Spånar på framtida projekt 3 el 4-vägs?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Spånar på framtida projekt 3 el 4-vägs?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 10:12

Har tidigare byggt andras design, både enklare stativare av Troels samt senast ett par Fukdist. Den senare är jag nöjd med men det är ändå något som gnager.. Vill ha något större, högre känslighet osv. Dessutom skulle jag ev vilja bygga något eget (om det inte finns kompetenta färdiga byggen) även om jag just nu inte har tillräcklig kunskap eller utrustning för mätning. Tankarna i huvudet snurrar dock och jag skulle gärna vila ha lite input från er. Jag kommer tyvärr vara begränsad i storlek så inga 15" får plats i nuvarande bostad.

Önskemål
mellan 88-92dB/w
behöver inte kunna spela ashögt så jag vet inte max ljudtryck
30Hz-20kHz +/- 3dB? Ev räcker det ned till 40-50Hz el lämpligt för att senare komplettera med sub?
8" basar om det går/får plats?

Begränsningar
vill klarar mig mellan 10000-15000:- för element och filter
Mått, ca H 110cm x B 30cm x D 35cm (Kan vara högre om den är något smalare och grundare, ex vid en WMTMW - konfig)
Kommer stå nära front-vägg i liksidig triangel, ca 2,5m isär och 2,5m till lyssningsplats (mitt mellan högtalarna).

Vad tror ni? Kommer jag få plats med ex 2x8" bas 4-5" mellan och en diskant? Eller är det bättre med 2x6,5-7" + mellan + diskant? Detta i någon 3,5-vägs konfig för att öka känsligheten i basen. Eller WMTMW-konfig? Har ni förslag på element? Är öppen för de flesta förslagen men de dyrare Scanspeak, SB (santori) eller Accuton kan räknas bort i o m budget. Har inget hemma i dagsläget i elementväg utom ett par Seas 22TAF/G diskanter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Spånar på framtida projekt 3 el 4-vägs?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-10 10:25

Du kan inte låna NHTs tänk och sätta (en större) bas på sidan - om du kan få lov att ha lite mer djup alltså?

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 10:29

Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 11:00

Nattlorden - Ja ev ett alternativ, dock kommer ena högtalaren stå ganska nära en ingång till vardagsrummet och blir högtalaren för massiv eller djup kommer det se jättekonstigt ut/ som en vägg och ett veto läggs in från sambon.

Jonas - Ja de basarna har jag sneglat på, skulle de kunna klarar sig på ca 30L var hade det varit enklare. Får simulera i basta hur det ser ut. (måste bara få hem en fungerande dator först :) )

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 11:01

30l vardera, bas ner under 30 Hz och den känsligheten är inte riktigt kompatibelt.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 11:34

jonasp skrev:30l vardera, bas ner under 30 Hz och den känsligheten är inte riktigt kompatibelt.

Nä det gissar jag, frågar är var jag hamnar? Funkar de ner till 40 -50Hz? Eller behöver jag gå upp till 40-45L per element?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 11:39

Jag tycker du ska börja med att bestämma dig för om det ska vara en fullregisterhögtalare eller om den är avsedd att delas mot basmoduler. Det påverkar både elementval som lådutförande.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 11:48

Ah, såg nu att det var 10", du pratade om. Bra att läsa rätt. Tänkte eg på 8" 22W/8534G00 och om den funkar i mindre volymer.

Du har även rätt i att jag borde bestämma mig för fullregister eller "toppar". Det jag först vill veta är om jag kan få ut ex 88-90dB/w ner till iaf 30Hz med tot 80L volym för basarna?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-10 11:54

Denna kunde ju vara något

https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/

En basreflexvariant bör det ju förstås vara om det ska vara fullregister.

En 2,5-vägs variant skulle vara riktigt potent.

Nackdelen är att det behövs ganska stor lådvolym.

edit: eller varför inte en 2,5-vägs variant av fukdist?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-10 12:14

Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-10 12:31

Emanuelgbg skrev:Har tidigare byggt andras design, både enklare stativare av Troels samt senast ett par Fukdist. Den senare är jag nöjd med men det är ändå något som gnager.. Vill ha något större, högre känslighet osv. Dessutom skulle jag ev vilja bygga något eget (om det inte finns kompetenta färdiga byggen) även om jag just nu inte har tillräcklig kunskap eller utrustning för mätning. Tankarna i huvudet snurrar dock och jag skulle gärna vila ha lite input från er. Jag kommer tyvärr vara begränsad i storlek så inga 15" får plats i nuvarande bostad.

Önskemål
mellan 88-92dB/w
behöver inte kunna spela ashögt så jag vet inte max ljudtryck
30Hz-20kHz +/- 3dB? Ev räcker det ned till 40-50Hz el lämpligt för att senare komplettera med sub?
8" basar om det går/får plats?

Begränsningar
vill klarar mig mellan 10000-15000:- för element och filter
Mått, ca H 110cm x B 30cm x D 35cm (Kan vara högre om den är något smalare och grundare, ex vid en WMTMW - konfig)
Kommer stå nära front-vägg i liksidig triangel, ca 2,5m isär och 2,5m till lyssningsplats (mitt mellan högtalarna).

Vad tror ni? Kommer jag få plats med ex 2x8" bas 4-5" mellan och en diskant? Eller är det bättre med 2x6,5-7" + mellan + diskant? Detta i någon 3,5-vägs konfig för att öka känsligheten i basen. Eller WMTMW-konfig? Har ni förslag på element? Är öppen för de flesta förslagen men de dyrare Scanspeak, SB (santori) eller Accuton kan räknas bort i o m budget. Har inget hemma i dagsläget i elementväg utom ett par Seas 22TAF/G diskanter

En aktivering av dina FUKdist skulle nog göra ljudet bättre, eftersom Seas er18rnx har en del fyr för sig som det behövs en dsp att rätta till vid delningsområdet så att resultatet blir jättebra.

Mitt tips:
Alternativ 1 :

Behåll FUKdist, släng ut filtret och kör aktivt med en minidsp samt två förstärkare.
Genom aktiv drift kan du med hjälp av dsp:n både spela starkare och djupare i basområdet. Skulle tippa att du kan skrämma ned dina FUKdist 10 Hz lägre med hjälp av dsp, aktiv drift och ett smart högpassfilter strax under avstämningen.
Kvaliteten på basåtergivningen kommer även den att bli bra, det är en av de bästa parametrarna med Seas - boomern.

I övrigt tror jag du tänker rätt, vilket leder till mitt andra råd...

Alternativ 2:

En 4- vägare kan nog bli rätt så kompromisslös och med aktiv drift blir det enklare att få till ett bra resultat. Jag tänker mig en 12:a med sluten LT per kanal, en 6,5:a ( kanske Seas er18rnx ? ) , en bra 3:a och en 0,75:a för diskanten. Pga diametrarna på elementen i en 4-vägare behöver du inte oroa dig lika mycket för dålig direktivitet, speciellt inte om du använder 24 dB linkwitz Riley filter, akustiskt. :)

Alternativ 3:

Behåll FUKdist , släng ut filtret , skaffa en 3-vägs dsp, 3 slutsteg och bygg en sluten basunderdel med LT under varje högtalare ca 60 cm hög som passar under FUKdist. Låt basen spela bakåt eller använd dubbla 8:or på vardera sida L/R av baslådan.
Dela nånstans mellan 70-90 Hz HP och LP och kör basarna i stereo. En 3-vägare.

Ungefär mitt eget alternativ .

Alternativ 4:

Behåll FUKdist , behåll filtret , lägg till en spole, köp ett Seas er18rnx till och kör 2,5 vägs . Gör två separata baslådor 60 cm höga som passar till FUKdist.
Det passiva filtret måste då göras om helt och hållet eftersom baffelstegshöjningen i originalfiltret inte behövs. Du behöver då mätprylar. Skulle tippa att den extra Seas er18 rnx basen då skulle delas nånstans omkring 500 Hz med tanke på måtten på lådorna. Det innebär även att det baselementen av våglängdsskäl bör placeras på framsidan, längst upp på baslådan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-10 16:33

Jag har insett att jag tycker att 6,5-7tum är lite i underkant med konarea för rätt "känsla".
En 8 tum eller dubbla 6,5-7tum känns som ett minimum.

Om du redan har en fukdist så känns ju en 2,5-väg en ekonomisk väg att gå. Kräver ju en omdesign av filtret dock.

Ett annat alternativ är att göra en trevägare av fukdist och lägga till en/flera bas av något slag.

Troels Fusion tycker jag tex är intressant. Den är ju dock 7 cm för bred. Men ett bra exempel på hur en trevägare med högre känslighet kan se ut.

http://www.troelsgravesen.dk/FUSION.htm

Nåt liknande med en lämplig tiotummare kunde ju kanske va intressant.

Annars gillar jag designen på Magico A3. Dubbla sju-tummare i basen
Bild

Men högre känslighet än ca 87 dB är ju svårt med konstruktioner enligt ovan.

edit: Seas CD22RN4X är en lämplig bas för små lådor med bas ned till 20 Hz. Två stycken i 90 liter med 22 Hz avstämning är ganska nice
Finns en byggtråd av baslåda på forumet med L22RN4X som det går att snegla på. Elementen har likadana T/S.

Det går dock att få till en liknande kurva i basen med två WF182BD10 i 60 liter med 24 Hz avstämning. De har ju också en bättre frekvensgång högre upp i frekvens.
Men de förra klarar mer än 4 dB högre ljudtryck under 60 Hz.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-10 17:06

Emanuelbgb: Jag skulle råda dig att fundera på att istället för basreflex göra slutna aktiva LT basar med mindre lådor, om du tänker bygga subbar som ska fungera i inte alltför stora rum och där det finns gott om room gain och där vägarna är solida .

Med rätt element blir resultatet väldigt bra. Men det krävs kraftig motor på elementet ( eftersom motorn dominerar över upphängningen i LT lådan ) och kanske en dsp som kan ge den rätta eq-kurvan vid rätt frekvens med rätt Q.

Peerless xls 10 ( 20 liter ) eller xls12 ( 30 liter ) passar som det verkar, utmärkt till LT. De har lågt Q, låg resonansfrekvens och lång slaglängd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 19:01

Dessa fungerar också fullregistrigt i basreflex:
http://sbacoustics.com/wp-content/uploa ... CS45-8.pdf

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 22:08

Tack för alla förslag. Ska kolla igenom förslagen lite mer här när jag får tid. Ska även simulera lite element och bafflar i Basta när ny dator kommer. Får inte installera på jobbdatorn.

Att jag får plats med en 8" eller ev en 10" bas förstår jag, dock inser jag att jag får ge vika på känsligheten också, dock borde den öka jämfört med passiva Fukdist. Frågan är hur mkt? En 8" i BR är kräver nog sina 40L+ och det kan bli svårt med att få plats med 2. Inser nog att jag kommer få kompromissa mer än jag hade hoppats. Kanske något i stil med Troels CNO Grande http://www.troelsgravesen.dk/CNO-GRANDE.htm är där jag hamnar i slutet ändå rent bestyckningsmässigt utifrån de förutsättningar jag har.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-10 23:02

Anledningen till att jag föreslog SB-elementet är just att det har lite lägre känslighet och går lite djupare i något mindre låda. Det torde vara välljudande också, har dock ingen egen erfarenhet av det.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-10 23:19

Det finns ett liknande element på Hifikit SB23NACS45-8 https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s45-8.html Skiljer inte mkt på dem i T/S.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-10 23:26

Med två 8:or, en 6,5:a/4,5:a och diskant fixar du allt skulle jag säga. Nästan.

Men ett par P17LTS gamla godingar hade varit bra att skaka fram. Nästan ett måste med dubbla basar om man vill få upp känsligheten innan baffelsteg.

Jag skulle offra känsligheten för att kunna gräva lite djupare. Du fördelar ändå effekten på två talspolar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-10 23:35

Här är ett projekt som visserligen går helt aktivt, men men måttlig lådvolym trots allt.

The MunkCAD developers are proud to announce a new LaminatrixMode™ in the upcoming 0.95 release.

The test run you see here is the plans for a pair of speakers commissioned by a co-worker. They will feature 2 SB23NBACS45-8 8" woofers, the Morel TM4055-8 "TweeMid" with a 2" mid dome and a 1 1/8" dome tweeter, and be driven by the Hypex FusionAmp FA253. They will be slender towers with curved sides, a 5 degree backwards slant, finished in zebrawood. The plan is to use a ported design with an interior volume of about 2.3 cubic feet.

Your feedback would be appreciated.

Parts:
https://www.parts-express.com/morel-tm4 ... e--287-038
https://meniscusaudio.com/product/sb-sb23nbacs45-8/
https://www.madisoundspeakerstore.com/s ... mp%20FA253
Bilagor
4F11E13F-699F-41F5-B09A-B4822619B6FE.jpeg
Rasmus
4F11E13F-699F-41F5-B09A-B4822619B6FE.jpeg (408.08 KiB) Visad 3636 gånger
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-11 08:33

Spännande Morel-kombo. Verkar som de undvikit fällan att bygga in delningsfilter? Man får hoppas att de lyckats bygga in kvalité som matchar den goda idén också bara...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-11-11 10:51

Hej Emanuel

Har du kikat på mina senaste alster? Jag fick mycket beröm hur "små" och placerings vänliga de var trots dubbla 10or.
Även ljudet berömdes.

Så kanske dipoler kan vara något? Vill minnas att du testat förut.

Henrik

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-11 12:01

Spännande förslag och aktivt är ett alternativ även om det finns en viss skepsis till MiniDSP eller Hypex fusion DSP men de kanske är bra? Fördelen med aktivt är att jag skulle kunna använda 4Ohms högtalare också. Undrar hur spridningen ser ut mellan 8" och 2" som i exemplet? Tänker mig en 4-5" och diskant som HDS/DX på toppen.

Hittade även en tråd om ovan nämnda basar och som Kraniet redan simulerat. Ska kolla in den mer noggrant.

Ja du Nuffe, jag tyckte ditt gamla system lät rätt så bra att jag kan tänka mig att det nya låter ännu bättre. Är dock begränsad av djupet och högtalarna kan max komma ut 40cm från väggen vilket gör att ev dipoler skulle vara kloss an. I dagsläget får jag anpassa utifrån förutsättningarna med liten bostad och hålla till i ett vardagsrum med alla kompromisser det innebär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-11 16:52

Emanuelgbg skrev:Spännande förslag och aktivt är ett alternativ även om det finns en viss skepsis till MiniDSP eller Hypex fusion DSP men de kanske är bra? Fördelen med aktivt är att jag skulle kunna använda 4Ohms högtalare också. Undrar hur spridningen ser ut mellan 8" och 2" som i exemplet? Tänker mig en 4-5" och diskant som HDS/DX på toppen.

Hittade även en tråd om ovan nämnda basar och som Kraniet redan simulerat. Ska kolla in den mer noggrant.

Ja du Nuffe, jag tyckte ditt gamla system lät rätt så bra att jag kan tänka mig att det nya låter ännu bättre. Är dock begränsad av djupet och högtalarna kan max komma ut 40cm från väggen vilket gör att ev dipoler skulle vara kloss an. I dagsläget får jag anpassa utifrån förutsättningarna med liten bostad och hålla till i ett vardagsrum med alla kompromisser det innebär.

Dessa tpa 3255 baserade 4-kanals slutsteg ( 2 st behövs för två 4-vägare ) får mig att bli sugen att bygga en 4 vägare med slutstegen inbyggda.
Komplettera med två nätdelar på 36 V, 6A från mean well .
Sedan behövs det två minidsp ( en per kanal ) för att få ett 4-vägs filter per kanal.

Kostar 583:- st inkl moms och frakt på amazon.se.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-11 17:44

...eller komplettera med två sådana här 4-vägs dsp filter för 879:- styck .
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm

Kan fällas in under högtalaren lite försänkt för snygg osynlig montering.

Total kostnad för 8 slutstegskanaler och 8 kanaler dsp filter = 3000:- .
Tillkommer meanwell nätdelar för 1800:- totalt (för 2 st.)

Komplett alltså under 5000:- . Behövs bara en signalkälla med volymkontroll.
Senast redigerad av Tangband 2020-11-11 19:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-11-11 17:52

Nja, kloss an vet jag inte. Djupet på mina toppar är bara 21,5cm.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-11 20:41

Nattlorden skrev:Spännande Morel-kombo. Verkar som de undvikit fällan att bygga in delningsfilter? Man får hoppas att de lyckats bygga in kvalité som matchar den goda idén också bara...

Stämmer, filter får man lösa själv. Det är småkrångligt att få till, men nu är det ganska många som gjort det och som delar med sig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-11 20:51

Emanuelgbg skrev:Spännande förslag och aktivt är ett alternativ även om det finns en viss skepsis till MiniDSP eller Hypex fusion DSP men de kanske är bra? Fördelen med aktivt är att jag skulle kunna använda 4Ohms högtalare också. Undrar hur spridningen ser ut mellan 8" och 2" som i exemplet? Tänker mig en 4-5" och diskant som HDS/DX på toppen.

Ligger delningen bara tillräckligt lågt, så det borde gå bra spridningsmässigt.

SS 15w/4434GOO skulle kunna funka om en knivsudd under 90dB räcker. Iallafall om man delar högt nog mot basarna.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-11 22:18

Troels Prelude är ju ett annat koncept. 300mm bred.
Tilltalande design. Man kan ju tänka sig en helt golvstående modell förstås. Men de får ju en "lättare" framtoning ståendes på stativen.

Bild

http://www.troelsgravesen.dk/PRELUDE.htm

Elementen är ju riktigt högklassiga grejor. Bygga med Skaaning-element har jag haft en önskan om länge. Men de kostar ju en hel del..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-12 10:18

En klon av Revel F226 är väl inte heller så dumt?

Såhär bra kan det bli:
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... el_f226be/

Väldigt likt troels cno-grande förstås.
Men jag skulle inte använda baselement med fasplugg.
Gissar att SB-elementen är lika bra om inte bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-12 11:44

Revels högtalare är högtalare jag gillat när jag hört dem på mässa så de är klart ett alternativ. Troligtvis hamnar vi i rätt storlek för mitt rum om vi pratar 6,5-7"basar. Skulle kunna använda Seas ER eller SS 18W (som är lite störrei diam). Dock är det inte 8"! Preluden är lite dyr och klumpig enligt sambon så..

De aktiva är frestande att hitta mer info om. Får kolla upp mer, hittade inte så mkt info på Facebook men det finns kanske mer beskrivningar annan stans? Tangband, tackar för att du tar dig tid till att hitta billiga alternativ på drivning osv, dock inget lockande att alla lösa delar, föredrar helt klart ha allt i ett paket som ex Hypex Fusion.

Nästa

Återgå till DIY-forum