Subwoffer av en kista.1x1000W 8ohm eller 2x500 4ohm?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Subwoffer av en kista.1x1000W 8ohm eller 2x500 4ohm?

Inläggav Baffel » 2021-05-24 15:10

Intressant. :) Kalejdokom var bussig och gjorde en koll. Själv har jag inte möjlighet att köra Basta. Sluten 50 liter blev det. Basreflex , med tanke på vad jag hade att spela med, lådan bl.a , var inte att tänka på.

Kopplar in med slutsteget och EQn när jag kommer hem igen. Just nu bortrest några veckor.

Det får bli vad det blir. Är mest ett kul första prova-projekt. Låter det sen hyfsat så är jag nöjd. Har inte så höga krav desstom. :)

Användarvisningsbild
Per_Kele
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2011-09-18

Re: Subwoffer av en kista.1x1000W 8ohm eller 2x500 4ohm?

Inläggav Per_Kele » 2021-05-24 16:54

Jag byggde en sub till bilen med ett jbl gto1014 (tio tums element), inte exakt samma serie som din men snarlik:

https://www.amazon.com/JBL-GTO1014-Die- ... B003KN2TIU

Gjorde det enkelt för mig och valde sluten, 21.24 L enligt förslagen i pdf:en. Jag körde den inne ett par veckor, driven av ett Rotel RB960bx (2x60 watt) och den gjorde definitivt inte bort sig, tvärtom. Jämfört med mina nuvarande två subbar (peerless tio tum) så var det mera uoumpff i jbl-subben och en känsla av att man kunde spela hur högt som helst.

Enda negativa var att den kunde kännas lite påträngande, för mycket av det goda. Men jag jobbade inget med placering och hade heller ingen peq (som jag har nu) som fixar till en ganska kraftig mod (nod?) vid ca 61 Hz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Subwoffer av en kista.1x1000W 8ohm eller 2x500 4ohm?

Inläggav Baffel » 2021-05-24 18:59

Aha, det var kul att höra från en som byggt med liknande element. :)

Tja, får väl se. :) Behöver säkerligen EQas en hel del om det ska till att bli finlir-hifi. Hur mycket finlir det nu kan bli.

Utan EQ, gissningsvis blir det en partywåffer , eller när man känner för att lira musik som den passar till. :)

Återkommer till forumet om några veckor och berättar hur allt blev med den och
viewtopic.php?f=3&t=71376

som jag lirade med precis innan jag var tvungen att dra iväg hemifrån Det var ljud det. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Subwoffer av en kista.1x1000W 8ohm eller 2x500 4ohm?

Inläggav Baffel » 2021-05-24 22:20

I vilket fall. Jag har fått bra tips från div forumister. Tack för det. Jag har inte gjort något märkvärdigt alls. Sågat lite hål och limmat /skruvat i div träskivor. Ingen närmare tanke bakom det. Vad jag gjort fixar vilken bilburen tonårsraggare som helst när de slänger in baslådor i EPAn/ A-Traktorn. Så fem sidor om , tja inget direkt att orda om. Lite pinsamt när jag ser det nu. Massa meningslöst pladder från min sida. Intressantare, mycket så, är ju t.ex

viewtopic.php?f=3&t=71903

Grymt imponerad av Solhaga. Koncentration på sådana uppbyggliga trådar istället. Spelar inte försmådd primadonna nu ( verkligen inte. Jag fått mycket hjälp och tips/ råd) utan menar det.

Nu är det snart sommar. Fokus på annat än Hifi. :) Sen fullvaccinerad framöver ( som alla andra) så tja då bär det av med annat än att uggla hemmavid. . Ser verkligen fram emot det.

Trevlig sommar önskas till alla. :D

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster