Vilken volym? SEAS CA18RNX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-13 20:15

paa skrev:
Perfector skrev:...
Just nu går mina 40 liters supreme MkII av egen tillverkning ...

Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?

Supreme är mitt namn på eget bygge, inte supreme som dom hete från deras fabrik
Dom heter egentligen Perfector Supreme MkII
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-13 23:14

Perfector skrev:
paa skrev:
Perfector skrev:...
Just nu går mina 40 liters supreme MkII av egen tillverkning ...

Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?

Supreme är mitt namn på eget bygge, inte supreme som dom hete från deras fabrik
Dom heter egentligen Perfector Supreme MkII


Går dom att köpa? Eller har du bara gjort dom till dig själv?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 00:11

LeifB skrev:
Perfector skrev:
paa skrev:Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?

Supreme är mitt namn på eget bygge, inte supreme som dom hete från deras fabrik
Dom heter egentligen Perfector Supreme MkII


Går dom att köpa? Eller har du bara gjort dom till dig själv?

Jag lade ner byggandet 2002 efter diverse krångel med folk som inte ville betala för sig.
Jag höll på 25 år med många modeller och varianter.
Hade jag idag haft ork efter en hjärtinfarkt så skulle jag nog bygga igen.
Men orken finns inte.
Kunnandet har jag kvar om du skulle vilja prova själv.
Dom är inte vackra men vad begär man när en grafittikonstnär har målat dom
Ett annat par blev så här i råskick.
Bilagor
Gamma bas.jpg
Gamma bas.jpg (1.5 MiB) Visad 2532 gånger
Isophon bas.JPG
Isophon bas.JPG (250.57 KiB) Visad 2535 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Martin » 2020-08-14 01:02

Det finns ingen seriös högtalarkonstruktör som använder standardstorlek på lådor och filtertabeller eller konjugatlänkar för enskilda högtalarelement. Sorry. Det uppnår ingen högtalares fulla potential oavsett hur dåliga övriga förutsättningar är.

Det är motsvarigheten till att ha konstant gas, 3:ans växel och reglera farten med kopplingen. Jo, bilen går framåt även utan godkänt körkort bakom ratten.

Jag köpte i min ungdom en dansk bok om högtalarkonstruktion tryckt på sidor inscannade från skrivmaskin som jag försökte följa där teorin var lite mer avancerad, med hur man mäter upp thiele/small-parametrar. Jag lärde mig en del av teorin genom den boken men den saknade ändå det viktigaste:

Att verkligheten består av en kombination av frekvensrespons i olika vinklar och elektriska överföringsfunktioner. Det är det viktigaste som skiljer en bra högtalare från en dålig, hur bra man lyckas med att sy ihop detta. Inte vilket fabrikat eller watt på högtalarelement man använder eller hur tjockt internkablage man alltid ska ha fram till järnkärnespolen och talspolen i högtalaren. Det är ett skrap på ytan utan någon djupare reflektion av hur det funkar.

Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja lära sig för att det är kul men vad händer med kreativiteten om man inte är intresserad av att lära sig ens grundkursen och sedan år ut och år in försöker tjata in sina ofullständiga pusselbitar från första sidan i boken utan att de passar i något pussel?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 10:05

Martin

Det ligger mycket bakom dina ord.
Det är svårare än man tror.
Man bygger inte en högtalare på känsla.
Mimir är en bra konstruktion. Utan några
större fel. Två element som spelar väldigt
bra tillsammans med ett mycket bra filter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 10:48

Martin skrev:Det finns ingen seriös högtalarkonstruktör som använder standardstorlek på lådor och filtertabeller eller konjugatlänkar för enskilda högtalarelement. Sorry. Det uppnår ingen högtalares fulla potential oavsett hur dåliga övriga förutsättningar är.

Det är motsvarigheten till att ha konstant gas, 3:ans växel och reglera farten med kopplingen. Jo, bilen går framåt även utan godkänt körkort bakom ratten.

Jag köpte i min ungdom en dansk bok om högtalarkonstruktion tryckt på sidor inscannade från skrivmaskin som jag försökte följa där teorin var lite mer avancerad, med hur man mäter upp thiele/small-parametrar. Jag lärde mig en del av teorin genom den boken men den saknade ändå det viktigaste:

Att verkligheten består av en kombination av frekvensrespons i olika vinklar och elektriska överföringsfunktioner. Det är det viktigaste som skiljer en bra högtalare från en dålig, hur bra man lyckas med att sy ihop detta. Inte vilket fabrikat eller watt på högtalarelement man använder eller hur tjockt internkablage man alltid ska ha fram till järnkärnespolen och talspolen i högtalaren. Det är ett skrap på ytan utan någon djupare reflektion av hur det funkar.

Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja lära sig för att det är kul men vad händer med kreativiteten om man inte är intresserad av att lära sig ens grundkursen och sedan år ut och år in försöker tjata in sina ofullständiga pusselbitar från första sidan i boken utan att de passar i något pussel?

Visst kan man ha samma låda till olika elementladdningar.
HiFi-Kit hade ju under många år just det och massor med elementval som alla blev bra högtalare.
Du säger standardfilter och konjugater, det hör liksom ihop för att ge förstärkaren en så rak last som möjligt och ändå låta elementen arbeta optimalt.
Lådan 40 liter har en given resonans i volymen som man kan använda för att accentuera basen som annars tenderar att bli torr och tråkig.
Alla som testat och bedömt mina konstruktioner har gett mig tummen upp, inklusive Danmarks svar på Stig Carlsson som sa att jag genom Monacors elementval hade den friskaste luften och den bästa musiken.
Då hade han gåt varvet runt 5 gånger på SAS-Radison i Malmö där ljudsamkvämet hölls ochlyssnat på allting.
Jag tror att det är dags att bryta med gamla dogmer och våga utveckla begreppet högtalare till något nytt (eller gammalt) istället för att bara följa doktriner som är äldre än jag är.
Men som alltid kan jag inte tvinga nå'n att prova mitt recept utan nöjer mig med att jag har säkert 10 olika elementkombinationer i just den 40-liters lådan och alla är utan anmärkning, annars skulle dom inte blivit både byggda och sålda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 10:50

Martin skrev:Det finns ingen seriös högtalarkonstruktör som använder standardstorlek på lådor och filtertabeller eller konjugatlänkar för enskilda högtalarelement. Sorry. Det uppnår ingen högtalares fulla potential oavsett hur dåliga övriga förutsättningar är.


Håller helt med om detta! Av de konstruktioner jag har gjort har jag dessutom aldrig nöjt mig med "standardfilter" eller "textboksfilter" eller vad man nu ska kalla det. Man kanske kan vilja efterlikna exv en 2:a ordningens LR akustiskt, men i praktiken vill man nästan alltid modifiera filtret lite för att kompensera för att frekvensgång och impedans hos de ingående elementet inte är helt idealiska.

Undantaget är möjligen om man gör någon slags faslinjär högtalare med 1:a ordningens filter - men inte heller sådana går att dimensionera med "tabellmetoden". Och att göra en flervägig faslinjär högtalare (likt Dunlavy) lär kräva massiva mängder mätning och finjustering!

Martin skrev:Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja lära sig för att det är kul men vad händer med kreativiteten om man inte är intresserad av att lära sig ens grundkursen och sedan år ut och år in försöker tjata in sina ofullständiga pusselbitar från första sidan i boken utan att de passar i något pussel?


Och experimenterar man bör man väldigt snabbt se att tabellmetoden inte fungerar. Och att kunna ta fram delningsfiltren och åstadkomma den frekvensgång man önskar är ju bara en del av att åstadkomma en välljudande högtalare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 11:35

Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 11:57

LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?

Lägre resonans i lådan och djupare bas.
Dock måste annat räknas om för att passa den större lådan, men elementen kan du behålla.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 12:39

LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?


För basreflex blir det en långsammare avrullning. Basreflexavstämningen ändras också - rörlängden varierar med lådans volym då Helmholz-resonansen är beroende av rörlängd, rördiameter och lådvolym (även flänsning av rören kan kraftigt påverka).

Basen kan gå djupare med den större lådan, men avrullning ser annorlunda ut också. Till varje element och fyllnadsgrad av dämpmaterial finns det i princip bara en volym som är ideal för den kurva man försöker åstadkomma.

Se bilagan som exempel. Jag har förstorat en basreflex låda med en faktor 1.42 (20/14). Rörlängden är densamma. I den större lådan uppstår en svacka vid ca 60 Hz, och en knöl vid ca 33 Hz. Så ja, basen går djupare, men låter det bättre?
Bilagor
Annotation 2020-08-14 122232.jpg
Annotation 2020-08-14 122232.jpg (159.58 KiB) Visad 2478 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 12:42

jonasp skrev:
LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?


För basreflex blir det en långsammare avrullning. Basreflexavstämningen ändras också - rörlängden varierar med lådans volym då Helmholz-resonansen är beroende av rörlängd, rördiameter och lådvolym (även flänsning av rören kan kraftigt påverka).

Basen kan gå djupare med den större lådan, men avrullning ser annorlunda ut också. Till varje element och fyllnadsgrad av dämpmaterial finns det i princip bara en volym som är ideal för den kurva man försöker åstadkomma.

Se bilagan som exempel. Jag har förstorat en basreflex låda med en faktor 1.42 (20/14). Rörlängden är densamma. I den större lådan uppstår en svacka vid ca 60 Hz, och en knöl vid ca 33 Hz. Så ja, basen går djupare, men låter det bättre?

Om du räknar på 6½ bas med rör 55 mm inner diameter och total längd 130 mm, hur ser det ut då i 20 liter?
(nyfiken)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 12:47

Perfector skrev:Om du räknar på 6½ bas med rör 55 mm inner diameter och total längd 130 mm, hur ser det ut då i 20 liter?
(nyfiken)


Jag uppskattar frågan! :)

Nu är denna bas jag hade framme 6". Men det blir så här: avstämningen hamnar på 48.5 Hz! Puckeln i frekvensgången torde kunna skrämma slag till och med på Ivor Tiefenbruns mest hängivna angängare! :mrgreen:
Bilagor
Annotation 2020-08-14 123121.jpg
Annotation 2020-08-14 123121.jpg (146.91 KiB) Visad 2475 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 12:52

jonasp skrev:
LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?

Se bilagan som exempel. Jag har förstorat en basreflex låda med en faktor 1.42 (20/14). Rörlängden är densamma. I den större lådan uppstår en svacka vid ca 60 Hz, och en knöl vid ca 33 Hz. Så ja, basen går djupare, men låter det bättre?

I det aktuella fallet är dock lådan lite för liten från början, så det finns som jag ser det en hel del att vinna på att göra den större. Ökar man volymen till 20 liter och återanvänder samma port ser det ut enligt nedan. Att bara öka sex liter är dock fortfarande kanske lite snålt. Om man förlänger lådan nedåt till en normalstor golvhögtalare på ca 35 liter och byter porten till en Monacor BR-70TR så börjar det hända saker.
Att högsta möjliga ljudtryck inte skiljer mer beror på att den tillåtna strömningshastigheten är lägre för den större porten.
Bilagor
Screenshot_20200814_123516.png
Screenshot_20200814_123516.png (20.61 KiB) Visad 2475 gånger
Senast redigerad av gopnik 2020-08-14 12:55, redigerad totalt 2 gånger.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 12:53

jonasp skrev:
Perfector skrev:Om du räknar på 6½ bas med rör 55 mm inner diameter och total längd 130 mm, hur ser det ut då i 20 liter?
(nyfiken)


Jag uppskattar frågan! :)

Nu är denna bas jag hade framme 6". Men det blir så här: avstämningen hamnar på 48.5 Hz! Puckeln i frekvensgången torde kunna skrämma slag till och med på Ivor Tiefenbruns mest hängivna angängare! :mrgreen:

Ja, usch. Den var inte vacker .
Tack för visningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav paa » 2020-08-14 13:01

gopnik skrev:Att högsta möjliga ljudtryck inte skiljer mer beror på att den tillåtna strömningshastigheten är lägre för den större porten.

Det blir högre tillåten strömningshastighet med två mindre portar eller en slitsport i stället för en port med stor diameter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 13:12

gopnik, vad har du för rumsstöd och baffel där? 82 dB känslighet är lite i snålaste laget!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 13:25

paa skrev:
gopnik skrev:Att högsta möjliga ljudtryck inte skiljer mer beror på att den tillåtna strömningshastigheten är lägre för den större porten.

Det blir högre tillåten strömningshastighet med två mindre portar eller en slitsport i stället för en port med stor diameter.

Ja, det är riktigt. Valet berodde dels på kostnad, samt att det är en färdig port. En slitsport ska snickras och gärna prototypas, och två av de trängre portarna ger inte en rimlig avstämning, En tredelad port är dyrare. Samtidigt anser jag att den större porten duger. Räcker den till pi60 så räcker den till detta. Jag ville bara nämna det, ifall någon skulle reagera på att skillnaden var mindre än förväntat.
jonasp skrev:gopnik, vad har du för rumsstöd och baffel där? 82 dB känslighet är lite i snålaste laget!

Originalbaffeln med filter i frifält. I rum är naturligtvis känsligheten högre. Det ser extra illa ut i simulering eftersom elementets stigande känslighet vid högre frekvenser inte syns, samtidigt som man har fullt baffelstegstapp. Men det är heller inte en konstruktion med särskilt hög känslighet. Normal, för en högtalare med hög BSC. På köpehögtalare uppges det rena glädjesiffror och/eller så slarvas det med baffelstegskompenseringen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 13:33

gopnik

37hz -3db.
Om jag väljer 35 liter. Men vad gör det att jag måste
ta fram ett annat delningfilfter? Vilka parametrar påverkars
när man ändrar volymen? Kommer frekvenskurvan
att påverkas längre upp i registret?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 13:37

LeifB skrev:Men vad gör det att jag måste ta fram ett annat delningfilfter?

Inte så länge baffelbredden samt elementens avstånd till lådans ovankant behålls. Vill man, kan man göra en extra utanpåliggande baffelplatta på den större lådan med samma dimensioner som originalbaffeln. Då får man även med reflexen från lådans nedre kant, samt att dubbel baffeltjocklek kanske bidrar med lite feelgood. Det gör dock minimal skillnad i det här fallet.
LeifB skrev:Kommer frekvenskurvan att påverkas längre upp i registret?

Inte nämnvärt. Den stora skillnaden förutom basutsträckningen är som synes att stativhögtalarpuckeln vid ca 100 hz i simuleringen - något högre i frekvens i SEAS mätning - mildras.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 14:30

Jag förstår inte riktigt varför dom föredrar en
volym på bara 14 liter när det blir bättre på 36 liter?
Ideala volymen är 14 liter. Vad blir sämre med högre
volym? Vad är idealt med 14 liter?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 14:35

Vill man bygga en liten stativhögtalare kan man inte gärna bygga en stor golvhögtalare. Om litenhet inte är ett absolut krav är det oftast bättre på alla vis att bygga lagom stort, vilket brukar vara större än en liten stativhögtalare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav paa » 2020-08-14 14:42

Jag tycker att stativhögtalare med 12 eller 15" bas är coola.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 15:11

Jag får väl bygga en större låda och jämföra den
med den mindre lådan. Samma bredd och samma mått
från överkanten till elementen i den mindre lådan.
Ca 1 meter höga. Öron höjd.
Vad tror ni om basrörets placering?
Samma som i den lilla lådan? Den mynnar ut på baksidan
där diskanten är.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Perfector » 2020-08-14 15:33

LeifB skrev:Jag får väl bygga en större låda och jämföra den
med den mindre lådan. Samma bredd och samma mått
från överkanten till elementen i den mindre lådan.
Ca 1 meter höga. Öron höjd.
Vad tror ni om basrörets placering?
Samma som i den lilla lådan? Den mynnar ut på baksidan
där diskanten är.

Nu sticker jag ut hakan, men det finns en risk att röret om du använder samma inte kommer att funka.
När Sveriges Radio byggde en 80 liter högtalare till 8" bas så fick dom kapa röret från 189 mm längd till 94 mm för att få balnsen i lådan att stämma.
Med samma rör som i en mindre låda på runt 40 liter så fladdrade basen så mycket att dom fick knackningar i polstyckets baksida.
Med det nya röret (kortare) så styrde basen hela vägen till max effekttålighet.
Hur mycket kortar du kan behöva blir en mätstuga.
Lycka till oavsett.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Morello » 2020-08-14 15:40

Om man exciterar systemet med frekvensen f och den råkar sammanfalla med helmholtzresonansen, fh, så blir belastningen på elementet stor och membranförskjutningen liten. Gör man röret längre sjunker fh och belastningen minskar, varvid membranförskjutningen ökar.

Är det vad du ville ha sagt? Ditt exempel gäller under antagande av en specifik spektral fördelning hos programmaterialet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav LeifB » 2020-08-14 15:46

Jag får vara glad att jag köpte ett rör som var reglerbart.
50 mm invändigt. Kommer inte ihåg vad mini och max längd är men jag kan kolla upp det.
Någon nämde att det är bättre med ett 70 mm rör.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 16:05

Perfector skrev:Nu sticker jag ut hakan

Upphör med det.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-14 16:08

När jag läser den här tråden tänker jag på ett välkänt exempel på hur man kommersiellt använt samma baselement i flera olika lådvolymer och avstämningar, nämligen Carlssons Sonab-modeller från 70-talet:
OD11: 49Hz@10 liter (grön)
OA12: 38Hz@18 liter (gul)
OA14: 30Hz@35 liter (ljusblå)
OA116: 28Hz@45 liter (röd)

Jag har inga t/s-parametrar för de gamla Carlsson-basarna, men det element som tagits fram för ersättning till samtliga ovanstående modeller är B65OA-IV. Ett vanligt simuleringsprogram föreslår optimalt 49Hz@12 liter, alltså lite större än OD11. Det ger -3dB@55Hz.

Alla som hört någon (eller flera) av de övriga modellerna inser ju att det visst kan funka med större volym till samma element. Särskilt OA12 är välkänd för riktigt bra basåtergivning. Om de större modellerna finns det delade meningar om hur lyckat det är med så stora volymer, men många tycker nog att OA116 är en riktigt bra högtalare. Fenomenet med att använda "för stor" volym brukar kallas underavstämning - och det har jag själv medvetet nyttjat i flera konstruktioner, men eftersom nivån sjunker flera dB ju mer man underavstämmer och ju längre ner i frekvens man kommer så kan det lätt bli lite mesig och "blurrig" bas även om den kan tyckas gå djupt. Det gäller alltså att hitta en volym och avstämning som passar för applikationen och det man önskar få ut av sin konstruktion. Men det går inte att trolla och tro att man får mer eller djupare bas bara för att man ökar lådans volym.

Här en illustration om hur mycket det skiljer (teoretiskt) mellan de olika Sonab-modellerna, färger enligt spec ovan (beklagar att skärmklipp blir gryniga när man bifogar dom som bild):
Bilagor
Sonab-varianter.jpg
Sonab-varianter.jpg (230.21 KiB) Visad 2405 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav gopnik » 2020-08-14 16:23

Kalejdokom skrev:(beklagar att skärmklipp blir gryniga när man bifogar dom som bild):

Om du sparar som PNG i stället för JPEG så slipper man det.

Men jag undrar nog om underavstämning verkligen har så mycket med lådvolymen att göra? Visserligen ger det ofta en större lådvolym om lågfrekvensutsträckningen ska göras så stor som möjligt, men annars är väl det som kännetecknar en underavstämning att det inte ger maximalt rak tonkurva. Alltså att man accepterar en kurva som din gula, orangea eller ljusblå. Ibland med tanken att det ska lyftas med EQ eller shelvingfilter, och då ofta kallat Extended Bass Shelf på utrikiska. Eller bara för att möta förmodat rumsstöd i lagom omfattning.

Om man däremot gör lådan större men bibehåller "rak" frekvensgång med mindre vindlingar har man en Chebyshevavstämning. Den ger inte den där nedåtlutande kurvan, men däremot visst rippel på och strax över avstämningen. Eller brukar man räkna även det som en typ av underavstämning? Jag tror inte det, men nu blev jag osäker. :oops:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilken volym? SEAS CA18RNX

Inläggav jonasp » 2020-08-14 16:29

Kalejdokom skrev:När jag läser den här tråden tänker jag på ett välkänt exempel på hur man kommersiellt använt samma baselement i flera olika lådvolymer och avstämningar, nämligen Carlssons Sonab-modeller från 70-talet:
OD11: 49Hz@10 liter (grön)
OA12: 38Hz@18 liter (gul)
OA14: 30Hz@35 liter (ljusblå)
OA116: 28Hz@45 liter (röd)

Jag har inga t/s-parametrar för de gamla Carlsson-basarna, men det element som tagits fram för ersättning till samtliga ovanstående modeller är B65OA-IV. Ett vanligt simuleringsprogram föreslår optimalt 49Hz@12 liter, alltså lite större än OD11. Det ger -3dB@55Hz.


Mycket bra exempel! Så visst kan man få det att fungera med mycket större volym. Men frågan är om det blir bra? Nu har jag inte hört de större modellerna, men av bilderna att döma tycker jag att de ser lite väl underavstämda ut, dvs att frekvensgången faller lite väl mycket mot låga frekvenser. (Jag har aldrig en helt rak kurva med rumsbidrag som målkurva, utan önskar att nivån ska stiga svagt mot lägre frekvenser. Hur mycket beror på ganska många faktorer, exv hur djupt högtalaren ska spela, placering i rummet osv)

Hade Stig haft chansen hade han säkerligen utvecklat för ändamålet mer idealiska baselement. Sen ska man komma ihåg att Stig även laborerade med dämpmaterial nära elementet vilket påverkade avstämningens funktion, något som jag tyvärr är väldigt dåligt insatt i.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Morgan och 7 gäster