Troels Philips 9710

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Troels Philips 9710

Inläggav STDI » 2020-10-22 18:41

Baffel skrev:Det är utrett att det inte är några Carlsson . Hur pass lika de är orginalet vet jag inte. Mer lika än hifikgs köp , se han tråd i medlemspresentationen . Någon mysko hybrid av popboxen och OA 5.

Nåväl det är egentligen elementet 9710 som jag är intresserad av. Använder mest lådorna för att testa på like olika lösningar . Nästan steg blir till att börjar räkna lite och se om det går att hitta någon vettig typ av låda för dem . Para ihop dem med några diskanter . Hyfsat lågt delat med ett brant delningsfilter. . Kanske den diskant Troels kör med i sitt projekt , Fountek NeoCD3 (tycker jag verkar ha lite för hög känslighet visavi 9710, men Troels använder den kombon). eller SB Acoustics SB26ADC-C000-4 som jag fick tips om. Lite billigare Dayton Audio RST28A-4 1-1/8 kanske kan pasa. Eftersom detta är mitt första byggprojekt vill jag hålla nere kostnaderna och inte göra det för komplicerat . Kan tänka mig en sluten låda, även om det kanske inte skulle bli så mycket till bas, mest för att det verkar vara det enklaste. Ser det mest som ett testprojekt. Resultatet får bli vad det blir. Läropengar. :) Basarna har jag ju ändå :D

Måste undersöka hur det funkar med ohmtal . Om baselenentet är på 8ohm och diskanten på 4 ohm vad får jag då för högtalare ? En 6ohms högtalare? Kan det vara så enkelt.

Du påstod att jag tyckte de var lika OA5 typ2. Det har jag inte skrivit och det var det jag påtalade.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-22 18:47

Ja men då skrev jag fel , sorry . De påminner, finns någon slags likhet mellan dem men det är inte äkta vara . :)

Hade det varit en Carlssonhögtalare med Peerless diskanter i dem istället för de Audax som är där nu hade jag knappast fått dem för några hundralappar. :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Troels Philips 9710

Inläggav jansch » 2020-10-22 19:00

Baffel skrev:Det är utrett att det inte är några Carlsson . Hur pass lika de är orginalet vet jag inte. Mer lika än hifikgs köp , se han tråd i medlemspresentationen . Någon mysko hybrid av popboxen och OA 5.

Nåväl det är egentligen elementet 9710 som jag är intresserad av. Använder mest lådorna för att testa på like olika lösningar . Nästan steg blir till att börjar räkna lite och se om det går att hitta någon vettig typ av låda för dem . Para ihop dem med några diskanter . Hyfsat lågt delat med ett brant delningsfilter. . Kanske den diskant Troels kör med i sitt projekt , Fountek NeoCD3 (tycker jag verkar ha lite för hög känslighet visavi 9710, men Troels använder den kombon). eller SB Acoustics SB26ADC-C000-4 som jag fick tips om. Lite billigare Dayton Audio RST28A-4 1-1/8 kanske kan pasa. Eftersom detta är mitt första byggprojekt vill jag hålla nere kostnaderna och inte göra det för komplicerat . Kan tänka mig en sluten låda, även om det kanske inte skulle bli så mycket till bas, mest för att det verkar vara det enklaste. Ser det mest som ett testprojekt. Resultatet får bli vad det blir. Läropengar. :) Basarna har jag ju ändå :D

Måste undersöka hur det funkar med ohmtal . Om baselenentet är på 8ohm och diskanten på 4 ohm vad får jag då för högtalare ? En 6ohms högtalare? Kan det vara så enkelt.


Nä......... impedans är just vad det är = frekvensberoende motstånd = frekvensberoende ohmtal.
Filtret har 2 uppgifter:
- att filtrera ut lämpliga frekvensområden till bas respektive diskant
- att skapa en rimlig last till förstärkaren.
Grovt sett kommer högtalaren bli 8ohm i basen och 4 ohm i diskanten. Fast i verkligheten kommer impedansen variera mycket mer över hela frekvensområdet. Bla skapar basreflexen 2 "pucklar" runtom basens resonansfrekvens (mätt i fri luft) om den är rätt avstämd. Dessutom stiger impedansen generellt vid högre frekvenser beroende på vad högtalarelementer är konstruerat för .

Bibehåll basreflexlådan, En sluten låda till 9710 blir stor!
Höjden från golvet ska vara 12mm om jag minns rätt för att få korrekt avstämning - alltså 12mm lister eller fötter. (Är det någonOA5 ägare som kan kolla?)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-22 19:38

Aha :)

Har kommit till det stadiet att jag måste sätta mig vid skolbänken. Jag slutar med att mixtra med dämpningen hit och dit och montera olika toarullar som basreflexrör helt random utan att ha någon slags tanke bakom det hela.

Återkommer i denna tråd om några år.

.....not men lite basic ska jag, eller måste jag, i alla fall kunna. Sen kan man väl tanka ned det där Basta programmet fortfarande? Skulle vara smidigt att ha ett beräkningsprogram i appform. Hum, kollar om det finns några vettiga. :)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Troels Philips 9710

Inläggav rolfzetterberg » 2020-10-22 20:07

Visst är det en 12mm spalt!
Har kollat på original.
F ö skrev jansch detta:
viewtopic.php?t=33831

Om man är nyfiken på vad man kan göra med 9710 så finns det ju spaltmil skrivet på utländska forum,för att inte tala om Philips egna luidspreker-böcker.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-22 20:08

Den här kanske ?

https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 8ft-8.html

Om jag behåller lådorna som på något sätt påminner om en carlssonhögtalare och köper fyra st och placerar dem två i varje låda där de nuvarande diskanterna sitter . Känsligheten med två diskanter och basen borde väl funka bra ihop. Går att dela lågt runt 1800 Hz , vilket jag var ute efter . Kostnad 1000 kr plus frakt plus kostnad delningsfilter . Baselementen har jag. Lådorna har jag. Kanske kan vara ett lämpligt prova på minibygge :)

Två diskanter i serie 16 ohm , parallellt 4ohm .

Men som sagt . Till skolbänken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-22 20:09

rolfzetterberg skrev:Visst är det en 12mm spalt!
Har kollat på original.
F ö skrev jansch detta:
viewtopic.php?t=33831

Om man är nyfiken på vad man kan göra med 9710 så finns det ju spaltmil skrivet på utländska forum,för att inte tala om Philips egna luidspreker-böcker.


Här ska surfas :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-23 00:07

Jag upplever att elementen är lite skrikiga . De distar kanske efter att ha hängt så pass länge i baffeln? . De kan ha har sjunkit ihop och ändrat X max? Jansch har skrivit om att X centrera 9710 men det kanske enbart går att göra med de som har alnicomagnet? Min bas är 9710 MC. Hur mäter jag om så är fallet rent praktiskt? För så är fallet och det inte går att åtgärda så är det ju ingen idé jag fortsätter med det här projektet .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Troels Philips 9710

Inläggav Baffel » 2020-10-24 08:52

Har snackat med polaren. Han ska kolla om han har ett ljudkort kvar som han använt för att mäta x max, bla, på olika basar . Tar med elementet dit till han och kollar.

Har även en annan möjlighet . Jag kan köpa två st begagnade Seas CA21 REX/DD. Testa att montera dem i lådorna som liknar OA 5 typ 2 . Stämma av dem till lämplig frekvens, montera ett basreflexrör som passar. Jag beställt två st ND25FA-4 1" Soft Dome Neodymium Tweeter 4 Ohm

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... mlND25FA-4 1

Kan ju lika gärna beställa två till eftersom de är så billiga . Koppla dem i serie, det blir då 8ohm, som basen. . Känsligheten bör även då matcha basen . Ta bort existerande diskanter. Montera dessa Dayton två i varje låda där två av de existerande diskanterna sitter nu. Fixa ett delningsfiltret.

Detta om bashålet i lådorna inte är för stora för Seas basen.

Kan ju även i så fall ta bort listen som går upp någon cm över baffeln. Jag är inte i behov av att använda nätskyddskorgen . Så den där listen fyller väl då ingen funktion.

Philips 9710 kan jag, om det är ok, använda vid senare tillfälle.

Nya replika OA 5 lådor dyker ju upp hela tiden för inga pengar ifall jag vill ha ett par till sådana .

Några tankar jag har just nu.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster