ljudtransparent duk samt maskning: Tankar & funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

ljudtransparent duk samt maskning: Tankar & funderingar

Inläggav lardan-1 » 2020-07-04 20:38

Dags för semester och äntligen bygga en ljudtransparent duk. Min förhoppning är att beställa under nästa vecka och tänkte se vad den samlade kompetensen tycker :)

För att inte låsa in mig i ett specifikt format tänkte jag spänna en Seymour Center Stage UF duk över hela väggen.

at.screen1.png
at.screen1.png (7.13 KiB) Visad 321 gånger


Sedan tänkte jag bygga olika maskningspaneler för att kunna växla mellan 16:9, 2:1, 2:40:1, ...
Vi börjar manuellt så får man se vad framtiden säger

at.screen2.png
at.screen2.png (8.54 KiB) Visad 321 gånger



Då jag vill kunna växla emellan olika format tänkte jag prova om maskningspanelerna även kan fungera som ramen närmast duken.
Dvs det blir en panel topp, botten, vänster, höger som agerar ram och maskning i ett.

Nu till en fråga, Seymour själva säger att om man inte har högtalarna bakom rekommenderar de deras Fidelio velvet.
Alternativet annars är att ta Millibel A.T. Inte lika mörkt men minimal påverkan på ljudet.
Rummet i sig är mörkt och går att mörklägga ordentligt.

Tror ni det fungerar med att ha velvet givet att högtalarnas placering (Ino i28) blir något i denna stil eller hade ni gått på Millibel™ A.T.?
Väggen bakom samt högtalare/basar är svarta.

at.screen3.png
at.screen3.png (17.78 KiB) Visad 321 gånger


Tanken är att alla element på i28 hamnar bakom den ljudtransparenta duken, eventuellt kan den nedre woofern hamna i riskzonen.
Basarna (infra y-8) är bara med för illustration, orkade inte ta bort och placeringen kommer ändras

Är det någon som har byggt med UF och som fått problem med moire?
I beskrivningen på seymour står det att man inte behöver tilted cut, men när jag pratar med dem tycker de att det är säkrast.

Bra förslag på materialval till ramen mottages gärna. Klurar på någon aluprofil eller trä.

Långt inlägg men hoppas ni förstår på ett ungefär :D

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster