Aktivt lågpassfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Aktivt lågpassfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-10 19:29

Jag är ju ingen elektronikkonstruktör men jag har gett mig på att rita ett aktivt delningsfilter, ett lågpassfilter för mina Magnepan.

Har gjort två versioner, det översta är en kanal med en differentiell mottagare, tänkt att placeras vid resp. slutsteg som står vid högtalarna.

Det andra alternativet är tänkt att placeras vid försteget, visar en kanal. Den första OP:n använder en halva till resp. kanal.

Ska det till fler komponenter? Ja, en reglerad nätdel förstås. Dessutom ska det sitta två av Morello's PEQ (per kanal) efter lågpassfiltren. Alla tips välkomna.

aktivt lågpassfilter.jpg
aktivt lågpassfilter.jpg (130.98 KiB) Visad 2043 gånger

Tangband
Semesterfirare

Re: Aktivt lågpassfilter

Inläggav Tangband » 2020-12-10 20:14

RogerGustavsson skrev:Jag är ju ingen elektronikkonstruktör men jag har gett mig på att rita ett aktivt delningsfilter, ett lågpassfilter för mina Magnepan.

Har gjort två versioner, det översta är en kanal med en differentiell mottagare, tänkt att placeras vid resp. slutsteg som står vid högtalarna.

Det andra alternativet är tänkt att placeras vid försteget, visar en kanal. Den första OP:n använder en halva till resp. kanal.

Ska det till fler komponenter? Ja, en reglerad nätdel förstås. Dessutom ska det sitta två av Morello's PEQ (per kanal) efter lågpassfiltren. Alla tips välkomna.

aktivt lågpassfilter.jpg

Tänker du köra magnepan som subwoofers ? Visst menade du högpassfilter ? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-10 20:51

Tangband skrev:Tänker du köra magnepan som subwoofers ? Visst menade du högpassfilter ? :)

Nej, det är ett lågpassfilter med samma kurva som original passivt filter för basen. Basen spelar upp till ca 260 Hz. Har ju använt en miniDSP ett bra tag men vill bli kvitt dess ADC+DAC och köra detta i den analoga domänen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-10 20:56

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Tänker du köra magnepan som subwoofers ? Visst menade du högpassfilter ? :)

Nej, det är ett lågpassfilter med samma kurva som original passivt filter för basen. Basen spelar upp till ca 260 Hz. Har ju använt en miniDSP ett bra tag men vill bli kvitt dess ADC+DAC och köra detta i den analoga domänen.

Aha :) .
Jo det kan nog bli bättre ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-10 21:21

Ser rimligt ut. Du kan ju lika gärna göra en differentiell mottagare med en OP så skapar du en linje i stycklistan.
Glöm ej avkopplingskondensatorer - två till varje OP om tex 1 µF från respektive matning ned till jord.
Vad använder du för verktyg för schema och mönster?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-10 21:56

RogerGustavsson skrev:Jag är ju ingen elektronikkonstruktör men jag har gett mig på att rita ett aktivt delningsfilter, ett lågpassfilter för mina Magnepan.

aktivt lågpassfilter.jpg

Skall det inte vara 2 seriemotstånd på input före kondensatorerna på den balanserade varianten?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 10:33

Morello skrev:Ser rimligt ut. Du kan ju lika gärna göra en differentiell mottagare med en OP så skapar du en linje i stycklistan.
Glöm ej avkopplingskondensatorer - två till varje OP om tex 1 µF från respektive matning ned till jord.
Vad använder du för verktyg för schema och mönster?

Har ju inte ritat in strömförsörjningen i schemat. Det är gjort i ExpressPCB. Är ju ingen hejare på att skapa kretskort i dessa mjukvaror men har ritat en layout för perforerat kretskort. Lite osäker på hur signal- och matningsjordar ska dras.

petersteindl skrev:Skall det inte vara 2 seriemotstånd på input före kondensatorerna på den balanserade varianten?

Mvh
Peter

De motstånden sitter internt i IC:n. De jag har är THAT1256 och deras förslag ser ut så här:

that1256.jpg
that1256.jpg (70.42 KiB) Visad 1945 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-11 10:36

Du bör ha ett ingångsfilter precis som du ritat för OP-lösningen. Tex 1 kohm i serie och 470 pF mot jord. Alternativt en ferritpärla och sedan konding mot jord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 11:02

THAT skriver så här:
Designers frequently seek to improve RF bypassing through the addition of R-C networks at the
inputs (series resistor followed by a capacitor to ground at each input). Generally, THAT recommends
keeping any such series resistances under 50W, so as not to upset the intrinsic balance between the
1250’s internal R1/R2 and R3/R4 resistor ratios.
Because the internal resistor absolute values are not well controlled, the external resistors can interact
with the internal ones in unexpected ways. As an alternative to a resistor as additional build-out
impedance, THAT recommends the use of a ferrite bead or balun instead.

Tar också risken att göra mig till åtlöje genom att visa en layout (ovanifrån):

layout ovanifrån.jpg
layout ovanifrån.jpg (222.09 KiB) Visad 1927 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-11 22:18

Jag hade nog fixat till en offset krets eller ett högpassfilter (kanske bara en kondensator åtminstone på utgången).
Risken är nog ganska stor för en DC offset med 3 kretsar i serie.
Du kan ju i sig kolla om det behövs och komplettera efteråt... kör fruns/sambons hårtork med lite lagom värme och verifiera DC på utgången.

Jag var kanske lite för snabb... kanske bara första kretsen som kan ge lite offset på utgången....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 12:47

Vet inte men första kretsen som THAT1256 har -6 dB förstärkning och det borde väl inte genera mycket DC offset? De andra OPA2134 har enhetsförstärkning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 12:50

Vet inte men första kretsen som THAT1256 har -6 dB förstärkning och det borde väl inte genera mycket DC-offset? De andra OPA2134 har enhetsförstärkning. Efterföljande steg Morello's PEQ är förstås DC-kopplad men slutstegen är AC-kopplade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-12 12:56

Vad nyttjar du för verktyg för att rita mönster/schema?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 13:17

Morello skrev:Vad nyttjar du för verktyg för att rita mönster/schema?

Svarade på det längre upp. Det är gjort i ExpressPCB. Är ju ingen hejare på att skapa kretskort i dessa mjukvaror men har ritat en layout för perforerat kretskort. Lite osäker på hur signal- och matningsjordar ska dras.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-12 13:43

Skulle rekommendera att du ritar mönstret på tvålagerskort och sedan lägger en så kallad "copper pour" över båda lagren, ansluter dom till jord och kopplar lagren med lösa via-hål. Mönsterkort kan du beställa från https://jlcpcb.com/ för fikapengar.

Ett bra gratisverktyg är https://kicad.org/
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-12-13 18:54

Vill man slippa matcha motstånd så kör man på en INA krets , eller THAT för den delen istf en OP konfigurerad som differntial mottagare.
Det är svårt att nå samma prestanda.

Jag har byggt prototyper på veroboard, där jag lagt matning och jord högst upp och längst ner på båda sidor, sedan byglar över kortet in. Inte så super CAD mässigt men prototyperna har en tendens att bli permanenta. Notera, jag bygger på glasfiberveroboard med banor, inte pertinax. Det har nog betydelse för sista decimalerna på THD att det inte är ett caddat kretskort.

Annars, Kicad kan rekommenderas, jag har använt mycket Diptrace, har tom en licens men programmet har utvecklats vidare så den är inte värd något mer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-13 19:06

Kicad tog upp 6 GB på hårddisken. Tror bara det är operativet som tar mera plats. Nja, verkar inte så lätt att lära sig. Får nog bli ett försök på experimentkort (glasfiber). Alternativt får jag jaga upp någon som hjälper mig! Jag har såväl INA137 som THAT1256 på lager.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-12-13 20:06

Annars har jag en liten handfull INA134 om du behöver unity gain :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-13 20:35

Tror jag har sådana också... Har samlat på mig. INA217 och SSM2141/3 vill jag minnas. Hellre hjälp med kort!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-12-16 01:37

Morello skrev:Glöm ej avkopplingskondensatorer - två till varje OP om tex 1 µF från respektive matning ned till jord.

Går det bra med X7R, eller har de några egenskaper som inte matchar top krav?

//Michael

Återgå till DIY-forum