Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav cameltoe » 2020-09-11 18:21

Hej kära forumdeltagare.

Jag ska försöka bygga ett par högtalare.
Jag har inte så mycket kunskap inom ämnet men jag är villig att lära mig.


Högtalarna ska ersätta mina jbl https://jblpro.com/products/lsr305
som jag aldrig riktigt varit nöjd med. Jag tycker inte man kan spela tillräckligt högt,
och jag tycker inte dom låter tillräckligt bra, jag blir inte glad när jag höjer volymen.

Hade egentligen planerat att köpa ett par Neumann kh120 (12kkr), el Genelec 8040 (16kkr).
https://en-de.neumann.com/kh-120-a-g
https://www.genelec.com/8040b

Men jag vet inte om KH120 verkligen kan spela högre i praktiken än dom jag har.
Genelec tycker jag är för dyra för vad man får helt enkelt. Egentligen tycker jag KH120 är för dyra också.
Det är inte att jag inte har råd, men jag känner väl inte att dom är värda så mycket pengar.

Jag delar aktivt ner till en 75 liters subba med 2 "piotrbasar" i, back to back. Subsonic filter vid 30hz.

------------

Har länge funderat på att bygga nåt med Scanspeaks slitsade 5 el 6,5 tummare och nu verkar det bli av.
Hade tänkt mig 1x6,5 i varje låda. Sluten. Q vet jag inte, kanske runt 0,5-0,6? Jag vet inte.
Får se vad simuleringsprogrammen spottar ur sig.

Vet inte riktigt om man ska välja 4 el 8 ohmsvarianten. Tänkte driva dom med nåt billigt klass AB PA-steg.

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4531g01.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4531g00.pdf

--------------

Sen ett par diskanter till det. SS 9500/9700 kanske. el nån annan scanspeak.
Får kolla runt lite nu i helgen efter mätningar. Om ni har några förlag så är jag idel öra.
Om ni vet några anldningar till att inte välja 9500 el 9700 så är jag också intresserad av det.
Blir inga berylliumdiskanter iaf.

-------------

Lådorna tänkte jag designa som nån gammal rörradio, och sen måla dom bruna.
Kanske nåt åt det här hållet :)

Bild
Bild
Bild

-------------

Jag lyssnar mest på elektronisk klubbmusik, och jag har även en ganska stor modulär synth.
Mest går väl mitt system på lite över samtalsnivå, men i 5% av tiden så spelar jag ganska högt.
Och ibland så i princip maxar jag systemet, och då måste det kunna leverera.

------------

Ja det är väl ungefär så långt jag kommit.
Jag har lite ljudkort och datorer, mic, micstärkare, mixers, bra multimeter osv.
Har verktyg för trä.

Tänkte höra med er vad ni använder för simuleringsprogram och mätprogram?

Var/hur börjar man när man valt element, och monterat i en låda?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-11 19:16

Aha så studiomonitorer har du funderat på.

Har du kollat på denna. Ett DYI projekt studiomonitor. Kanske du får några idéer kring ditt bygge: Ganska grundläggande och egentligen bygger han ett par som kanske inte du tänkt dig. Bara för att få lite idéer.

Sen ska man nog ta vad han säger med en stor nypa salt. Detta att han vill efterlikna en specifik köpemonitor men inte ha samma element som den. Självklart går det ju inte att efterlikna den då.

https://youtu.be/R-nKsRs60hg

Det här programmet använder sig många av här:
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Här hur du använder Basta:
viewtopic.php?f=3&t=43964

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-11 20:44

Revelator är fantastiska element! Jag har dom i flera varianter och dom spelar fantastiskt bra midbas och naturligt skönt mellanregister. Jag lyssnar dock mest på akustiskt, jazz, klassiskt, westcoast m.m. och inte så mycket på elektronisk klubbmusik. Jag tror inte Revelator lever upp till dina krav om du menar att du vill spela riktigt starkt. Dom är rätt tungdrivna (känslighet på ca 86-87 dB/1W/1m).

Av din beskrivning tänker jag direkt PA-element, med styva "snabba" membran och hög känslighet, som du kan driva till tokhöga ljudtryck utan att kräva så mycket effekt. Själv använder jag Dayton Audio's PA165 som midbasar i mina biofrontar och dom kan krulla öronvax om jag drar på lite. Annars finns det rätt många andra bra tillverkare i det segmentet, t.ex. Beyma, Eminence, Fane, Celestion. Samtliga är dessutom bra mycket billigare än Revelator. Dock får man räkna med att PA-element i den storleken faller av ganska brant under typ 100 Hz, så du behöver subbar för de lägre registren.

Kul designidé med retroradio.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-12 07:20

Kalejdokom skrev:. Själv använder jag Dayton Audio's PA165 som midbasar i mina biofrontar och dom kan krulla öronvax om jag drar på lite.


Går säkerligen att dra på med dessa, men duger de som studiomonitorer , inte enbart dra på högt PA högtalare? Vad jag fattar det som så är det ju studiomonitorer
, med den ljudbilden extremt rak frekvensgång neutralt ljud som inte påverkar signalen/ färgar ljudet, analytiskt exakt ljud med kräm i som cameltoe vill ha. Stämmer det cameltoe ? Exakthet men för den skull inte så mycket dynamik och livfull spelglädje.

Så mycket kräm och dynamik brukar det väl inte vara i studiomonitorer? Det är väl inte riktigt deras syfte.,eller?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-12 12:24

Om du vill komma undan billigare. Dessa hörde jag i en konfiguration hos hifikit för ett antal år sedan. Tyckte de lät riktigt bra. Fin fast bas, klart rent ljud.Kanske behöver delas ganska lågt, finns en puckel upp i registret. Kör du en googling : Focal 7". 7V014DBL så får du fram en länk med specifikationer.

Så har du pengar över att köpa en Crown . Slipper du modda med din förstärkare. Inbyggd dsp, slipper du mecka med delningsfilter (tror jag, har aldrig testat DSP). Enligt recensionen nedan så säger han att fläktarna inte ens går på. Slipper du fläktljudet. Crownförstärkarna i den serien har fått bra recensioner på Youtube . Ett exempel:
https://m.youtube.com/watch?v=jQyYxGORwW8&t=511s
Bilagor
shot_2020-09-12_11-40-28.png
shot_2020-09-12_11-40-28.png (1.36 MiB) Visad 1318 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-12 13:01

cameltoe får väl svara själv, men han nämner inget om studiomonitorer, bara att han mest lyssnar på elektronisk klubbmusik och gärna med stark volym. Det låter inte som att det handlar om att mixa och mastra inspelningar precis. I diskant-tråden skriver han dessutom att han ska bygga ett par stativare. Dessutom i formen av gammal retroradio och det kanske inte heller är optimalt för en SPL-linjär monitorhögtalare. Jag tror att det handlar om en spelglad och kapabel musikförmedlare. :)

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav cameltoe » 2020-09-12 13:05

Visst hade det varit bra med PA-element överallt, men ofta är dom inte särskilt vackra. Jag har varit inne på det innan men det får bli till nåt annat projekt.

Det jag vill bygga behöver inte vara helt linjärt som ett snöre som neumannburkarna, det behöver bara bli "good enough".

Problemet med alla studiomonitorer är att det sitter massa limiters i dom som ska skydda högtalaren. Om man fitrerar bort basen så det borde finnas gott om resurser för att spela allt över 100-120hz så kommer man upptäcka att det inte går att spela ett dugg högre ändå. Och det har jag tröttnat på.

Jag personligen tror att om jag bara går upp 1 storlek med basen till 6,5 och väljer en hyfsat långslagig, och inte har några limiters, då kommer jag komma upp i det ljudtrycket som jag vill ha. Tror Scanspeaken blir väldigt bra.

Sen verkar ju angivet max spl på alla studiomonitorer va en sanning med modifikation... neumann har ju iaf en graf som visar max output, och jag gissar att dom allihop ser ut på ett liknande sätt.

Maximum SPL at 1m (Red: 3% THD, Blue: 1% THD)
Bild
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav cameltoe » 2020-09-12 13:09

Kalejdokom skrev:cameltoe får väl svara själv, men han nämner inget om studiomonitorer, bara att han mest lyssnar på elektronisk klubbmusik och gärna med stark volym. Det låter inte som att det handlar om att mixa och mastra inspelningar precis. I diskant-tråden skriver han dessutom att han ska bygga ett par stativare. Dessutom i formen av gammal retroradio och det kanske inte heller är optimalt för en SPL-linjär monitorhögtalare. Jag tror att det handlar om en spelglad och kapabel musikförmedlare. :)


ja det behöver inte vara +- 0,5db från 100 till 20k. och det kommer troligtvis bli omöjligt eftersom jag tänker bygga en lustig låda till dom.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-12 13:46

Kalejdokom skrev:cameltoe får väl svara själv, men han nämner inget om studiomonitorer,... :)


Jo, han funderar ju på:

https://en-de.neumann.com/kh-120-a-g
https://www.genelec.com/8040b

Vilka är studiomonitorer. Läs startinlägg så ser du.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-12 14:16

Klart att jag har läst inlägget och känner väl till monitorerna som länkas till. Har också själv de aktuella JBL-burkarna i en liten studio.
Jag ville bara lyfta fram min tolkning av tillämpningen, att målet förmodligen inte var att bygga ett par studiomonitorer utan ett par kapabla stativare för musiklyssning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-12 15:50

Kalejdokom skrev:Klart att jag har läst inlägget och känner väl till monitorerna som länkas till. Har också själv de aktuella JBL-burkarna i en liten studio.
Jag ville bara lyfta fram min tolkning av tillämpningen, att målet förmodligen inte var att bygga ett par studiomonitorer utan ett par kapabla stativare för musiklyssning.


Aha. Cameltoe funderade väl på studiomonitorer men har förkastat den idén nu vad det verkar.

Du som har byggt en hel del. Utifrån cameltoes preferenser vad det gäller musik vad hade du köpt /byggt med för element givet en budget på runt 9000 kr däromkring?
Senast redigerad av Baffel 2020-09-12 16:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Baffel » 2020-09-12 15:52

cameltoe skrev:Visst hade det varit bra med PA-element överallt, men ofta är dom inte särskilt vackra.


Men då passar väl sådana i en ganska ful brun högtalare :)

Du ska inte ha högtalarskydd på, liknande som de gamla radioapparaterna du visade har?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2020-09-13 13:39

Om det inte behöver vara 100% korrekt kanske heissmann har lite uppslag, ex https://heissmann-acoustics.de/en/suzie/

Lite billigare än revelator-serien

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav cameltoe » 2020-09-17 21:24

Vad tror ni om en sån här vs revelatorbasarna?
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8545k00.pdf

Jag gjorde nåra simuleringar och en 8545k00 gick in i en mycket mindre låda än en revelator. ca 15l istället för 24 vid q=0,6
frekvensgång såg snarlik ut om jag inte missminner mig, likaså max spl.

Vad är dåligt med en 8545k00? Tycker dom ser lite coolare ut än en revelator.

Bild
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-18 14:39

Livet är en enda stor kompromiss. Man får helt enkelt inte allt i en förpackning.
8545 är nog lite stöddigare i basen och ger någon extra dB output med samma ineffekt. Men Revelator är en lite moderna konstruktion med förmodat "bättre" mellanregister och högre utsträckning upp i registren.
8545 har den klassiska uppbrytningen ovanför 1 kHz, som måste tas om hand i delningsfiltret. Revelator har inte alls det problemet.
Sedan är faktiskt Revelator en riktig ulv i fårakläder. Den kan se lite tam ut, men jag imponeras ofta över hur djupt och tungt den kan gräva.

8545 är ju lite billigare, så om det är en viktig parameter påverkar det väl beslutet.
Två bra midbasar, men bra på lite olika saker. :)

Edit. 8545 används ju som ersättare i Sonab OA51 och -52 och anses av många vara ett bättre element med lite lägre dist och utan skumkant som torkar (jmf med originalelementet 8542).
Titta gärna på lådorna och avstämningarna för OA51/52 så får du lite idéer om hur den kan prestera i olika volymer.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav STDI » 2020-09-18 15:17

Kalejdokom skrev:...
Edit. 8545 används ju som ersättare i Sonab OA51 och -52 och anses av många vara ett bättre element med lite lägre dist och utan skumkant som torkar (jmf med originalelementet 8542).
Titta gärna på lådorna och avstämningarna för OA51/52 så får du lite idéer om hur den kan prestera i olika volymer.

Ja, men inte den SS8545K00 som visas ovan. K betyder att bobinen är av kapton och anses inte vara lämplig i Carlssonhögtalare. Läs mer t ex här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=69596
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tänkte bygga en ganska ful brun högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-09-18 15:25

Ok, jag var lite generell där. Tack för påminnelsen.
Även Revelator-basarna finns i några olika versioner med ganska stor variation i t/s-data som också ger skillnader gällande optimerad/lämplig lådvolym.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster