Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:30l vardera, bas ner under 30 Hz och den känsligheten är inte riktigt kompatibelt.
Emanuelgbg skrev:Har tidigare byggt andras design, både enklare stativare av Troels samt senast ett par Fukdist. Den senare är jag nöjd med men det är ändå något som gnager.. Vill ha något större, högre känslighet osv. Dessutom skulle jag ev vilja bygga något eget (om det inte finns kompetenta färdiga byggen) även om jag just nu inte har tillräcklig kunskap eller utrustning för mätning. Tankarna i huvudet snurrar dock och jag skulle gärna vila ha lite input från er. Jag kommer tyvärr vara begränsad i storlek så inga 15" får plats i nuvarande bostad.
Önskemål
mellan 88-92dB/w
behöver inte kunna spela ashögt så jag vet inte max ljudtryck
30Hz-20kHz +/- 3dB? Ev räcker det ned till 40-50Hz el lämpligt för att senare komplettera med sub?
8" basar om det går/får plats?
Begränsningar
vill klarar mig mellan 10000-15000:- för element och filter
Mått, ca H 110cm x B 30cm x D 35cm (Kan vara högre om den är något smalare och grundare, ex vid en WMTMW - konfig)
Kommer stå nära front-vägg i liksidig triangel, ca 2,5m isär och 2,5m till lyssningsplats (mitt mellan högtalarna).
Vad tror ni? Kommer jag få plats med ex 2x8" bas 4-5" mellan och en diskant? Eller är det bättre med 2x6,5-7" + mellan + diskant? Detta i någon 3,5-vägs konfig för att öka känsligheten i basen. Eller WMTMW-konfig? Har ni förslag på element? Är öppen för de flesta förslagen men de dyrare Scanspeak, SB (santori) eller Accuton kan räknas bort i o m budget. Har inget hemma i dagsläget i elementväg utom ett par Seas 22TAF/G diskanter
Emanuelgbg skrev:Spännande förslag och aktivt är ett alternativ även om det finns en viss skepsis till MiniDSP eller Hypex fusion DSP men de kanske är bra? Fördelen med aktivt är att jag skulle kunna använda 4Ohms högtalare också. Undrar hur spridningen ser ut mellan 8" och 2" som i exemplet? Tänker mig en 4-5" och diskant som HDS/DX på toppen.
Hittade även en tråd om ovan nämnda basar och som Kraniet redan simulerat. Ska kolla in den mer noggrant.
Ja du Nuffe, jag tyckte ditt gamla system lät rätt så bra att jag kan tänka mig att det nya låter ännu bättre. Är dock begränsad av djupet och högtalarna kan max komma ut 40cm från väggen vilket gör att ev dipoler skulle vara kloss an. I dagsläget får jag anpassa utifrån förutsättningarna med liten bostad och hålla till i ett vardagsrum med alla kompromisser det innebär.
Nattlorden skrev:Spännande Morel-kombo. Verkar som de undvikit fällan att bygga in delningsfilter? Man får hoppas att de lyckats bygga in kvalité som matchar den goda idén också bara...
Ligger delningen bara tillräckligt lågt, så det borde gå bra spridningsmässigt.Emanuelgbg skrev:Spännande förslag och aktivt är ett alternativ även om det finns en viss skepsis till MiniDSP eller Hypex fusion DSP men de kanske är bra? Fördelen med aktivt är att jag skulle kunna använda 4Ohms högtalare också. Undrar hur spridningen ser ut mellan 8" och 2" som i exemplet? Tänker mig en 4-5" och diskant som HDS/DX på toppen.
Hittade även en tråd om ovan nämnda basar och som Kraniet redan simulerat. Ska kolla in den mer noggrant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster