3-vägs Ripol/dipol

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-30 21:44

Heja, heja! Helt min tekopp! :)

Edit: det pågår förvisso totalsågning av TL i andra forumtrådar för tillfället, men jag är fortsatt mycket nyfiken på korta TL för midbas/mellan som t.ex. EgglestonWorks använder i flera av sina modeller. Tror att jag länkat till dom i min byggtråd...

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2020-12-01 21:48

När man talar om trollen, eller iaf syftar på dess bygge! :D
Hur funkade det för dig med din ganska korta TL till midbasarna? Finns det något du skulle göra annorlunda om du gjorde om det?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Kalejdokom » 2020-12-02 01:03

Det borde framgå i min byggtråd att jag övergav TL så det blev slutna lådor till mina midbasar. Men i ett annat liv tänker jag prova TL igen...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav nuffe » 2021-01-18 14:09

Bump :!: Jag är nyfiken på hur det går.

Henrik

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-01-21 19:59

Hej!

Jo det står ganska still pga att jag inte har någonstans att bygga just nu. Bor i lägenhet i Stockholm och har inte garage tyvärr.
Så till någon möjlighet där öppnar sig så är jag rädd att det är lite stiltje.

Mvh/Andreas

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav nuffe » 2021-01-21 21:13

Förstår jag. Men, jag bor visserligen i hus, nästan allt [utom att fräsa], går att göra inomhus.
Då måste man jobba med handverktyg. Har du inte en Japansåg så köp en.
Jag har sågat allt för hand med min japansåg till mina nya toppar utom hålen till elementen och fasningen på sidorna.


Henrik

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-01-26 21:41

Hum, det blygsamma påpekandet var vad som behövdes för att jag skulle åka och skaffa det jag behöver för att påbörja en testlåda åt midbasen med!
Så nu har jag sågat och limmat lite i vardagsrummet...
Fräsningen av baffeln är dock fortfarande ett frågetecken.
Kommer ju behöva gå lös på lådan med en rasp med så småningom, så jag antar att jag får köpa lite fler dammsugarpåsar!

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-02-07 20:48

Tänkte lägga upp ett par bilder, har gått lös på testlådan med rasp, lite grovt och hastigt.
Bild
Bild

Ska bli intressant att se vad mina SB midbasar kan göra i typ öppen baffel, hur frekvensgången blir neråt 200Hz.
Fräsning av frontbaffeln är fortfarande ett frågetecken.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav nuffe » 2021-02-07 21:32

Se där! Det kommer att bli fin fint.

Heja heja

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav RSG » 2021-02-08 22:37

Rasp, det är manligt!
Älskar handarbete :D
Heja heja, jag följer.

thumbsup.png
thumbsup.png (4.91 KiB) Visad 712 gånger


/Johan

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-03-07 22:44

Okej, tillslut bestämde jag mig för att fräsa ut hål för midbasen i vardagsrummet. Det gick att koppla dammsugaren till fräsen så det var inget större problem. Men det är lite högljutt att hållas med i en lägenhet...
Så här ser det ut för tillfället:
Bild
Bild
Mätning på vad dom åstadkommer och experiment med gjutrörs-TL kommer kanske i veckan.

Mvh/Andreas

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-03-08 20:39

Jag kunde inte hålla mig borta från mätmicen...
Med ett helt o-inspelat element mäter det så här:
Bild
Svart kurva är i öppen baffel
Röd är med en ca 45cm lång TL
Grönblå samma TL fast med lös dämpning i hela röret.

När man ser mätningen frestas iaf jag att tänka: Skitbra, någon av kurvorna med TL går ju definitivt att jobba med för en delningsfrekvent neråt 200hz.
Problemet med den tanken är att lyssningsintrycket säger att jag absolut inte vill ha något rör(TL). Det lät kurvan till trots mycket mer öppet och trevligt med öppen baffel.
Men det kanske är lite tidigt att dra några slutsatser än? Elementet är ju faktiskt inte inspelat alls.
Så nästa fundering; har någon här erfarenhet av dom här elementen? Hur mycket förändras dom med inspelning?
Dom känns väldigt mjuka och rörliga redan från början, inte alls stela på något sätt, gör inspelning ändå stor skillnad?

Mvh/Andreas

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-08 23:39

Kul att det rör på sig. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Satori men generellt sett har jag ett obekymrat förhållande till inspelning av element och ingen upplevelse av att element i allmänhet förändras så särskilt mycket över tid. Imponerande att elementet hänger med så långt upp i frekvens. Jag föreslår att du provar att lägga till en skiva isoleringsmaterial (typ Isover) ovanpå profilskummet, för att dämpa resonanstoppen runt 350 Hz och jobba vidare med öppen baffel.

Gällande mätningen måste man påpeka att du har en väldigt generöst tilltagen skalning på y-axeln, 20-120 dB. För att enklare kunna bedöma och jämföra SPL-kurvor generellt "brukar" man/vi/jag välja ett spann på 50 dB på y-axeln, i ditt fall t.ex. 50-100 dB. Ett tips i all välmening.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav nuffe » 2021-03-10 08:04

Håller med Kajeldokom, inspelning är inget du hör. För att se skillnad måste du mäta, resonans toppen kan ändras någon Herz
likaså Qtc men mer brukar det inte vara.

Som Kajeldokom säger in med mer fluff i lådan så toppen vid 370 Hz går ner. Sen syns det ganska tydigt att du behöver dipol kompensera
från 500-600 Hz o neråt. Du har en sluttande kurva där. Det är helt naturligt och brukar kallas dipol avrullningen som är runt 6 dB per oktav.
Jag kompenserar med miniDSP men det finns många alternativ. Ett annat sätt är att ha många element.

Kul att se att det går framåt, även i lägenhet, RESPEKT :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: 3-vägs Ripol/dipol

Inläggav Andr82 » 2021-03-16 20:06

Jag har tagit till mig av det ni sagt men lyckades ändå missa hur många dB i höjd det skulle vara på mätningarna, även om det är närmare den här gången... :D
Angående resonanstoppen vid 350-370hz, så spelar ingen dämpning i världen någon roll där, så jag misstänker att det har mer att göra med hur baffeln ser ut, eller hur långt det är till öppningarna på sidorna från elementet.
Ska experimentera lite mer...

Så här mäter grejerna i dagsläget:
Bild
Ovan: Mätning gjord på 50cm, här ser det ju ut att gå att lösa med passivt filter! 1/12 smoothing
Den högre känsligheten på 18tummaren verkar kompensera tappet i känslighet i Ripolen, trodde jag först även om jag anade att bilden skulle vara annan på lite avstånd...

Bild
Ovan: mätning gjord på 1 meters avstånd +/- 1 mm. 1/3 smoothing för att se mer tendensen än exakt återgivning.
Det ser ut som att det kanske blir bättre att driva basen aktivt än att göra helt passivt filter, vilket jag helst vill.
Midbasen kommer dock inte ha någon DSP eller annan typ av EQ, så det där får jag helt enkelt lösa på något sätt.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tandren, xmag och 11 gäster