Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
För användning under säg 2,5 kHz?
/Erik
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
petersteindl skrev:
Vad anser du om detta element? https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4 Att användas exempelvis mellan 175 Hz och 2 kHz.
Mvh
Peter
Maarten skrev:
Tack I-or, mycket informativt inlägg och det klargör mina funderingar. Det här med distorsion i konerna känns alltmer som ett eftersatt och svårt område och en slutsats jag (ånyo) drar av ditt svar är att många välljudsdiskussioner suboptimerar rejält.
Jag är medveten om att insignalnivåerna för distorsionsmätningarna bör vara vid betydligt högre nivå, men jag valde 2,83V eftersom det var vid denna nivå som grafer fanns för de element jag kollade på (vill jag minnas). Och även om Skruttens mätningar är vid på tok för låg nivå, så syns ändå en skillnad mellan de två elementen.
Jag vet inte om jag var tydlig nog men en sak du väl dock inte riktigt svarade på (?) är;1) vilka ofta förekommande orsaker till att olika element bryter upp olika snyggt? Du har ju nämnt olinjäritet i konmaterial samt att ingen dämpning förmår släcka ut uppbrytning, men likafullt tycker jag mig se skillnader som beror på vad jag tror är en optimering avseende anpassning mellan talspole, kon och surround? Kanske i likhet med karakteristisk impedans?
2) Samt i vilken grad detta då påverkar distorsion? Dvs finns det en korrelation mellan mjuk kurva i uppbrytningsområdet och distorsion?
3) Vidare ifall en del (ofta mjuka) koner hanterar detta något bättre?
Exemplet med Purifin och det billiga Peerless TC9 visar ju även vid 11V input (ca 15w i 8ohm och ett ljudtryck om ca 96dB vs 100dB) att disten skiljer sig mindre än ca 5dB över 1kHz och ligger uppskattningsvis på ca 1% och 0,6%. TC9 kostar ju ca $10, medans Purifin ca $370. Jag vet ju inte vågutbredningshastigheten mm i konerna och därmed vid vilken frekvens första uppbrytningen infaller, så jag kanske är gör fel antaganden, men min fundering är alltså om det lilla TC9 har en ganska gynnsam dämpning i surround, kanske även viss dämpning i själva konen samt kantskuren kon för att variera avstånd till talspolen, citat: "The cone utilizes Tymphany-patented PentaCut NRSC cone technology to help dampen and control cone resonances, optimizing the listening experience" och därmed beter sig snyggt även över första uppbrytningen?
Eller drar jag för långtgående/fel slutsatser?
Se:
Peerless TC9FD18-08: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08
Purifi PTT6.5W04-01A: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... t65w04-01a
Synd också att det verkar vara ont om distorsionsmätningar på element som ser ut att bryta upp snyggt. T ex hade jag gärna sett dist-mätningar på dessa gamla klassiker för att se hur en del av dem hanterar uppbrytningar för att jämföra med dagens mer hårda koner: https://site.diy-loudspeakers.com/image ... alog_s.pdf
Jag gurglade på "polypropylene linearity elasticity" men hittade inte något jag kunde översätta till högtalare. Denna var dock en enkel och pedagogisk illustration: https://enterfea.com/difference-between ... -material/
I-or skrev:Surrounden är en viktig del av det strukturakustiska systemet och man kan med smarta lösningar för denna del kraftigt påverka egenskaperna i uppbrytningsområdet. Jag nämnde avstämda dämpare ovan, men det finns betydligt fler möjligheter att använda rätt material och dimensioner. Resonanser blir det förstås likafullt, men de kan bli mindre märkbara om man lurar in böjvågen i en fälla vid konens kant och lyckas förhindra att delar av den reflekteras tillbaka mot talspolen.
----
Med vissa surroundlösningar i kombination med vissa konlösningar kan man erhålla en betydligt högre modal dämpning, men detta måste i praktiken arbetas fram med FEM. Spolen kommer mest in som en massaklump i sammanhanget.
jonasp skrev:Nu ska man ha klart för sig att de krav I-or ställer upp inte är i direkt relation till marknadens status för tillfället, utan i relation till vad som är fysiskt möjligt att göra. Några av de element som I-or alltså förkastar som "inte bra nog" är alltså bland de bättre som finns att köpa.
I-or skrev:petersteindl skrev:
Vad anser du om detta element? https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4 Att användas exempelvis mellan 175 Hz och 2 kHz.
Mvh
Peter
Köp.
SB Acoustics SB15NBAC30-4 är ett 5"-element och klarar därför inte riktigt fullrange-kraven för en tvåvägslösning, men använder man det i en trevägare, vilket du är inne på, kommer man att få någonting som ligger i klass med distorsionsmästaren Magico S5 (sådär $35000) i mellanregistret. Skälet till de enormt fina prestanda är, förutom en superlinjär motor, att man har använt en aluminiumkon med inpressade förstyvningar och förstås att konen har relativt små dimensioner. Detta är antagligen ett av de allra bästa 5"-elementen på marknaden och att priset är förhållandevis lågt gör inte saken sämre.
Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
petersteindl skrev:Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
Exakt vad är det du opponerar dig mot?
Mvh
Peter
Maarten skrev:jonasp skrev:Nu ska man ha klart för sig att de krav I-or ställer upp inte är i direkt relation till marknadens status för tillfället, utan i relation till vad som är fysiskt möjligt att göra. Några av de element som I-or alltså förkastar som "inte bra nog" är alltså bland de bättre som finns att köpa.
Så kanske det är? Men man kan ju också se det som att detta område är förbisett och att många element som är "bland de bättre som finns att köpa" helt enkelt har fokuserat på annat? Av prioritering eller okunskap?
En möjlig slutsats kan vara bedömning av element kanske behöver ses i andra perspektiv, beaktat att disten kan vara rätt så hörbar?
För min del har svaren gett mig nya perspektiv och jag har inte hört dem genomgångna på det här viset. Det skulle kunna spegla inte bara min okunskap utan en generell brist på medvetenhet/förståelse inom gebitet?
Maarten skrev:petersteindl skrev:Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
Exakt vad är det du opponerar dig mot?
Mvh
Peter
Hej Peter!
Det var bara snabbt kollat men generellt högre och ojämnare dist än Purifin tänkte jag. Men det är ju stor prisskillnad också, så det är ju en orättvis jämförelse. Jag ser ju att disten är låg inom det område du angav och jag litar betydligt mer på t ex I-ors omdöme här än mitt.
Du ger ju även en intressant referens till elementet i inlägget ovan.
Men jag funderar också på vad kast i dist-kurvorna säger avseende resonansfenomen? Samt att ffa andra-tonen växer oproportionerligt mot övriga i t ex registret 500-1000Hz vid spänningsökning 2V till 11V. Det gjorde mig fundersam,
Jag kan för lite om orsaker, hörbarhet och prioriteringar här. Utgående från I-ors föregående inlägg anar jag möjliga tolkningar och prioriteringar. Du som känner elementet kanske kan ge förklaring?
petersteindl skrev:Maarten skrev:För min del har svaren gett mig nya perspektiv och jag har inte hört dem genomgångna på det här viset. Det skulle kunna spegla inte bara min okunskap utan en generell brist på medvetenhet/förståelse inom gebitet?
I princip är det så. Men det är inte enbart I-or som behärskar området. Jag sätter även Lilltroll på den piedestalen. Men det finns fler. Ulrich på Danesian Audio d v s SB-acoustics är på samma nivå. Högtalarelementtillverkare måste också se till vad som ger mest bang for the buck. Scan Speak har ingen som är på denna nivå och har aldrig haft. Däremot hade Birger Jörgensen (Birger dog 2016) en mycket stor portion praktisk erfarenhet av limmer och coating och kombinationer som få har, samt teknisk kompetens. Frank på Danesian matchar Birger. Frank var ansvarig för produktion och framtagning av högtalarelement på Scan Speak och Vifa gällande mekaniskt och elektromekaniskt och akustiskt fram till år 2006/07 och Ulrich var på Scan Speak till den tidpunkten. De var mina bästa kontakter på den tiden. De hoppade, liksom nästan alla med kunskap, då Tymphany köpte Scan Speak, Peerless och Vifa. Därefter blev det stor omorganisation på Scan Speak och idag är det Taiwanesisk ägare.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Intressant tråd.
Följer men har inte mycket att tillföra, förutom att jag flera gånger varit sugen på att köpa det där SB acoustic elementet 15 SBAC .
Är detta en bild på en tekniskt nästan perfekt högtalare ? Angående purifi elementet....
Läs mer här :
https://hificompass.com/en/projects/2-w ... bliss-bewg
Kraniet skrev:
Men för priset av de elementen kan man bygga en rätt fin trevägare med SB NAC-element och få nåt mycket med mer fullregister
petersteindl skrev: Ulrich på Danesian Audio d v s SB-acoustics är på samma nivå.... Däremot hade Birger Jörgensen (Birger dog 2016) en mycket stor portion praktisk erfarenhet av limmer och coating och kombinationer som få har, samt teknisk kompetens. Frank på Danesian matchar Birger. Frank var ansvarig för produktion och framtagning av högtalarelement på Scan Speak och Vifa gällande mekaniskt och elektromekaniskt och akustiskt fram till år 2006/07 och Ulrich var på Scan Speak till den tidpunkten....
Huruvida andra högtalarelementtillverkare jobbar med FEM + annat smått och gott har jag ingen uppfattning om, men man skall inte undervärdera andras dolda kunskaper. Alla behöver dock pengar för bostad och för att köpa mat. Det sätter ofta rangordningen i hur man prioriterar R&D och nya projekt.
1978 lyckades efter mycket handpåläggning de sex högtalare som gjordes
nå >70 watt utan lavindistorsion (att de
högfrekventa övertonskomponenterna "kör
om" de lågfrekventare i amplitud, vilket
brukar sammanfalla väldigt väl med att
man tycker att det låter hårt och illa). I dag
klarar pi60s 10 kW utan lavindistorsion,
når frekvensen år tillräckligt hög, så inte
maximalt membranutslag sätter gränsen
IngOehman skrev:Ja, precis så är det.
Jag brukar dock föredra att titta på spektrum än att bara mäta THD.
Bästa mätmetod är dock den som jag använde 1977 för att hitta hörbarhetsnivåerna, närmare bestämt en apparat med dubbelvolymkontroll således att det som skickades in och det som kom ut hade samma nivå om distorsion saknades. Mellan de båda volymstegen kunde man koppla in valfri krets med sina olinjäriteter (inklusive en förstärkare, en högtalare, en mätmikrofon och en mikförstärkare, tillsammans ställda till gain = 1).
Metoden gick ut på att låta många lyssna på en kedja där denna mojäng var en del, och testobjektet var en sak som den kopplade ut till. Sen fick var och en vrida på volymkontrollen tills de tyckte att ljudet ändrades. Det vill säga tills de olinjära fenomenen blev noterbara. För varje testperson och programmaterial noterade jag nivåerna, och korrelerade till sist allting mot just THD-mätningar.
Detta fick mig att inse att det är rätt så meningslöst att mäta THD för att få ett svar på om ett objekt var tillräckligt bra eller inte. Man var tvungen att göra en mycket noggrannare analys av THDns utveckling som funktion av nivån. Precis som paa beskriver. Och ännu bättre möjlighet att förutsäga hörbarheten gavs när man iakttog spektrum som funktion av nivån. Till min stora förvåning tolerarade de flesta öron olinjäriteter som renderar upp till 7% distorsion för sinusvåg, på visst programmaterial. Samma öron kunde bedöma en annan olinjäritet som helst oacceptabel vid en nivå som fick olinjäriteterna i den att rendera en bråkdel av en procent distorsion för en sinuston.
Kort sagt - försök till tumregelgränser för vad som är tolererbar distorsion baserat på en enkel distnivå, är dömt att misslyckas. En kedja som vid aktuell lyssning har 1/10 så mycket distorsion som en annan, kan ändå vara den klart sämre.
Men det skall väl också sägas att förenklingar av tonkurvefel är lika förfelade. Hörbarheten av även sådan fel med massor av saker att göra, och skall man hitta en gräns som säger att det är i sanning harmlöst, så är vi nere på +/- 0,05 dB, vilket jag hoppas alla förstår är omöjligt att nå för en komplett audiokedja.
Därför är det viktigt att i jakten på "det perfekta ljudet" lära sig en väldig massa om vad som ger acceptabelt svårhörda fel - trots att man inte klarar varken +/- 0,05 dB eller distorsion lägre än 0,01%. Klara man inte dessa "absoluta krav" (stereosystemfel oräknat i denna förenklade dialog) så behöver man helt enkelt kunna värdera hur olika brister väger sinsemellan. Ju mer man vet om det, desto bättre musikåtergivning kan man nå.
Men den stora utmaningen är ändå inte detta, utan den stora är det som kommer efteråt, när man behärskat det basala - att greppa stereosystemfel och hur örat sorterar olika sortera rumspåverkan. Ju mer man lär sig, desto tydligare blir det att man inte kan använda enkla mallar, tumregler och kokboksmetoder om det skall bli riktigt bra.
Vh, iö
I-or skrev:Jag har följande kommentarer till ovanstående citat:
1. I allt utom extrema fall kommer man att råka på förskjutningsbegränsningar för en högtalare vid 10 kW ineffekt, både för baselement och diskantdito.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster