Drosslar och skruvar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baronen

Drosslar och skruvar

Inläggav Baronen » 2005-07-26 18:57

Hej !

Jag håller på att pilla ihop ett delningsfilter nu till min basmodul och undrar hur det är med skruvar och drosslar. Jag har hört att man ska akta sig för att inte använda skruvar som blir magnetiska i mitten av luftlindade spolar men hur är det bredvid? De närmaste skruvarna skulle då sitta ca 3-4 cm från spolen och spolens "hål" kommer riktas så att skruvarna sitter parallelt med spolen om ni förstår :).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Drosslar och skruvar

Inläggav Flint » 2005-07-26 22:48

Baronen skrev:Hej !

Jag håller på att pilla ihop ett delningsfilter nu till min basmodul och undrar hur det är med skruvar och drosslar. Jag har hört att man ska akta sig för att inte använda skruvar som blir magnetiska i mitten av luftlindade spolar men hur är det bredvid? De närmaste skruvarna skulle då sitta ca 3-4 cm från spolen och spolens "hål" kommer riktas så att skruvarna sitter parallelt med spolen om ni förstår :).

Som du beskriver det behöver du inte oroa dig. Utan att minnas exakt värdena så har jag labbat med det du pratar om. När man sätter en skruv rakt igenom en luftlindad drossel är det mätbar påverkan men eftersom du delar i basen dvs. med stora spolar så tror jag att inte ens en skruv genom spolen skulle påverka och framför allt inte ljudmässigt.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-08-02 13:15

dubbel post .. tar bort detta..
Senast redigerad av dadygee 2005-08-02 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2005-08-02 13:15

1:a posten i forumet!!

för att vara säker på att appliceringen inte påverkar induktansen, använd plastbuntband eller plastskruvar. Jag har fått det förklarat att rostfria skruvar åxå skall vara minimerande för förändring.
Vad du mest måste fundera på är hur du placerar spolarna jämtemot varandra.. 2 spolar parallelt placerat kan förändra värdet markant. Är dina spolar lindade på en sådan rulle som har ett monterings hål så föreslår jag att du använder det så skruvhuvudet hamnar så nära kretskortet som möjligt.

Sätt den största spolen platt på kortet, placera sedan diskantspolen vertikalt riktat mot basspolen. Har du en spole
till placerar du den vertikalt med 90graders förskjutning mot diskantspolen osv osv..ex. (tänk att O är en platt liggande spole och - är vertikal spole)

O -
| \

Återgå till DIY-forum