Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag är ju ingen elektronikkonstruktör men jag har gett mig på att rita ett aktivt delningsfilter, ett lågpassfilter för mina Magnepan.
Har gjort två versioner, det översta är en kanal med en differentiell mottagare, tänkt att placeras vid resp. slutsteg som står vid högtalarna.
Det andra alternativet är tänkt att placeras vid försteget, visar en kanal. Den första OP:n använder en halva till resp. kanal.
Ska det till fler komponenter? Ja, en reglerad nätdel förstås. Dessutom ska det sitta två av Morello's PEQ (per kanal) efter lågpassfiltren. Alla tips välkomna.
Tangband skrev:Tänker du köra magnepan som subwoofers ? Visst menade du högpassfilter ?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Tänker du köra magnepan som subwoofers ? Visst menade du högpassfilter ?
Nej, det är ett lågpassfilter med samma kurva som original passivt filter för basen. Basen spelar upp till ca 260 Hz. Har ju använt en miniDSP ett bra tag men vill bli kvitt dess ADC+DAC och köra detta i den analoga domänen.
RogerGustavsson skrev:Jag är ju ingen elektronikkonstruktör men jag har gett mig på att rita ett aktivt delningsfilter, ett lågpassfilter för mina Magnepan.
Har gjort två versioner, det översta är en kanal med en differentiell mottagare, tänkt att placeras vid resp. slutsteg som står vid högtalarna.
Det andra alternativet är tänkt att placeras vid försteget, visar en kanal. Den första OP:n använder en halva till resp. kanal.
Ska det till fler komponenter? Ja, en reglerad nätdel förstås. Dessutom ska det sitta två av Morello's PEQ (per kanal) efter lågpassfiltren. Alla tips välkomna.
Morello skrev:Ser rimligt ut. Du kan ju lika gärna göra en differentiell mottagare med en OP så skapar du en linje i stycklistan.
Glöm ej avkopplingskondensatorer - två till varje OP om tex 1 µF från respektive matning ned till jord.
Vad använder du för verktyg för schema och mönster?
petersteindl skrev:Skall det inte vara 2 seriemotstånd på input före kondensatorerna på den balanserade varianten?
Mvh
Peter
Designers frequently seek to improve RF bypassing through the addition of R-C networks at the
inputs (series resistor followed by a capacitor to ground at each input). Generally, THAT recommends
keeping any such series resistances under 50W, so as not to upset the intrinsic balance between the
1250’s internal R1/R2 and R3/R4 resistor ratios.
Because the internal resistor absolute values are not well controlled, the external resistors can interact
with the internal ones in unexpected ways. As an alternative to a resistor as additional build-out
impedance, THAT recommends the use of a ferrite bead or balun instead.
Morello skrev:Vad nyttjar du för verktyg för att rita mönster/schema?
Morello skrev:Glöm ej avkopplingskondensatorer - två till varje OP om tex 1 µF från respektive matning ned till jord.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster