ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-08 00:27

Som titeln lyder så försöker jag bygga om min bryggkopplade ICEpower 125ASX2 till stereo. Nu saknar jag kunskaper i ämnet men har börjat så smått.

Fa_DSC1563.jpg
Fa_DSC1563.jpg (1.69 MiB) Visad 1254 gånger


Om jag har förstått rätt skall antingen 115V eller 230V kortslutas. Jag har satt bygeln på 115V. Om det är fel flyttar jag bara jumpern/bygeln. Sen är det ingen jordad kabel till förstärkaren, som är en sk "plateamp", utan tillhör "säkerhetsklass 2, utan jord". Nu sitter det dock en skruv i mitten, nederst på kortet med en jordsymbol som är kopplat till chassiet. Är det någon risk man kan få sig en stöt från chassiet om nåt går snett?

Sen undrar jag över "Live" och "Neutral". Det är endast två sladdar in från uttaget och växelström så vilken är vilken? Blev inte klok på det när jag googlade men hade något med en resistor parallellkopplad emellan? Som info är uttaget in kopplad till en säkring innan det går in i förstärkaren.

Annars är det väl bara att koppla till RCA och högtalarutgångar?

Lite diagram...

ICEpower125ASX2_Datasheet_1_9.jpg
ICEpower125ASX2_Datasheet_1_9.jpg (144.55 KiB) Visad 1254 gånger


ICEpower125ASX2_Datasheet_1_9 w.jpg
ICEpower125ASX2_Datasheet_1_9 w.jpg (156.78 KiB) Visad 1254 gånger


...och länk till pdf: https://icepower.dk/download/1636/

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-08 09:47

För helvete, pilla inte på 115V/230V jumpern!

Gör det inte!

Det är till likriktare som omvandlar nätets växelspänning till likriktad spänning på ca 400V som i sin tur omvandlas via en DC/DC omvandlare (switchade nätdel) till den +/- spänning som förstärkardelen behöver.

När du byglar om till 115V drift kopplas det med en spänningsdubblare och matar du då 230VAC kommer du i bästa fall smälla en säkring, I värsta fall fördärva hela den spänningsagregatet. Detta eftersom då likriktas och spänningsdubblas 230VAC till 660VDC och det är för mycket på alla håll i nätdelen.

Bryggkopplingen gör du på förstärkarsidan.

Jag går genom det andra senare, du har inte koll och därför skulle jag råda dig att invänta mer svar i tråden.

Men alla de delar du håller på att pilla i är 230VAC och livsfarliga om du gör fel och inte har adekvat skydd.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-08 15:03

rikkitikkitavi skrev:För helvete, pilla inte på 115V/230V jumpern!

Gör det inte!

Jumpern är bara placerad där och kan flyttas.

Bryggkopplingen gör du på förstärkarsidan.

Jag går genom det andra senare, du har inte koll och därför skulle jag råda dig att invänta mer svar i tråden.

Men alla de delar du håller på att pilla i är 230VAC och livsfarliga om du gör fel och inte har adekvat skydd.

Jag vill koppla om till stereo då den var bryggkopplad och hade en massa filter på försteget i signalvägen. Mycket riktigt vet jag inte ett skvatt om det här och tar tacksamt emot råd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav jonasp » 2020-11-08 15:15

Bryggkoppling verkar ske genom kombination av insignaler, dvs inte på kortet på bilden. Hur ser resten av förstärkaren ut?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-08 15:55

Nu har jag snabbt läst genom bruxen.

Den är på 2X125W eller bryggad 1X500W

Döma av layout och inkopplingar är det nog så att detta är ett rent stereo slutsteg som du inte behöver modifiera.

Genom att köra in vänster kanal på Lin och höger på Rin skall du få ut förstärkta signaler på Vo+(pin1) och Vo+(pin4) på P101. GND pinnarna på samma header är då anslutna också såklart.
Vo+ motsvarar röd anslutning på en vanlig förstärkare, GND motsvarar då svart.

Den har ingen tydlig PE, skyddsjordsanslutning så jag hade utgått från att den byggs in i något isolerat hölje så den uppfyller kraven på dubbelisolering. Att bygga in den i en metallåda fungerar bara om lådan är jordad och modulen installeras så att adekvata skyddsavstånd erhålls, och så vidare. Jag vet inte om det går att skruva fast den i ett ledande hölje såsom en metallåda, då får man läsa vad som står i IEC/UL60065 som den verkar uppfylla. Det står på sid 29 i manualen som länkades till.

Lite tidigare står det att den kräver minst 12 mm avstånd till alla andra delar av säkerhetsskäl så man får anta att 20 mm isolerade distanser duger? Vet inte om det räcker med tanke på vikten.

Och fritt för luft att ventilera ut/genom.

Du behöver inte ta hänsyn till vilken anslutning på stickkontakten som går till 1 elelr 2 /Neutral/Fas(Live) på anslutningen till förstärkaren.

Men återigen, kör du in 230VAC och den är byglad för 115VAC på kretskortet får du köpa en ny...

Ett litet råd också. Det är inte olagligt att bygga egna apparater för nätanslutning, men du är fullt ansvarig för vad du gör. Det kräver en del map säkerheten , tex kablar skall dimensioneras, fästas, skyddsjord på ledande höljen osv och det vore bra om du kan få hjälp lokalt med att sätta ihop något.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2020-11-08 15:57, redigerad totalt 1 gång.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-08 15:56

Resten, förutom uttag som är kopplat till strömbrytare med en säkring, har rivits bort. Förstärkaren är alltså inte längre bryggkopplad. Från strömbytaren har jag kopplat in till Mains på kortet. Fast det uttaget är märkt med "Live" och "Neutral" vilket får mig att undra. Är det när man har en säkring eller motstånd före som man måste hålla koll?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-08 15:59

Nej, se föregående svar. Det spelar ingen rolll.

Lågnivå, dvs förstärkardelen är helt elektriskt skiljd från elnätet.

Den delen till vänster i bilden, om du vänder kortet ser du att det saknas kopparbanor som sektionerar det , har samma funktion som en jättestor transformator+kondensatorer + likriktarbrygga och spänningsreglering ovanpå det.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-08 16:02

Angående jord. Jag läste ditt första inlägg tydligare.

Det kan vara så att skruven som sitter i chassit med jordsymbolen är till för det, men det är inte uppenbart utifrån bruksanvisningen. kan du fota undersidan också och markera vilka skruvhål det är?

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-08 16:19

rikkitikkitavi skrev:Nej, se föregående svar. Det spelar ingen rolll.

Lågnivå, dvs förstärkardelen är helt elektriskt skiljd från elnätet.

Den delen till vänster i bilden, om du vänder kortet ser du att det saknas kopparbanor som sektionerar det , har samma funktion som en jättestor transformator+kondensatorer + likriktarbrygga och spänningsreglering ovanpå det.

Svaret var riktat till jonasp.
rikkitikkitavi skrev:Angående jord. Jag läste ditt första inlägg tydligare.

Det kan vara så att skruven som sitter i chassit med jordsymbolen är till för det, men det är inte uppenbart utifrån bruksanvisningen. kan du fota undersidan också och markera vilka skruvhål det är?


Kortet sitter på mässingdistanser mot en plåt som sitter inbyggd i en basmodul. Här är en bild på en monterad förstärkare: https://theslowdiyer.files.wordpress.co ... &h=&zoom=2

Undersidan på kortet: https://www.usaudiomart.com/details/649 ... s/1981309/

Är det signaljord? Ingen risk för att plåten blir strömförande?

Ett litet råd också. Det är inte olagligt att bygga egna apparater för nätanslutning, men du är fullt ansvarig för vad du gör. Det kräver en del map säkerheten , tex kablar skall dimensioneras, fästas, skyddsjord på ledande höljen osv och det vore bra om du kan få hjälp lokalt med att sätta ihop något.


Jag återanvänder bara ingående delar, dubbelisolerade kablar mm. Dock så löder jag fast kablarna i honkontakterna då jag saknar krimpningsverktyg. Så i princip kopplar jag bara om kablarna.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-08 18:54

rikkitikkitavi skrev:Nej, se föregående svar. Det spelar ingen rolll.

Lågnivå, dvs förstärkardelen är helt elektriskt skiljd från elnätet.

Den delen till vänster i bilden, om du vänder kortet ser du att det saknas kopparbanor som sektionerar det , har samma funktion som en jättestor transformator+kondensatorer + likriktarbrygga och spänningsreglering ovanpå det.


Det missade jag och ser på bilden som jag själv länkade :oops:

När jag rev ut försteg mm blev det några skruvhål i plåten som jag har satt igen med skruvar och brickor. Vad skall jag täta med?

Edit: Jag provar med det här: https://www.biltema.se/bat/batvard/tatn ... 2000040775

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-10 09:59

Det hemmabygget som var på bilden skulle jag inte titta för mycket på...

För det första saknas skyddsjordanslutning på nätbrunnen. Där skulle man haft en anslutning mellan flatstiftet till chassit.
Sedan är det otillräcklig isolering på alla nätspänningsförande kablar, och de verkar vara väl lösa i chassit.
Skulle det bli fel här, och det kan det bli eftersom nätspänningskablarna är skruvade i sockerbiten bla , eller flatstiften osv osv så kan chassit hamna på nätspänning.

Sist har man jordat en skruv på chassit i signalGND via montageskruven till kretskortet som du frågade om. Det kanske man måste om man har osiolerade kontakter, men jag hade föredragit att hålla signalGND (lågnivå) flytande, ev med 100ohm till skyddsjord och skyddsjordat metallchassit.
Det står inget om att anslutningsskruvhålen har någon förbindelse till någon jord i manualen.

Man kan ju få jordloopar annars.

Förhoppningsvis är denna installerad i antingen ett utrymme med helt ojordade apparater och installationer (inga värmeelement vattenledningar osv) eller med en jordfelsbrytare.

Du får väl sätta igen hålen med det du tycker är snyggast :)

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-10 13:50

Från https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-304440
"The Icepower modules do not need to be grounded, because the input ac EMI filter does not use live to earth filter caps. You can still ground the chassis if other audio equipment on your setup uses 3 prong ac plugs, which may eliminate ground loop noise. But you are safe with the 2 prong plug."

Förstärkaren som sitter i subben har ojordat uttag och sitter på mässingdistanser mot plattan. Mycket riktigt hade jag jordbrum i subbarna tills jag flyttade dem och de aktiva högtalarna till ojordat uttag. Jag hade tänkt koppla såhär; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-371953 Detta bygge har kopplat 24V uttaget till höger om W102, men det tänker jag inte använda.

Delarna jag använder är dem som satt på; dubbelisolerade kablar, krympslangar mm. För närvarande ser det ut såhär:

_DSC2776.jpg
_DSC2776.jpg (1.93 MiB) Visad 1091 gånger


Modulen före förstärkaren är utriven och hålen tätade med https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000030746 230V har flyttats om direkt till kortet. Ena kanalen kommer dras ut genom bananhonorna som sitter kvar på plåten.

Google translate från post # 2105 : http://www.hifi-forum.de/viewthread-71-11152-42.html

"125ASX2 AUX-säkring (630 mA) Du kan inte glömma att 125ASX2- och 250ASX2-funktionerna från W102 , W100- monteringspunkter, ledningar / anslutning till huset är GND-beroende (anslutningsledande / isolerad) Dessa punkter är anslutna till intern modulelektronik (inga enkla "ENDAST mekaniska" modulmonteringspunkter!). Ovanstående ämne diskuterades här flera gånger tidigare. Detta är nästa minfält för oerfarna hobbyister. 250ASX2 : Här kan du också se 1000mA AUX mikrosäkring nära W102 (färg: orange) 125ASX2 (liknande W10x-sekvens som ovan) : @muggelmuggel FRÅGA?"

Är detta klass 2 skydd? Förstärkaren sitter i en XTZ-sub och borde följa gällande standarder. Längre fram har jag tänkt ta ut förstärkaren och montera den i en annan låda.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-11 17:37

Jag kopplade in förstärkaren nu och det kom ett svagt "pop-ljud" när jag satte på den. Stängde av den och kopplade in RCA. Sen när jag sätter på den igen kommer ett högfrekvent vrål och konen börjar röra sig utåt. Det låter typ som om när man sticker in en RCA när apparaterna är igång. Såhär är det kopplat:

1DSC2783.jpg
1DSC2783.jpg (1.93 MiB) Visad 1049 gånger

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-12 00:09

Jag antar jag får dra iväg och köpa en multimeter. Lite förslag på mätpunkter emottages tacksamt!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-14 11:58

Det låter onekligen som något hänt
Jag kan inte av bilden se att något är fel. Kolla, dubbelkolla och trippelkolla mot manualen att allt sitter rätt. Kolla så inget är kortsluten någonstans.

Skall du spänningsätta den mät om det är DC på utgången. Det är inte lika säkert att ett klass D Steg ger det vid fel. Kolla ifall du får felsignal på förstärkaren, det var väl lite sådana signaler.

Känn om den blir varm utan last.

Akta dig noga för 230VAC delen, slinter du kan det bli det sista du gör.

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-14 19:35

rikkitikkitavi skrev:Det låter onekligen som något hänt
Jag kan inte av bilden se att något är fel. Kolla, dubbelkolla och trippelkolla mot manualen att allt sitter rätt. Kolla så inget är kortsluten någonstans.

Skall du spänningsätta den mät om det är DC på utgången. Det är inte lika säkert att ett klass D Steg ger det vid fel. Kolla ifall du får felsignal på förstärkaren, det var väl lite sådana signaler.

Känn om den blir varm utan last.

Akta dig noga för 230VAC delen, slinter du kan det bli det sista du gör.


Jag har kollat kopplingarna flera gånger och även tagit loss kortet, för att kolla om det finns några brända eller söndriga delar, men hittar inget fel. Det blir några mätningar och funkar det inte sen så lämnar jag in det. Stort tack för din hjälp!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-14 22:45

det var så lite. hoppas det går bra :)

knegen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2020-10-08

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav knegen » 2020-11-16 04:00

Det löste sig. Jorden på RCA-kontakten som sitter på plattan felade. Om jag läst vad jag själv skrivit så hade det löst sig tidigare: "Det låter typ som om när man sticker in en RCA när apparaterna är igång."

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: ICEpower 125ASX2. Från bryggkoppling till stereo?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-16 14:53

Puh. :D


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster