Linjehögtalare - funderingar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2008-01-14
Ort: Kalmar

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Crumboo » 2021-04-02 19:42

Baffel skrev:
Dessutom kräver de inte en hel del EQande?


Åjo, utan EQ blir det pannkaka. De behöver EQ:as upp neråt eftersom de små elementen faller som de gör (men med 25 stycken kan man ändå få ut bas hela vägen ner). De behöver också EQ:as uppåt eftersom ljudtrycket minskar efterhand som elementen blir okorrelerade (när våglängden blir mindre än avståndet mellan elementen).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-02 19:49

solhaga skrev:Det bästa vore givetvis om du kunde få lyssna på någons linjehögtalare.


Kloka ord. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-02 20:11

Crumboo skrev:
Baffel skrev:
Dessutom kräver de inte en hel del EQande?


Åjo, utan EQ blir det pannkaka. De behöver EQ:as upp neråt eftersom de små elementen faller som de gör (men med 25 stycken kan man ändå få ut bas hela vägen ner). De behöver också EQ:as uppåt eftersom ljudtrycket minskar efterhand som elementen blir okorrelerade (när våglängden blir mindre än avståndet mellan elementen).


Låter rimligt. :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav solhaga » 2021-04-02 20:14

Baffel skrev:
Crumboo skrev:
Baffel skrev:
Dessutom kräver de inte en hel del EQande?


Åjo, utan EQ blir det pannkaka. De behöver EQ:as upp neråt eftersom de små elementen faller som de gör (men med 25 stycken kan man ändå få ut bas hela vägen ner). De behöver också EQ:as uppåt eftersom ljudtrycket minskar efterhand som elementen blir okorrelerade (när våglängden blir mindre än avståndet mellan elementen).


Låter rimligt. :)


Du såg väl DSP-inställningarna som We say so har?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-02 20:27

Just det , de inställningarna ...mmmm...

Nja. Jag avvaktar lite med linjehögtalare. Lyssnar på några först och lär mig mer om EQande, DSP, div filter . Men jag hejar på de som ger sig i kast att bygga linjehögtalare! :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Maarten » 2021-04-03 11:06

Förvånansvärt hög distorsion trots de många elementen som är koppla 5 seriellt * 5 parallellt. Från http://www.loudspeakerdatabase.com/

Liknar ju nästan elementets distorsion vid 2,83v från Hificompass.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08

Är det så att elementet inte minskar så mycket i distorsion, trots lägre insignal?

Line-source-distortioneqcurve.jpg
Line-source-distortioneqcurve.jpg (88.23 KiB) Visad 4286 gånger
sb17nbac till alla!

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Maarten » 2021-04-03 13:08

EDIT, fel länk ovan, distortion från denna
https://yabb.jriver.com/interact/index. ... c=105889.0
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-03 16:23

Maarten skrev:Förvånansvärt hög distorsion trots de många elementen som är koppla 5 seriellt * 5 parallellt. Från http://www.loudspeakerdatabase.com/

Liknar ju nästan elementets distorsion vid 2,83v från Hificompass.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08

Är det så att elementet inte minskar så mycket i distorsion, trots lägre insignal?

Line-source-distortioneqcurve.jpg


Jo men känsligheten med 16 st i varje högtalare blir runt 95-96 dB /2,83v , om jag inte minns fel . Står någonstans i de första sidorna i denna tråd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-03 16:24

Maarten skrev:EDIT, fel länk ovan, distortion från denna
https://yabb.jriver.com/interact/index. ... c=105889.0


Jag kollar sedan hur det är mätt...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav I-or » 2021-04-03 16:35

Mätresultaten ser helskumma ut eftersom distorsionen är alldeles för jämn i frekvensled. Det ser ut som att han har mätt brus av något slag och det är som vanligt svårt att spekulera i vad som har gått fel (jag blir aldrig klok på hur folk mäter och detta gäller märkligt nog även många ingenjörer). Amatörer har tyvärr oerhört svårt att få till respektabla akustiska mätningar i nästan alla sammanhang.

Dock är det så att när man sprider elementen så tappar man ljudtrycksnivå i närfältet (eftersom faslägena för elementen varierar stort i mottagarpositionen), vilket gör att de i en linjekonfiguration får arbeta betydligt hårdare än man skulle kunna tro. Man erhåller ändå fortfarande en distorsionsminskning relativt ett enstaka element för låga till medelhöga frekvenser, när källans dimensioner är någorlunda små i förhållande till våglängden.

I fjärrfältet blir dock förhållandena betydligt bättre eftersom alla element har ungefär samma avstånd till mottagarpositionen. Sådär 10-30 meter är dock ett ganska stort lyssningsavstånd även för en slottsaudiofil. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav I-or » 2021-04-03 16:40

Baffel skrev:
Maarten skrev:Förvånansvärt hög distorsion trots de många elementen som är koppla 5 seriellt * 5 parallellt. Från http://www.loudspeakerdatabase.com/

Liknar ju nästan elementets distorsion vid 2,83v från Hificompass.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08

Är det så att elementet inte minskar så mycket i distorsion, trots lägre insignal?

Line-source-distortioneqcurve.jpg


Jo men känsligheten med 16 st i varje högtalare blir runt 95-96 dB /2,83v , om jag inte minns fel . Står någonstans i de första sidorna i denna tråd.


Känsligheten för höga frekvenser blir inte alls så hög som man kan tro p.g.a. källans stora utbredning, se simuleringar här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71164&start=78.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-03 22:47

I-or skrev:.

I fjärrfältet blir dock förhållandena betydligt bättre eftersom alla element har ungefär samma avstånd till mottagarpositionen. Sådär 10-30 meter är dock ett ganska stort lyssningsavstånd även för en slottsaudiofil. 8)


8O

Tack och godnatt . Ajöss linjehögtalare, för min del.

Edit, fjärrfältet...nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen . Vad var nu det i ljudlyssningssammanhang?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-03 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-03 22:49

I-or skrev:
Baffel skrev:
Maarten skrev:Förvånansvärt hög distorsion trots de många elementen som är koppla 5 seriellt * 5 parallellt. Från http://www.loudspeakerdatabase.com/

Liknar ju nästan elementets distorsion vid 2,83v från Hificompass.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08

Är det så att elementet inte minskar så mycket i distorsion, trots lägre insignal?

Line-source-distortioneqcurve.jpg


Jo men känsligheten med 16 st i varje högtalare blir runt 95-96 dB /2,83v , om jag inte minns fel . Står någonstans i de första sidorna i denna tråd.


Känsligheten för höga frekvenser blir inte alls så hög som man kan tro p.g.a. källans stora utbredning, se simuleringar här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71164&start=78.


Aha, missade det :) Tack för påpekandet och sidhänvisning.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav NADifierad » 2021-04-03 23:17

Ännu ett skäl för separat diskant linje.
Fast inte det främsta :wink:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav I-or » 2021-04-04 17:32

Ja, men man kan ju "fuska" med s.k. shading också, d.v.s. att man reducerar signalnivån till de yttre elementen för höga frekvenser och därmed får högre spänningskänslighet/verkningsgrad. Dock försvinner då fördelarna med linjekällans utstrålningskarakteristik (frånvaro av vertikala reflektioner). Detta har man nog gjort på samtliga kommersiella tillämpningar som jag har sett.

Möjligen kan man även få till en hygglig lösning för en bredbandig linjekälla med högkänsliga neodymiumdiskanter (de måste sitta tätt för att man ska slippa vertikal interferens när man flyttar huvudet upp och ned, därav kravet på mindre utrymmeskrävande neodymiummotorer).

I praktiken är det bara långa bandelement som fungerar riktigt bra som bredbandiga linjekällor eftersom de har lätta membran och därmed hög verkningsgrad även för höga frekvenser och dessutom är kontinuerliga strålare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav JM » 2021-04-04 18:13

Var går det att tag på långa bandmembran? Gärna hela långa dipol diskanthgt med neodynium magneter. Någon kines sålde ngt åt det hållet för några år sedan. Kan inte hitta hemsidan.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-04 18:53

Ni får ta det för vad det är. Några tips/ inspiration . :) Brasklapp , vet ej hur bra GDS-högtalaren är:

"The tall neodymium ribbon"
http://www.dahlbergaudiodesign.se/engelska/del1.htm

Dessa tycker jag är bra, men jag har inte så höga krav . :) De kanske är riktigt bra, vad vet jag.
Om de är så högkänsliga dessa neodymiumdiskanter , som I-or nämnde . Tja, ganska normal känslighet:
90 dB @ 2.83V / 1m
ND25FA-4 1 "Soft Dome Neodymium Tweeter 4 Ohm, 148 kr/ st
viewtopic.php?f=3&t=71030

P.s har bara testat dem lite. Än så länge. Helt fel typ av delningsfilter/ delningsfrekvens , men ändock. :)

Kolla här!
10 st Mylar diskanter till högtalare, 12 kr/ st.
Så billiga är det ju inget att tveka på . Bara köpa och testa . Kan mycket möjligt bara vara skräp. Kanske, vet ej. Jag menar 12 kr / st. 8O
Har tipsat om dessa tidigare. Han som säljer har tydligen tusental av dem. De ligger alltid ute på Tradera.
https://www.tradera.com/item/302387/457 ... atta-110mm
407005651_76e53cda-8ec1-49a7-bb90-fd305564788d_copy_500x500 (1).jpg
407005651_76e53cda-8ec1-49a7-bb90-fd305564788d_copy_500x500 (1).jpg (112.24 KiB) Visad 4135 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-04-04 19:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav solhaga » 2021-04-04 19:13

JM skrev:Var går det att tag på långa bandmembran? Gärna hela långa dipol diskanthgt med neodynium magneter. Någon kines sålde ngt åt det hållet för några år sedan. Kan inte hitta hemsidan.

JM

Vad tänkte du för höjd?

Här mina 125-centimetrare från 2007/8:
Bild
Hörde faktiskt talas om Dahlbergs band när jag var nästan klar med mina.
Jag lånade då hans kontaktering av banden.

Nackdelen med långa band är att de blir väldigt "vindkänsliga".
Dahlberg hade krämpor med jämna mellanrum för att stävja det.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav solhaga » 2021-04-04 19:25

Att klona dessa är fullt möjligt för en DIY:are:



Infinity IRS 5.

Fast jag skulle nog haft AMT:er istället för band :wink: .

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav JM » 2021-04-04 19:32

Mina långa band jag gjorde för länge sedan fladdrade ur B-fältet. Apogee verkar ha löst detta på ngt annat sätt och de veckade banden verkar inte åka ur magnetflödet.
Jerker utanför Uppsala kanske vet.
Många små band är kanske enklast men det ger ofånkomligen ej helt optimal cylindrisk ljudutbredning.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-04 20:00

solhaga skrev:Att klona dessa är fullt möjligt för en DIY:are:

[ YouTube ]


Infinity IRS 5.

Fast jag skulle nog haft AMT:er istället för band :wink: .


Tycker jag mig ana lite byggklåda? :)

Låt säga att du fick obegränsat med pengar och tid . Vad hade du byggt för högtalare då? Högtalare för eget bruk.

Eller kanske en mer jordnära fråga. Funderar du på att bygga något nu?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav solhaga » 2021-04-04 20:56

Baffel skrev:
solhaga skrev:Att klona dessa är fullt möjligt för en DIY:are:

[ YouTube ]


Infinity IRS 5.

Fast jag skulle nog haft AMT:er istället för band :wink: .


Baffel skrev:Tycker jag mig ana lite byggklåda? :)

Jag har tio X-SLAPS att bygga efter det att min andra plasma-CNC är klar.
Efter det så funderar jag på att bygga AMT-hörlurar.

Baffel skrev:Låt säga att du fick obegränsat med pengar och tid . Vad hade du byggt för högtalare då? Högtalare för eget bruk.
IRSVVVVVVVVVV, dvs IRSV med AMT:er!

Baffel skrev:Eller kanske en mer jordnära fråga. Funderar du på att bygga något nu?
Just nu inget i högtalarväg(g).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav solhaga » 2021-04-05 15:59

solhaga skrev:
Baffel skrev:Eller kanske en mer jordnära fråga. Funderar du på att bygga något nu?
Just nu inget i högtalarväg(g).


Äsch!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-05 18:34

He he . :mrgreen:

Lycka till! :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Maarten » 2021-04-06 08:53

I-or skrev:Mätresultaten ser helskumma ut eftersom distorsionen är alldeles för jämn i frekvensled. Det ser ut som att han har mätt brus av något slag och det är som vanligt svårt att spekulera i vad som har gått fel (jag blir aldrig klok på hur folk mäter och detta gäller märkligt nog även många ingenjörer). Amatörer har tyvärr oerhört svårt att få till respektabla akustiska mätningar i nästan alla sammanhang.

Dock är det så att när man sprider elementen så tappar man ljudtrycksnivå i närfältet (eftersom faslägena för elementen varierar stort i mottagarpositionen), vilket gör att de i en linjekonfiguration får arbeta betydligt hårdare än man skulle kunna tro. Man erhåller ändå fortfarande en distorsionsminskning relativt ett enstaka element för låga till medelhöga frekvenser, när källans dimensioner är någorlunda små i förhållande till våglängden.

I fjärrfältet blir dock förhållandena betydligt bättre eftersom alla element har ungefär samma avstånd till mottagarpositionen. Sådär 10-30 meter är dock ett ganska stort lyssningsavstånd även för en slottsaudiofil. 8)

Ok, tack. Låter rimligt det du skriver.
Hittade inte mer info än det nedan:
...measured at the listening position showing REW's THD plot.
..My usual listening levels vary between 85 dB to 88 dB average. I always keep a RadioShack SPL meter nearby. My measurements are all SPL calibrated with the RadioShack meter. Don't forget, arrays drop about 3 dB per doubling distance instead of the usual 6 dB you get with point source speakers. I won't claim to get the 3 dB drop per doubling distance over the complete frequency spectrum but it does come quite close.
sb17nbac till alla!

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Tell » 2021-04-08 15:34

Har ju själv fudnerat på att bygga linjer tidigare också men har inte blivit av då jag inte riktigt haft råd med det. Har ändå funderat på det här med kamfilter-problemen som många pratar om, o som dom som faktiskt äger linjer själva inte säger är nåt praktiskt problem. Vet inte själv har det är, men har ändå funderat lite i banor på om en diffusor skulle kunna lösa det eventuella problemet? Har iaf modellerat upp en sådan som man skulle kunna 3d-printa för att kanske kunna råda bot med det. Men det kanske ger andra problem i sin tur? Tänker att dom lägre frekvenserna kanske kan påverkas negativt? Min modell kanske dessutom går att förbättra på nåt sätt också? Vad säger panelen? :)

linearraydiffusor.jpg
linearraydiffusor.jpg (129.26 KiB) Visad 3967 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav I-or » 2021-04-08 17:19

Attans vad komplicerat! Jag ser enbart stora akustiska problem med den lösningen.

Det är bara i den högsta diskanten som man möjligen kan notera att man inte har en kontinuerlig källa och även då blir de hörbara skillnaderna närmast försumbara i praktiken förutsatt att diskantelementen sitter tätt (c/c om maximalt kanske 5 cm).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Tell » 2021-04-09 15:06

Fair enough! Då behöver jag inte fundera mer på det då :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav Baffel » 2021-04-14 23:09

Intressant om linjehögtalare i olika miljöer. Den typen av högtalare verkar ju vara användbar , i alla fall i stora lokaler vad jag kan se.

Selectable Coverage
The directivity of many K-array solutions can be modified in order to optimize the coverage. Our column loudspeakers are equipped with a regulator with two coverage options: SPOT for very narrow sound dispersion and FLOOD for wider coverage.

Selectable Impedance
Selectable impedance lets the user to choose the right loudspeaker impedance value allowing to set the proper load and maximize performance.

shot_2021-04-14_23-12-42_copy_960x600 (1).png
shot_2021-04-14_23-12-42_copy_960x600 (1).png (597.13 KiB) Visad 3798 gånger

https://www.k-array.com/en/products/line/kobra/
Bilagor
shot_2021-04-14_23-09-29.png
shot_2021-04-14_23-09-29.png (96.43 KiB) Visad 3800 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster