Byta band i Gamma banddiskanter. Nu med riktiga band

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Samtal med Bo Bengtsson

Inläggav Baffel » 2020-12-28 17:34

paa

Jovisst det kanske, måhända, inte är något för en nybörjare att ge sig på och få det bra. Riktigt bra dvs. Jag kan ju i alla fall testa för att se om diskanterna fungerar och ta det efter det. Under förutsättning att jag inte pajar diskanterna, men jag ska vara försiktig.

Visar det sig att Gamma diskanterna inte fungerar får jag väl efter det fundera på hur jag ska göra. Det går säkert att hitta några andra diskanter . Kanske man borde hålla på med ekvivalisering, digitala delningsfilter , slutsteg varje element osv . Men det får i så fall bli senare framåt våren . Jag har ju mina Kef Cadenza så lira kan jag alltid :)

P.s Bo Bengtsson verkar ju vara en trevlig prick . :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Kommer det gå åt skogen? Samtal med Bo Bengtsson

Inläggav jonasp » 2020-12-28 20:34

Har bara hört trevliga saker om Bosse. Verkar vara en genuint trevlig prick. Han var aktiv här för några år sedan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kommer det gå åt skogen? Samtal med Bo Bengtsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 20:41

Bosse var ju förespråkare av extremt riktade högtalare (liten spridning) men ändrade sig till mera bredspridande dito. Jag kommer ihåg en demo av CM3 med elektrostatmodulen ovanpå. Där fick man hålla huvudet still.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Samtal med Bo Bengtsso

Inläggav DrBoar » 2021-01-02 21:57

Jag hade Audiotronic CM3 Mk II under 20 år och över lag var jag nöjd med dem. De hade dock två svagheter. Den ena var ljudmässig med någon konstig ihålighet i basen. Mina nuvarande Stribeck TLS6 har definitivt homogenare bas. Den andra svagheten är att delningen av banddiskanten är en kondensator på 3-4 mikrofarad och under 700 Hz eller så har diskanthornet lagt av helt. Så det går att få banden att röra sig synligt och även få dem att gå sönder.

All respekt åt BB och hans konstruktioner.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Samtal med Bo Bengtsso

Inläggav Baffel » 2021-01-02 22:22

Tja vi får väl se :)

Kan väl alltid lassa in någon annan diskant om inte det funkar med banddiskanterna. Typ.....tex denna kanske :
Beyma T2030, 95 dB känslighet, 8 ohm
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... t2030.html

Sen ett annat delningsfilter . Men obs obs inget jag ska göra nu . Bara en tanke jag fick precis nu. :)
Cool diskant , ser lite raggartuff ut :mrgreen: Är väl hög dist i den med tanke på den höga känsligheten. Kan jag tänka mig.
Eller lassa på ett antal typ FaitalPro 3Fe22 bredbandare i linje ovanför Audiotronicarna. Men allt sådant får bli senare i vår i så fall . Har inte någon vettig mätutrustning eller möjlighet att testa med digitala delningsfilter, DSP osv i dagsläget.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Samtal med Bo Bengtsso

Inläggav DrBoar » 2021-01-03 00:34

Byggde ett 24dB/oktav filter och sedan höll banden för diverse grymma testskivor :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav Baffel » 2021-01-08 12:09

Då ska vi se . Banddiskanterna upplockade . Nu syns det ju tydligt var bandet är av . Står nytt band 9 på den ena av diskanterna . Undras vad det betyder ? Skruvar isär lite senare idag .
gamma 2 (1).jpg
gamma 2 (1).jpg (718.58 KiB) Visad 3107 gånger

Nr 9
gamma banddiskant (1).jpg
gamma banddiskant (1).jpg (715.8 KiB) Visad 3111 gånger


Passande låt. ......Gamma Gamma here we go again......... :mrgreen:

We're in a movie and it's really bad
Inside the worst dream I've ever had
Back to the acting here we go again
Is this a comedy or tragedy?
Is it fiction or reality?
Back to the nightmare here we go again

Får väl se om det blir så. :) Återkommer .....


Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav xmag » 2021-01-15 11:14

Jag har litteratur om dessa högtalare. Bo säger i texten där han beskriver hur han kom fram till denna konstruktion att han INTE använder Gamma-hornen. Men det var i begynnelsen av tillverkningen. Läste också en intervju med honom, där kommer det fram att han byggde högtalarna i sin lägenhet och att de var uppe i 1000 ex. Kan minas fel men ungefär så.

Jag har mätt Gammadiskanterna som heter VLD 12 om jag inte minns fel. Vad jag minns var kurvan rak från 4khz och upp. Distorsionen var en av de lägsta jag sett.
Använde själv Gamma VLD12 i några år. Det som är problemet med dem är att fältstyrkan är mycket högre ute i kanterna än i mitten. Det gör att membranen tenderar att spricka längs med bandet i mitten. Jag bytte mina band till alu-band (originalet är någon tunn plast med aluminium på). De höll i något år sedan var de av längs med exakt i mitten. Originalet höll mycket längre.

Jag experimenterade med att byta polplattor från knivskarpa till platta. Jag hörde ingen skillnad i ljudkvalité men tyckte verkningsgraden ökade. Den borde öka eftersom kraftfältet med platta poler fyller gapet bättre. Jag har simuleringar på olika typer av polplattor för en egentillverkad banddiskant som aldrig blev av att den byggdes (...ännu).
Här är simuleringarna: https://www.xmag.se/magnetsystem/ Ute till höger ser man magnetstyrkans täthet efter gapets hel bredd. Där ser man att bästa polerna är de med ett spår i mitt för bandet.

Bästa utformningen:
Bild
Med ovanstående konstruktion ser fältet rakt och fint ut (de röda strecken är bandets bredd):
Bild


Sämsta utformningen, Gamma är ännu sämre:
Bild
Med ovanstående konstruktion är fältet starkast i kanterna (de röda strecken är bandets bredd):
Bild
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav Baffel » 2021-01-18 23:40

Tackar. ! Inom några dagar ska jag ge mig i kast med dem igen. :)

Kommer garanterat ha mer frågor då. Kanske, eventuellt , även en liten överraskning. He he.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav I-or » 2021-01-19 01:09

xmag skrev:Jag har litteratur om dessa högtalare. Bo säger i texten där han beskriver hur han kom fram till denna konstruktion att han INTE använder Gamma-hornen. Men det var i begynnelsen av tillverkningen. Läste också en intervju med honom, där kommer det fram att han byggde högtalarna i sin lägenhet och att de var uppe i 1000 ex. Kan minas fel men ungefär så.

Jag har mätt Gammadiskanterna som heter VLD 12 om jag inte minns fel. Vad jag minns var kurvan rak från 4khz och upp. Distorsionen var en av de lägsta jag sett.
Använde själv Gamma VLD12 i några år. Det som är problemet med dem är att fältstyrkan är mycket högre ute i kanterna än i mitten. Det gör att membranen tenderar att spricka längs med bandet i mitten. Jag bytte mina band till alu-band (originalet är någon tunn plast med aluminium på). De höll i något år sedan var de av längs med exakt i mitten. Originalet höll mycket längre.

Jag experimenterade med att byta polplattor från knivskarpa till platta. Jag hörde ingen skillnad i ljudkvalité men tyckte verkningsgraden ökade. Den borde öka eftersom kraftfältet med platta poler fyller gapet bättre. Jag har simuleringar på olika typer av polplattor för en egentillverkad banddiskant som aldrig blev av att den byggdes (...ännu).
Här är simuleringarna: https://www.xmag.se/magnetsystem/ Ute till höger ser man magnetstyrkans täthet efter gapets hel bredd. Där ser man att bästa polerna är de med ett spår i mitt för bandet.

Bästa utformningen:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion ser fältet rakt och fint ut (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]


Sämsta utformningen, Gamma är ännu sämre:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion är fältet starkast i kanterna (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]


Snyggt att du har använt en XBL^2-konstruktion för magnetgapet (Adire Audio har/hade ett patent på denna lösning åtminstone för element med talspolar). Breddresonansen blir mycket kraftig med en normal fördelning av flödestätheten, så det är inte konstigt att aluminiumet, som är mycket utmattningskänsligt, spricker. Man bör dock kunna flytta upp breddresonansen tillräckligt högt i frekvens m.h.a. korrugeringar för att detta problem ska elimineras.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav paa » 2021-01-19 01:48

Från början hette dom VLD12, senare VLD13. Jag tror att VLD13 hade lite högre känslighet av någon anledning. Kanske något med impedansanpassningstransformatorn, eller med magnetsystemet?
VLD12 var väl lackade i grå hammarlack från början? VLD13 var mattsvarta. Kanske man bytte färg vid modellbyte, eller så gjorde man det vid annan tidpunkt?
Gamma var ett namn som nästan bara användes i Sverige, därför är det svårt att hitta info på nätet. Fabriken i Bulgarien :
http://vissokogovoriteli.bg
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav PerStromgren » 2021-01-19 09:36

paa skrev:Från början hette dom VLD12, senare VLD13. Jag tror att VLD13 hade lite högre känslighet av någon anledning. Kanske något med impedansanpassningstransformatorn, eller med magnetsystemet?
VLD12 var väl lackade i grå hammarlack från början? VLD13 var mattsvarta. Kanske man bytte färg vid modellbyte, eller så gjorde man det vid annan tidpunkt?
Gamma var ett namn som nästan bara användes i Sverige, därför är det svårt att hitta info på nätet. Fabriken i Bulgarien :
http://vissokogovoriteli.bg


VLD13 finns tydligen fortfarande. Intressant nog har den inget varumärke, för inte tusan ska man väl beställa en ”VISSOKOGOVORITELI VLD13” på nätet? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav Baffel » 2021-01-19 09:44

Jag kommer senare idag skruva isär banddiskanterna och lägga upp lite bilder . Det jag har att spela med är lite verktyg och en multimeter samt rudimentära kunskaper. Kompenserar det genom att vara envis och fråga er kunniga här. :)

Stort tack för allt stöd , alla tips och hjälp hitintills. :D

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav solhaga » 2021-01-19 12:32

xmag skrev:Jag har litteratur om dessa högtalare. Bo säger i texten där han beskriver hur han kom fram till denna konstruktion att han INTE använder Gamma-hornen. Men det var i begynnelsen av tillverkningen. Läste också en intervju med honom, där kommer det fram att han byggde högtalarna i sin lägenhet och att de var uppe i 1000 ex. Kan minas fel men ungefär så.

Jag har mätt Gammadiskanterna som heter VLD 12 om jag inte minns fel. Vad jag minns var kurvan rak från 4khz och upp. Distorsionen var en av de lägsta jag sett.
Använde själv Gamma VLD12 i några år. Det som är problemet med dem är att fältstyrkan är mycket högre ute i kanterna än i mitten. Det gör att membranen tenderar att spricka längs med bandet i mitten. Jag bytte mina band till alu-band (originalet är någon tunn plast med aluminium på). De höll i något år sedan var de av längs med exakt i mitten. Originalet höll mycket längre.

Jag experimenterade med att byta polplattor från knivskarpa till platta. Jag hörde ingen skillnad i ljudkvalité men tyckte verkningsgraden ökade. Den borde öka eftersom kraftfältet med platta poler fyller gapet bättre. Jag har simuleringar på olika typer av polplattor för en egentillverkad banddiskant som aldrig blev av att den byggdes (...ännu).
Här är simuleringarna: https://www.xmag.se/magnetsystem/ Ute till höger ser man magnetstyrkans täthet efter gapets hel bredd. Där ser man att bästa polerna är de med ett spår i mitt för bandet.

Bästa utformningen:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion ser fältet rakt och fint ut (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]


Sämsta utformningen, Gamma är ännu sämre:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion är fältet starkast i kanterna (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]


Imponerande räcka av simuleringar och särskilt slutresultatet med den jämna magnetiska flödestätheten i det användbara gapet.
Vilket MGOe-tal har ferritmagneterna?

Jag har simulerat med NeFeB42, där visar simuleringarna att konkava gränsytor skulle ge ett bättre resultat:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav Baffel » 2021-01-19 12:48

Har en polare vars tjej kommer från Baltikum . Tydligen , enligt polaren, så är vanligt baltiskt aluminiumfolie tunnare än svenskt. Han tyckte det var skit eftersom det gick sönder och var tunnt. Hur tunnt visste han inte. Jag ska dubbelkolla detta . . Det kan ju ha sämre egenskaper över lag. Återkommer!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav solhaga » 2021-01-19 13:26

Baffel skrev:Har en polare vars tjej kommer från Baltikum . Tydligen , enligt polaren, så är vanligt baltiskt aluminiumfolie tunnare än svenskt. Han tyckte det var skit eftersom det gick sönder och var tunnt. Hur tunnt visste han inte. Jag ska dubbelkolla detta . . Det kan ju ha sämre egenskaper över lag. Återkommer!

Om det är tunnare så är dess resistans också högre.
Kan då ge för hög resistans efter transformatorn så att delningsfilter kan behövas ändras.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav Baffel » 2021-01-19 13:49

Tackar för info Solhaga. :)

Måste först prioritera ett annat projekt. Ska förhandla med en sur snål gubbajäv...om plogning av privat väg. Synd att det är coronatider annars kunde jag åkt över till han och haft med mig något gofika och smörat för kärringen hans , så hon tog den snåle f..i örat. . Men nu går inte det . Lurar på strategi. :)
Lägga ned tid på sådant (tjafs ploggubbe dvs) . Ska bli skönt när man kan börja jobba igen. Prio på annat då.

Återkommer ang diskanterna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Första diskanten

Inläggav Baffel » 2021-01-19 18:57

Plockat isär en diskant . Diskanten i den andra högtalaren sitter som berget med två skruvar så den får jag inte bort.. Perfekt , stabilt och välbyggt. :) Trixar med den imorgon, då med bättre mejslar. Kackar lite och smörjer upp . Funkar inte det så blir det borrmaskinen, för ut ur högtalaren ska den.

Nåväl så här ser det ut. Mäter 0,06 Ohm inställd på 200 Ohm på Biltema multimetern. Fladdrig rackare den där multimetern . Pendlar mellan 0,05- 0,06.nja 0,07-0,06. Ska bli intressant att se vad den andra mäter. Lyfte på en liten tunn täckande svart filt då ser man ändarna . Bandet ser ut att vara lödet dit. Tunnare än vanlig kökaluminiumfolie tycker jag . Känns ömtåligt. Utmaningen ser man ju direkt, dvs hur spänna fast det nya bandet och hur vecka det . Precis som tagits upp tidigare. Hum . Borde man inte kunna ta en form , typ en trälist och fila skåror i , lägga dit en tunn folie aluminium och trycka till ? Dessutom spänna fast hur då ? Spänner man drar man ju ut det veckade man gjort.

Fast det ser faktiskt inte så svårt ut att få dit något nytt band , i alla fall för att få det att låta. :) ....tror jag.

Läser igenom tråden igen och ser om jag missat något matnyttigt. :)

Hur tycker ni den ser ut?

Tittar min in i hålet ser man något grått ludd. Ska jag ta isär den än mer?
Bilagor
band 1 (1).jpg
band 1 (1).jpg (769.54 KiB) Visad 2945 gånger
band2 (1).jpg
band2 (1).jpg (700.94 KiB) Visad 2945 gånger
band3 (1).jpg
band3 (1).jpg (822.08 KiB) Visad 2945 gånger

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Första diskanten

Inläggav solhaga » 2021-01-19 19:23

Vad mäter DMM:en om du bara kortsluter mätsladdarna?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Första diskanten

Inläggav Baffel » 2021-01-19 19:45

Samma 8O Vet inte vad jag pysslar med. Samma om jag sätter den svarta på com istället.
Bilagor
mulitmeter (1).jpg
mulitmeter (1).jpg (1.38 MiB) Visad 2932 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Första diskanten

Inläggav Baffel » 2021-01-19 19:55

Men vänta nu bandet är ju av! Därför mäter det väl inget? Pinsamt :oops:

Mätte på ett annat element, multimetern funkar ju .

Fråga: Går det att mäta/ se om banddiskanterna är sönder innan man sätter i band ? :!: Jag sätter dit ett provisoriskt band mellan polerna , löder fast det och mäter. Är det en bra idé?

Mätte nu direkt mellan fästpunkterna där bandet sitter . Ibland hoppar upp till runt 160 Ohm för att gå ned , men det har väl göra med att apparaturen ska stabilisera sig? Vad jag mäter vet jag inte riktigt . Det sitter ju en transformator i banddiskanterna . Vad den ska mäta när den inte är i drift vet jag ej.
Som sagt, NU ska jag i alla fall läsa om tråden ...Återkommer. :)
Bilagor
element (1).jpg
element (1).jpg (930.25 KiB) Visad 2928 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav peterh » 2021-01-19 20:36

Det sitter väl en transformator mellan anslutningen och bandet.
Det du mäter är transformatrons primär, bandet är på "andra sidan"
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-19 21:01

Hum hänger inte riktigt med på var jag ska mäta då? Har mätt på skruvarna , som du ser på en bild. På de skruvarna sitter bandet (satt det hela bandet från början). Sedan har jag mätt vid anslutningarna för högtalarkablarna. Lägg in lite bilder så ser du mer hur diskanten ser ut.
Bilagor
band6.jpg
band6.jpg (710.47 KiB) Visad 2906 gånger
band4.jpg
band4.jpg (724.11 KiB) Visad 2906 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-19 21:03

Några bilder till :

Undrar vad det grå luddet är som man se i djupet av diskanten ?. Hum. Undras om det går att pilla bort. Detta var ju riktigt roligt. :)
Bilagor
band7 (1).jpg
band7 (1).jpg (693.58 KiB) Visad 2906 gånger
band5 (1).jpg
band5 (1).jpg (622.65 KiB) Visad 2906 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Toktest eller?

Inläggav Baffel » 2021-01-19 21:47

STDI skrev:
radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S

Det finns/fanns en tång för veckning av örngottsband. Användbart? https://twitter.com/kajsakex/status/770636718026416128


Inte så dumt ... Bud lagd på Tradera . He he. :) Är diskanterna paj, eller funkar det inte att vecka aluminiumfolie, får jag väl vecka örngottsband istället 8O

392751257_418b9c3e-7561-4139-9dc2-8d787651d6ee (1).jpg
392751257_418b9c3e-7561-4139-9dc2-8d787651d6ee (1).jpg (401.55 KiB) Visad 2898 gånger


Ser ju ut att vecka perfekt :P
86babafebe35ee5b62dcd6864f02343a (1).jpg
86babafebe35ee5b62dcd6864f02343a (1).jpg (6.81 KiB) Visad 2898 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Byte på gång ...

Inläggav xmag » 2021-01-19 22:17

paa skrev:Från början hette dom VLD12, senare VLD13. Jag tror att VLD13 hade lite högre känslighet av någon anledning. Kanske något med impedansanpassningstransformatorn, eller med magnetsystemet?
VLD12 var väl lackade i grå hammarlack från början? VLD13 var mattsvarta. Kanske man bytte färg vid modellbyte, eller så gjorde man det vid annan tidpunkt?
Gamma var ett namn som nästan bara användes i Sverige, därför är det svårt att hitta info på nätet. Fabriken i Bulgarien :
http://vissokogovoriteli.bg

När jag tänker efter hette mina VLD-13 och var svarta. VLD-12 var tydligen mörkgråa. Det lustiga är att tillverkaren inte vill kännas vid VLD-13 hornen. För dem ser VLD-13 ut så här:
http://vissokogovoriteli.bg/products/VLD-13.htm
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Första diskanten

Inläggav xmag » 2021-01-19 22:23

Baffel skrev:Plockat isär en diskant . Diskanten i den andra högtalaren sitter som berget med två skruvar så den får jag inte bort.. Perfekt , stabilt och välbyggt. :) Trixar med den imorgon, då med bättre mejslar. Kackar lite och smörjer upp . Funkar inte det så blir det borrmaskinen, för ut ur högtalaren ska den.

Nåväl så här ser det ut. Mäter 0,06 Ohm inställd på 200 Ohm på Biltema multimetern. Fladdrig rackare den där multimetern . Pendlar mellan 0,05- 0,06.nja 0,07-0,06. Ska bli intressant att se vad den andra mäter. Lyfte på en liten tunn täckande svart filt då ser man ändarna . Bandet ser ut att vara lödet dit. Tunnare än vanlig kökaluminiumfolie tycker jag . Känns ömtåligt. Utmaningen ser man ju direkt, dvs hur spänna fast det nya bandet och hur vecka det . Precis som tagits upp tidigare. Hum . Borde man inte kunna ta en form , typ en trälist och fila skåror i , lägga dit en tunn folie aluminium och trycka till ? Dessutom spänna fast hur då ? Spänner man drar man ju ut det veckade man gjort.

Fast det ser faktiskt inte så svårt ut att få dit något nytt band , i alla fall för att få det att låta. :) ....tror jag.

Läser igenom tråden igen och ser om jag missat något matnyttigt. :)

Hur tycker ni den ser ut?

Tittar min in i hålet ser man något grått ludd. Ska jag ta isär den än mer?

Verkar inte vara originalbandet. Mina original såg inte alls ut så. Liknar mer de band jag gjorde själv av alu-folie.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-19 23:10

b]Xmag[/b]

Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?

För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern . 8O Kom just på det . :oops: Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag . :) Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar . :) Eller vad tror du/ ni andra om det?
Senast redigerad av Baffel 2021-01-19 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kommer det gå åt skogen? Samtal med Bo Bengtsson

Inläggav Baffel » 2021-01-19 23:30

paa skrev:Alltså, HiFikit har membran till Gamma-diskanterna. Gamma VLD 12 resp 13 är Bulgariska kopior av Kellys banddiskanter, och jag är ganska säker på att Audiotronic använde Gamma och inte Kelly i sina högtalare.
Membranen har extremt låg impedans varför det sitter en omvandlingstransformator inbyggd i diskanten. Original Gamma-membran var/är tillverkade av metalliserad polyester, men Bosse veckade sina av ren aluminiumfolie, och de borde ju då få ännu lägre impedans. Frågan är om Audiotronic-diskanternas trafo justerades för denna skillnad eller inte? Jag gissar att aluminiumfolien klarar lite högre effekt än metalliserade polyesterfolien.
Här finns i alla fall HiFiKits reservdelsmembran:
https://www.hifikit.se/membran-till-vld-12-13.html
Membranen är extremt tunna och ändrar i pricip form bara man nuddar dom, så det är svårt jobb. Dessutom är polstyckena intill membranen mycket kraftigt magnetiserade, så man måste ha omagnetisk skruvmejsel för att inte membranen skall förolyckas av flygande skruvmejsel. Är man det minska ängslig så kan säkert HiFiKit ombesörja bytet.


Har allt märkt att det du skriver stämmer :) Men någon vanlig hushållsaluminiumfolie tror jag det inte är. Frågan är hur exakt man behöver vara . I- or säger i denna tråd angående mina funderingar kring att få högtalarna att låta lika :
Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Bo har säkert justerat trafo så den passar . Om det inte är svårt att göra så varför skulle han inte gjort det ? :)
I vilket fall Hifikit finns ju ifall att. Dessutom jag ska inte krångla till det. Tänker inte göra en altartavla . :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-20 00:14

peterh skrev:Det sitter väl en transformator mellan anslutningen och bandet.
Det du mäter är transformatrons primär, bandet är på "andra sidan"


Det var väl just det. :oops:

Nya friska tag imorgon! :P

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster