Hur liten låda kan man ha?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Hur liten låda kan man ha?

Inläggav platon1980 » 2020-11-14 10:49

Sluten låda för mellanregister, t.ex Seas CA18RLY
Finns det några problem med 3 liter?
Simulerar man ger mindre låda resultatet att lägsta återgivningsfrekvens skjuts uppåt, men så enkelt är det väl inte?
Effektålighet?
Distorsion?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav jonasp » 2020-11-14 11:28

Jag tror det bästa sättet är att ladda ner Basta och labba runt lite. Ska du använda elementet som rent mellanregister kan du ha väldigt liten låda. Det hela beror lite på vad du är ute efter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav paa » 2020-11-14 11:31

platon1980 skrev:Sluten låda för mellanregister, t.ex Seas CA18RLY
Finns det några problem med 3 liter?
Simulerar man ger mindre låda resultatet att lägsta återgivningsfrekvens skjuts uppåt, men så enkelt är det väl inte?
Effektålighet?
Distorsion?

Om du simulerar för Q= 0,7 så borde det bli fint tillsammans med filtret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-14 11:38

Sätter man ett element i "för liten" låda får man i regel en puckel i midbasregistret. Man ska ju passa sig för tumregler men vill minnas att man bör dela högpass minst en oktav högre än där simuleringen visar kurvans maximum. Exempel för CA18RLY:

Simulering av sluten låda med q=0,7 ger ca 25 liter. Det ger en kurva som faller av nedåt strax ovan 100 hz. Sätter du den i 3 liter får du en puckel på ca +4,5dB vid 160Hz. Vill du använda den som mellanregister bör du alltså dela som lägst vid ca 320Hz. Sedan finns det ju 1000 andra faktorer som spelar in, tex typ av delning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav paa » 2020-11-14 11:43

OK, 25 liter är ju för stort för en mellanregisterlåda. Det går förstås att knöka i massor med dämp, men min erfarenhet av den metoden är att det dödar klangen, det blir för stumt ljud. Lagom är bäst osv. Det kan ju hända att detta element främst är ett bas-mellan och att det borde får vara just det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-14 11:55

Hur ser resten av "systemet" ut? Vad avses med mellanregister? Baselement, låda/princip, delningsfrekvenser?

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav platon1980 » 2020-11-14 12:31

paa skrev:OK, 25 liter är ju för stort för en mellanregisterlåda. Det går förstås att knöka i massor med dämp, men min erfarenhet av den metoden är att det dödar klangen, det blir för stumt ljud. Lagom är bäst osv. Det kan ju hända att detta element främst är ett bas-mellan och att det borde får vara just det.


Ja, så kan det ju vara faktiskt, elementet är ju specat upp till "bara" 3000Hz, indikerar väl att det är tänkt mer som bas/mellan än bara mellan.

6,5” High Fidelity cone driver, developed for use as a high quality woofer or
woofer/midrange unit"

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav platon1980 » 2020-11-14 12:39

Kalejdokom skrev:Hur ser resten av "systemet" ut? Vad avses med mellanregister? Baselement, låda/princip, delningsfrekvenser?



Oklart, dagsläget är Tangband W8Q1071 som bas, Seas H1318 som diskant och ev. Hivi Rt1II för högsta toppen, d.v.s. det som ligger i förrådet.
Låda 40 liter, som ska husera även låda till mellan, därav hålla ner storleken på mellanlådan.
Har även Seas U22REX som sitter i lådorna idag, bättre element än Tangbanden, men flyttar inte lika mycket luft upplever jag vid test, vilket inte är orimligt eftersom 8 tum är mindre än 8x12.
Har även 5,25" mellan liggandes, men har inga siffror på dessa, de känns rejäla, mäter nästan rakt upp till typ 2,5KHz men kommer från Dynavoice/JWS...
Delningsfilter labbas fram, så var delningen hamnar får vi se, men Tangbanden ska inte spela så mycket högre än 100Hz, blir lite skevt då.

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav platon1980 » 2020-11-14 12:45

jonasp skrev:Jag tror det bästa sättet är att ladda ner Basta och labba runt lite. Ska du använda elementet som rent mellanregister kan du ha väldigt liten låda. Det hela beror lite på vad du är ute efter.


Ja, elementet verkar helst vilja vara bas, men med lite labbande med filter plattas kurvan ut.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Tangband » 2020-11-14 13:02

Jag tycker fortfarande du bör testa Tangband w8q1071 med liten sluten låda på 18-20 liter med LT. Du behöver inget stag då du bygger lådan.
LT:n centrerad vid 38 Hz , shelving +7 dB, Q = 9

Resultatet blir bra :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-14 13:04

platon1980 skrev:Tangbanden ska inte spela så mycket högre än 100Hz

Om det betyder att mellanregistret ska spela från 100Hz så låter det inte som att Seas-basen är så lämplig. Den verkar kräva alldeles för stor volym.
Frågan är också hur du tänker dig delningen. Vid 100Hz skulle jag direkt avråda passiv delning - det blir väldigt dyra filter om man inte kan få till det med ett enkelt första ordningens filter. Det blir också väldigt viktigt att känsligheten hos basen och mellanregistret matchar; att dämpa ett element vid så låg delning är väl inte optimalt.

Edit: ser nu att Tangbanden är klassad som subwoofer och då låter det mer som att du är på väg att skapa ett delat system. Tangband föreslår ju också LT i sitt inlägg och det förutsätter förstås aktiv delning med DSP/EQ till subbasen.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav MacBruce » 2020-11-14 16:12

Kalejdokom skrev:Sätter man ett element i "för liten" låda får man i regel en puckel i midbasregistret. Man ska ju passa sig för tumregler men vill minnas att man bör dela högpass minst en oktav högre än där simuleringen visar kurvans maximum. Exempel för CA18RLY:

Simulering av sluten låda med q=0,7 ger ca 25 liter.[...]


Q=0,707, noga räknat, dvs 1/(kvadratroten ur 2), vilket ger en "maximalt flat" överföringsfunktion enl. Butterworth. Men det ger ju "bara" överföringsfunktionen för ingående "fysiska komponenter" i resp. element, utan hänsyn till omgivningen. Det krävs lite mer för att "sy ihop" ett mellanregister med bas och diskant. "Med dagens datorresurser" är det nog enklast att "simulera" sig framåt.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-14 16:31

Seas 18rly funkar i ca 10-12l slutet fullt med fluff (glasull) . Har haft det, delat vid 100Hz med tillhörande sls-basar.
Finns nog någon gammal tråd om det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-14 18:35

MacBruce skrev:
Kalejdokom skrev:Sätter man ett element i "för liten" låda får man i regel en puckel i midbasregistret. Man ska ju passa sig för tumregler men vill minnas att man bör dela högpass minst en oktav högre än där simuleringen visar kurvans maximum. Exempel för CA18RLY:

Simulering av sluten låda med q=0,7 ger ca 25 liter.[...]


Q=0,707, noga räknat, dvs 1/(kvadratroten ur 2), vilket ger en "maximalt flat" överföringsfunktion enl. Butterworth. Men det ger ju "bara" överföringsfunktionen för ingående "fysiska komponenter" i resp. element, utan hänsyn till omgivningen. Det krävs lite mer för att "sy ihop" ett mellanregister med bas och diskant. "Med dagens datorresurser" är det nog enklast att "simulera" sig framåt.

Eller 0,70710678118654752440084436210485... om man ska räkna ännu mer noggrant. :wink: Jag valde att runda av till en decimal för att det inte finns någon som helst relevans i att använda fler decimaler. 0,7 eller 0,71 eller 0,707 gör ingen märkbar skillnad. Du klippte dessutom bort slutet av mitt inlägg där jag ju skrev att det finns 1000 andra faktorer som spelar in. Med mitt exempel ville jag bara visa att ett element som kanske borde ha en låda på 25 liter vid användning för fullfrekvent återgivning, inte funkar så bra i basregistret om det hamnar i en för liten låda (trådskaparen undrade ju om det blir problem med 3 liter lådvolym) och vilken lägsta delningsfrekvens jag då tyckte vore lämplig.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hur liten låda kan man ha?

Inläggav MacBruce » 2020-11-15 02:03

Kalejdokom skrev:
MacBruce skrev:
Kalejdokom skrev:Sätter man ett element i "för liten" låda får man i regel en puckel i midbasregistret. Man ska ju passa sig för tumregler men vill minnas att man bör dela högpass minst en oktav högre än där simuleringen visar kurvans maximum. Exempel för CA18RLY:

Simulering av sluten låda med q=0,7 ger ca 25 liter.[...]


Q=0,707, noga räknat, dvs 1/(kvadratroten ur 2), vilket ger en "maximalt flat" överföringsfunktion enl. Butterworth. Men det ger ju "bara" överföringsfunktionen för ingående "fysiska komponenter" i resp. element, utan hänsyn till omgivningen. Det krävs lite mer för att "sy ihop" ett mellanregister med bas och diskant. "Med dagens datorresurser" är det nog enklast att "simulera" sig framåt.

Eller 0,70710678118654752440084436210485... om man ska räkna ännu mer noggrant. :wink: Jag valde att runda av till en decimal för att det inte finns någon som helst relevans i att använda fler decimaler. 0,7 eller 0,71 eller 0,707 gör ingen märkbar skillnad. Du klippte dessutom bort slutet av mitt inlägg där jag ju skrev att det finns 1000 andra faktorer som spelar in. Med mitt exempel ville jag bara visa att ett element som kanske borde ha en låda på 25 liter vid användning för fullfrekvent återgivning, inte funkar så bra i basregistret om det hamnar i en för liten låda (trådskaparen undrade ju om det blir problem med 3 liter lådvolym) och vilken lägsta delningsfrekvens jag då tyckte vore lämplig.


Ah, missade jag det i hastigheten. Beklagar! Ville egentligen bara skrävla med att jag vet varifrån "0,7" kommer... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster