Första DIY bygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Moskvich
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-11-17

Första DIY bygget

Inläggav Moskvich » 2020-07-18 19:46

Hallå!

Har kört med två av dessa ett tag nu:
IMG_20200718_181746_resized_20200718_061810139.jpg
IMG_20200718_181746_resized_20200718_061810139.jpg (570.37 KiB) Visad 1584 gånger


Känner att det är dags att göra ordentliga lådor. Men har inte jättemycket utrymme vilket jag tänkt beskriva på detta sätt:
LGH.jpg
LGH.jpg (145.89 KiB) Visad 1584 gånger


Därför behöver de nya högtalarna stå där de står, alltså ingen möjlighet att ställa dem på stativ på golvet då det hindrar åtkomst till hyllorna.

Musiken de ska spela är otroligt blandad, och jag önskar därför inte några särskilda egenskaper utan en bra kompromiss och ett bra lyft från nuvarande konfig.
Jag önskar dock att de skulle gräva lite djupare än de gör idag, varför jag vill lägga till DCS165:orna enligt nedan som endast ska spela runt 100hz och nedåt.
Då jag bor i en etta med betongväggar och grannar, så önskar jag hellre detaljerad bas som funkar väl på lägre volym om natten än något med "ös" som brummar.

De komponenter jag tänkt använda för 3-vägs är sånt som jag redan har, vilket blir:

Diskant: Dayton audio ND25FA-4 https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... ations.pdf
Woofer: Dayton audio RS180P-8 https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... ations.pdf
Bas: Dayton audio DCS165-4 https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -sheet.pdf

Jag har med Vituixcad gjort filter enligt nedan baserat på filerna man hittar på Partsexpress.com för högtalarna:
3-way.jpg
3-way.jpg (461.26 KiB) Visad 1584 gånger

Detta är dock utan att ta hänsyn till någon låda eller lyssningsutrymme, vilket borde innebära att detta inte är så relevant, men jag vet inte hur jag ska göra i VituixCad för att få korrekt simulering av högtalarna när de befinner sig i låda så detta är så mycket jag klarar av.

Som man kan notera har jag inte delat av RS180P woofern nedåt. Jag försökte men SPL kurvan blev aldrig snyggare än som den ser ut på denna bild, jag hade dock hoppats på att avlasta dessa från de lägre frekvenserna, men gav upp.

För DCS165 basarna rekommenderar WinISD 3,7l slutna lådor för att få qtc 0,707. Då är frågan ska jag avskilja dessa från de två andra genom en skiljevägg i lådan för att skapa just 3,7l volym?

För woofern RS180P, enligt WinISD vill denna ha 6,85l sluten för qtc 0,707.

Gör man en låda av dessa två med ett utrymme om 4l och ett utrymme om 7l i 19mm MDF får jag dessa yttermått på låda (HxBxD 607x238x138)
3-way speaker.jpg
3-way speaker.jpg (44.44 KiB) Visad 1584 gånger


Det jag nu önskar är kritik och tips på ovanstående innan jag går för långt med detta! För jag vet att det lär finnas mycket att förbättra i nuläget, men jag är för okunnig för att identifiera detta.

MVH

N
Senast redigerad av Moskvich 2020-07-28 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Andr82 » 2020-07-18 22:05

Hej!

Kul med första bygget!
Min första tanke var att denna kanske skulle fylla dina behov:http://www.zaphaudio.com/BAMTM.html
Vill du utveckla högtalaren själv så är det kanske inte rätt projekt, men ett tips iaf.

Edit/
Såg nu att det var element du redan hade...
Jag skulle nog välja att inte blanda in 6,5tummaren, mycket för att jag är arkitekt och vill att det ska se enkelt och stilrent ut... :P
Men även för att den andra borde med lite stöd från väggen precis bakom kunna åstadkomma vad du beskriver att du vill ha med rätt avstämd låda.

/Andreas

Moskvich
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-11-17

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Moskvich » 2020-07-18 22:42

Tjena! Ja jag känner nog mer för att göra något eget med komponenterna jag har, behövs ju bara mdf och filterkomponenter :)

Blir nog att bygga enligt nedan i MDF, med nå enkla stativ i trä och frilagda delningsfilter till att börja med, så det blir enkelt att justera.

[EDIT] Såg din edit :) Jag är helt och hållet oestetisk så jag har absolut ingen känsla för eller önskan att det ska se snyggt ut, detta är mer ett objekt för mig att testa olika saker och lära mig. Därför behöver inte resultatet bli extremt bra från början, det handlar mest om att experimentera. Jag kan ju alltid koppla ur basen och bara köra tvåvägs utan att direkt påverka något, i.o.m att jag stoppar den i separat utrymme.

3-way.jpg
3-way.jpg (55.87 KiB) Visad 1548 gånger


Tar gärna kritik på hur ni tror det blir med att inte dela av woofern nedåt, kommer det bli någon typ av fasfel när man har två olika högtalare som spela samma frekvenser?

Kommer delningsfiltret i verkligheten skilja sig enormt från modellen i vituixcad? Alltså är det någon mening med att använda layouten och värdena ens till att börja med, eller kommer det te sig helt annorlunda i verkligheten?

Borde man göra den bakre baffeln vinklad på något sätt för att undvika stående vågor?

Är det okej att ha diskanten i samma utrymme som woofern?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Nattlorden » 2020-07-18 22:50

Gillar väl inte direkt puckeln i 1-2kHz-området, men det skulle kanske behöva DSP för att rättas till?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Moskvich
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-11-17

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Moskvich » 2020-07-18 23:19

Jo den får jag inte riktigt bort, men som sagt, detta är ju gjort helt utan lådvolym, lådutformning och rum. En riktig mätning i rum med dessa komponenter får sannolikt en annan form.

Behöver bara lite starters för att undvika de värsta misstagen. Och en del av mig vill ju gärna använda basarna då jag redan har dem, därmed inte sagt att de faktiskt kommer göra nytta i systemet antar jag.

Vet inte om basen skulle integrera ännu sämre med woofern ifall den skulle sitta i ett lite större, portat utrymme. I 10l och 38hz avstämning får jag f3 strax under 38hz, men group delay drar ju iväg förstås. Gissar också att mitt rum kanske ger en peak därikring ändå, så det kanske inte är något man vill förstärka? Jag har dock sällan möjlighet att lyssna på hög volym, så då kanske det hjälper till istället?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav DVD-ai » 2020-07-18 23:33

Mitt starkaste tips för att böja rätt är att först simulera baffelstöd i edge och därefter ta fram en prototyp baffel.
Ta sedan dina redan befintliga element och mäta på dom när dom är monterade i nämda baffel. :)
Därefter så kan du börja titta på hur en överföringsfunktion i filtret kan se ut, hur dämpning i lådan ska placeras och avstämningen göras :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Kalejdokom » 2020-07-19 00:20

Edit: ser nu att du själv kommenterat gällande basreflex, som jag först skrev nedan utan att ha läst din kommentar... :oops:

Ingen som kommenterat subbaslådan? Jag förstår inget av kurvorna i din simulering men du lär inte få någon bas alls om du sätter DCS165 i en sluten låda på 3,7 liter. Det kan möjligen funka om du t.ex. använder den som midbas i en bildörr. För att få någon djupbas måste du sätta elementet i en portad låda (basreflex). Här är en snabb simulering av lågbasegenskaperna i sluten låda på 3,7 liter (gul) jämfört med basreflex i 12 liter avstämd till 36Hz (grön). Möjligen kan man gå ner mot 8 liter basreflex, men då tappar du snart djupbas.
Bilagor
DCS165.jpg
DCS165.jpg (109.44 KiB) Visad 1520 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Kalejdokom » 2020-07-19 00:32

Det finns en del andra saker att beakta med dina elementval, t.ex. att mellanregistret har mycket högre verkningsgrad än subbasen så det kommer att krävas dämpning av mellanregistret och det är inte så lätt fixat om det skall spela så lågt i frekvens. Om du skall bygga en 3-vägare med de där elementen så hade det varit bra att driva subbasarna med aktivt filter och separat slutsteg. Enklast via en inbyggnadssubbasförstärkare med inbyggt filter (båda kanalerna i mono).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav avr7000 » 2020-07-19 00:55

Bygg en enklare testlåda och kolla effekten (förhoppningsvis positiv) av toe in av högtarlarna...
Bygg sedan de färdiga högalaran med den toe in (vinklad baffel) du fann fungera bäst
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Bill50x » 2020-07-19 15:21

avr7000 skrev:Bygg en enklare testlåda och kolla effekten (förhoppningsvis positiv) av toe in av högtalarna...
Bygg sedan de färdiga högalaran med den toe in (vinklad baffel) du fann fungera bäst

Mjae. Det fungerar ju bara på exakt samma ställe som testen görs. Flytta högtalarna några decimeter i sidled och det är kanske en annan toe-in som fungerar bäst. För att inte tala om ett annat rum. Det kommer bara se knäppt ut om man behöver minska toe-in även om det naturligtvis fungerar. Det kan ju naturligtvis finnas en annan poäng med att inte bara ha parallella väggar men det kan ju lösas på ett snyggare sätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav avr7000 » 2020-07-19 19:22

Bill50x skrev:
avr7000 skrev:Bygg en enklare testlåda och kolla effekten (förhoppningsvis positiv) av toe in av högtalarna...
Bygg sedan de färdiga högalaran med den toe in (vinklad baffel) du fann fungera bäst

Mjae. Det fungerar ju bara på exakt samma ställe som testen görs. Flytta högtalarna några decimeter i sidled och det är kanske en annan toe-in som fungerar bäst. För att inte tala om ett annat rum. Det kommer bara se knäppt ut om man behöver minska toe-in även om det naturligtvis fungerar. Det kan ju naturligtvis finnas en annan poäng med att inte bara ha parallella väggar men det kan ju lösas på ett snyggare sätt.

/ B


Jag menar ju att han skall bygga och testa toe in i den enda/exakta positionen som finns i denna uppställning och sedan bygga de färdiga med denna toe in.

Bild
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Bill50x » 2020-07-19 22:51

avr7000 skrev:Jag menar ju att han skall bygga och testa toe in i den enda/exakta positionen som finns i denna uppställning och sedan bygga de färdiga med denna toe in.
[ Bild ]

Jo, det har jag förstått. Men en sådan konstruktion blir i princip låst till denna enda plats. Å andra sidan, om det är den enda plats som finns - så varför inte?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Nattlorden » 2020-07-20 10:53

Bygger man själv för hemmabruk och inte har några planer på att flytta inom nära framtid så finns det verkligen ingen anledning till varför man skulle bygga en generell högtalare istället för en platsoptimerad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Moskvich
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-11-17

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Moskvich » 2020-07-20 11:32

Tack för alla svar, har fått lite att fundera på.

Ett tips i tråden har varit att separera subbarna och köra dessa i mono på ett aktivt steg (tar gärna emot tips på ett okej steg som passar för detta). Jag ser framför mig hur jag ställer blomkrukan på balkongen och sätter upp stereon på hylla samt flyttar ut högtalarna åt sidorna. Borde väl förbättra ljudbilden om man separerar dessa som så? Och kanske lägger till de aktiva subbarna på varsin sida, alt. båda i samma låda om ni tror det ger bättre resultat?
Hur djupt behöver jag kunna gå med woofrarna i frekvens, för att kunna blanda väl med subbarna om dessa står separat? Vill ju inte att subbarna börjar inverka på ljudbilden utan ska bara "finnas där".

Eller borde jag integrera subbarna som jag ritat tidigare, men ge dem ett eget steg, samt ge dem lite mer utrymme och portat? Det jag är ute efter är detaljerad bas hellre än riktigt djup bas, och bra integrering med woofern. Hur mycket group delay är acceptabelt för subben, eller är det inte en parameter att hänga upp sig på? Om jag separerar sub från övriga har jag ju möjligheten att rikta dessa t.ex. uppåt eller nedåt, är det någon vinst med detta?
LGH 2.jpg
LGH 2.jpg (83.2 KiB) Visad 1340 gånger

Moskvich
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-11-17

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Moskvich » 2020-07-27 11:42

Halloj, mätte lite med UMIK-1 och REW.

Med vitt brus ställdes 82db in och detta blev resultatet. Som man se har jag problem mest överallt, men man kan notera ordentliga basproblem, detta trots att högtalarna jag använder är slutna gamla JBL lådor med Dayton Audio RS180P-8 woofers, som man kan se i min första bild. Enligt WinISD skulle detta ge F3 på 110hz och F10 vid 44hz där jag idag har en ordentlig peak.

Jag har försökt sätta mig in djupare i rumsnoder, akustik, mätningar etc. etc. men det är inget man gör på en eftermiddag.

Vad ser ni när ni tittar på dessa bilder och ser ni några uppenbara åtgärder som behöver göras? Kan man överhuvud taget introducera en sub i detta rum?

FR L+R.jpg
FR L+R.jpg (188.68 KiB) Visad 1197 gånger


Waterfall.jpg
Waterfall.jpg (191.46 KiB) Visad 1197 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Första DIY bygget, 3-vägs

Inläggav Tangband » 2020-07-27 13:53

Kul med bygge :)
Tips: ladda ned Svantes EDGE och kolla vad som händer med diffraktion med olika placeringar av diskanten på baffeln.
Du bör försänka elementen.
Med de element du valt funkar det mindre bra med passiv delning.
Läs på om hur man mäter på en högtalare- jag rekommenderar ”measuring loudspeakers ” av John Atkinsson, Stereophile.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 7 gäster