Byta band i Gamma banddiskanter. Nu med riktiga band

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Byta band i Gamma banddiskanter. Nu med riktiga band

Inläggav Baffel » 2020-12-21 00:26

Ska nu hämta ett par Audiotronic cm3. Modellen är ut såhär :

https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874


I dem fungerar inte Gamma banddiskanterna . Okej det finns nya band att köpa och det ska få till nästa år.
Nåväl . Kommer spendera jul och nyår vid mina föräldrar . Där kommer också högtalarna befinna sig . Men så slog det mig . Jag har ju ett antal sådana här diskanter.

https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874

Enbart för att testa . Inte mecka med delningsfilter . Koppla in några och köra . Fråga:
Är det genomförbart utan att paja förstärkaren eller basarna? Om diskanterna går åt fanders spelar ingen roll. De kostade bara tio kr st.

Tar med mig multimetern , sladdar , lödkolv till päronen så jag kan mecka lite i alla fall.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-11 21:57, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav peterh » 2020-12-21 00:32

Baffel skrev:Ska nu hämta ett par Audiotronic cm3. Modellen är ut såhär :

https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874


I dem fungerar inte Gamma banddiskanterna . Okej det finns nya band att köpa och det ska få till nästa år.
Nåväl . Kommer spendera jul och nyår vid mina föräldrar . Där kommer också högtalarna befinna sig . Men så slog det mig . Jag har ju ett antal sådana här diskanter.

https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874

Enbart för att testa . Inte mecka med delningsfilter . Koppla in några och köra . Fråga:
Är det genomförbart utan att paja förstärkaren eller basarna? Om diskanterna går åt fanders spelar ingen roll. De kostade bara tio kr st.

Tar med mig multimetern , sladdar , lödkolv till päronen så jag kan mecka lite i alla fall.

Jag gjorde ett nytt band till deccahorn för många år sedan. Lång senare när jag fick reservdelen brydde
jag mig inte om att byta.
Hushållsfolie, klipp ut rätt bredd ( noga) , vecka , löd fast ( det går att löda om man gnider som en besatt kanin)
Ett lagom kvällspyssel. Och man skadar inget.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-21 00:35

Kanontips Peter. !! Tack så mycket! :D

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav radelius » 2020-12-21 13:47

Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav I-or » 2020-12-21 13:55

Ett bra tips, men man bör komma ihåg att känsligheten och frekvensgången för banddiskanterna beror på tjockleken på folien och att originalen använder ganska tunn folie.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav STDI » 2020-12-21 14:42

radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S

Det finns/fanns en tång för veckning av örngottsband. Användbart? https://twitter.com/kajsakex/status/770636718026416128
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-21 14:47

Tackar för tips!. Jag hämtar högtalarna ikväll . Kommer , om tid finnes utöver julstök, ta ut diskanterna imorgon och ta en koll.

Det här kan ju bli riktigt kul :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav peterh » 2020-12-21 17:36

radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S

Jag tror det var decca "kelly ribbon's" Och jag visade bo att det var möjligt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav I-or » 2020-12-21 17:42

Korrugering av banden är viktigt för att reducera den mekaniska spänningen vid stora förskjutningar och dessutom utgör korrugeringarna horisontella förstyvningar så att man flyttar upp den första tvärmoden i membranet till ultraljudsområdet. För att reducera risken att spela sönder banden kan man komplettera delningsfiltret för ytterligare avrullning under ca 2 kHz. Aluminium är känsligt vid utmattningspåkänningar, d.v.s. ett stort antal lastväxlingar med höga mekaniska spänningar.

Ytterligare ett tips kan vara att använda foliebeklätt papper som i chokladförpackningar om man hittar ett bra sätt att bli av med pappret. Denna folie är vanligtvis relativt tunn, 6-8 um, vilket ligger hyggligt nära originalen. Använder man hushållsfolie handlar det om ca 12 um, vilket ungefärligen halverar resistansen relativt originalen, dock utan någon större känslighetsökning eftersom membranmassan fördubblas (luftmassan invid membranet inverkar också, men denna är förstås opåverkad).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav peterh » 2020-12-21 17:50

EN googling på kelly ribbon gav denna träff som längst ner visar hur man kan reparera en ribbon :
http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-21 17:53

Tidigare var aluminiumfolien från Skultuna för hushåll 14 µm resp. 18 µm för grillfolien.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-21 22:56

Upphämtade. Fy satan vilka stora burkar 8O Perfekt :D

Nu blir det bilkörning . Läser igenom det som är skrivet när jag väl kommit fram till Linköping. På färjan från Rindö nu.

Tack som tusan Rindoman för högtalarna.!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav distad » 2020-12-22 01:10

Ja, det var rejäla högtalare, fyllde bakluckan i en Volvo V70. Bli intressant den dagen du får dessa klara och höra vad du tycker.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-22 01:23

Baffel skrev:Fy satan vilka stora burkar


Det tänkte jag med när jag hämtade mina men
fick nya referenser efter jag hämtat mina RCF-BR200
då har helt plötsligt CM3 små & nätta dimensioner :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-12-22 01:28

Bra talare detta!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-22 04:39

Okej olika förslag på hur man kan få till det och det är ju bara att prova men vart tror ni marginalerna, hörbara sådana, ligger vad det gäller veckningen? Hur pass lika måste banden vara? Jag vill ju inte ha olika ljud i högtalarna . Då kompromissar jag heller bort lite tex upplösning, ev får lite mer dist, eller vad det kan vara bara för att de ska låta lika.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav distad » 2020-12-22 11:57

Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav I-or » 2020-12-22 13:09

sportbilsentusiasten skrev:Bra talare detta!


Mja, hyggliga möjligen, tyckte jag när jag hade ett par CM3 Pro (som har ytterligare ett baselement) i slutet av åttiotalet. Lurig spridning, ojämn frekvensgång i basen (kvartsvågspipan är inte dämpad men fungerar, som tur är, en hel del som basreflex) och en hel del resonanser i bandelementen. Speciellt Pro-versionen spelar dock ganska högt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav I-or » 2020-12-22 13:12

Baffel skrev:Okej olika förslag på hur man kan få till det och det är ju bara att prova men vart tror ni marginalerna, hörbara sådana, ligger vad det gäller veckningen? Hur pass lika måste banden vara? Jag vill ju inte ha olika ljud i högtalarna . Då kompromissar jag heller bort lite tex upplösning, ev får lite mer dist, eller vad det kan vara bara för att de ska låta lika.


Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-22 13:14

Ok.!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2020-12-27 11:48

Har fått tips av polare att det tydligen finns någon i Nora som tillverkar band till Gamma banddiskanter . Den personen har tydligen vals och material för att tillverka band . Men han vet inte dennes adress . Någon här som vet vem denne kille är och hur man kommer i kontakt med han? Kan ju vara av intresse om han inte är för dyr och om han gör det bra.

Dessutom Bo Hansson finns väl i Uppsala? Han kan man väl slå en pling. :) Vem vet vad han har i sitt lager.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-27 12:58

Baffel skrev:Har fått tips av polare att det tydligen finns någon i Nora som tillverkar band till Gamma banddiskanter . Den personen har tydligen vals och material för att tillverka band . Men han vet inte dennes adress . Någon här som vet vem denne kille är och hur man kommer i kontakt med han? Kan ju vara av intresse om han inte är för dyr och om han gör det bra.

Dessutom Bo Hansson finns väl i Uppsala? Han kan man väl slå en pling. :) Vem vet vad han har i sitt lager.


Bo Bengtsson är det som är skapare av dessa högtalare. Tror han lagt ner sin verksamhet sedan något år.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav Baffel » 2020-12-27 13:17

Ja just det var Bengtsson . ! Aha lagt ned säger du . Ähä det kollar jag upp. Luskar ut om han har något telefonnummer.

Edit: fick nu Bo Bengtssons telefonnummer på PM. Ringer han imorgon. Får väl se. Om han är på prathumör så frågar jag även lite annat om vad han han anser om dagens högtalarvärld , hans egna alster osv. Det får jag känna av vibbarna när jag talar med han. :) .....om jag får tag i han dvs.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav peterh » 2020-12-28 00:20

Om denne Bo Bengtsson lagt ner sin verksamhet kanske du kan överta hans bandveckare och vad som behövs
för att göra band ?

Nora är en trivsam stad. När debatten om trängselskatten var som hetast så införde han trängselfemman i nora,
bilister som körde in till centrum fick en femma som kunde lösas in i lokala affärer.

Samma politiker fick äran att viga mig med min älskade fru sommaren efter. Utomhus, under en björk men sjön vikern
som bakgrund.

Jag har som förstått goda minnen av nora.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 10:42

Jag hade kontakt med Bo Bengtsson för 4 år sedan på Facebook. På min fråga: Hur är det med Transmission Audio? Är det lagt åt sidan? Var svaret: "Vi laddar för återkomsten!"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav Baffel » 2020-12-28 11:04

Återkommer senare idag efter , eller om, jag fått tag i han.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav Baffel » 2020-12-28 11:06

peterh skrev:Om denne Bo Bengtsson lagt ner sin verksamhet kanske du kan överta hans bandveckare och vad som behövs
för att göra band ?

Nora är en trivsam stad. När debatten om trängselskatten var som hetast så införde han trängselfemman i nora,
bilister som körde in till centrum fick en femma som kunde lösas in i lokala affärer.

Samma politiker fick äran att viga mig med min älskade fru sommaren efter. Utomhus, under en björk men sjön vikern
som bakgrund.

Jag har som förstått goda minnen av nora.


Det är en fin trästad . :D Maria Lang, deckarförfattarens, barndomsstad om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav Baffel » 2020-12-28 14:54

Snackade med Bo just nu. Han var i något limboland med sin produktion. Han kände ej till vem denna mysko kille i Nora kunde vara .

Nu får ni skärpa er grabbar för jag skickade ett sms till Bo nu om denna tråd . Så han kanske läser den. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kommer det gå åt skogen? Samtal med Bo Bengtsson

Inläggav paa » 2020-12-28 15:53

Alltså, HiFikit har membran till Gamma-diskanterna. Gamma VLD 12 resp 13 är Bulgariska kopior av Kellys banddiskanter, och jag är ganska säker på att Audiotronic använde Gamma och inte Kelly i sina högtalare.
Membranen har extremt låg impedans varför det sitter en omvandlingstransformator inbyggd i diskanten. Original Gamma-membran var/är tillverkade av metalliserad polyester, men Bosse veckade sina av ren aluminiumfolie, och de borde ju då få ännu lägre impedans. Frågan är om Audiotronic-diskanternas trafo justerades för denna skillnad eller inte? Jag gissar att aluminiumfolien klarar lite högre effekt än metalliserade polyesterfolien.
Här finns i alla fall HiFiKits reservdelsmembran:
https://www.hifikit.se/membran-till-vld-12-13.html
Membranen är extremt tunna och ändrar i pricip form bara man nuddar dom, så det är svårt jobb. Dessutom är polstyckena intill membranen mycket kraftigt magnetiserade, så man måste ha omagnetisk skruvmejsel för att inte membranen skall förolyckas av flygande skruvmejsel. Är man det minska ängslig så kan säkert HiFiKit ombesörja bytet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller? Någon i Nora?

Inläggav hifikg » 2020-12-28 16:15

Baffel skrev:Snackade med Bo just nu. Han var i något limboland med sin produktion. Han kände ej till vem denna mysko kille i Nora kunde vara .

Nu får ni skärpa er grabbar för jag skickade ett sms till Bo nu om denna tråd . Så han kanske läser den. :)


Visst har Bosse fått en Hifi-Award? Kan inte tänka mig annat.
Skivspelaren på bilden är fotograferad i Nora.
Bilagor
1949_skivsp.jpg
1949_skivsp.jpg (40.31 KiB) Visad 5197 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster