Aluminium Oxid isolerbrickor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-10-13 20:12

Hej sånna här brickor finns att köpa på Elfa finns dom någon annanstanns att köpa som på EBay kanske nån som vet ?

https://www.elfa.se/sv/isolerskiva-to-2 ... track=true


Mvh Lasse

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-10-13 22:17

Såg att Elfa skulle stänga butiken i Solna på forumet funderade på att skriva en lista med prylar en sissta gång med sånt som man
Inte hittar någon Annan stanns som typ två Al Elko bultlytar 10000uF 100 V och Aluminium Oxid isolerbrickor skulle behöva 6 st till TO 220
Och kylflänsar till MUR3020 skulle behöva 8 st dom som jag beställde på EBay dök inte upp trotts lång väntan

Mvh Lasse

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-12-13 22:29

Köpte mig 6 sådanna aluminium oxid brickor för ett tag sedan men det var beställnings vara så här ser dom ut
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.38 MiB) Visad 925 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav petersteindl » 2020-12-13 22:46

Jag tycker dessa isolationsbrickor funkar bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Baffel » 2020-12-13 23:04

Jag kan ha fel här men tog inte Tema Elektronik över Elfas produkter i Göteborg?

http://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html

De kanske har det som söks.

Edit: jag har nog fel, vet inte riktigt vad jag fått det ifrån.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-13 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Baffel » 2020-12-13 23:08

Lasse- skrev:Såg att Elfa skulle stänga butiken i Solna på forumet funderade på att skriva en lista med prylar en sissta gång med sånt som man
Inte hittar någon Annan stanns som typ två Al Elko bultlytar 10000uF 100 V och Aluminium Oxid isolerbrickor skulle behöva 6 st till TO 220
Och kylflänsar till MUR3020 skulle behöva 8 st dom som jag beställde på EBay dök inte upp trotts lång väntan

Mvh Lasse


Det har ju hänt lite med Elfa :

Familjen Jensen säljer Elfa
Investeringsföretaget Industri Kapital köper Elfa för 1,2 miljarder kronor. Familjen Jensen har ägt och drivit företaget i 60 år.


https://etn.se/index.php/nyheter/19700- ... -elfa.html

Får väl se vad som händer med Elfa framöver. Lite nostalgiskt . Minns jag att jag som liten grabb hörde farsan snacka om Elfa när han han skulle köpa grejer. Minns det för att jag av någon anledning tyckte namnet lät roligt, spännande. Elfa, Älva ...kanske tom åker till tolfan var ett pappakämt som nämndes lite väl ofta dessutom. :)

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav MartinX » 2020-12-14 01:06

Bra med lite nyheter från 2006 :lol:

Elfa har bytt ägare flera gånger senast i år, det gick bara utför efter grundaren Nils E Jensen dog 2004, barnen sålde av det 2006 och sedan var det klippt. Jag har pratat med flera som jobbade i Göteborgsbutiken när den lades ned, den gick med vinst men det skulle bantas ändå. likadant tycks det ha varit med övriga butiker. Service och gamla traditioner vad inget som de nya ägarna brydde sig om. Konstigt ändå när Elfa var självständigt tycktes allt gå bra och företaget expanderade men så fort de nya ägarna kom in skulle allt dras ner och servicen försvinna.

Elfa finns ju kvar trots allt och man kan beställa från hemsidan så vad paniken att köpa nu kommer ifrån förstår jag inte.

Kolla upp tjockleken på isolerbrickorna, om man inte skall isolera från höga spänningar så kör på de tunnaste, ytorna måste vara helt plana annars riskerar brickan att knäckas.

Edit:
jag såg brickorna det länkas till ovan är 3mm tjocka vilket är onödigt om man inte behöver isolationen, här finns 1,5mm brickor, billigare dessutom:

https://www.tme.eu/se/en/details/aos220/radiators-equipment/fischer-elektronik/aos-220/

Jag har handlat av TME några gånger och det har funkat bra.
Senast redigerad av MartinX 2020-12-14 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-12-14 01:08

Tänkte ha dom till dom till min sex kanals Gain clone som jag håller på med i en annan tråd som det inte händer så mycket i ljust nu tänkte ha dom till LM3886 kretsen tyckte för ett tag sedan att det fanns större aluminiumoxidbrickor men nu hittar jag bara för TO 220 kåpa
På elfa måste kolla lite bä bättre på Elfa hemsida men den börjar att bli jobbig man måste nog snart vara ingenjör för att hitta rätt produkt

Mvh Lasse


https://www.elfa.se/sv/aluminiumoxidbri ... track=true

Det kanske är den här isolerbrickan man ska ha till LM 3886 kretsen jag kanske har köpt fel

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Baffel » 2020-12-14 01:17

MartinX skrev:Bra med lite nyheter från 2006 :lol:

Elfa har bytt ägare flera gånger senast i år, det gick bara utför efter grundaren Nils E Jensen dog 2004, barnen sålde av det 2006 och sedan var det klippt. Jag har pratat med flera som jobbade i Göteborgsbutiken när den lades ned, den gick med vinst men det skulle bantas ändå. likadant tycks det ha varit med övriga butiker. Service och gamla traditioner vad inget som de nya ägarna brydde sig om. Konstigt ändå när Elfa var självständigt tycktes allt gå bra och företaget expanderade men så fort de nya ägarna kom in skulle allt dras ner och servicen försvinna.

Elfa finns ju kvar trots allt och man kan beställa från hemsidan så vad paniken att köpa nu kommer ifrån förstår jag inte.

Kolla upp tjockleken på isolerbrickorna, om man inte skall isolera från höga spänningar så kör på de tunnaste, ytorna måste vara helt plana annars riskerar brickan att knäckas.


Ha ha. Jag kanske skulle läst vad det stod i den innan jag klistrade in länken. :D

Ser man på historien om Elfa.

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav MartinX » 2020-12-14 01:24

Lasse- skrev:Tänkte ha dom till dom till min sex kanals Gain clone som jag håller på med i en annan tråd som det inte händer så mycket i ljust nu tänkte ha dom till LM3886 kretsen tyckte för ett tag sedan att det fanns större aluminiumoxidbrickor men nu hittar jag bara för TO 220 kåpa
På elfa måste kolla lite bä bättre på Elfa hemsida men den börjar att bli jobbig man måste nog snart vara ingenjör för att hitta rätt produkt

Mvh Lasse


https://www.elfa.se/sv/aluminiumoxidbri ... track=true

Det kanske är den här isolerbrickan man ska ha till LM 3886 kretsen jag kanske har köpt fel


Även den brickan blir för liten för en LM3886, det blir nog svårt att hitta en aluminiumoxidbricka till en så stor krets, frågan är också om det behövs, kolla på större bitar av de mer högprestrande flexibla materialen.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-12-14 01:34

Det kanske är den här som jag ska ha https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAK

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav Lasse- » 2020-12-14 01:44

Här ett annat avsomnat bygge med aluminiumoxidbricka TO 247
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.47 MiB) Visad 874 gånger

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav MartinX » 2020-12-14 21:46

Lasse- skrev:Det kanske är den här som jag ska ha https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAK


Kanske den här som är 1,5mm tjock i stället då den i din länk är 3mm tjock:

https://www.tme.eu/se/en/details/aos3psl/radiators-equipment/fischer-elektronik/aos-3-p-sl/

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Aluminium Oxid isolerbrickor

Inläggav darkg » 2020-12-15 15:08

Jag har också nostalgiska minnen av Elfa och den gamla katalogen (i elfabetisk ordning), men de har steg för steg fallit samman och är helt irrelevanta nu, för mig. Jag fick nån rabattkod som jag inte hade anledning att använda. Ändå snokar jag ännu runt lite ibland. En period hade de fina reor men det skulle visst också skrotas. Svenskan är sämre än på polska TME förresten.
Don’t just do something, sit there.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster