Bassystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Bassystem

Inläggav Mikael.J » 2020-10-15 14:30

Jag vill bygga basar till mina piP. Vilka elementet är vettiga? Flexibel budget och storlek på lådan. Vill ha något vettigt som kan skala upp till pi60 eller större.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bassystem

Inläggav paa » 2020-10-15 15:17

Ska det passa större system än ino pi60 så är det väl profundus Y som gäller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Bassystem

Inläggav Morgan » 2020-10-15 15:21

Profundus X-2 (i versionen som går att använda som basstöd till pi60) fungerar ypperligt. Sedan kan man hänga på fler så att det blir X-4 och X-6. Jag skulle hellre använda X-6 än Y-2 på grund av akustiska skäl i de flesta lyssningsrum - fler utstrålningspunkter är av godo.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-16 15:11

Varför inte använda pengarna lite mer effektivt och köpa verkligt kapabla, d.v.s. stora, baselement istället? Även ett bara någorlunda genomtänkt 12- eller 15-tumselement gör mos av ett aldrig så sofistikerat 6,5- eller 8-tumselement varje gång. Basmoduler handlar idag (med nästan obegränsade ekvaliseringsmöjligheter) bara om linjär luftpumpningskapacitet och vill man använda mindre lådvolym så är det lätt att, inom rimliga gränser, kompensera med struntbillig klass-D-effekt. En fördel med små lådor är att man inte behöver förlita sig på upphängningens linjäritet och därmed lättare kan välja lämpligt element från databladsparametrar.
Senast redigerad av I-or 2020-10-16 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bassystem

Inläggav Morello » 2020-10-16 15:14

Bara för protokollet - Morgan syfar på Ino W104 - alltså 10".

På ino-språk: P=8", X=10", Y=12"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-16 15:16

Tack för upplysningen. Läs då 8- eller 10-tumselement ovan, slutsatsen blir densamma.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bassystem

Inläggav Morello » 2020-10-16 15:34

Undras vad som hände med NNord's kopiösa mängd JBL 15"-element, vilka skulle bli ett bas-system av sällan skådat slag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-16 15:55

Ja, det vill jag också veta. En kul och totalt kompromisslös figur med jättefina Sub1500-element https://www.parts-express.com/jbl-sub1500-15-subwoofer-4-ohm--299-750 som jag mätte upp åt honom för många år sedan. Dessa element lär ha använts i Revel Ultima 15 subwoofer.

Man ska också komma ihåg att han bodde i lägenhet när han köpte in alla 16 element. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Bassystem

Inläggav Morgan » 2020-10-16 16:40

I-or skrev:Varför inte använda pengarna lite mer effektivt och köpa verkligt kapabla, d.v.s. stora, baselement istället? Även ett bara någorlunda genomtänkt 12- eller 15-tumselement gör mos av ett aldrig så sofistikerat 6,5- eller 8-tumselement varje gång.


Det har du ju fullkomligt rätt i, men...

Min idé om hur man bör dimensionera ett bassystem är att man ska försöka få till minst 4, men gärna 6 eller 8, utstrålningspunkter för att kunna undertrycka rumsresonanser utan att tillgripa PEQ. Hellre 6 st 10-tummare än 2 st 15-tummare, även om de senare kan flytta mer luft. Under förutsättning, givetvis, att de 6 st 10-tummarna tillsammans kan spela så starkt som man vill kunna göra.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-16 17:24

Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.

Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bassystem

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-16 18:37

I-or skrev:Ja, det vill jag också veta. En kul och totalt kompromisslös figur med jättefina Sub1500-element https://www.parts-express.com/jbl-sub1500-15-subwoofer-4-ohm--299-750 som jag mätte upp åt honom för många år sedan. Dessa element lär ha använts i Revel Ultima 15 subwoofer.

Man ska också komma ihåg att han bodde i lägenhet när han köpte in alla 16 element. 8O


Vad jag minns hade han väl byggt ihop två jättetorn med åtta(?) staplade lådor i varje och just fått upp det hela. Sedan sprack parkettgolvet...

För några år sedan träffade jag honom och hans kvinna med litet barn på Ikea. De hade just köpt en kåk och han höll på att renovera hela rasket. Jag vet att han är duktig på att bygga. Vad jag minns var väl ljudet inte prioritet ett just då i alla fall med tanke på övrigt. Det vore kul om han får fart på riggen igen!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bassystem

Inläggav Zappa » 2020-10-16 19:31

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Bassystem

Inläggav rajapruk » 2020-10-16 20:24

Han har kvar dem har jag hört nyligen via andrahandsinformation.
Jag har haft 2st subs med det elementet, JBL TiK Sub. Mycket bra. En kompis till mig har 2st.
Synd att man missade utförsäljningen av JBL SUB1500 på parts-express när det begav sig.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bassystem

Inläggav Belker » 2020-10-17 18:04

I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.

Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".

Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bassystem

Inläggav Nattlorden » 2020-10-17 20:26

Belker skrev:
I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.

Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".

Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.


Det har inte med riktningen som sådan att göra, utan avståndet. Kan du sätta basar bakom dig som har längre avstånd till örat så behöver du inget delay. De flesta brukar dock inte ha sådana rum - jag hade dock kunnat göra det i mitt vardagsrum om jag velat och haft ledigt utrymme.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bassystem

Inläggav Belker » 2020-10-17 20:56

Nej, precis. Delay rekommenderat mao om man har ett avståndsdelta på 2 m mellan fram och bakbasar. Testade just att ställa en av fyra basar bakom mig. Jämnare frekvensgång blev resultatet. Mindre eq behövs. Det kan alltså bli än bättre med delay? Eller missar man finessen med att släcka ut resonansen då?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Bassystem

Inläggav gflar » 2020-10-17 21:07

Vad tycker du låter bäst?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bassystem

Inläggav Belker » 2020-10-17 21:14

Har inte hunnit lyssna så mycket än, men första intrycken är bra! Det ger också en skön fysisk känsla att ha en bas alldeles bakom ryggen. Setupen får stanna ett tag till! Sitter redan och googlar slutsteg med delay...

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Re: Bassystem

Inläggav Mikael.J » 2020-10-20 13:12

Får tacka för alla svar. Ino hade klart varit bäst men det är för jobbiga att köpa. Sen såg jag att paa byggde med SEAS L26ROY XM001-04 det kanske hade varit något. Alternativt XM004-04 L26RO4Y. Det är nog runt där min budget ligger.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-22 12:56

W104 kostar ju inte speciellt mycket mer än L26Roy
Men de är ju förstås lite svåra att köpa

Men jag undrar om inte Dayton ger mest valuta för pengarna.

Kan vara värt också att komma ihåg att en korrekt utformad basreflexlåda ger mycket högre ljudtryck till lägre dist än en sluten låda. Inom området där porten är verksam förstås.

Ett tips är att fundera över:
Hur stora lådor du kan acceptera
Hur många lådor du kan/vill ha
Vilken lägsta frekvens du vill kunna återge
Vilket ljudtryck du behöver
Hur mycket pengar du vill spendera

Är storleken på låda inte en faktor är det förmodligen basreflex du vill bygga om ekonomi är en avgörande faktor.
Efter detta kan du börja leta efter element som passar in på de kriterierna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-22 13:44

Om du är inne på Ino-spåret så bör du titta på Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 som de största Ino-elementen är baserade på, priset ligger ungefär lika med övriga element som nämnts. Vilka element du än väljer vågar jag nog påstå att de inte kommer att vara den svagaste länken i kedjan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bassystem

Inläggav Kraniet » 2020-10-22 16:33

Inobasen delar inte mer än konen och möjligen magneten med 30W.

Men 30W är ju absolut inget dåligt element. Det är ju dessutom ungefär en tredjedel av priset så ingen bra jämförelse oavsett.

Nedan är en jämförelse mellan Ino W104* och SS 30W4558T00

Röd kurva: W104 i 110 liter netto med 21 Hz avstämning
Svart kurva: 30W i 135 liter netto med 17Hz avstämning

Tjockt streck är tonkurvan i lådan, tunna strecket är maximalt ljudtryck vid xmax och max porthastighet (10m/s)
Har justerat kurvorna så det blir tydligare. W104 har inte så hög känslighet som kurvan skulle antyda.
Kurvorna är utan rumsstöd

Pris på W104 är ca 3000kr
Pris på 30W hos hifikit är 2700

*osäkerhet kring T/S för elementen samt avstämning av låda.
Bilagor
W104 30W.jpg
W104 30W.jpg (134.3 KiB) Visad 2899 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bassystem

Inläggav Zappa » 2020-10-22 17:06

I-or skrev:Om du är inne på Ino-spåret så bör du titta på Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 som de största Ino-elementen är baserade på, priset ligger ungefär lika med övriga element som nämnts. Vilka element du än väljer vågar jag nog påstå att de inte kommer att vara den svagaste länken i kedjan.


Kan SB Acoustics SB34NRX75-6 http://www.loudspeakerdatabase.com/SB/SB34NRX75 (i sluten låda) vara ett alternativ?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-22 17:36

Kraniet skrev:Inobasen delar inte mer än konen och möjligen magneten med 30W.

Men 30W är ju absolut inget dåligt element. Det är ju dessutom ungefär en tredjedel av priset så ingen bra jämförelse oavsett.

Nedan är en jämförelse mellan Ino W104* och SS 30W4558T00

Röd kurva: W104 i 110 liter netto med 21 Hz avstämning
Svart kurva: 30W i 135 liter netto med 17Hz avstämning

Tjockt streck är tonkurvan i lådan, tunna strecket är maximalt ljudtryck vid xmax och max porthastighet (10m/s)
Har justerat kurvorna så det blir tydligare. W104 har inte så hög känslighet som kurvan skulle antyda.
Kurvorna är utan rumsstöd

Pris på W104 är ca 3000kr
Pris på 30W hos hifikit är 2700

*osäkerhet kring T/S för elementen samt avstämning av låda.


Nja, Ino W121x och Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 delar definitivt magnetsystem och korg samt sannolikt även spolens höjd även om Ino tydligen har valt en annan trådtjocklek i lindningen. Surround och kon är antagligen oförändrade och spidern (om den nu har ändrats) är inte hyperkritisk i en basreflexlösning. Sammantaget lär inte prestanda skilja sig alltför mycket när det gäller maximal någorlunda linjär luftpumpningsförmåga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-22 17:45

Zappa skrev:
I-or skrev:Om du är inne på Ino-spåret så bör du titta på Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 som de största Ino-elementen är baserade på, priset ligger ungefär lika med övriga element som nämnts. Vilka element du än väljer vågar jag nog påstå att de inte kommer att vara den svagaste länken i kedjan.


Kan SB Acoustics SB34NRX75-6 http://www.loudspeakerdatabase.com/SB/SB34NRX75 (i sluten låda) vara ett alternativ?


Antagligen också ett bra element, men induktansen är en aning hög och sannolikt också mer olinjär än för 30W och L26ROY, vilket leder till något högre distorsion framför allt i den övre delen av arbetsområdet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bassystem

Inläggav shifts » 2020-10-22 20:03

I-or: Du talar rätt säkert om Ino-elementen. Har inte fått känslan av att du hade egen erfarenhet av dem förut. Vet du om det du säger nu stämmer eller spånar du?

Jag kan inget om elementkonstruktion och inte heller något om Ingvars element, men har aldrig fått känslan av att endast lindningen är annorlunda mot standardditon. Nu nämnde du dessutom W121X när tråden förut handlade om W104X.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bassystem

Inläggav jonasp » 2020-10-22 20:10

W121x har papperskon, 30w-4558t00 har aluminiumkon.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-23 00:34

shifts skrev:I-or: Du talar rätt säkert om Ino-elementen. Har inte fått känslan av att du hade egen erfarenhet av dem förut. Vet du om det du säger nu stämmer eller spånar du?

Jag kan inget om elementkonstruktion och inte heller något om Ingvars element, men har aldrig fått känslan av att endast lindningen är annorlunda mot standardditon. Nu nämnde du dessutom W121X när tråden förut handlade om W104X.


Jag har sett bilder på elementen och har i 10 år arbetat med utveckling och produktion av högtalarelement av många olika typer. Ingvar poängterade detta med lindningen själv i en gammal tråd. Sedan var det inte jag som nämnde W104, utan Kraniet ovan. En del kanske tror att man kan vifta med sitt magiska trollspö och att egenskaperna ska förvandlas, men baselement är ganska enkla till sin natur och påverkas bara marginellt om man inte gör någon drastisk förändring.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-23 00:38

jonasp skrev:W121x har papperskon, 30w-4558t00 har aluminiumkon.


Tack för upplysningen. Detta var svårt att se på bilderna, men påverkar förstås inte luftpumpningskapaciteten (vilket som bekant är den avgörande parametern för en basmodul). Däremot gör det med största sannolikhet den rörliga massan lägre, vilket ger högre känslighet i den övre delen av passbandet för en basmodul. Detta kan vara värdefullt under vissa förutsättningar, speciellt i stora lådor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bassystem

Inläggav I-or » 2020-10-23 01:05

För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster