Hur ser faner ut igentligen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-10-15 20:46

Funderar på fanerade högtalare. Spanat runt lite och tror att valnöt tilltalar mig. Tänkte skaffa en liten bit faner och olja. För att se hur det serut. Tänkte även fråga er. Då jag tycker att på olika bilder så ser det så olika ut. Nu har jag inte sammafattad bilderna på Valnöt, så får återkomma. Fick dock syn på några bilder på samma högtalare, men väldigt olika färg. La även in en ytterliggare bild på lackad Jakaranda. Hur ser dessa ut i verkligheten, vilken bild motsvarar bäst 'rätt' färg nyans? Ser de vädligt olika ut i soljus och glödlamps ljus?
BildStörre bild här

Denna då, liknar den i verkligheten någon av de ovan? För det är också lackad Jakaranda. Är det stor färgskillnad på olika exemplar av faner?
Bild

//Michael
Senast redigerad av Michael 2020-10-15 22:40, redigerad totalt 2 gånger.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav knegen » 2020-10-15 21:26

Tänk på att olika skärmar ger olika färger. Det krävs att du och den som bedömer bilderna har kalibrerade skärmar för att det skall bli rätt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav goat76 » 2020-10-15 21:35

Jag har inga direkta synpunkter på nyanser eller så, jag tror du bör se det på plats då det är vanskligt att förlita sig på hur det ser ut på några bilder på nätet p.g.a av avsaknaden av färgkalibrering i både kamera som bildskärm.
De nedre bilderna såg dock väldigt mycket bättre ut än de övre med fin lyster i faneren, men som sagt så går det inte att lita på. :)

Det jag dock har synpunkter på är hur faneren är vald vad gäller "mönstret" i träet samt vilket håll det är lagt. Jag tycker träets mönster bör vara spegelvända på så vis att om det exempelvis finns en kvist på vänster sida om diskanten på ena högtalaren så bör kvisten ligga på höger sida på den andra högtalaren.

En annan sak är riktningen, det är inte snyggt om topplocket på högtalaren ligger "omlott" i trämönstret jämfört med trämönstret på fronten. Eftersom frontens trämönster ligger i vertikal riktning så tycker jag det blir snyggast om mönstret på topplocket går djupledes, alltså tvärtom jämfört med den nedre bilden i förta inlägget vilket ser avigt ut.

Rätt mönsterriktning på "topplocket":
Bild

Det är vad jag tycker. :)
Senast redigerad av goat76 2020-10-15 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav STDI » 2020-10-15 21:38

Varför ser jag inga bilder?

Ursäkta kapningen. Fortsätt diskussion om bild eller inte i denna tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=18&p=2132171#p2132170
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav juanth » 2020-10-15 22:21

Trä/fanér ser man bäst hur det ser ut när man har det framför sig. Det är så mycket som kan påverka... kamera, ljussättning, ytbehandling mm, mm.
Dessutom så kan samma fanér från samma snickare eller batch skifta i färg, mönster och struktur så det är väldigt lurigt.

Två stycken bitar från samma träd som är ytterst lika råa kan skilja sig massor efter slipning och ytbehandling om man tex slipar med olika grovhet på papper.

Gör ett besök hos snickaren och välj ut just ditt fanér
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-10-16 09:39

goat76 skrev:En annan sak är riktningen, det är inte snyggt om topplocket på högtalaren ligger "omlott" i trämönstret jämfört med trämönstret på fronten. Eftersom frontens trämönster ligger i vertikal riktning så tycker jag det blir snyggast om mönstret på topplocket går djupledes, alltså tvärtom jämfört med den nedre bilden i förta inlägget vilket ser avigt ut.

Jag tycker detta beror på formatet på låda. Generellt så bör nog riktningen gå längs med den längre sträckan, av en rektangel. Jag tänker som så att om lådan är grund (litet djup i förhållande till bredden). Så blir riktningen på toppen i sidled. En djup låda skulle däremot bli så som du tycker. I fallet med lådorna på mina bilder ovan så är det också så att dessa har kraftigt avfasade kanter och även som en hylla. Dessa smala bitar bör nog ha faner på längden och inte på tvären (av smal biten). Då innebär det nog att även toppen bör ha faneret från sida till sida. För annars blir det en missmatch med de smala bitarna.

Det går även tänka som så att högtalaren inte alltid tittas/ses på rakt framifrån. Ibland (eller kanske oftas) ses den från sidan. Då blir det ju som så att sidan av högtalaren blir liksom framsida i den vyn. Då blir det helt plötsligt mer logiskt med att toppen blir en förlängning av sidans faner. Alltså faner riktningen på sidan går upp i toppen, följer toppen till andra sidan och går ner.

PS. Tack goat76 för dina kommentarer, bra info att tänka på.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-10-18 14:44

knegen skrev:Tänk på att olika skärmar ger olika färger.

Jo, men dessa bilder ser lika ut på mina fyra skärmar. Två monitorer (varav ena färgkalibrerad i fabrik), en surfplatta och en mobil. Så det stora är nog när kameran tog bilden, inte skärmen.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 15:35

Michael skrev:Funderar på fanerade högtalare. Spanat runt lite och tror att valnöt tilltalar mig. Tänkte skaffa en liten bit faner och olja. För att se hur det serut. Tänkte även fråga er. Då jag tycker att på olika bilder så ser det så olika ut. Nu har jag inte sammafattad bilderna på Valnöt, så får återkomma. Fick dock syn på några bilder på samma högtalare, men väldigt olika färg. La även in en ytterliggare bild på lackad Jakaranda. Hur ser dessa ut i verkligheten, vilken bild motsvarar bäst 'rätt' färg nyans? Ser de vädligt olika ut i soljus och glödlamps ljus?
[ Bild ] Större bild här

Denna då, liknar den i verkligheten någon av de ovan? För det är också lackad Jakaranda. Är det stor färgskillnad på olika exemplar av faner?
[ Bild ]

//Michael


Brun valnöt tycker jag tillhör det snyggaste. Om saker skall faneras, välj det tjockaste faneret du kan hitta. Hittar du 1,2 mm så är det bra. Då kan du slipa med 200 och 400 och 800 och 1200 slippapper och därefter högglanspolera. Därefter brukar jag använda linolja som får dra in och oljas igen och dra in och oljas igen och dra in. Sedan tar man bort överskottet med lacknafta eller dylikt. Minns inte vad jag använde.
Sedan kan man vaxa med bisonvax som är brunt färgad. Därefter låter man det torka i 24 timmar och sedan är det polering. Då får man en träyta som har högre glans än om den vore lackerad och då är det ren träkänsla istället för lack. Som en gammal valnötspipa.

Det fina är att ytan håller i många år d v s mer än 20 år och kan enkelt åter vaxas och poleras. det blir som klenoder.

Ett annat träslag som är vansinnigt snyggt men nästan omöjligt att få tag på och mycket svårbearbetat är olivträd. Det är dock överkurs. Finns möjligtvis att få tag på i Grekland eller i Italien, kanske i Spanien? Jag har sett faner och haft prover som jag lekt med. Har dock aldrig sett möbler i olivträd irl.

Sök på "olive tree furniture" och kolla bilder. Olivträd växer långsamt och blir gamla, men är alltid små, jämförelsevis.

Här är ett exempel.
Bild
I verkligheten är det ljusa mer gräddigt och det mörka olivgrönt och färgerna gör det synnerligen vilsamt att se på. Som att vara i en olivlund.
Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Nattlorden » 2020-10-18 19:21

Skall oljas in med olivolja då, antar jag? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav petersteindl » 2020-10-18 19:33

Nattlorden skrev:Skall oljas in med olivolja då, antar jag? 8)


Jag använde den renaste linolja jag kunde hitta. Den fanns då på Kreatima.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-10-20 00:09

Linolja går helt bort för mig. Tycker verkligen inte om den lukten.

"Brun valnöt", undra om det är:
Amerikansk valnöt = svart valnöt = svart hickory = kanadavalnöt = Juglans Nigra = Black Walnut

Tyvärr har det inte blivit någon provbit faner ännu, men snart. En snickare har hemma, en annan påväg. Fick tips om Danish Oil. Köpte en liten burk Rustins The Original Danish Oil Natural. Finns det någon annan 'Danish Oil' ni kan rekommendera?

Någon som vet hur det är att skicka en burk med olja från England? Har hittat en produkt som jag skulle vilja prova, men de skickar inte utomlands. Tänkte försöka ta hjälp av någon i England, men kan/vågar man skicka 'farliga kemikalier'?

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav petersteindl » 2020-10-20 01:48

Jag använder wax från Liberon. Fine paste wax polish black bison.

Bild

Det wax jag använde står det Walnut på burken och waxet var mörkbrunt i sin färg.

Då jag skrev brun valnöt så är det med tanke på färgen. Det är nog inget speciellt träd. Jag har sett gråbrun valnöt som jag inte gillar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav paa » 2020-10-20 11:54

Michael skrev:Linolja går helt bort för mig. Tycker verkligen inte om den lukten.

"Brun valnöt", undra om det är:
Amerikansk valnöt = svart valnöt = svart hickory = kanadavalnöt = Juglans Nigra = Black Walnut

Tyvärr har det inte blivit någon provbit faner ännu, men snart. En snickare har hemma, en annan påväg. Fick tips om Danish Oil. Köpte en liten burk Rustins The Original Danish Oil Natural. Finns det någon annan 'Danish Oil' ni kan rekommendera?

Någon som vet hur det är att skicka en burk med olja från England? Har hittat en produkt som jag skulle vilja prova, men de skickar inte utomlands. Tänkte försöka ta hjälp av någon i England, men kan/vågar man skicka 'farliga kemikalier'?

//Michael

Jag har fått bästa resultat med Osmo hårdvaxolja.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-07 00:17

Förra veckan var jag hos en snickare och tittade på valnötsfaner. De hade tre tjocklekar, olika färg! Den är rätt grå, mer grå än brunmörk. De hade en gammal bit som var oljad. Den var brun, medans en mindre bit av den som var obehandlad. Var verkligen annorlunda färg på, inte alls brun/mörkbrun. Fick inte köpa någon liten bit, de hade inte.

Nu har jag faner bitar, från två lokala snickare. Dessa är bruna redan obehandlade. Typ åt det hållet som jag vill ha. Blir mörkare om man fuktar lite. Måste limma och sedan blir det att prova med olja.

PS. Ena snickaren brukade använda Osmo, lägga på flera lager och polera. Blir som lackat.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav paa » 2020-11-07 00:28

Lägg på tunnt med trasa. Putsa mellan lagren med fint 1000-papper, och lägg sedan trasan i kaminen eller grillen för att undvika självantändning. Ett par lager ger fint djup i ådringen. Lägger man fler lager så kan man bygga upp en yta som ser ut som klarlack.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Alexi » 2020-11-07 01:04

Ursäkta att jag missat denna tråd. Det här är ju mitt expertområde! :D

Kanske du hunnit glömma min gamla tråd om Raîjū? Där har jag skrivit mycket om olika sorters valnöt. Lagt upp en del bilder på hur olika behandlingar påverkar resultatet. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1895160#p1895160

Av din beskrivning så låter det som du fått en provbit av amerikansk och inte europeisk valnöt.

Här är en dålig mobilbild, som tyvärr inte är rättvisande alls. Färgen är mycket ljusare och går mer mot gult en rött som de ser ut här.
4A287A38-EB90-41FC-8CBA-861F32686742.jpeg
4A287A38-EB90-41FC-8CBA-861F32686742.jpeg (243.01 KiB) Visad 2790 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Fostex » 2020-11-10 16:39

Vad är det vi ser på bilden Alexi, amerikansk eller europeisk valnöt?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Alexi » 2020-11-10 21:59

Fostex skrev:Vad är det vi ser på bilden Alexi, amerikansk eller europeisk valnöt?

i32s är det som i manifestet hette italiensk valnöt. Raijū är i europeisk valnöt av okänt ursprung.

Intressant är kanske att i verkligheten så är i32 ljusare än Raijū.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-11 20:41

Tack Alexi. Jag hade glömt din tråd.

Nu fick jag även svar på vilken valnöt det är. De jag har är mörkare. Har nu även beställt två andra oljor och lack. Skall testa lite och se hur det blir. Mycke på gång, så det tar sin tid.

PS. Har försökt hitta ett par bilder på pi60s i valnöt som låg på golvet, utan element. Hade faktiskt lagt ner de bilderna på min surfplatta engång i tiden, men de är icke kvar där.

//Michael

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Frisk » 2020-11-12 10:51

Michael skrev:Tack Alexi. Jag hade glömt din tråd.

Nu fick jag även svar på vilken valnöt det är. De jag har är mörkare. Har nu även beställt två andra oljor och lack. Skall testa lite och se hur det blir. Mycke på gång, så det tar sin tid.

PS. Har försökt hitta ett par bilder på pi60s i valnöt som låg på golvet, utan element. Hade faktiskt lagt ner de bilderna på min surfplatta engång i tiden, men de är icke kvar där.

//Michael


Läser inte DIY-avdelningen så ofta, men ibland så...
Kan det varit dessa du efterlyste: https://www.minhembio.com/bilder/bild/? ... 307383.jpg
Element (A2 basar och pi60s-diskanter tror jag) på valnötsbord: https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=305398.jpg

Fler bilder: https://www.minhembio.com/Frisk/248862/

Dock taget med en gammal Canon Powershot G5, om jag minns rätt, så kameran har minst sagt några år på nacken. Tror kanske jag har några lite nyare bilder på högtalarna i min medlemspresentation, innan de förpassades upp i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-12 18:24

Kul att se dessa äldre bilder, Frisk! :)
Vad var idén med stereoracket av träreglar med dess horisontella "vingar"?
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Frisk » 2020-11-12 18:58

Det var mest en konsekvens... en hyreslägenhet där jag varken ville eller egentligen vågade hänga en projektor rakt ovan huvudet, blev en ställning(likt tidigare studentlägenhet) utsticket var inte ivägen , jag hade ingen bra såg och tanken att en längre regel kunde komma till användning senare gjorde att jag behöll fulla längden. De kom faktiskt till användning i nuvarande bion, men hade förstås inte behövt behålla de i full längd för det, men det visste jag inte då.
https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=304917.jpg

Som (kanske) synes hängde racket bara i toppen och var nog mest en konsekvens av att det fanns en enkel lösning just där.

Ursäkta ot för tråden.

Förra boendet, lägenheten efter den på bilderna la jag fiskbensparkett i massiv valnöt i. Lite relaterat till hur valnötsfanér ser ut... kan kanske leta på någon bild om intresse finns.
Spill därifrån som användes till denna ram Bild men också runt podiet, vilket jag inte tycks ha någon bild på. Eller en bild på utställda bitar för utvärdering innan limning och utan fanér mellan bitarna.
Bild

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Frisk » 2020-11-12 19:49

Högtalarna på min bild är behandlade med Danish oil: https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... h-oil-1627

Nyare behandlingarna är med Ottossons färgmakeri kallpressad kokt linolja.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-16 00:47

Tack Frisk!

De verkar vara åt det lite brunare hållet, som ett av faneren jag har. De ser dock mörkare ut när de ligger. Mina två fanerprov är olika. Det ena mera brunt och ljusare. Det andra mörkare och mindre brunt. Efter slipning så var de grå! Så som dina. Fick tillbaks fin färg efter oljning. Jag använde just den där Rustins Danish Oil. Var i ett kallt garage och kände inte så mycket lukt. Näsan nära så luktade det lacknafta, men den dustar bort. Dagen efter luktade det tyvärr, linolja tror jag. Tog in testbiten i värmen. La den i ett rum med frånluft. Efter ett par timmar så gick jag dit och redan i dörröppningen luktade det. Rädd för att linolje lukten inte försvinner. Tråkigt, men skall prova några andra också. Blev annars fint, men svårt avgöra vilket som jag tycker är snyggast. Den mörka eller den brunare. Den bruna varierar också, den har bruna (ljusare) partier och lite mörkare. Lite konstverk. ...sedan vet man ju inte i förväg exakt vad snickaren har för bitar när det blir dags at köpa.

Frisk: Tyckte du att (linolje) lukten tillslut försvann från dina?

//Michael

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Frisk » 2020-11-16 08:31

Kul att läsa om dina erfarenheter. Det är spännande med trä och fanér, med alla variationer och varianter. Icke-oljad valnöt ser ju rätt trist ut, blir drastisk förändring med lite olja på, men det gäller väl de flesta mörkade träslag får jag för mig.
Jag upplevde att min behandling av Dannish oil luktade väldigt mycket lacknafta när jag behandlade men gick bort ganska fort. Linoljedoften minns jag inte, men antar den försvann ganska fort då. Men var dock över 10 år sedan jag behandlade mina.
Jag har ju hela mitt ljudrum/bio målat med linoljefärg, panelen fick torka ute/på altanen någon vecka först men doftade nog ett år inne, i mörkt svalt rum med ganska lite luftutbyte. Inte så jag störde mig, men var ganska påtagligt ganska länge. Dannish oil upplevde jag inte alls på samma sätt, men är ju lite skillnad på yta mellan ett par pi60s och samtliga väggar, samt 11 stora högtalare och 8 surrounder...

Normalt tycker jag linoljelukten rätt fort försvinner, men det går lite i perioder, som du skriver. När man lägger på det luktar det inte mycket alls, sen efter ett par timmar börjar den oxidera då kommer lukten men försvinner ganska fort igen om det är god ventilation och ordentligt med ljus. I alla fall om det är olja för inomhusbruk.. okokt linolja har mindre molikyler och tränger djupare in i trät men härdar i princip inte över huvud taget inomhus, men har sina fördelar utomhus.
Men en olja som Danish oil som är gjord för inomhusbruk härdar ju inne.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-16 20:41

Frisk skrev:När man lägger på det luktar det inte mycket alls, sen efter ett par timmar börjar den oxidera då kommer lukten men försvinner ganska fort igen om det är god ventilation och ordentligt med ljus.

Nu lärde jag mig något! Min provbit ligger innanför ett fönster, men ingen sol. Bör jag skaffa ett solarium?? Jag som nyligen gav bort min UV-låda. Måste kanske hitta en annan stark lampa. Vilka vågländer torkar bäst :)

Vid slipning blir det grått och tråkigt. Vid dammsugning så försvinner lite av det grå och mönster kommer fram. Jag noterade att om jag fortsätter dammsuga (med borste) så kommer lite o lite mera fram. Trät har ju som smala sprickor, som är mörka. Dessa sprickor suger åt sig mera lack. Jag har nämligen lackat en bit också. La på mycket lack (vit-aktigt innan det torkat). Snabb torkande, men efter natten så var det inte torrt. Utan fortfarande delvis vitt. Men nu idag så har det torkat och är blankt, men med många smala dalar (sprickor). Funderar på om inte det skulle kunna gå att ha det så, men tror att det bör vara matt lack. Nu hade jag blank lack. Matt skall även testas. Blev förvånad över hur det blev, med tanke på att jag bara blaskade på mycket lack med dålig pensel. Undra hur det skulle vara med pianolack på valnöt. Kan det se snyggt och exklusivt ut?

Min provbit med olja:
Bild
och just det, svårt foto och få det likna verkligheten. Den mörka faneret till höger är mörkare i verkligheten. Det bruna har några märken i sig som jag inte tycker om (horisontelt i mitten av den vänstra biten). Så det måste jag se upp med om jag köper mera. Dessa märken kändes även i faneret, det var inte plant.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-24 17:53

Biten med blank klarlack luktade i flera dagar (i rums temperatur), men verkar ha lugnat ner sig. Den produkten är märkt med "low odoor"! Den matta lacken är inte märkt med det, men den luktade knappt något dagen efter. Två tredjedelar av provbiten på bild som jag visade har fått matt lack. Jag har även oljat mera. Tung Oil var trög och fortfarande blöt (fet) dagen efter, plus lukt - så inget för mig. Biten med Osmo har fått tre lager. Jag återkommer när bitarna har fått ligga en stund till.

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-11-30 21:10

Här kommer en dålig bild, för den är för ljus. Det är mörkare i verkligheten.

Bild
Blank lack - Danish Oil / båda / Matt lack - Osmo - Chopping Board Oil

Tung Oil är inte med på bild. Den är mörk, klart mörkare än de andra. Plus att den luktar. Så inget för mig. Chopping luktar också. Den är och lite åt det gula hållet, blev liksom lite ljusare med den.

Lack blev förvånadsvärt jämna. Lacken sögs in i trät. Kan tänka mig att det inte blir så om jag skulle måla flera lager. Färgerna på faneret blev snyggt och skulle nog kunna tänka mig sådan yta. Nackdelen är ju att de blänker (typ spegel) när ljuset faller på i viss riktning.

Danish Oil luktar lite. Den är också rätt grov yta (ser inte plan/slät ut), troligtvis för jag bara oljat en gång. I mitten på den stora biten är det först Danish Oil och sedan lack (övre delan bara olja, nedre bara lack). Den biten är mörkare och mönster i faneret framträder mera, liksom högre kontrast. Det är matt lack på den. Ser bra ut. Den blänker naturligtvis i vissa vinklar.

Biten med Osmo ser bra ut och jämn. Det verkar vara mindre 'små streck' i den jämfört med de andra. Är väl för vaxet fyllt ut. Tittar man riktiga nära ser man dock 'streck'. Det luktar fortfarande lite om den. Inte någon äcklig stank utan mera... osmo. Jag har en vanlig träbit jag la ett tjock lager på för länge sedan, den luktar inte. Så antar även denna bit kommer sluta lukta. Tror jag kan våga mig på detta! Kommer ta sin tid innan det blir dags, då kan jag spana in dessa bitar igen. Funderar även på att lägga Danish Oil på en ny bit och då i flera lager och slipa lite. Bara för att se.

@paa Brukar du använda matt eller blank Osmo?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Michael » 2020-12-27 10:44

Har fått till några test bitar och kan jämföra. Både utseende och lukt. Det lutar åt Osmo. Den är matt, de andra blänker i visst ljus. Rustins Danish Oil luktar fortfarande lite. Lite sent så dök Danish Oil från BLACKFRIAR upp. Den verkar intressant, främst för jag känner knappt någon lukt från den. När jag oljade med den så gjorde jag nog lite annorlunda. För jag torkade torrt med torr trasa efter varje lager. De andra torkade jag med lite fuktig trasa. Jag tror i alla fall att jag gjorde så.

Här är en bild utomhus. Den är ljus, för ljus. De är mörkare i verkligheten. Skillnaden på de två olika faneren framgår. Den ena är mera brun och har även ljusare partier (typ lite åt beige/gula hållet). Den andra är mörk, mera mörk än brun. Tycker dock att de obehandlade faner bitarna ligger närmare varandra i färg nu, än när jag fick de. Högra halvan av bilden (diskanten i mitten) är det mörka faneret.
Bild

Denna bild visar bättre hur det mörka faneret serut, tycker jag.
Bild

//Michael

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur ser faner ut igentligen

Inläggav Frisk » 2020-12-27 19:40

Jag håller precis på och planerar nytt kök. Pratade med en snickare i veckan, bland annat angående valnöt, jag gillar träslaget. Hans kommentar kring det var att det är väldigt mörkt i början men ljusnar med tiden. Jag upplever inte att mina pi60s blivit så mycket ljusare med tiden, samtidigt alltid stått ganska skyddat från sol.

Tänkte det kan vara bra att ha i åtanke när man bygger något som ska hålla lång tid framöver.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster