Basen gör att förstärkaren klipper (HJÄLP!) :D

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baronen

Basen gör att förstärkaren klipper (HJÄLP!) :D

Inläggav Baronen » 2005-07-29 15:44

Hej!

Nu har jag äntligen fått ihop min basmodul och tänkte börja spela in den men förstärkaren klipper hela tiden när jag kommer upp i normal lyssningsnivå(jag spelar inte som en galning f.ö :)) och jag vet inte riktigt varför... Jag fick lite råd förut om delningsfiltret och jag undrar om det kanske inte blev så bra för min lilla nad C320BEE http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6957

Jag har kopplat ihop filtret: spole 9 mH 1 ohms inre restistans -> resitstor 1 ohm -> resistor 1 ohm -> 1 sladd till element och 1 sladd till 2 parallelkopplade kondisar (ena 68 uF, andra 33 uF) -> minus från element och kondningar ihop och sen tillbaka. Nu är inte jag den bästa på fysik längre men kan det vara så att det blir för mycket resistans och det är därför förstärkaren bryter? Elementet är Seas H1209 L26RFX/P.

EDIT: Om ni inte kommer ihåg så kopplar jag basen till högnivåutgången på förstärkaren(samma som för högtalarna).

vh David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-29 16:57

Kör du stativarna utan högpassfilter? I så fall blir impedansen rätt låg i basregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 17:13

Morello skrev:Kör du stativarna utan högpassfilter? I så fall blir impedansen rätt låg i basregistret.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Högtalarna(inte stativare föresten, och de är inte delade neråt för basen utan det tar jag senare) har väl högpassfilter för diskanten?? Är inte problemet att basmodulen( som jag säger "basen" om ibland :)) får för hög resistans? Jag har dem ju parallelkopplade nu, skulle det funka om jag seriekopplade dem?

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 17:17

Ne det funkade verkligen inte att seriekoppla.. Det lät verkligen skit.... Kan det kanske bero på RC-länken(lts-kablarna) som högtalarna är ikopplade med?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-29 17:21

Baronen skrev:[Högtalarna(inte stativare föresten, och de är inte delade neråt för basen utan det tar jag senare) har väl högpassfilter för diskanten??

Jo, fast kör du enbart diskanten i de lådorna? Om du kör hela högtalarna (inkl deras bas) paralellkopplade med din basmodul så blir det låg impedans i basen.
Hur kör du förresten basmodulen? Är den kopplad till ena kanalen?

(det är för låg impedans (ungefär = resistans) som gör att förstärkare får det jobbigt och kan börja klippa)

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 17:28

norman skrev:
Baronen skrev:[Högtalarna(inte stativare föresten, och de är inte delade neråt för basen utan det tar jag senare) har väl högpassfilter för diskanten??

Jo, fast kör du enbart diskanten i de lådorna? Om du kör hela högtalarna (inkl deras bas) paralellkopplade med din basmodul så blir det låg impedans i basen.
Hur kör du förresten basmodulen? Är den kopplad till ena kanalen?

(det är för låg impedans (ungefär = resistans) som gör att förstärkare får det jobbigt och kan börja klippa)

Ne det är 3 vägs golvare och jag kör dem parallelt med "basen" och för båda kanalerna.. Men om jag bara spelar med basen utan högtalarna händer samma sak så jag fattar inte riktigt vad som är fel eller vad jag kan göra för att fixa det?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-07-29 17:39

Baronen skrev:Ne det är 3 vägs golvare och jag kör dem parallelt med "basen" och för båda kanalerna..

Har du kopplat ihop utgångarna för höger och vänster kanal på din förstärkare med varandra?

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 17:41

Hmm, jag kopplade parallelt nu men bara en kanalen på "basen" och då funkade det fint förutom att då får man ju bara ena kanalens signal och det är ju inte så kul.. Sen tyckte jag att "basen" hade mycket lägre ljud/watt förhållande jämfört med mina golvare. Är ända sättet att jämna ut detta med mindre resistans på "basen"(ta bort resistorerna på delningsfiltret)?

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 17:44

zvenzzon skrev:
Baronen skrev:Ne det är 3 vägs golvare och jag kör dem parallelt med "basen" och för båda kanalerna..

Har du kopplat ihop utgångarna för höger och vänster kanal på din förstärkare med varandra?

Om jag förstår dig rätt så menar du att jag kör både höger och vänster signalerna på basen.. Ja det gjorde jag innan men jag förstår inte varför det inte funkar?

EDIT: Har jag blivit officielt idiotförklarad eller ngt ? :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-29 18:41

Jag tror inte det är bra att monokoppla vänster och höger kanal på högtalarutgången. Bygg ett högpassfilter.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-29 19:26

Baronen skrev:Om jag förstår dig rätt så menar du att jag kör både höger och vänster signalerna på basen.. Ja det gjorde jag innan men jag förstår inte varför det inte funkar?

Så skall man inte göra!! Det fungerar inte eftersom det brukar vara stereo på skivorna => höger och vänster utgång lämnar olika signal => flyter en hel massa ström då utgångarna har väldigt låg utimpedans (den ena försöker tvinga den andra att ha samma spänning och tvärtom). Du har nog tur att förstärkaren har skyddskretsar, en del förstärkare pajar direkt om man gör så... :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-29 19:30

Baronen skrev:Hmm, jag kopplade parallelt nu men bara en kanalen på "basen" och då funkade det fint förutom att då får man ju bara ena kanalens signal och det är ju inte så kul.. Sen tyckte jag att "basen" hade mycket lägre ljud/watt förhållande jämfört med mina golvare. Är ända sättet att jämna ut detta med mindre resistans på "basen"(ta bort resistorerna på delningsfiltret)?

Brukar inte göra nåt att man bara får ena kanalen då det nästan alltid är mono i basen på skivorna (fast det finns ju undantag förståss...)

Att den har lägre ljud beror på att känsligheten är lägre, det löser sig om man kör en separat förstärkare :wink:

Det kanske inte är så bra att ta bort resistorerna då de är med i filtrets funktion (har dock inte kollat vad det ger för skillnad..)

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 20:49

norman skrev:
Baronen skrev:Om jag förstår dig rätt så menar du att jag kör både höger och vänster signalerna på basen.. Ja det gjorde jag innan men jag förstår inte varför det inte funkar?

Så skall man inte göra!! Det fungerar inte eftersom det brukar vara stereo på skivorna => höger och vänster utgång lämnar olika signal => flyter en hel massa ström då utgångarna har väldigt låg utimpedans (den ena försöker tvinga den andra att ha samma spänning och tvärtom). Du har nog tur att förstärkaren har skyddskretsar, en del förstärkare pajar direkt om man gör så... :wink:

Hehe :). Jag visste att den hade säkringar som bröt om det blev kortslutning men jag hade ingen aning om att det var fel med båda kanalerna till samma modul men det var ju bra att den fixade det också. Någon gång ska man ha tur ;).

Användarvisningsbild
Baronen

Inläggav Baronen » 2005-07-29 20:52

norman skrev:
Baronen skrev:Hmm, jag kopplade parallelt nu men bara en kanalen på "basen" och då funkade det fint förutom att då får man ju bara ena kanalens signal och det är ju inte så kul.. Sen tyckte jag att "basen" hade mycket lägre ljud/watt förhållande jämfört med mina golvare. Är ända sättet att jämna ut detta med mindre resistans på "basen"(ta bort resistorerna på delningsfiltret)?

Brukar inte göra nåt att man bara får ena kanalen då det nästan alltid är mono i basen på skivorna (fast det finns ju undantag förståss...)

Att den har lägre ljud beror på att känsligheten är lägre, det löser sig om man kör en separat förstärkare :wink:

Det kanske inte är så bra att ta bort resistorerna då de är med i filtrets funktion (har dock inte kollat vad det ger för skillnad..)

Mjo, jag hade tagit det elementet för att det hade ungefär samma känslighet som golvarna men den kanske inte rikigt kan hålla samma nivå om den sitter i en sluten låda. Senare när jag har skaffat för/slutsteg tar jag mig väl tid till att fixa "basen" ;) också. Men troligen har jag andra(bättre) grejer då. piP med basmoduler kanske ;).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-29 21:42

Baronen skrev:EDIT: Har jag blivit officielt idiotförklarad eller ngt ? :)

Tror många av oss aktiva testare har råkat ut för malörer som vi inte har behärskat tekniskt... Som vi har lärt oss av. Tror det finns en stor igenkänningsfaktor här snarare än idiotförklarande. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum