Bassystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bassystem

Inläggav knegen » 2020-10-25 22:26

jonasp skrev:
knegen skrev:60cm från vägg och odämpat.


Tar man bara bakväggen i beaktande borde 60 cm ge en ganska rejäl utsläckning vid 145 Hz ca - det var denna jag saknade i din graf, och därför jag frågade. Är topparna dedikerade toppar eller fullregisterhögtalare? Om de rullar av under 80 Hz även utan filter kan du testa assymetrisk delning 18/30 eller t o m 24/36.


Fönsterbrädan börjar vid c:a 60 cm's höjd vid ena högtalaren och har då c:a 90 cm till fönstret och sen har jag en öppning in till ett annat rum. Så symmetri saknas till stora delar och ger väldigt olika grafer på vänster och höger sida. Topparna går ner till 30Hz och är basreflex.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bassystem

Inläggav jonasp » 2020-10-25 22:29

Det där tenderar att vara vanligt, att rummen inte är ideala rätblock utan någon helt annat...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-25 23:20

Kraniet skrev:Här är en tråd om W121 och de nyare W121x

viewtopic.php?f=20&t=67377&hilit=w121

Såhär skriver öhman om elementet i relation till Scan-Speak 32W/4878T00

IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.

Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!

Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.

W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".

Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.


Vh, iö


Jag sällar mig till de misstroendes skara, d.v.s. jonasp och MagnusÖstberg ovan.

Jag trodde att fantasislaglängden, eller kanske snarare kaosslaglängden, 50 mmpp var död och begraven efter att jag i en annan tråd visade vad som händer när hela spolen befinner långt utanför magnetgapet. Inte heller ger W121 flera gånger högre verkningsgrad än 32W/4878T00, snarare är elementen helt jämförbara här.

Ingvar har alltså inte påtagligt ändrat på maximalt ljudtryck (eftersom detta framför allt förutsätter en helt annan motor), men har istället ändrat småsignalegenskaperna för att bättre passa i stora lådor och för att möjliggöra en mer förstärkarvänlig parallellkoppling. Om man är ute efter dessa egenskaper bör man köpa Ino W121x, om inte så bör man köpa 30w-4558t00 (korrigerat från 32W/4878T00).
Senast redigerad av I-or 2020-10-26 00:27, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Bassystem

Inläggav knegen » 2020-10-25 23:55

32W/4878T00 är 13" och skiljer sig rejält i pris mot 12" 30W/4558 som W121x väl baseras på? 32W/4878T00 har man sänkt disten på och det återspeglas i priset. Har jag läst...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-26 00:17

Korrekt, ska stå 30W/4558T00 i sista stycket ovan. Nu korrigerat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-26 00:35

Här är tester på några av de element som diskuterats. Priset är extremt olika. Tex kan man köpa nästan tre stycken 26W för priset av ett 32W
Inget test av 30W men det borde vara någorlunda lika 26W i slaglängd. Kostar bara några hundra mer än ett 26W.

Xmax enligt klippels kriterier

32W-4878T00 12,3mm
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

28W-4578T00 14,6mm
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

26W-4558T00 12,6mm
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

Seas L26ROY 14mm
https://audioxpress.com/article/test-be ... -from-seas

Distkurvorna visar på lite olika beteenden.
Av nån anledning är dock kurvorna i vissa test bara plottade ned till 50 Hz så svårt att göra en vettig jämförelse.

Ett liknande test hade ju varit intressant på Ino-basar.

Edit: Intressant är dock att DVD-ai har testar 30W, Ino W104, W104x, W121 och W121x och säger sig höra skillnad på basarna. 121x är "tystare" och kan spela högre och renare än övriga basar enligt honom. Jag parafraserar, han skriver om det i sin medlemstråd.
Senast redigerad av Kraniet 2020-10-26 00:40, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-26 00:37

Jag kollade just den Klippel-uppmätta linjäriteten för 32W/4878T00 och den är klart bättre (framför allt i symmetrin) än lillebror till 30W/4558T00, 26W/4558T00, men knappast så mycket att det rättfärdigar det enorma prispåslaget relativt 30W/4558T00.

https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-32w-4878t00-subwoofer
https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-discovery-26w-4558t00-10-aluminum-cone-subwoofer
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-26 00:55

Andra intressanta element

CSS XBL2 basar, 10 och 12 tum med xmax på 18mm (36mm p-p)
https://www.css-audio.com/online-store

Rythmik Audio säljer kit med servostyrning
http://www.rythmikaudio.com/technology.html

GR-Research har också basar förberedda för servokontroll till överkomligt pris (18mm xmax)
https://www.gr-research.com/store/p36/S ... oofer.html

Dayton audio har basar med ganska avancerade motorsytem med lång slaglängd.

Finns dock dåligt med distmätningar på elementen.

Sen finns det ju vissa PRO-basar som ligger bra till i pris. De brukar prestera väldigt bra men har ofta kortare slaglängd.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-26 01:06

Såhär ser det ut om man jämför
Seas CD22RN4X i 60 liter basreflex (25 Hz), Svart kurva
26W i 30 liter sluten låda, grön kurva
30W i 60 liter sluten låda, röd kurva
L26ROY001 i 25 liter sluten låda, blå kurva
Q0,7 för de slutna lådorna
Simulerat med 80 grader varm talspole
80Hz LP-filter
Inget rumsstöd
T/S enligt tillverkare vilket inte behöver stämma med verkligheten
Bilagor
CD22rn4x 26w 30w L26ROY001.jpg
CD22rn4x 26w 30w L26ROY001.jpg (210.86 KiB) Visad 2569 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bassystem

Inläggav jonasp » 2020-10-26 10:32

I-or skrev:Jag kollade just den Klippel-uppmätta linjäriteten för 32W/4878T00 och den är klart bättre (framför allt i symmetrin) än lillebror till 30W/4558T00, 26W/4558T00, men knappast så mycket att det rättfärdigar det enorma prispåslaget relativt 30W/4558T00.

https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-32w-4878t00-subwoofer
https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-discovery-26w-4558t00-10-aluminum-cone-subwoofer


Fanns det någon tillgänglig Klippel-data på den där Dayton 15-tummaren som jonglerar med halvkilo rörlig massa? :mrgreen:

(Missförstå mig rätt, jag tycker Dayton-elementet är intressant!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-26 15:07

Tyvärr har jag trots idogt letande inte hittat någonting angående linjäritet eller distorsion för Dayton Audio RSS390HF-4 annat än en mätning vid ca 90 dB / 1 m, där THD låg så lågt som 0,2 % ned till riktigt låga frekvenser. Jag har på känn att detta element är lite som en offensive linebacker i amerikansk fotboll, rörlig massa som en wrecking ball men fortfarande med oerhört bra kontroll. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bassystem

Inläggav jonasp » 2020-10-26 15:49

Vad synd. Jag har hittat lite Klippel-data på en del andra element från Dayton, och de uppvisar i några fall hyfsat imponerande linjäritet i motorsystemet. Utmaningen blir kanske av lite större dignitet när man väl får för sig att designa med en linjär slaglängd om 28 mm t-t... men jag har tyvärr också fått bilden att Dayton-elementen kan vara både extremt bra och ganska dåliga.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Re: Bassystem

Inläggav Mikael.J » 2020-10-26 17:19

Kraniet skrev:W104 kostar ju inte speciellt mycket mer än L26Roy
Men de är ju förstås lite svåra att köpa

Men jag undrar om inte Dayton ger mest valuta för pengarna.

Kan vara värt också att komma ihåg att en korrekt utformad basreflexlåda ger mycket högre ljudtryck till lägre dist än en sluten låda. Inom området där porten är verksam förstås.

Ett tips är att fundera över:
Hur stora lådor du kan acceptera
Hur många lådor du kan/vill ha
Vilken lägsta frekvens du vill kunna återge
Vilket ljudtryck du behöver
Hur mycket pengar du vill spendera

Är storleken på låda inte en faktor är det förmodligen basreflex du vill bygga om ekonomi är en avgörande faktor.
Efter detta kan du börja leta efter element som passar in på de kriterierna.


Hur stora lådor du kan acceptera. Min tanke är att placera lådorna istället för TV-bänk. Har cirka 550l totalt att röra mig med.
Hur många lådor du kan/vill ha. Eftersom jag fortfarande bor i lägenhet och jag har bara möjlighet att placera lådorna längst en av väggarna så antar jag att 2 lådor borde räcka.
Vilken lägsta frekvens du vill kunna återge. Detta har jag inte riktigt tänkt på men jag är tveksam på att riktigt låga frekvenser är något jag har möjlighet att nyttja trotts trevliga grannar.
Vilket ljudtryck du behöver. Det hade varit trevligt om jag kan byta upp mig till pi60 när den dagen kommer utan att behöva känna att modulerna inte hänger med.
Hur mycket pengar du vill spendera. Jag vill väl ligga där man har bra bang for the buck. Jag antar att 2-3000kr per element är något man får räkna med? Men det är inte huggit i sten.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-26 18:08

Håller vi oss till det Öhman skriver i manifestet så landar det ungefär på pX-4 eller pY-2 till pi60.
pX-2 anges ge ett ljudtryck i rum på minst 120 dB från 18 Hz.

Jag tycker den siffran låter lite hög. I simulering av de T/S som florerat på forumet får jag det till ca 114 dB för pX-2 och såldes 120 dB för pX-4.

pi60 anges kunna ge ut 114 dB från 100 Hz upp.
I biosammanhang ska har man förut sagt att LFE ska klara minst 115 dB, eller 20 dB (+10 dB plus 10 dB headroom) mer än frontarna.

Så man kan ju se det lite från olika håll beroende på hur högt man tror man vill spela. Själv har jag sällan mer än ca 75 dB vid filmtittning. Men trots det räcker mina två slutna lådor med femtontummare inte alltid till. De motsvarar två 30W i pumpförmåga.

Men två 30W i 125-150 liter basreflex kan ju kanske vara nåt?
Simulerar tex enligt nedan:
125 liter netto, 18 Hz, med rumsskurva (20Hz/0,52 och 29Hz/0,37)
Bilagor
2 30W br.jpg
2 30W br.jpg (150.04 KiB) Visad 2472 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassystem

Inläggav DVD-ai » 2020-10-26 18:42

I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.


W121x tror jag har 50mm p-p slagläng som Xmec om något...
Jag har testat att flytta konen så långt ut och in som jag kan och vågar med handkraft på ett fritt element.
Nu var det skitsvårt att göra detta utåt och samtidigt mäta med rimlig trovärdighet... så med reservation för att det kan vara väldigt fel så tyckte jag mig kunna mäta upp i alla fall 23mm utåt men samtidigt 24mm innåt.
Spolen lämnade aldrig gapet helt och hur mycket som var kvar i, det gick ej att se.
Detta var på ett ur lådan helt nytt element och möjligen är det så att ett inspelat skulle nå 25mm+/- med rimlig handkraft. :)

Gällande kon, domen,spindel och upphängningen så är den inte samma mellan w121 och w121x.
Mellan w30 och w121 så verkar i alla fall domen, kon och upphängning skilja.
W121x tycks ha en låg mekanisk dämpning och gungar ganska länge med låg frekvens efter att man knackat på konen.

Det var några av mina observationer :)

Värt att nämna är att jag har varit närvarande när det har spelats både w121 och w121x till bottning mer än en gång och att konslaget uppskattningsvis lär ligga på minst 5cm då.
Och att det låtit väldigt bra och egentligen inte låtit någonting alls direkt innan det tagit emot... :) (Då låter det först grötigt och om man pressar mer så kommer det berömda klonket)
Testat med både musik och med skumma infratoner eller svep så att man hört hur lite elementen låter utöver det dom ska.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-26 19:02

jonasp skrev:Vad synd. Jag har hittat lite Klippel-data på en del andra element från Dayton, och de uppvisar i några fall hyfsat imponerande linjäritet i motorsystemet. Utmaningen blir kanske av lite större dignitet när man väl får för sig att designa med en linjär slaglängd om 28 mm t-t... men jag har tyvärr också fått bilden att Dayton-elementen kan vara både extremt bra och ganska dåliga.


Ja, Dayton Audio är allmänt sett knappast bättre än någon annan hygglig tillverkare.

Det vi vet angående linjäriteten via tillverkarinformationen om elementet är att motorsystemet (sannolikt med konventionell geometri, d.v.s. inte superlinjäritet här) har ett xmax om 14 mmp och att induktansens förskjutningsberoende både är lågt och sannolikt linjärt eftersom man använder sig av inte mindre än 3 kortslutningsringar. Dessutom bör ringarna medföra god linjäritet i induktansens strömberoende och kraftfaktorns strömberoende.

Tyvärr vet vi förstås ingenting om spiderns linjäritet och elementets tillverkningstoleranser, vilka är de sista pusselbitarna (om vi försummar surrounden, vilket vi i praktiken kan göra här), men om man antar någorlunda normal linjäritet här blir summan av kardemumman ändå riktigt bra och sett till priset antagligen ledande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-26 19:38

DVD-ai skrev:
I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.


W121x tror jag har 50mm p-p slagläng som Xmec om något...
Jag har testat att flytta konen så långt ut och in som jag kan och vågar med handkraft på ett fritt element.
Nu var det skitsvårt att göra detta utåt och samtidigt mäta med rimlig trovärdighet... så med reservation för att det kan vara väldigt fel så tyckte jag mig kunna mäta upp i alla fall 23mm utåt men samtidigt 24mm innåt.
Spolen lämnade aldrig gapet helt och hur mycket som var kvar i, det gick ej att se.
Detta var på ett ur lådan helt nytt element och möjligen är det så att ett inspelat skulle nå 25mm+/- med rimlig handkraft. :)

Gällande kon, domen,spindel och upphängningen så är den inte samma mellan w121 och w121x.
Mellan w30 och w121 så verkar i alla fall domen, kon och upphängning skilja.
W121x tycks ha en låg mekanisk dämpning och gungar ganska länge med låg frekvens efter att man knackat på konen.

Det var några av mina observationer :)

Värt att nämna är att jag har varit närvarande när det har spelats både w121 och w121x till bottning mer än en gång och att konslaget uppskattningsvis lär ligga på minst 5cm då.
Och att det låtit väldigt bra och egentligen inte låtit någonting alls direkt innan det tagit emot... :) (Då låter det först grötigt och om man pressar mer så kommer det berömda klonket)
Testat med både musik och med skumma infratoner eller svep så att man hört hur lite elementen låter utöver det dom ska.


Tack för informationen.

Jag vill dock poängtera att Scan Speaks data anger att hc = 33 mm och hg = 8 mm för "magnetsystemidentiska" 30W/4558T00 och xmax anges följaktligen till 12,5 mmp. En i viloläge symmetriskt positionerad spole lämnar då gapet helt vid en förskjutning om 12,5+8 = 20,5 mm. Spolen skulle förvisso kunna vara aningen högre i W121x, men inte mycket eftersom man då minskar xmech (som ligger på 56 mmpp för 30W/4558T00).

En annan sak är även att man nästan alltid överdriver den verkliga förskjutningen när man okulärbestämmer en vibrerande rörelse.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bassystem

Inläggav jonasp » 2020-10-26 19:59

Eller omvänt: skulle linjär slängd vara 50mm skulle du behöva knuffa konen 33mm innan spolen lämnar gapet helt. Vilket skulle betyda 66mm p-p. Vilket är mer än Xmech.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-26 21:32

Daytons Reference-serie har trippla kortslutningsringar i motorsystemet.
Här finns en beskrivning av RSS 460HO-4 som är en 18tums bas:

https://data-bass.com/#/drivers/5b8ef28 ... ?_k=d31sen

Running the driver in free air with sine waves indicates that it is capable of nearly twice as much stroke as the Xmax would indicate, before losing it completely. A value of about 18-20 mm one way seems like a good value for "useful" excursion, after which the output quickly distorts heavily.


Låter ju som det kan fungera till nåt. Kostar endast 4500 kr

edit: Basen testad i låda:
https://data-bass.com/#/systems/5b11dee ... ?_k=kfz4ye
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bassystem

Inläggav DVD-ai » 2020-10-27 06:39

I-or skrev:
DVD-ai skrev:
I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.


W121x tror jag har 50mm p-p slagläng som Xmec om något...
Jag har testat att flytta konen så långt ut och in som jag kan och vågar med handkraft på ett fritt element.
Nu var det skitsvårt att göra detta utåt och samtidigt mäta med rimlig trovärdighet... så med reservation för att det kan vara väldigt fel så tyckte jag mig kunna mäta upp i alla fall 23mm utåt men samtidigt 24mm innåt.
Spolen lämnade aldrig gapet helt och hur mycket som var kvar i, det gick ej att se.
Detta var på ett ur lådan helt nytt element och möjligen är det så att ett inspelat skulle nå 25mm+/- med rimlig handkraft. :)

Gällande kon, domen,spindel och upphängningen så är den inte samma mellan w121 och w121x.
Mellan w30 och w121 så verkar i alla fall domen, kon och upphängning skilja.
W121x tycks ha en låg mekanisk dämpning och gungar ganska länge med låg frekvens efter att man knackat på konen.

Det var några av mina observationer :)

Värt att nämna är att jag har varit närvarande när det har spelats både w121 och w121x till bottning mer än en gång och att konslaget uppskattningsvis lär ligga på minst 5cm då.
Och att det låtit väldigt bra och egentligen inte låtit någonting alls direkt innan det tagit emot... :) (Då låter det först grötigt och om man pressar mer så kommer det berömda klonket)
Testat med både musik och med skumma infratoner eller svep så att man hört hur lite elementen låter utöver det dom ska.


Tack för informationen.

Jag vill dock poängtera att Scan Speaks data anger att hc = 33 mm och hg = 8 mm för "magnetsystemidentiska" 30W/4558T00 och xmax anges följaktligen till 12,5 mmp. En i viloläge symmetriskt positionerad spole lämnar då gapet helt vid en förskjutning om 12,5+8 = 20,5 mm. Spolen skulle förvisso kunna vara aningen högre i W121x, men inte mycket eftersom man då minskar xmech (som ligger på 56 mmpp för 30W/4558T00).

En annan sak är även att man nästan alltid överdriver den verkliga förskjutningen när man okulärbestämmer en vibrerande rörelse.


Jo det är jag med på, om vi nu leker med tanken att Xmech ligger på 50mm för w121x (och inte Xmax även om man nu anser elementet låta så bra att Xmech är användbart).
Ja då är det väll inte helt omöjligt att spolen är just längre och att detta i kombination med övriga val i motorns och rörliga delarnas uppbyggnad för detta gynnsamt för någon egenskap Ingvar önskat sig ? :)

Hur vet du förresten att motorsystemet är identiskt mellan Ino w121x och SS W30 ?

Ja detta är inte precisa mätningar utan är gjorda med en linjal och mätt mellan konens yttre kant och bordet elementet låg på.
Det var ej heller min avsikt att mer än att bilda mig en uppfattningen :)

Gällande det visuella intrycket så brukar jag oftast uppleva det tvärtom, att konen rör sig mindre än vad den egentligen göra.
Men om man vill visuellt göra en bedömning så är det bäst att spela upp en ren sinus på 5Hz så kan du klart och tydligt se vad elementen gör.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Re: Bassystem

Inläggav Mikael.J » 2020-10-27 09:41

Kraniet skrev:Håller vi oss till det Öhman skriver i manifestet så landar det ungefär på pX-4 eller pY-2 till pi60.
pX-2 anges ge ett ljudtryck i rum på minst 120 dB från 18 Hz.

Jag tycker den siffran låter lite hög. I simulering av de T/S som florerat på forumet får jag det till ca 114 dB för pX-2 och såldes 120 dB för pX-4.

pi60 anges kunna ge ut 114 dB från 100 Hz upp.
I biosammanhang ska har man förut sagt att LFE ska klara minst 115 dB, eller 20 dB (+10 dB plus 10 dB headroom) mer än frontarna.

Så man kan ju se det lite från olika håll beroende på hur högt man tror man vill spela. Själv har jag sällan mer än ca 75 dB vid filmtittning. Men trots det räcker mina två slutna lådor med femtontummare inte alltid till. De motsvarar två 30W i pumpförmåga.

Men två 30W i 125-150 liter basreflex kan ju kanske vara nåt?
Simulerar tex enligt nedan:
125 liter netto, 18 Hz, med rumsskurva (20Hz/0,52 och 29Hz/0,37)


Ja det känns lagom i både pris och storlek. Tror pumpförmågan kommer räcka för mig också, annars får jag bara lägga till fler lådor. Nu är väl då nästa fråga hur man utformar röret och hur man bäst delar basarna från topparna. Har en denon 2106 är delningsfiltret där ens lönt att tänka på? Bör jag bygga en extern låda eller rent av köpa en ny receiver?

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-27 10:54

Ett förtydligande ang lådorna är att det är 125 liter per element (30W), bara så det inte är några missförstånd.

Nog tycker jag det går att få ett acceptabelt resultat med det inbyggda filtret.
Men det går ju att få bättre.

Om du ändå är inne på INO-spåret kanske det är lika smart att köpa ett cr80 på en gång.
Min upplevelse är att man inte är särskilt hjälpt av EQ. Så hellre då att satsa på ett bra delningsfilter.
cr80 har ju dock en tiltfunktion som gör att man kan balansera basen vilket inte är dumt.

Dock kräver ju externt filter mer förstärkare så det blir ju fort dyrt beroende på vad du redan sitter på för prylar.

edit: i simuleringen ovan har jag två 80mm portar per låda. 10 m/s porthastighet. Men 3st 69mm är nog att föredra
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-27 12:26

DVD-ai skrev:Jo det är jag med på, om vi nu leker med tanken att Xmech ligger på 50mm för w121x (och inte Xmax även om man nu anser elementet låta så bra att Xmech är användbart).
Ja då är det väll inte helt omöjligt att spolen är just längre och att detta i kombination med övriga val i motorns och rörliga delarnas uppbyggnad för detta gynnsamt för någon egenskap Ingvar önskat sig ? :)

Hur vet du förresten att motorsystemet är identiskt mellan Ino w121x och SS W30 ?

Ja detta är inte precisa mätningar utan är gjorda med en linjal och mätt mellan konens yttre kant och bordet elementet låg på.
Det var ej heller min avsikt att mer än att bilda mig en uppfattningen :)

Gällande det visuella intrycket så brukar jag oftast uppleva det tvärtom, att konen rör sig mindre än vad den egentligen göra.
Men om man vill visuellt göra en bedömning så är det bäst att spela upp en ren sinus på 5Hz så kan du klart och tydligt se vad elementen gör.


Bilder visar att korg och magnetsystem är identiska. Med stor sannolikhet är spolarnas höjd också identiska (även om detta inte går att fastställa med säkerhet från bilderna). Ingvar har sannolikt valt att låta linda en 6-lagers spole (med tunnare tråd) på standardbobinen istället för den 4-lagers spole som är standard. Detta för att höja resistansen (kraftfaktorn och induktansen ökar förstås också) för att ge bättre förutsättningar för parallellkoppling.

Det är helt enkelt så att med ett givet motorsystem sitter man s.a.s. fast rent geometriskt och normalt sett ändrar man inte xmax/xmech eftersom man vill ha en viss överstyrningsmarginal före islag. Man går inte gärna under xmech/xmax = 2, d.v.s. 6 dB marginal.

Jag tror att några rader från testet av RSS 460HO-4 kan vara belysande: "A value of about 18-20 mm one way seems like a good value for "useful" excursion, after which the output quickly distorts heavily. The driver exhibited overshoot of the coil past the gap and what looked like a large DC offset if the coil was driven beyond the gap (Roughly 25mm one way or so). The coil contacts the backplate at just past 30 mm inward."

Detta element har alltså xmax = 12,75 mmp och xmech = 30 mmp och hamnar mycket riktigt i kaosläge vid förskjutningar om 25 mmp = 50 mmpp. Ingen tillverkare eller konstruktion är bättre än någon annan här, när man driver hela talspolen utanför magnetgapet låter det riktigt illa, punkt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bassystem

Inläggav Morello » 2020-10-27 12:31

Jag vill minnas att det under en demo av B&W 802 spelades så in i baljan starkt (med lågfrekvent material nota bene) att bobinen de facto slog i bakplattan - det lät väldigt läskigt och hifiklöbbens representant såg förfärad ut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster