Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Tja jag tycker allt det verkar lite knepigt att ta bort den. Här beskriver Troels det.
http://www.troelsgravesen.dk/9710.htm
....aha vänta vänta det var ju 9710 med alnico magneten. Den har inte jag. Då kanske det kanske vara enklare
Baffel skrev:Intressant .![]()
Det där ersättningselementet kan ju bli spännande att se vad det kan bli.
Imorgon testar jag att stätta elementet i min öppna baffel. Undrar om 9710 har ett q värde som lämpar sig för det.
Baffel skrev:1-0 Carlsson vs Baffel. Om min Carlsson OA5 typ2 kopia är byggd på samma sätt med samma tjocklek i material som originalet. Misstänker att det är ett mönster som kommer följa när jag provar och jämför . Men det struntar jag i. Kul är det att trixa och testa.![]()
Om nu den appen jag kör beräkningarna i stämmer:
Två basreflexrör i varje låda 9,4 cm. Hål diameter 4,8 cm. Avstämd till 43 hz
Bort med det ena röret . Plugga igen hålet (några tunga böcker över det, de är lättmeckade dessa lådor). Avstämd till 30hz
Raka rör enbart hålen. Tjocklek hål 12mm. Avstämd till ungefär 63 Hz. Hum kan det stämma? Borde väl vara enkelt att se spec på OA5 typ2. Jag ska undersöka.
Låter bäst med enbart hålen utan rören. Shysst bas. Inte så djup .
Fattar inte vad Carlssonplanet menar när de skriver
Impedans: ca 7 ohm
Frekvensomfång: 37-18.000 Hz
Tonkurva: 42-15.000 Hz +/- 4dB på golv mot vägg
Delningsfrekvens: 2700 Hz
Bas/Mellanregisterelement: 1st 22 cm 8 ohms Philips 9710 bredbandselement
Om jag nu räknar rätt så är ju lådan avstämd till runt 60hz. 50 liter låda . Två hål 5cm diameter var i varje låda. Tjocklek 12 mm där hålen är utsågade. Fs för 9710 45 Hz. Har jag en kass app som räknar fel? Måste kolla det. Hur kan då tonkurvan gå ned till 42 Hz? Knappast frekvensmässigt rakt till 42 Hz isf.
Om nu min replika är konstruerad som den äkta OA5 typ2.
jansch skrev:Baffel skrev:1-0 Carlsson vs Baffel. Om min Carlsson OA5 typ2 kopia är byggd på samma sätt med samma tjocklek i material som originalet. Misstänker att det är ett mönster som kommer följa när jag provar och jämför . Men det struntar jag i. Kul är det att trixa och testa.![]()
Om nu den appen jag kör beräkningarna i stämmer:
Två basreflexrör i varje låda 9,4 cm. Hål diameter 4,8 cm. Avstämd till 43 hz
Bort med det ena röret . Plugga igen hålet (några tunga böcker över det, de är lättmeckade dessa lådor). Avstämd till 30hz
Raka rör enbart hålen. Tjocklek hål 12mm. Avstämd till ungefär 63 Hz. Hum kan det stämma? Borde väl vara enkelt att se spec på OA5 typ2. Jag ska undersöka.
Låter bäst med enbart hålen utan rören. Shysst bas. Inte så djup .
Fattar inte vad Carlssonplanet menar när de skriver
Impedans: ca 7 ohm
Frekvensomfång: 37-18.000 Hz
Tonkurva: 42-15.000 Hz +/- 4dB på golv mot vägg
Delningsfrekvens: 2700 Hz
Bas/Mellanregisterelement: 1st 22 cm 8 ohms Philips 9710 bredbandselement
Om jag nu räknar rätt så är ju lådan avstämd till runt 60hz. 50 liter låda . Två hål 5cm diameter var i varje låda. Tjocklek 12 mm där hålen är utsågade. Fs för 9710 45 Hz. Har jag en kass app som räknar fel? Måste kolla det. Hur kan då tonkurvan gå ned till 42 Hz? Knappast frekvensmässigt rakt till 42 Hz isf.
Om nu min replika är konstruerad som den äkta OA5 typ2.
Baffel, du har väl OA5 TYP1? Ser "lurigt" ut på bilderna.... har du satt på egna fötter?
OA5 har något mycket elegantare än traditionellt basreflexrör! Vanligt att hempulare missuppfattar lösningen.
"Basreflexröret" är luftspalten mellan lådan och golvet!!!
Alltså de 2 hålen är bara början på "basreflexröret"
Skillnaden mellan OA5typ1 och OA5 typll är att typll har en extra träskiva som motsvarar " golvet" så att den kan stå på t.ex heltäcknigsmatta utan att avstämningen ändras.
Så... har du satt på extra fötter på OA5typ1 har du förändrat avstämningen totalt
jansch skrev:Så... har du satt på extra fötter på OA5typ1 har du förändrat avstämningen totalt
Baffel skrev:...
Där STDI tyckte det liknar OA5 typ2. I den tråden ser du mer bilder på min högtalare. Det är Audax diskanter i mina lådor.
...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 234 gäster