Slutsteg som har hyss för sig

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-19 23:22

Hej, har ett slutsteg som reläerna började slå till och från helt plösligt efter ca 15 min spelande efter start. Samtidigt lös standby lampan. Steget har ej varit använt frekvent den senaste tiden innan på några år och är tillverkad i början på 90-talet.
Efter detta så fejdar ljudet ut och sprakar lite i dikanten som enda ljud.
Ibland funkar 1 kanal.

Öppnade steget och såg något som ser ut som kondensatorklet.
Googlade på symptomen som stämmer hyffsat överens med dåliga relääer.

Fråga:
Är det rimligt att få dessa symptom av dåliga reläär?
Är det rimligt att få dessa symptom av läckande kondensator?
Kombo?

Reläerna är av typen iskra trm 3013 och verkar ha utgått.
Är det någon som vet vad man kan ersätta med och vad dom gör, det finns 3 styck?

Mvh jens
Bilagor
20201019_230405.jpg
20201019_230405.jpg (394.21 KiB) Visad 3316 gånger

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Mannegizen » 2020-10-20 17:07

Ser mer ut som den går in i "protection mode".

Nu har du inte skrivit vilken modell det är men jag antar att den i varje fall liknar denna:

http://www.dpguiden.no/pdf/Manual/DPA60_bkv_no.pdf
(Lite hafsigt översatt ifrån Norska med kommentarer inom parenteser.)

Enligt den manualen tänds "stanby" vi följande fall:

1. Temperaturen på kylfläns överskrider 110C.
2. För hög likspänning (dc offset) på insignal eller till högtalarna.
3. Höga frekvenser på insignal eller till högtalarna.
"Med höga frekvenser menas över 200KHz." (självsvängningar i utrustningen eller störningar?)

Enklare felsökning görs lätt när det gäller punkt 1 och 2.

1. Kan du röra vid kylflänsarna när "standby" tänds så borde det inte vara överhettning.

2. Mät likspänningen med en voltmeter över högtalarkontakterna, (bör väl ligga runt max +/- 15mV om det ska vara bra tror jag.)
Har ingen aning om när protection mode triggas men antagligen någonstans mellan +/- 100mV till +/- 500mV.

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-20 18:20

Hej, det model dpa 600 så antagligen väldigt lik den 6.0 du länkade till.
Tack för infon.
Steget var aldrig varmt när detta hände.
Det har inte hänt igen att reläerna låtit, men felet kvarstår att ljudet avtar och försvinner. 1 kanal fungerade knappt alls sist.
Frågan är om jag vågar använda steget eller om man måste åtgärda elektrolyten som ligger på kretskortet?
Kan elektrolyten kortsluta något?
Har läst att man kan öppna och rengöra relääerna?
Det luktar inte bränt omnsteget ochvdet finns inget uppenbart fel på kretskortet.

Nr 2 ovan, är det DC-offset jag mäter då?

Mvh jens

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 20:22

Läckande elektolyt är dåååååligt och bör åtgärdas. Men det kan vara andra fel också såklart.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Mannegizen » 2020-10-20 23:11

uno_jens skrev:
Nr 2 ovan, är det DC-offset jag mäter då?

Mvh jens


Jupp

Men på din senaste beskrivning så tror jag mer på en en lödning som har blivit dålig alternativt någon komponent som ger upp när den blir varm.
Kan vara en kondensator, men troligare en transistor eller resistor.

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav 944_Driver » 2020-10-21 11:01

Beväpna dig med kylspray och sprut på olika delar och se in det händer något. När det händer något så tar du fram lödkolven och löder om alla lödpunkter i området.

// Magnus

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-21 20:08

Jag tänker att jag byter de 4 kondenstorerna först då uppenbarligen 1 av dessa läckt.

Finns det tips på var jag kan beställa dessa?
Spec.
35V
85 grader
10.000miF
Lp5 ELNA

Finns det något att tänka på? Audio kondensaror och vettigt märke?

@Magnus
Vad menar du med kylspray? Kan du utveckla vad du menar? Vad skall hända?

/jens

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Lasse- » 2020-10-21 21:57

Mät på den vad det är för diameter och längd på den och raster på polerna plus och minus så du vet att du får dit den på kretskortet
Eller vad den nu sitter i förstärkaren .

Mvh Lasse

Här kan du handla

https://www.hificollective.co.uk/catalo ... itors.html

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav 944_Driver » 2020-10-22 11:18

Tanken med kylsprayen är att man får grejer att rör på sig lite och om det glappar i en dålig lödning kan det påverkas så man hittar var man ska börja löda om grejer.

// Magnus

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav MacBruce » 2020-10-22 11:54

944_Driver skrev:Tanken med kylsprayen är att man får grejer att rör på sig lite och om det glappar i en dålig lödning kan det påverkas så man hittar var man ska börja löda om grejer.

// Magnus


Tänk bara på, att kylan kan orsaka kondens, vilket i områden med hög impedans kan ge resultat som skenbart indikerar temperaturproblem.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-24 12:20

Hej, tack för alla svar och funderingar.
Jag har ännu ej mätt dc ut (hittar ej multimetern)
Däremot har gjort rent gammal elektrolyt på kretskortet med isopropanol.

Sedan funktionstest
Men, nu går misstankarna till de 2 reistorer som sitter bredvid relääna.
Slutsteget spelar musik ca 10min efter detta är dom två stora resistorena supervarma. Står 15w på dom så dom kanske skall kunna bli lite varma.
Strålningsvärmen från dessa går rakt in i närliggande relä.
Det är just nu det varmaste på hela steget.

Kan det vara så att det passerat mer ström om kondningen har läckt?

Kan man i övrigt mäta något på dessa för att se att dom är ok?
20201024_120033.jpg
20201024_120033.jpg (753.2 KiB) Visad 3019 gånger


/jens

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-24 23:37

Resistansen är korrekt på dom två stora resistorna. Känns som en av dessa blir varmare än den andra.
Felet på slutsteget kvarstår att efter ca10 min så fejdar ljudet bort och börjar spraka. Det hände idag på båda kanalerna samtidigt, vilket får mig att tro att felet sitter innan ljudet delar upp sig i vänster och höger kanal.
Finns det någon som kan se om ingångsteget har gemensamma komponenter/strömförsörjining?
Imorgon provar jag dc ut.
/Jens

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-10-25 16:11

Mätte över resistorn som blir så het.
Mätaren stod hela tiden mV vilket jag tolkar som under 1 V
Effekten i den skulle då bli med U=1V (P=U2/R) ca 0,03W vilket är orimligt ned tanke på värmen..
Mäter jag rätt med multimetern en på var sida om resistorn när man spelar musik? Då borde jag kunna mäta spänningen?
Kan det vara växelspänning som gör att jag mäter ett lägre värde?

Något är fel gissar jag. Känns som i vilket fall man är nära 10w för man kan inte ta på den efter några minuter.. (försöker jämföra värmeutvecklingen med lampor, men det kanske är vanskligt..)

/jens

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav lemmts » 2020-10-25 19:28

Har du mätaren inställd på AC eller DC? Prova båda.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Michael » 2020-10-27 10:25

Kan de där stora motstånden sitta på 230V sidan? Då är de mjukstart och skall kopplas förbi straxt efter start och således inte bli varma. Vart går gul och grå kablarna som sitter bredvid. Inkommande 230V och in till trafo?

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Fostex » 2020-10-27 14:38

uno_jens skrev:Fråga:
Är det rimligt att få dessa symptom av dåliga reläär?


Inte riktigt. Defekta skyddsreläer brukar yttra sig genom att du tappar signal på grund av dålig kontakt i kontaktblecken. Vanligt är då att högtalarutgångarna "vaknar" igen om du hastigt drar på volym. Då ditt steg verkar gå i protect-läge när det tysnar så verkar det som att reläna fungerar som de ska - de är en del i förstärkarens skyddskrets och ska bryta signalen under vissa villkor, vilket de också gör. Hör du att det klickar till i reläna när slutsteget tystnar?

Däremot skulle det kunna vara så att du har ett problem med att ett av dessa reläer inte släpper, då det verkar som att du har ena kanalen kvar när slutsteget går i protect-läge ibland. Det absolut vanligaste är nämligen att skyddsreläna drivs parallellt.

uno_jens skrev:Är det rimligt att få dessa symptom av läckande kondensator?

Det beror på vilken kondensator vi pratar om. Gäller det filterkondensatorerna i nätdelen (som jag misstänker att du syftar på), nej - det är inte rimligt.

Däremot har förstärkaren som sagt en skyddskrets, ofta används en integrerad krets som kallas upc1237 för detta ändamål, eller en av tillverkaren konstruerad krets med liknande funktionalitet. Dess uppdrag är att mäta av olika värden i förstärkaren under drift, och sätta den i protect-läge om något/några av dessa hamnar över ett bestämt tröskelvärde.

Att skyddskretsen löser ut är en viktig ledtråd i sammanhanget.
Den kan lösa ut korrekt, dvs att någonting "säger åt" den att göra det och att den fungerar som tänkt. Den kan också lösa ut felaktigt, på grund av att skyddskretsen i sig inte längre fungerar som tänkt.

I fallet med upc1237 används kondensatorer bland andra kringkomponenter för att bestämma hur kretsen ska fungera. Om någon av dessa (små) kondensatorer har blivit dåliga, ja då kan du få liknande problem.

För att komma vidare ser jag tre viktiga saker du bör undersöka:
1. Varför är mjukstart-reläet varmt under drift? (Ena reläet kanske är defekt?)
2. Varför löser skyddskretsen ut? (Kan vara till följd av ovan)
3. Hur kommer det sig att ena kanalen fortfarande är tillkopplad när skyddskretsen löser ut? (Dåligt relä på högtalarutgången?)

Om mjukstartskretsen aldrig kopplas ur får förstärkaren inte full driftsspänning. Det kan ge fler symptom, t.ex. att skyddskretsen inte beter sig som den ska, eller att något av värdena den övervakar betraktas som felaktigt.

Lite sökande på hifisentralen.no ger indicier för att andra har haft problem med den relätyp som används:
https://www.hifisentralen.no/forumet/cl ... -3.214220/
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... 402.84034/
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... st-2416196
Mycket kul - lite tid

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav MacBruce » 2020-10-27 16:39

uno_jens skrev:Hej, tack för alla svar och funderingar.
Jag har ännu ej mätt dc ut (hittar ej multimetern)
Däremot har gjort rent gammal elektrolyt på kretskortet med isopropanol.
/jens


Men — för h-vete (ursäkta ;-)), ta först itu med de komponenter som uppenbarligen är felaktiga! Byt ut kondingen, alltså! Att den har läckt indikerar ju, att den är defekt!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav Fostex » 2020-10-27 17:02

Att man ser fläckar under större kondensatorer kan lika gärna vara fästlim, vilket är vanligt att använda när man monterar större kondensatorer direkt på kretskort. Läckande elektrolyt avslöjar sig vanligen genom att man även hittar korrosion och att kondensatorn buktar.
Mycket kul - lite tid

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav MacBruce » 2020-10-27 20:00

Fostex skrev:Att man ser fläckar under större kondensatorer kan lika gärna vara fästlim, vilket är vanligt att använda när man monterar större kondensatorer direkt på kretskort. Läckande elektrolyt avslöjar sig vanligen genom att man även hittar korrosion och att kondensatorn buktar.


Då har du andra erfarenheter än jag. Gott så :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-11-01 17:11

Hej,

Klargörande:
Första gången slog relät till och från, typ klock, klock, klock.
Efter detta så har aldrig reläna slått till/från dvs fungerat normalt.
Men kortfattat
Påslag steg --》10 min musik--》ena kanalen fejdar ut. (Ganska fort fejdning där enbart låg volym sprakande diskant hörs av musiken.
Här stänger jag av steget av rädsla att paja det totalt.
Ibland har båda kanalerna fejdat ut samtidigt.

Mitt mål är så klart att byta kondensatorerna först, men de finns ej i dessa mått osv så dragit mig för vad som skall beställas..

Nu har jag dock skruvat ut ingångsteget och funnit intressanta saker.

-smält gummikudde under skruv, nära där misstänk elektrolyt varit. Tror att den smält av vätskan då ingen direkt värmekälla finns i närheten.

-Detta kanske har förändrat något med kortet (leder elektrolyt?)

-Min misstanke med resistorn på 15w ser ut att brännt kortet. Vilket bekräftar att något är fel.

-resistorn är monterat nära relät och tänker mig att detta kan påverka relät.

Igen, kan en läckande kondensator ge högre spänning genom resitorn? Eller har jag multipla fel?

Om jag måste avvika från orginal spec på kondningarna, vilket är bäst att vara närmast farad eller volt.
Dock så är utrymmet inte så stort. 35mm höga kanske får plats..

/jens

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-11-01 17:20

Här kommer några bilder.
Första bilden:Under resistorn, tecken på överhättning.
Andra bilden: smält gummikudde, väldigt kletigt
Gissning att elektrolyt runnit genom hålet.
Bilagor
20201101_155644.jpg
20201101_155644.jpg (440.28 KiB) Visad 2795 gånger
20201101_155613.jpg
20201101_155613.jpg (368.57 KiB) Visad 2795 gånger

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-11-01 20:56

Fostex skrev:
uno_jens skrev:Fråga:
Är det rimligt att få dessa symptom av dåliga reläär?


Inte riktigt. Defekta skyddsreläer brukar yttra sig genom att du tappar signal på grund av dålig kontakt i kontaktblecken. Vanligt är då att högtalarutgångarna "vaknar" igen om du hastigt drar på volym. Då ditt steg verkar gå i protect-läge när det tysnar så verkar det som att reläna fungerar som de ska - de är en del i förstärkarens skyddskrets och ska bryta signalen under vissa villkor, vilket de också gör. Hör du att det klickar till i reläna när slutsteget tystnar?

Däremot skulle det kunna vara så att du har ett problem med att ett av dessa reläer inte släpper, då det verkar som att du har ena kanalen kvar när slutsteget går i protect-läge ibland. Det absolut vanligaste är nämligen att skyddsreläna drivs parallellt.

uno_jens skrev:Är det rimligt att få dessa symptom av läckande kondensator?

Det beror på vilken kondensator vi pratar om. Gäller det filterkondensatorerna i nätdelen (som jag misstänker att du syftar på), nej - det är inte rimligt.

Däremot har förstärkaren som sagt en skyddskrets, ofta används en integrerad krets som kallas upc1237 för detta ändamål, eller en av tillverkaren konstruerad krets med liknande funktionalitet. Dess uppdrag är att mäta av olika värden i förstärkaren under drift, och sätta den i protect-läge om något/några av dessa hamnar över ett bestämt tröskelvärde.

Att skyddskretsen löser ut är en viktig ledtråd i sammanhanget.
Den kan lösa ut korrekt, dvs att någonting "säger åt" den att göra det och att den fungerar som tänkt. Den kan också lösa ut felaktigt, på grund av att skyddskretsen i sig inte längre fungerar som tänkt.

I fallet med upc1237 används kondensatorer bland andra kringkomponenter för att bestämma hur kretsen ska fungera. Om någon av dessa (små) kondensatorer har blivit dåliga, ja då kan du få liknande problem.

För att komma vidare ser jag tre viktiga saker du bör undersöka:
1. Varför är mjukstart-reläet varmt under drift? (Ena reläet kanske är defekt?)
2. Varför löser skyddskretsen ut? (Kan vara till följd av ovan)
3. Hur kommer det sig att ena kanalen fortfarande är tillkopplad när skyddskretsen löser ut? (Dåligt relä på högtalarutgången?)

Om mjukstartskretsen aldrig kopplas ur får förstärkaren inte full driftsspänning. Det kan ge fler symptom, t.ex. att skyddskretsen inte beter sig som den ska, eller att något av värdena den övervakar betraktas som felaktigt.

Lite sökande på hifisentralen.no ger indicier för att andra har haft problem med den relätyp som används:
https://www.hifisentralen.no/forumet/cl ... -3.214220/
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... 402.84034/
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... st-2416196


Hej, tack för input. Angående dina frågor så finns svaret längre upp. Antar att kanalerna är separerade och kan ge symptom individuellt kanal.
Sista länken du skickade var en levande tråd och med liknande problem. Av det jag förstod så kan man få bränd resistor pga relät.
Mycket intressant.
/jens

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-11-01 23:18

Tidigare filmade jag steget i mörkt rum vid påslag.
Ett relä fick stor blixt. Efter ytterliggare ca 2sek. Kom det en liten blixt i varje relä.

Dom beter sig inte symmetriskt. Har heller ingen aning om hur den ska fungera.

Mäter på dessa i kretskortet och tycker mig få olika värden.

Verkar som det enbart är detta som är problemet och det som kanske såg ut som läckt elektrolyt kanske enbart är smält gummi pga värme som sedan bubblat upp på kretskortet underifrån via skruven. Finns inget annat visuellt som tyder på läckage.

Om någon håller med så skall jag snarast försöka hitta relä som passar.

/jens
Bilagor
20201101_215049.jpg
20201101_215049.jpg (69.71 KiB) Visad 2749 gånger
20201101_214950.jpg
20201101_214950.jpg (60.52 KiB) Visad 2749 gånger

uno_jens
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2016-10-27

Re: Slutsteg som har hyss för sig

Inläggav uno_jens » 2020-12-02 13:52

Nu fungerar slutsteget! Bytte 3st relän samt mjukstartresistorerna.

Nu behöver jag justera DC ut.
Någon som vet vilken pot man skall skruva på? Finns några olika att välja.
Funderar även hur man kan se/mäta bias eller vad det heter över transistorerna?

/jens


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Byron, data_foggen och 15 gäster