Mini förstegsbygge, aktiva filter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CrilleE

Mini förstegsbygge, aktiva filter.

Inläggav CrilleE » 2005-08-02 08:59

Skissade lite på min mini preamp, något sånt här hade jag tänkt mig:

Bild

Sub och stativare delas med 24dB/okt. Det kanske är lite för brant för stativarna?

Förklaring:
Först buffrar eftersom volymsteget har olika inimpedans beroende på volyminställning.
Sen volymsteg.
Sen delar det på sig,
dels linkwitz-riley HP-filter delat vid 100 Hz som sedan går till stativarna.
Höger och vänster mixas även ihop för att sen skickas genom linkwitz-riley LP även det delat vid 100 Hz.

Sen är det även tänkt att jag ska ha ett kompenseringsfilter för subben också, men det har jag inte orkat rita.
Subben kommer ligga fel i fas med 180 grader, men det är ju lätt att fixa.

Nå, vad tros?

P.s.
Har i.a.f. kommit så långt att jag lyckats bygga ett fungernade nätagg till att driva op-förstäkarna på, bild:
http://www.cyd.liu.se/users/~chrek453/opagg.JPG
Ger +-15V ut, c.a. 0.3A per lina.

Ha det gött!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-02 09:23

Ser väl i princip ok ut. Några saker dock kan man pilla lite med. :)

- På ingångarna så skadar det inte med ett rf-filter. 1k och 470n fixar biffen.
- Motstånden vid volymkontrollerna kan minskas till kanske 3.3kOhm. Ger lägre brus samt lagom mycket extraförstärkning.
- 5k motstånden på ingången till summeraren/basvolymkontrollen kan minskas till 3.3k. Samt 5k motståndet i återkopplingen kan ersättas med en 10k linjär pot. Då blir det enkelt att reglera volymen för basmodulerna.
- Generellt så skulle jag valt lägre motståndsvärden i filterdelen för att få ner bruset. Då behövs större kondingar men går man ner en faktor 2 så blir de motsvarande mycket större chdet är ju fortfarande rätt beskedliga värden.
- På utgångarna så skulle det lämpligen sättas ett motstånd på 75-100 ohm i serie. Det ger en imepdansanpassning till de efterföljande kablarna som kan ge gynnsamma effekter om man kör med bredbandiga opampar och/eller långa signalkablar där.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-02 09:43

Om du har stativare med slutna lådor som jag så kan du stämma av filteret efter stativarnas -3dB punkt i basen (brukar ligga mellan 70 och 140 Hz beroende på högtalare). Bygg 24dB/okt LR filter till sub-basen som du ritat men bygg Butterworth filter i 12dB/okt till sidosystemen. Då får du korrekt överföringsfunktion i filtret. Men som sagt detta gäller bara om du har sluta lådor i stativarna.

För att skifta fasen i sub-basen 180 grader behöver du bara kasta om högtalarkablarna till denna. Lätt att fixa precis som du säger :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
CrilleE

Inläggav CrilleE » 2005-08-02 11:38

Ok, tack för feedbacken, skönt att det inte var helt kass. Är min första design. :)

Men motstånden vid volymkontrollen menar du inte potten va? För den har jag redan. Fast det måste du väl nästan inte mena eftersom du pratar om mer förstärkning..
Smart idé med volymkontroll av basen.. Hade tänkt använda den på förstärkaren innan.
Eftersom jag har en massa 100n kondningar sen ett tidigare projekt blir det att bygga med dem så länge i.a.f..
Är lite fattig för tillfället. :)

Blir nog att bygga ett 12dB BW filter också, så får jag se vad som låter bäst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-02 12:20

Kan tillägga att ingångsimpedansen till volymsteget är cirka 10 kohm oaktat volyminställning pga att minusingången är en virtuell jordpunkt. I övrigt håller jag med Nagref.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-02 13:40

Morello skrev:Kan tillägga att ingångsimpedansen till volymsteget är cirka 10 kohm oaktat volyminställning pga att minusingången är en virtuell jordpunkt. I övrigt håller jag med Nagref.

Jomenvisst, fast det kan ju vara som han ritat fel: log-simuleringen blir ju bättre om man drar minusingången till släpkontakten, och ingången till potens ände än om man reostatkopplar poten. samt att en reostatkopplad pot drar hela signalströmmen genom släpkontakten vilket är lite obra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
CrilleE

Inläggav CrilleE » 2005-08-07 13:16

Visst blir det 10kohm, var jag som tänkte fel.

Det går långsamt framåt!
Här är en liten bild från senaste testet. Har etsat och lött ingångsstegen, de funkar fint!
Bild
Inga som helst brustendenser ännu i.a.f..

Någon som har nåt bra tips på var man kan köpa fina lådor att montera allt i? Helst svart alufront som jag kan gravera lite text och sånt i sen.

Återgå till DIY-forum