Förstärkare ingen bias transistorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MAV

Förstärkare ingen bias transistorer

Inläggav MAV » 2020-08-19 12:47

Jag håller på och byter ut diverse komponenter på min 70-tals receiver hemma. jag kan ställa med pottarna så att det ligger 0V på utgångarna på högtalarterminalerna. Men det går inte att ställa bias på vänster kanal till 25mA. Det är 0,0V oavsett hur mycket eller lite jag vrider på potten. Det är nya pottar. Skyddsrelät har slagit ifrån så något har brutit så skyddsrelät stoppar. På höger sida kan jag ställa till minimun 50mA. Utgångstransistorerna är nya och skall vara hela. Någon som har en ide var jag kan leta efter felet. Spänningsmatningen är okej till driv och slutsteget.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Förstärkare ingen bias transistorer

Inläggav Morello » 2020-08-19 12:58

Mät Vbe samt Vbc på samtliga trissor med multimeter. Stäng av apparaten först.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MAV

Inläggav MAV » 2020-12-07 16:01

Morello skrev:Mät Vbe samt Vbc på samtliga trissor med multimeter. Stäng av apparaten först.

Bättre sent än aldrig,,
Jag hittade felet. Det var några transistorer i drivsteget + en lödning på ett transistorben som var dåligt lött. Sen fick jag ett ryck och totalrenoverade
förstärkare. Tillverkade nya kretskort till strömförsörjningen och förstärkarkortet och bytte samtliga komponenter samt mosfetarna i utgången och allt nyt kablage. Nu kan jag ställa (Bourns trimpotar) DC offset till 0V och Bias 25 mA/kanal. Originalspecen säger 75W vid 8 ohm och nu leverera försärkaren (Pioneer SX-939) ca 95-100W RMS vid 8 ohm. Vi har ju inte länger 220V väggutagen utan 236V mätt med voltmeter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-07 16:12

Styvt jobbat!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till DIY-forum