Bygga med Thruster, tips

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-13 23:54

Nu har de kommit, beställde fyra st Dayton Thrusters . Dags att bygga panelhögtalare. :D Jag tänkte något i stil med detta:
https://youtu.be/eXJ4OTY2zC8

Vad tror ni om det? Tips, råd eller idéer mottages gärna.

Spec finns här:
https://www.daytonaudio.com/product/118 ... -40w-4-ohm
Utifrån den frekvensgrafen så verkar det väl nästintill omöjligt att få något vettigt ljud ur dem, eller? Fast de kanske uppför sig annorlunda , frekvensmässigt, när jag väl monterat dem. Vad vet jag.

Tror ni detta kan vara något att montera dem på?

https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps-p16403

I så fall om jag köper fyra skivor, vilken tjocklek tror ni?

Tänkte hänga upp dem på :
https://www.ikea.com/se/sv/p/raecka-gar ... -90217161/

Snickrar väl ihop en ställning med några reglar typ:

https://www.byggmax.se/45x45-regel-p08145045

så jag kan flytta runt i rummet och testa mig fram vart det låter bäst.

Kan man använda något program och räkna på konstruktion för dessa , utifrån de data som ges?

Finns en hel del matnyttigt här:
https://www.daytonaudio.com/topic/excitersbuyerguide
Bilagor
PhotoPictureResizer_200913_230719241_copy_1632x1224.jpg
PhotoPictureResizer_200913_230719241_copy_1632x1224.jpg (252.7 KiB) Visad 3572 gånger
PhotoPictureResizer_200913_230623313_copy_1632x1224.jpg
PhotoPictureResizer_200913_230623313_copy_1632x1224.jpg (254.52 KiB) Visad 3572 gånger

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav solhaga » 2020-09-14 00:12

Kul med lite DML!

Detta materal kan kanske passa: Foamboard/Kapaskiva. Finns i olika storlekar och tjocklek.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 00:59

Kan kanske vara något. Tackar för tips.

Såg nu att de testats.
viewtopic.php?f=9&t=67412

Intressant. Självklart är materialet en nyckel till att få något vettigt ut av dem. Dayton tipsar om olika material och placering av thrusters om man har fyra st. Rimligtvis borde man väl pröva det . Dvs två paneler med två Thrusters i varje, enligt konfig som Dayton rekommenderar, istället för fyra paneler i olika tjocklek.

Ähä jag köper lite olika paneler , i olika material och testar mig fram. Det fina med det hela är ju att det är så enkelt att mixtra och testa. Det är just det som kommer att bli kul.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 08:16

solhaga skrev:Kul med lite DML!

Detta materal kan kanske passa: Foamboard/Kapaskiva. Finns i olika storlekar och tjocklek.


Hum det gav mig en idé. Den där måleributiken som säljer dem i GBG har ju massor olika av material. Om man kunde få komma in till dem och prova dem på plats med olika material. Tror att utmaning för att få göra ligger i :
1. Att inte tejpen på thrustern förstör materialet som den sätts på
2. Att de har för dem tid med meningslösheter som inte ger dem några större summor pengar
3. Att inte ses som en komplett blådåre som springer omkring med någon slags inverterat stetoskop

Förutom det så ska det nog gå. Om man bara kunde tuta i dem att det är något forskningsrelaterat . Då ställer ju människor upp på vilka tossigheter som helst. Eller på med svart polotröja och basker. Appelera till deras konstnärliga ådra. Ett installationsprojekt med ljud. :)

Eller så har allt en mening i livet. Är ju ny medlem Radiomuseet sen förra veckan. Medlem 2210 (tror jag det var). Stövlar in och halar upp medlemskapskortet och säga agent 2210 with the licensed to test materials for thrusters. Bäst att kolla var närmsta polisstation ligger i så fall.

Skönt å sido. Vi får väl se . Kan ju börja med att stövla in på något byggvaruhus och kolla vad de har. Dayton rekomenderar :

Excellent materials to use for exciter mounting include:

Aluminum, Nomex/Kevlar, or resin-impregnated paper honeycomb sandwich composites
Structural or syntactic foam sandwich composites (e.g. Rohacell)
Fabric-reinforced phenolic plastic panels
Fiberglass-reinforced resin panels
Corrugated or honeycomb cardboard sheet
Corrugated plastic ‘signboard’ material
Foam-core poster board with paper backing

Jag ger mig fan på att om det ska bli i närheten av något hifiljud så får jag betrakta thrustrarna som mellanregisterelement. Får då skaffa två basar . Kanske dela runt 400 Hz (det får jag ju räkna lite på i så fall). Se till att thrustrarna rullar av naturligt runt den frekvensen, anpassa storleken på panelen de ska sitta på. Nu vet jag ju inte känsligheten på thrustrarna, när de arbetar tillsammans i den konfigurationen jag bygger. Fast det kan jag ju approximativt få en uppskattning om genom att jämföra med mina andra högtalare som jag vet känsligheten på. Kan ju köpa dB mätare men då ihop med basar, delningsfilter, byggmaterial, kanske en EQ (som det rekommenderas till dessa thrusters ) så kommer pengarna rulla iväg ganska så snabbt.

Finns ju dB mätappar som är gratis, om de nu är något att hänga i julgranen.
Senast redigerad av Baffel 2020-09-14 10:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Andr82 » 2020-09-14 10:07

Vad tror ni om förpackningspappskiva, sån med bikakemönster mellan två pappskivor?
Idag kommer ju massor av saker förpackade bland sånt, så det borde gå att få tag på rätt billigt, plus att kraft/vikt förhållandet är bra.
Såg att det till och med finns pallar i sån papp. I SJ-pall format alltså.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 10:20

Kan vara av intresse. Kollar upp.

Lurar lite på deras känslighet . Enligt spec är denna ju ganska så hejkon bejkon . FS för dem 395 Hz.

Användarvisningsbild
Kludden
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-01-22
Ort: Kristianstad

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Kludden » 2020-09-14 13:24

Hej!
https://www.audiocircle.com/index.php?P ... ic=70541.0
Kolla ovan mastodonttråd.
Byggde själv ett par med lackerad wellpapp. lät riktigt bra när de blev kompletterade med en sub.

MVH
Per
Bilagor
back2.jpg
back2.jpg (163.15 KiB) Visad 3465 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 15:39

Aha , riktigt intressant ! Så du gjorde så. När du säger låter riktigt bra. Hur pass , om du jämför med vanliga högtalare. I nivå med högtalare i prisklassen, vad? Om du får gissa.

Du tycker inte du behöver komplettera med en diskant?

Testade du inte att bara att klistra på dem på panelen , utan de stöd jag ser du har på bilden för dem?

Hur kom du fram till just den placeringen av elementen, form och storlek på panelen?

Detta rekommenderar Dayton själva:


https://www.daytonaudio.com/topic/excitersbuyerguide

Fast skulle det inte vara enklare att bygga runda paneler för att komma runt de negativa effekterna Dayton talar om. Eller skippa göra dem så höga, det gör ju varken till eller ifrån för de lägre frekvenserna eftersom thrustrarna, i Daytona förslag , ändå ligger så nära ena kanten. För minska resonanseffekter runda toppen , typ som en halvmåne. Hum. Tror jag måste läsa på lite om baffelteori . Kanon med den tråd du tipsade om. Den ska lusläsas. Får räkna på detta med placering av bafflar . Basta kanske vore något. Ska kolla.
Bilagor
shot_2020-09-14_15-17-51.png
shot_2020-09-14_15-17-51.png (226.73 KiB) Visad 3457 gånger
Senast redigerad av Baffel 2020-09-14 16:13, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 15:43

Kludden skrev:Byggde själv ett par med lackerad wellpapp.


Aha . Båtlack har jag liggandes. Kollade med gubbarna på Biltema . Jag kan komma dit på morgonen, om jag känner för det och ta vilken typ av wellpapp som helst. De slänger mängder när de packar upp varorna. Vanliga flyttkartonger har jag liggandes . Finns ju även wellpapp på rulle att köpa. Får se.
Senast redigerad av Baffel 2020-09-14 16:12, redigerad totalt 1 gång.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav MacBruce » 2020-09-14 15:51

Lite järnfilspån, eller annat pulver på ytan, om man har den horisontell, kan ju avslöja hur den svänger vid olika frekvenser. Det kan ju bli fina mönster, om inte annat. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-14 16:01

Ja just tusan. Detta är ju i mångt och mycket ett provapåDIY.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav MacBruce » 2020-09-14 16:59

Baffel skrev:Ja just tusan. Detta är ju i mångt och mycket ett provapåDIY.


P.S. Järnfilspån var kanske inte så välbetänkt i sammanhanget, men kanske mannagrynsmjöl eller något annat icke-klibbande pulver. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav I-or » 2020-09-14 22:46

Fantastiskt kul! Förvisso dumt, men ett lärorikt projekt i praktisk strukturakustik. Dessutom hade jag ingen aning om att så pass hyggliga och billiga aktuatorer fanns att tillgå, bra att känna till för andra tillämpningar än dessa.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-15 07:17

Dumt, säkerligen nåt så in i helvete. Men kul :D

Så i tråden som kudden gav , den var verkligen en mastodonttråd har bara läst ett 20 tal sidor, så talas det av naturliga skäl om val av material till paneler. Det ska vara styvt och lätt. Kludden själv lackade sina paneler. Varifrån känns detta igen? Styvt, lätt coata material. Självklart vanligt högtalarmembran. Papper och coata tex kan jag ju göra själv. Papper som jag stryker ut med tex papier-maché. Hur mycket träfiber , lim etc det ska vara i blandningen kan jag ju testa mig fram med. Spännpapp som blöts upp och sträcks ut i en ram. Kan jag pyssla med. Bestrykt/lackat kartongpapp, som kludden byggde med, kan vara en lösning. Kevlartyg eller kolfiberväv/duk finns att köpa. Går säkerligen att laborera med . Om jag vill testa det.

Polystyren och aluminiumfolie kan man köpa.
https://en.wikipedia.org/wiki/LEAK_Sandwich

Vad mer. En rockring och gummilist från Biltema. . Sen spänner man fast materialet i gummilisten som sen i sin tur spänns fast i rockringen som den innan kanske sandfylls för att bli stabil. Vips en högtalare. Eller något. Några tankar för morgonen bara.

Angående att spänna fast. De som kantat om högtalare vet nog hur det ska gå till.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-15 07:54

Hum Hum vad hittade jag här hos mina föräldrar. En gammal spegel som ska slängas. Intressant att ta ur spegeln. Behålla ramen med pappen.

Köpa kantlist från Biltema

https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000035555

Montera in den mellan ramen och pappen,som jag kan bestryka med något. Testar utan det först. Först hänger jag i och för sig bara upp pappen i trådar och kollar hur det låter.

Har bara en men om principen funkar kan det kanske vara något att bygga vidare på. Själva idéen. Gamla ramar finns det massvis av på loppisar. Kan man ju även bygga lätt själv.

Jag tar med mig denna när jag nu drar vidare till kusten idag. Svänger även förbi en Panduro butik och kollar vad de har för intressant. Slänger även med några pappkartonger i bilen.

Kommer nog ta lite längre tid än beräknat att åka till kusten. Får köra mina möten i bilen. Då framställs man ju som mobil och på hugget. Kommer se bra ut. He he.
Bilagor
PhotoPictureResizer_200915_072356730_copy_1632x1224.jpg
PhotoPictureResizer_200915_072356730_copy_1632x1224.jpg (219.38 KiB) Visad 3389 gånger
PhotoPictureResizer_200915_072517832_copy_1632x1224_1.jpg
PhotoPictureResizer_200915_072517832_copy_1632x1224_1.jpg (283.41 KiB) Visad 3389 gånger

Användarvisningsbild
Kludden
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-01-22
Ort: Kristianstad

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Kludden » 2020-09-15 12:11

Hej!
vattenbaserad panellack körde jag med, tunt lager. wellpappen var styv från början. körde med finger skrap metoden för att lyssna fram ett bra utgångsmaterial.
snål som jag är, använde jag vanliga 4" element där jag limmade på ett papprör vid talspolen, som sedan limmades mot wellpappen.
De var kanon till akustsk live inspelningar. hade haft dem kvar om de inte hade varit så känsliga för bla fukt, barn och tvärdrag i lokalen.
Sista försöken jag gjorde var med eps plast 10 mm, av någon konstig anledning ändrade de form varenda dag och jag fick justera in högtalarna ideligen så inte spolarna skrapade. Du kör ju med den riktiga varan, så den fungerar säkert mycket bättre än mina försök.
MVH Per

Användarvisningsbild
Kludden
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2008-01-22
Ort: Kristianstad

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Kludden » 2020-09-15 14:18

Hej! Hittade en bild.

Per
Bilagor
exciter.jpg
exciter.jpg (49.78 KiB) Visad 3368 gånger

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav EnTillBjorn » 2020-09-17 08:14

Baffel skrev:Kan kanske vara något. Tackar för tips.

Såg nu att de testats.
viewtopic.php?f=9&t=67412

Intressant. Självklart är materialet en nyckel till att få något vettigt ut av dem. Dayton tipsar om olika material och placering av thrusters om man har fyra st. Rimligtvis borde man väl pröva det . Dvs två paneler med två Thrusters i varje, enligt konfig som Dayton rekommenderar, istället för fyra paneler i olika tjocklek.

Ähä jag köper lite olika paneler , i olika material och testar mig fram. Det fina med det hela är ju att det är så enkelt att mixtra och testa. Det är just det som kommer att bli kul.


Av det jag laborerade med DML så kom jag fram till att om du vill ha en fritt hängande panel så vill du ha den så lätt och styv som möjligt. Dubbel-wellpapp var den bästa kompromissen jag lyckades hittade, tex https://www.mattonbutiken.se/produkt/wellpappkartong-70x100cm-6-9mm. Ska du spänna fast panelen och excitern i en ram så funkade även tunn cellplast för mig, tex https://www.mattonbutiken.se/produkt/modellpolystyren-5mm-70x100cm?search=FOAM5MM. Något som jag ej hade möjlighet att testa var större paneler. Det hade varit intressant att se hur lågt en 2kvm panel hade gått...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-17 13:49

Tack EnTillBjorn och Kludden för tipsen!

Så går man runt som värsta läkaren med stetoskop och testar med olika material. Spegel, kartongpapp , frigolitskiva och spånskiva. Att det spelar stor roll var de placeras på matrialet var ingen översakning. Märks tydligt skillnad i ljud.

Än så länge så funkar kartongen bäst. Med bäst avseer jag i dagsläget verkningsgrad och bredd i frekvensregistret. Behöver dock större skivor. Jag ska klippa ut de kartonger jag har just har nu och jämföra olika storlekar Jag har kollat med Biltema och där får jag ta riktigt stora kartonger, som blir över efter uppackningen på morgonen. Tänkte svänga förbi någon dag. Själva kvalitén på ljudet återstår att undersöka framöver. Jag tror att frigoliten (om det går att lacka den och få den hård kan ha dina fördelar). Lätt, hård, tunn och jämn yta borde vara vägen framåt. Återkommer efter fler stetoskopmätningar och efter inköp av lämplig lack .

Glasfiberväv, kolfiberväv eller aluminiumfolie som behandlas med tunnt lager epoxy. Kan det vara något?

Jo, jag testade även att lägga dem på bordet, som syns på bilden. Ser man på bas. Men ingen diskant såklart.
Bilagor
PhotoPictureResizer_200917_131212435_copy_1632x1224.jpg
PhotoPictureResizer_200917_131212435_copy_1632x1224.jpg (339.54 KiB) Visad 3299 gånger

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav EnTillBjorn » 2020-09-19 08:49

Jag testade också lack. Även att "tapetsera" paneler med tunna papptrasor dränkta i lim. Detta gav dock inget positivt i mina experiment. Panelerna blev inte märkbart styvare, endast tyngre. Det enda tips jag kan ge dig är att skaffa så stora dubbel-well-skivor du kan få tag på, hänga upp dom i något elastiskt (tex. gummiband) å köra på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav Baffel » 2020-09-19 09:22

Kunde ge mig fan på det . Det enda jag kan tänka mig, gällande att få upp styvheten är Papier-maché. Nu var det ju tusen år sedan man kluddade med det på lekskolan, så minnena av det är lite vaga. Kan mycket väl bli för tungt. Styvt lär det nog bli. Ska testa det idag.

Får bli en tur till Biltema och fiska upp några så stora kartonger jag får in i bilen . Får ta vad jag vill ha. De körs ändå i pressen hos dem.

Här är vad Dayton själva rekommenderar:

Aluminum, Nomex/Kevlar, or resin-impregnated paper honeycomb sandwich composites
Structural or syntactic foam sandwich composites (e.g. Rohacell)
Fabric-reinforced phenolic plastic panels
Fiberglass-reinforced resin panels
Corrugated or honeycomb cardboard sheet
Corrugated plastic ‘signboard’ material
Foam-core poster board with paper backing

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Bygga med Thruster, tips

Inläggav EnTillBjorn » 2020-09-20 11:48

Baffel skrev:Kunde ge mig fan på det . Det enda jag kan tänka mig, gällande att få upp styvheten är Papier-maché. Nu var det ju tusen år sedan man kluddade med det på lekskolan, så minnena av det är lite vaga. Kan mycket väl bli för tungt. Styvt lär det nog bli. Ska testa det idag.

Får bli en tur till Biltema och fiska upp några så stora kartonger jag får in i bilen . Får ta vad jag vill ha. De körs ändå i pressen hos dem.

Här är vad Dayton själva rekommenderar:

Aluminum, Nomex/Kevlar, or resin-impregnated paper honeycomb sandwich composites
Structural or syntactic foam sandwich composites (e.g. Rohacell)
Fabric-reinforced phenolic plastic panels
Fiberglass-reinforced resin panels
Corrugated or honeycomb cardboard sheet
Corrugated plastic ‘signboard’ material
Foam-core poster board with paper backing


Tror tyvärr inte papier-maché ger någon vettig styvhet, speciellt på en plan yta. Men bästa sättet att ta reda på det är väl att testa själv.

"Honeycomb cardboard sheet" har jag även testat. Det lät OK, men märkbart sämre än dubbel-well enligt subjektiv bedömning.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster