Gjorts förut "diffusor"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-15 19:35

Hösten är här och jag har vänt på rummet och givetvis fått 3,5m mellan väggarna så vad göra! :roll:
Novis som hag är så dammsuger jag forum för att söka kunskap,

Bakgrunden ä att akustiken blev som väntat betydligt sämre då bokhyllor och diverse åkte att världens väg till återbruket, systemet består av Pi60 och Profundus x4, 4x aco grå på högtalarevägg och tre fåtöljer med fotpall på motsvarande sida, fladder eko uppstod ganska snart och ville prova mig fram till en del av lösningen, är alldeles för otålig så jag har inte mätt en gång utan förlitat mig på min hörsel.

Jag hittade lite XPS 300 som snart sågades till och blev tre paneler på 1200 x 550 mm limmades i hop med vanligt trälim för utomhusbruk.
djupen varierar mellan 0 och 90mm bredden i brunnarna mellan 20-40-60 och 70mm. Limmade även dit ett par ögelkrokar på baksidan som jag spände ett snöre i mellan för att hänga på vanliga tavelkrokar.

Vad blev resultatet då!?
Ja svårt att säga med den korta lyssningen men något bättre ekar inte på samma sätt när jag går runt och klappar händer.
kanske det bästa var den låga kostnaden för att pröva om jag var något på spåren. tror jag måste hitta något som dämpar eller förändrar akustiken i rummet högre upp i frekvens? (rent spontant)

Lägger upp en bild på omålade paneler då jag måste utvärdera först.

Vad har övriga för synpunkter på detta?
Bilagor
20200915_191232.jpg
20200915_191232.jpg (187.83 KiB) Visad 1496 gånger

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav solhaga » 2020-09-16 00:54

Coolt.
Här har du ett pris att jämföra med.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-16 09:51

solhaga skrev:Coolt.
Här har du ett pris att jämföra med.


Tack :)

OM du menar byggkostnad så skulle jag säga 500kr med lim och färg.
Jag har använt tre XPS 300 från byggmax 65kr st
Lim https://www.clasohlson.com/se/Vattenfas ... ZsQAvD_BwE
Det är det jag rekommenderar. Det sväller ganska mycket så använd det med förnuft och skydda underlaget.
Färg är valfri men en vattenlöslig är ett måste, annars löser skivan upp sig,

Att gjemföra med sådana man köper för dubbla pengen så är detta ett mycket bättre alternativ i mitt tycke.
Jag har lyssnat mer nu och det har faktiskt gjort en stor skillnad, ska bygga två paneler till för att bredda vid lyssningsplatserna.

Jag vill bara tillägga att jag inte är någon expert på akustik men försöker samla information och medvetet inte använt några beräkningar för att få panelerna så o symmetriska som möjligt men det är svårt när ögat vill vara med och bestämma. detta får kanske bli en förlaga till ett mer seriöst bygga i trä framöver.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-22 18:56

Slänger in en mätning från REW här också aå får vi se om någon vill utrycka en åsikt om rummet och vad mer som är på sin platts att åtgärda.

Aco grå x4 bakom Pi60 som bara är uitställda för tillfället, Profundus x4 innan och utanför Pi60 egen diffusor på motsatt vägg.
rummet är B 3,5m D 4,5 H 2.4 med stor öppning mot ena 4.5m sidan motsatt sida har fönster. öppningen angränsar mot rum som är 8.5m djupt. Får tillägga att jag inte upplever några direkta konstigheter i basområdet trots att kurvan ser ut som den gör med en puckel kring 50Hz men lite kalt känns rummet, kan bero mycket på att det bara är fåtöljer och högtalare plus en stor matta då. Idéer motades tacksamt för övervägande.

Tack på förhand.
Bilagor
Pi60 x4 acogrå diffuser .jpg
Pi60 x4 acogrå diffuser .jpg (65.4 KiB) Visad 1312 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav LeifB » 2020-09-22 21:05

Ser bra ut..
Bra uttänkt.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-22 21:31

LeifB skrev:Ser bra ut..
Bra uttänkt.


Tackar.

Som människa så söker man väl altid lite bekräftelse på att man tänkt någorlunda korrekt :)

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-22 21:32

Vet inte vad nästa steg är riktigt för att dämpa rummet lite mer har funderat på taket och lite akustik tak men det är en större apparat och vet ej en hur jag ska modulera fram ett ungefärligt resultat om hur det kommer att förändra rummet. Kan man göra det i REW?
Vill uppnå ett lite lugnare rum om jag får utrycka mig så.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kraniet » 2020-09-23 09:57

Dämpa taket kan vara vanskligt, men ibland funkar det bra.
Viktigaste är stora tjocka mattor och tunga gardiner.
Andra tips är att ha stora tygmöbler med mycket kuddar och filtar.
Mvh
Magnus

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-09-23 11:57

Kraniet skrev:Dämpa taket kan vara vanskligt, men ibland funkar det bra.
Viktigaste är stora tjocka mattor och tunga gardiner.
Andra tips är att ha stora tygmöbler med mycket kuddar och filtar.


Tack för tippsen, fick några spontana följd frågor dock.

Vad är det som gör det vanskligt? Skulle det vara en fördel att göra det fläckvis? Dvs kombinera kala ytor med dämpande ytor variation är väl att eftersträva eller har jag fått det om bakfoten? Tänker på hur ett mer vanligt rum är möblerat med en blandning av håligheter i bokhyllor och annat som påverkar akustiken. Om jag bara dämpar bakom högtalare och inte gör något mer så uppstår det flutter/eko eller vad vi nu ska kalla det.

Jag har läst i en tråd här på faktiskt att gardiner gardiner inte ger en så stor skillnad, nu minns jag inte om det var dämpning eller akustik fix som det handlade om har du någon input på det? Jag har svårt att utvärdera det med lyssning iaf. kan väl bero på mängden och grovleken på tyget så klart.
Har du en personlig anknytning till just gardiner?

Möbler ör bra grejor, jag har tre tyg fåtöljer med tillhörande fotpallar och en kraftig matta på golvet som tar en del så klart, problemet är at jag inte får in så mycket mera möbler om jag vill behålla rummet avskalat. Rummet är dedikerat till kontor med ett skrivbord vid fönstret och resterande är för 2 kanals lyssning och lite musicerande.

Tack på förhand...

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-10-07 13:54

Nu tänker jag ta min XPS resa vidare. Tanken är att bygga vidare med detta material för att det är väldigt enkelt och billigt att konstruera test produkter av.

Som ni kan se i tidigare inlägg så har jag ett rum som har en peak vid 50hz, jag upplever inga större problem med den egentligen men vet inte vad jag missar genom att inte göra ett försök att åtgärda den så min tanke är att under minna egenhändigt konstruerade paneler bygga en HH konstruktion i samma material. Jag har inte beslutat hur många liter den får vara men den blir minst 2500 x 1000 x 100 invändigt.

Slänger upp en bild från en kalkylator jag använde mig av,
Om någon har några tipps så är jag ta del av dem.

PS. Har beklätt högtalarväggen med tyg som täcker hela väggen 300g per kvadrat meter.
Bilagor
20201007_131627.jpg
20201007_131627.jpg (87.33 KiB) Visad 1125 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Grahnbarr » 2020-10-07 14:31

Frågan är om material blir stabilt nog för att inte sjunga med.
Du kommer nog behöva förankra det mot väggen så det blir en stum bakvägg.

Men testa gärna, alltid kul med nya idéer :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-10-07 14:47

Grahnbarr skrev:Frågan är om material blir stabilt nog för att inte sjunga med.
Du kommer nog behöva förankra det mot väggen så det blir en stum bakvägg.

Men testa gärna, alltid kul med nya idéer :)


Har funderat på det också och tänker att det skulle gå utmärkt att klä in hela konstruktionen i efterhand. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Grahnbarr » 2020-10-07 15:02

Kan nog funka men är det inte enklare att bygga av MDF eller liknande direkt? Då kommer du även undan med 16mm väggar istället för 50mm så äter mindre rumsyta.

Här finns gasflöde för Isover som kan vara bra när du simulerar https://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/693015-air-flow-resistivity-isover-sweden.html
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kraniet » 2020-10-07 15:46

Kaan skrev:
Kraniet skrev:Dämpa taket kan vara vanskligt, men ibland funkar det bra.
Viktigaste är stora tjocka mattor och tunga gardiner.
Andra tips är att ha stora tygmöbler med mycket kuddar och filtar.


Tack för tippsen, fick några spontana följd frågor dock.

Vad är det som gör det vanskligt? Skulle det vara en fördel att göra det fläckvis? Dvs kombinera kala ytor med dämpande ytor variation är väl att eftersträva eller har jag fått det om bakfoten? Tänker på hur ett mer vanligt rum är möblerat med en blandning av håligheter i bokhyllor och annat som påverkar akustiken. Om jag bara dämpar bakom högtalare och inte gör något mer så uppstår det flutter/eko eller vad vi nu ska kalla det.

Jag har läst i en tråd här på faktiskt att gardiner gardiner inte ger en så stor skillnad, nu minns jag inte om det var dämpning eller akustik fix som det handlade om har du någon input på det? Jag har svårt att utvärdera det med lyssning iaf. kan väl bero på mängden och grovleken på tyget så klart.
Har du en personlig anknytning till just gardiner?

Möbler ör bra grejor, jag har tre tyg fåtöljer med tillhörande fotpallar och en kraftig matta på golvet som tar en del så klart, problemet är at jag inte får in så mycket mera möbler om jag vill behålla rummet avskalat. Rummet är dedikerat till kontor med ett skrivbord vid fönstret och resterande är för 2 kanals lyssning och lite musicerande.

Tack på förhand...


De sämsta rum jag varit med om har haft dämpade tak. Det gör något konstigt med ljudet om taket dämpar för mycket. Att dämpa på särskilda delar av taket kan eventuellt ge positiv effekt. Men taket verkar sällan vara något problem.

Gardiner "lugnar" rummet ganska mycket. Men som du säger bör det vara tjockt tyg och gärna veckat så det blir ganska tjockt. Men även tunna gardiner gör underverk i ett odämpat rum.
Mattor behöver ju vara tjocka också.

För flutterekon så gör ju tavlor som är lite snedställda mot väggen rätt stor skillnad.

Basfällor behöver vara i storleksordningen kubikmeter för att ha nån betydande effekt. Men stenull i hörn kan kanske ge en viss effekt. Åtgärder som förlitar sig på resonans kan var lite knepiga att få till, strömningsdämpning är lite "säkrare" kort. Men håll eventuell dämpning för basområdet borta från högtalarna.

edit: från mina egna funderingar och försök har jag märkt att det är rätt svårt att göra något speciellt storartat. Diffusorer diffuserar inte och basfällor dämpar inget för det mesta. Det är ganska speciella saker att designa.
Många diffusorer är tex inte alls difusorer utan sprider ljudet ganska jämt. En hylla full med prydnadssaker ger förmodligen i många fall bättre resultat.
Mvh
Magnus

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-10-07 16:06

Kraniet skrev:
Kaan skrev:
Kraniet skrev:Dämpa taket kan vara vanskligt, men ibland funkar det bra.
Viktigaste är stora tjocka mattor och tunga gardiner.
Andra tips är att ha stora tygmöbler med mycket kuddar och filtar.


Tack för tippsen, fick några spontana följd frågor dock.

Vad är det som gör det vanskligt? Skulle det vara en fördel att göra det fläckvis? Dvs kombinera kala ytor med dämpande ytor variation är väl att eftersträva eller har jag fått det om bakfoten? Tänker på hur ett mer vanligt rum är möblerat med en blandning av håligheter i bokhyllor och annat som påverkar akustiken. Om jag bara dämpar bakom högtalare och inte gör något mer så uppstår det flutter/eko eller vad vi nu ska kalla det.

Jag har läst i en tråd här på faktiskt att gardiner gardiner inte ger en så stor skillnad, nu minns jag inte om det var dämpning eller akustik fix som det handlade om har du någon input på det? Jag har svårt att utvärdera det med lyssning iaf. kan väl bero på mängden och grovleken på tyget så klart.
Har du en personlig anknytning till just gardiner?

Möbler ör bra grejor, jag har tre tyg fåtöljer med tillhörande fotpallar och en kraftig matta på golvet som tar en del så klart, problemet är at jag inte får in så mycket mera möbler om jag vill behålla rummet avskalat. Rummet är dedikerat till kontor med ett skrivbord vid fönstret och resterande är för 2 kanals lyssning och lite musicerande.

Tack på förhand...


De sämsta rum jag varit med om har haft dämpade tak. Det gör något konstigt med ljudet om taket dämpar för mycket. Att dämpa på särskilda delar av taket kan eventuellt ge positiv effekt. Men taket verkar sällan vara något problem.

Gardiner "lugnar" rummet ganska mycket. Men som du säger bör det vara tjockt tyg och gärna veckat så det blir ganska tjockt. Men även tunna gardiner gör underverk i ett odämpat rum.
Mattor behöver ju vara tjocka också.

För flutterekon så gör ju tavlor som är lite snedställda mot väggen rätt stor skillnad.

Basfällor behöver vara i storleksordningen kubikmeter för att ha nån betydande effekt. Men stenull i hörn kan kanske ge en viss effekt. Åtgärder som förlitar sig på resonans kan var lite knepiga att få till, strömningsdämpning är lite "säkrare" kort. Men håll eventuell dämpning för basområdet borta från högtalarna.

edit: från mina egna funderingar och försök har jag märkt att det är rätt svårt att göra något speciellt storartat. Diffusorer diffuserar inte och basfällor dämpar inget för det mesta. Det är ganska speciella saker att designa.
Många diffusorer är tex inte alls difusorer utan sprider ljudet ganska jämt. En hylla full med prydnadssaker ger förmodligen i många fall bättre resultat.



Många bra saker du skriver.

Jag tar till mig. Tänker dock att jag måste försöka bara för att jag inte hittat någon som använt samma material vad jag kunnat hitta. tänker att jag kan få till kubikmeter om jag inte bygger så djupt när det gäller basfälla då.

Det som inte är på platts än är en heltäcknings matta.

Mycket av detta har säkerligen diskuterats många gånger förut, men det är en personlig resa för mig då det kan vara svårt att visualisera resultatet i huvet så vill jag lägga några timmar på experimentet.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav kneten » 2020-10-07 16:37

Om du inte bor så långt bort från Stockholm så rekommenderar jag att skaffa ett besök av Ingvar Öhman. Han kollar upp rummet med mätningar hur rummet beter sig med tanke på byggmaterial, area/volymmått och utseende.
Det kan kosta 2-3 tusen men så får du också ett färdigt förslag uppritat på papper vad som kan göras för att förbättra dina önskemål.
Det är väl använda pengar jämfört med kanske fel och overksamma insatser och allt jobb man lägger tid och pengar på för sitt rum.
Rekommenderas!

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav Kaan » 2020-10-07 20:01

kneten skrev:Om du inte bor så långt bort från Stockholm så rekommenderar jag att skaffa ett besök av Ingvar Öhman. Han kollar upp rummet med mätningar hur rummet beter sig med tanke på byggmaterial, area/volymmått och utseende.
Det kan kosta 2-3 tusen men så får du också ett färdigt förslag uppritat på papper vad som kan göras för att förbättra dina önskemål.
Det är väl använda pengar jämfört med kanske fel och overksamma insatser och allt jobb man lägger tid och pengar på för sitt rum.
Rekommenderas!


Tack.
Jo jag är medveten om möjligheten och kommer säkerligen att gå den vägen, men vill ändå se hur långt jag kan ta det för egen maskin. Att det är svårt har vi fått bekräftelse på många gånger, det skrivet med all respekt. inget belägg har jag för mina idéer heller utom det jag kan läsa mig till av alla andra som gått samma väg. Så därför önskade / Önskar jag input på om iden håller i teorin, det är säkerligen svårt att svara på med den lilla informationen jag bidragit med. Jag lyssnar och hör... :)
Det är ju mycket troligt att jag är den enda som är intresserad av mina egna idéer. :)

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Gjorts förut "diffusor"

Inläggav kneten » 2020-10-08 01:47

Ja, har man tiden, lusten och pengarna så är det bara att köra på och se vad du kommer fram till. Men gör inga omfattande rivningar och ombyggnader som du senare får ångra om det inte blir bra.
Hoppas att du finner ditt mål och att du blir nöjd, det är det som räknas.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 9 gäster