det gör det lite besvärligt att få över ljudet till en 2B från en htpc. Jag skulle skippa att använda en pi till att börja med. Det mesta jobbet är ändå att fixa filterinställningarna. De flyttar man lätt över till en ny maskin (en RPi 4 tex) vid framtida behov.
HDMI ut från htpc:n till en hemmabioreceiver bör funka utmärkt.

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-03-28 09:18

Ok, då blir det initiallt alt2 så får vi se om jag orkar köpa en Rpi2 och fippla med den senare.
Först skall det dock byggas högtalare :D

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-05-26 09:56

Krångel med att installera/starta camilladsp. Fattar inte vad jag gör för fel, men det är säkert någon elementär linuxkonskap jag saknar.

System: PC med Ubuntu 20.04
Har ladat ned filen: camilladsp-linux-amd64.tar.gz
har packat upp den med tar -xvf camilla....
Har skapat kataloger configs och coeffs
Har skapat en dummy configs.yml
Försöker startar camilladsp i terminalen med "camilladsp /home/.../configs.yml
Får svaret "camilladsp command not found"

Vad gör jag för fel?

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-05-26 10:12

löjligt, jag hittade felet...
Måste starta med ./camilladsp

Nu är det bara att grotta ned sig i configfilen. kommer garanterat att återkomma när jag kör fast. Det jag vill upnå är:
- Fånga in 2 kanaler (stereo) på min HTPC med Ubuntu 20.04, streamat ljud ifrån netflix, spotify etc
- Klona varje kanal till 3 nya kanaler (3-vägs högtalare)
- Lägga filter på varje kanal (låg/band/högpass)
- Eventuell kompensering
- skicka ut 6 kanaler på en displayport på min HTPC (det är här jag inte riktigt vet hur jag skall göra) så att en 7.1 revicer kan skapa lite ljud i resp element

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Maarten » 2022-05-26 10:57

Det vore mycket intressant att höra om du lyckas nyttja en 7.1 reciever till aktiv 2*3 delning och hur du gör det. På de dyrare har det kanske funnits möjlighet att separera försteg och slutsteg? Hur kan man annars göra?

Har sett att tex denon har
Möjlighet till bi-amping eller zon 2 via eventuellt överblivna bakre kanaler

Men det är ju inte riktigt samma sak.
sb17nbac till alla!

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-05-26 12:41

Det är just det som ä'r en av poängerna med Camilladsp. du sköter uppdelning av kanaler, delnings etc innan du skickar signalen vidare till recivern.
i dett fall skall 2kanaler blir 2x3 kanaler. Kommer använda, fram/bak och sida på recivern. Dvs Recivern tror att den får ett 6.0 ljud, den har inte en aning om att att det bara är 2 st 3-vägs högtalare. Om jag lyckads är dock en helt annan femma. Jag har ännu inte lycakts lista ut hur jag tilldelar kanalerna på output.

Nästa problem: Sneglade/kopierade configfilen ifrån walk-thoug för ett 4-kanalssystem. Får felmedelandet ALSA funcion 'snd_pcm_open" failed no such device.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav HenrikE » 2022-05-28 12:17

Har du kikat här?
https://github.com/HEnquist/camilladsp/ ... nd_alsa.md

Vad visar "aplay -l", och hur ser din camilladsp-konfigfil ut?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Elfsberg » 2022-05-29 17:55

Jag kör just nu 2 kanaler in genom SPDIF och 4 ut med en hemmabioreciever som för- och slutsteg. Rätt smutt.

Konfigureringen är INTE svår. Överlag är CamillaDSP mycket lätt att hantera när man kommit över de hinder som ett eventuellt nytt operativsystem kan innebära.

(Jag tar tacksamt emot tips på billigt interface med både toslink och SPDIF!)

Ännu har jag inte sett nån som använder CamillaDSP för mer än två kanaler in. Är det möjligt? Innan HDMI körde man ju t ex SPDIF för fem kanaler, men är sånt aktuellt idag?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-06-03 13:31

Maarten skrev:Det vore mycket intressant att höra om du lyckas nyttja en 7.1 reciever till aktiv 2*3 delning och hur du gör det. På de dyrare har det kanske funnits möjlighet att separera försteg och slutsteg? Hur kan man annars göra?



Efter en del krångel som kan härledas till min okunsakap av Linux så har jag fått till det.
Alsa och Pulsaudio används för att fånga in ljud och sedan skicka ut det på valfri utgång. I mitt fall så fångar jag in ljudet med Loopback och skickar ut det på en HDMI-port.
Mellan inläsning och urskrivning så lägger man in CamillaDSP. Det finns väldigt stor frihet i att mixa, filter etc i CamillaDSP och jag har gjort följande:
- läser in 2 kanaler, 0 & 1
- klonar 0 till 2 & 4
- klonar 1 till 3 & 5
Nu har jag tre kanaler för höger och 3 kanaler för vänster, i recivern så blir det Front(L/R), Back(L/R) och Sourrund(L/R), Center och Subwoofer låter jag vara.
Därefter så lägger jag filter på kanalerna
- kanal 0 & 1 får ett bandpassfilter 250->2500 Hz, andra ordnignen
- kanal 2 & 3 får ett lågpassfiklter 250 Hz, andra ordnignen
- kanal 4 & 5 får ett högpassfilter på 2500Hz, andra ordningen
Därmed så är en elementär DSP klar, allt snurrar i samma HTPC som jag streamar Spotify, Netflix, HBO etc ifrån.

Utgång front går till mellanregister
Utgång back går till woofer
Utgång sorrund går till diskanterna

Kvar är att juster nivåerna så att alla element ligger lika, mina diskanter är känsligare än mellanregistret så de ligger 3-5db högre. Skall även se om jag kan lyfta woofern med lite EQ i området 25-60hz , allt detta finns det färdiga funkioner för i CamillaDSD.

20220527_084023_midd.jpg
20220527_084023_midd.jpg (201.37 KiB) Visad 1905 gånger
Senast redigerad av PerCarlin 2022-06-03 13:38, redigerad totalt 2 gånger.

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-06-03 13:33

Elfsberg skrev:Ännu har jag inte sett nån som använder CamillaDSP för mer än två kanaler in. Är det möjligt? Innan HDMI körde man ju t ex SPDIF för fem kanaler, men är sånt aktuellt idag?


Ser inga problem med att läsa in flera kanaler än 2 till camillaDSP, det klarar förmodligen upp till samma antal som Loopback funktionen hanterar. I mitt fall så finns det 8 tillgängliga kanaler att läsa in.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Maarten » 2022-06-03 13:46

PerCarlin skrev:
Maarten skrev:Det vore mycket intressant att höra om du lyckas nyttja en 7.1 reciever till aktiv 2*3 delning och hur du gör det. På de dyrare har det kanske funnits möjlighet att separera försteg och slutsteg? Hur kan man annars göra?



Efter en del krångel som kan härledas till min okunsakap av Linux så har jag fått till det.
Alsa och Pulsaudio används för att fånga in ljud och sedan skicka ut det på valfri utgång. I mitt fall så fångar jag in ljudet med Loopback och skickar ut det på en HDMI-port.
20220527_084023_midd.jpg

Snyggt! Avser loopback en funktion i en dators ljudkort eller mixer? Eller är det något du fixar i reciever? Min fundering rörde hur man separerar försteg och slutsteg i en reciever och ekvaliserar däremellan, för att slippa separerade lösningar och samtidigt kunna ekvalisera multipla ingångar :-).

EDIT: Det låter som att manipulationen sker i OS'et:
PulseAudio är ett ljudsystem för POSIX-operativsystem, vilket betyder att det är en proxy för dina ljudapplikationer. Det låter dig göra avancerade operationer på din ljuddata när den passerar mellan din applikation och din hårdvara.

Och då löser ju inte detta min önskan ovan antar jag?

Är det en Respons grand variant eller eget bygge? Respons är fina grejer, lite bortglömda på detta forum. Rejäl låda i varje fall och stort baselement, som borde kunna prestera bas.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav dewpo » 2022-06-04 15:13

Vill man ha en riktigt mångsidig implementering så kan man kombinera CamillaDSP med "Linux Audio Gadget drivers" för att skapa en USB DAC med DSP funktion :|

https://www.diyaudio.com/community/threads/using-a-raspberry-pi-4-as-a-usb-dsp-dac.341590/
https://wiki.analog.com/resources/tools-software/linuxdsp/docs/linux-kernel-and-drivers/usb/device_mode/gdaget_audio
https://www.kernel.org/doc/html/v4.16/driver-api/usb/gadget.html

Själv har jag inte orkat prova :oops: Det har fallit på att jag saknar annan strömförsörjning till min Pi4 än den som ockuperar USB C porten :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav Froggy » 2022-06-07 10:32

PerCarlin skrev:
Maarten skrev:...... I mitt fall så fångar jag in ljudet med Loopback och skickar ut det på en HDMI-port...


Hur ställer du in receivern så att kanalerna släpps igenom utan att behandlas som Dolby/DTS etc kanaler?

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2022-06-07 14:01

Froggy skrev:
PerCarlin skrev:
Maarten skrev:...... I mitt fall så fångar jag in ljudet med Loopback och skickar ut det på en HDMI-port...


Hur ställer du in receivern så att kanalerna släpps igenom utan att behandlas som Dolby/DTS etc kanaler?

Svår nöt och det går inte att ge ett generellt svar på det. Alla förstärkare & recivers färgar ljudet, antingen medvetet eller omedvetet. Jag hittade ett PCM-mode som jag tror är ofärgat, använder recivern som DA-omvandlare och sedan förstärkare för mina 6 kanaler.

PerCarlin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2022-03-24

Re: CamillaDSP - DSP med FIR och IIR för Linux, Windows, mac

Inläggav PerCarlin » 2023-09-30 08:22

Hallå, en fundering runt volym och nivåer.

Jag kör samma setup som tidigare.
Av bekvämlighetsskäl så styr jag volymen digitalt med ett blåtandstangentbord.
Oftast så är volymen på resp app satt till max, recivern rör jag nästan aldrig, den står på -20db. Volymen regleras med operativsystemet nivåkontroll.

Vad händer då om jag har filter av typen linkwits transform för att lyfta upp basen i låga frekvenser?
Finns det en risk att signalnivån för låga frekvenser bottnar när jag sätter operativsystemets nivå till max? Dvs jag får inte den filtereffekten jag önskar?

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster