Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Kan varmt rekommendera detta.
Profilskum 60 mm tjock och 50 x 100 cm 2stycken i varje förpackning.
Inte billigt men uschligt bra.
https://www.monacor.se/produkter/daempm ... nr/122230/
I kombo med dämpull blir det fantastisk , jag har arbetat med det i många år.
https://www.monacor.se/produkter/daempm ... nr/120940/
Hela sidan med olika dämpmaterial om det skulle huga sig så.
https://www.monacor.se/produkter/daempmaterial/
Maccis skrev:Perfector skrev:Kan varmt rekommendera detta.
Profilskum 60 mm tjock och 50 x 100 cm 2stycken i varje förpackning.
Inte billigt men uschligt bra.
https://www.monacor.se/produkter/daempm ... nr/122230/
I kombo med dämpull blir det fantastisk , jag har arbetat med det i många år.
https://www.monacor.se/produkter/daempm ... nr/120940/
Hela sidan med olika dämpmaterial om det skulle huga sig så.
https://www.monacor.se/produkter/daempmaterial/
Trodde faktiskt att du skulle skriva äggkartonger........
paa skrev:Har du läst tråden där Allram moffar?
viewtopic.php?p=1066001
gopnik skrev:paa skrev:Har du läst tråden där Allram moffar?
viewtopic.php?p=1066001
Det där är en av de bästa trådarna på faktiskt, faktiskt. Den borde vara klistrad.
Tangband skrev:gopnik skrev:paa skrev:Har du läst tråden där Allram moffar?
viewtopic.php?p=1066001
Det där är en av de bästa trådarna på faktiskt, faktiskt. Den borde vara klistrad.
Ja, det har påtalats ett 10- tal ggr redan . Men inget händer . Men nu har vi ny moderator.
Nattlorden - klistra tråden !
petersteindl skrev:Har använt rockwool och gullfiber. De är ok. I kommande konstruktioner kommer jag labba med ren fårull där jag ökar densiteten ju längre från högtalarelementet dämpmaterialet är.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Tangband skrev:gopnik skrev:Det där är en av de bästa trådarna på faktiskt, faktiskt. Den borde vara klistrad.
Ja, det har påtalats ett 10- tal ggr redan . Men inget händer . Men nu har vi ny moderator.
Nattlorden - klistra tråden !
Klistra vart? In i något samlingstråd som med DIY-projekt, eller vad tänktes?
RogerGustavsson skrev:Optimal dämpning handlar väl egentligen inte bara om vilket material som används för det? Snarare vad man vill åstadkomma och hur dämpningen ska appliceras i det aktuella fallet.
RogerGustavsson skrev:Nja, det handlar om låga frekvenser och långa våglängder. Där gör dämpning inte samma sak som vid högre frekvenser.
Tangband skrev:petersteindl skrev:Har använt rockwool och gullfiber. De är ok. I kommande konstruktioner kommer jag labba med ren fårull där jag ökar densiteten ju längre från högtalarelementet dämpmaterialet är.
Mvh
Peter
Jag använder fårull i mina toppar för Hybriddist. Jag tycker det låter bättre än rockwool eller täckjacksfoder.
Man får dock akta sig så man inte dämpar för mycket. Fårullen dämpar bra i basområdet och ljudet låter renare i mellanregistret jämfört med aqusto Q eller rockwool tycker jag. Jag upplever dock att i basmoduler kan dämpningen bli för stor med fårull jämfört med samma mängd rockwool .
Jag har gått ifrån fårull i basmoduler eftersom det dämpar för mycket , på så sätt att det jämfört med täckjacksfoder saknas lite slam och dynamik . Detta gällande slutna lådor. Jag har testat att använda peq för att kompensera för isotermiseringen som täckjacksfoder ger , men intrycken kvarstår. Fårull ger lite upplevd sämre dynamik vid lådans resonansfrekvens jämfört med odämpat eller täckjacksfoder . Man kan kompensera delvis genom att ha hälften så mycket fårull jämfört med rockwool .
Jag använder därför täckjacksfoder i basmodulerna, men endast i den övre kammaren.
Edit : två olika volymer , 19 liter och 50 liter slutet har gett samma upplevda resultat med minskat ” slam ” i basmodulerna med fårull jämfört med täckjacksfoder.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, det handlar om låga frekvenser och långa våglängder. Där gör dämpning inte samma sak som vid högre frekvenser.
Jag pratar enbart om ekon i lådans parallella väggar.
Förutom det använder jag lådans resonanser baserat på volymen i lådan att hjälpa basen att komma fram.
Och då är det till stor hjälp att inte ha extra spökreflexer i lådan som förstör ljudet.
MacBruce skrev:En enkel, ehuru något arbetskrävande metod för att undersöka dämpmaterial, är ju att använda Kundts rör. (Googla eller titta i Sven Tyrlands kompendium, som väl de flesta i det här gänget har på nattduksbordet bredvid andra biblar...Har inte hittat mitt exemplar efter den senaste flytten, så jag kan inte ge något referensnummer. Det finns/fanns i alla fall på Chalmers' Kompendieutgivning.)
Johan_Lindroos skrev:MacBruce skrev:En enkel, ehuru något arbetskrävande metod för att undersöka dämpmaterial, är ju att använda Kundts rör. (Googla eller titta i Sven Tyrlands kompendium, som väl de flesta i det här gänget har på nattduksbordet bredvid andra biblar...Har inte hittat mitt exemplar efter den senaste flytten, så jag kan inte ge något referensnummer. Det finns/fanns i alla fall på Chalmers' Kompendieutgivning.)
Ja det har man ju självklart!
Jag hade förmånen att ha honom som kollega på Ingemanssons. Det var alltid intressant att diskutera akustik med honom.
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:Har använt rockwool och gullfiber. De är ok. I kommande konstruktioner kommer jag labba med ren fårull där jag ökar densiteten ju längre från högtalarelementet dämpmaterialet är.
Mvh
Peter
Jag använder fårull i mina toppar för Hybriddist. Jag tycker det låter bättre än rockwool eller täckjacksfoder.
Man får dock akta sig så man inte dämpar för mycket. Fårullen dämpar bra i basområdet och ljudet låter renare i mellanregistret jämfört med aqusto Q eller rockwool tycker jag. Jag upplever dock att i basmoduler kan dämpningen bli för stor med fårull jämfört med samma mängd rockwool .
Jag har gått ifrån fårull i basmoduler eftersom det dämpar för mycket , på så sätt att det jämfört med täckjacksfoder saknas lite slam och dynamik . Detta gällande slutna lådor. Jag har testat att använda peq för att kompensera för isotermiseringen som täckjacksfoder ger , men intrycken kvarstår. Fårull ger lite upplevd sämre dynamik vid lådans resonansfrekvens jämfört med odämpat eller täckjacksfoder . Man kan kompensera delvis genom att ha hälften så mycket fårull jämfört med rockwool .
Jag använder därför täckjacksfoder i basmodulerna, men endast i den övre kammaren.
Edit : två olika volymer , 19 liter och 50 liter slutet har gett samma upplevda resultat med minskat ” slam ” i basmodulerna med fårull jämfört med täckjacksfoder.
I en sluten låda kan man variera densiteten på fårullen då man stuvar in ullen i lådan. Man kan exempelvis ha tomt på fårull nära elementet och sedan fluffa till fårullen olika mycket beroende på avstånd från elementet. På så sätt skapas ett naturligt flöde Igenom dämpmaterialet med konstant högre dämpning längre bort från konen. Närmast konen är det Då luften som ensam fjäder.
Jag har fårull i äggen och använt fårull sedan början på 90-talet i olika konstruktioner. I äggen är ullen applicerad mot baksidan d v s långt från konen och ullen täcker inte basreflexinloppet i lådan.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster