Byta band i Gamma banddiskanter. Nu med riktiga band

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Helmut » 2021-01-20 00:22

Mina band är veckade och blanka som aluminiumfolie. Har man försökt måla hornet och smetat på färg på bandet.
Har själv kvar tre Vl banddiskanter. När jag mätte på hornen kom jag fram till att det var olika frekvenskurvor och känsligheter.
Öppnade högtalarna och hittade orsaken till skillnaden. Har för mig att det var transformatorn som har olika antal transformatorplåtar.
Så var det lite kladd. Tror att man ersatte transformatorplåtar med lite kladd så att plåtarna inte skulle ligga och skramla.
Hörde av en kompis som köpte dessa lådor att man plockade isär Vl hornen innan man levererade lådorna. Motiveringen var att tillverkaren av hornen ibland var lite snål med detaljer som skulle finnas i hornen.
Annars kan jag rekommendera lådorna till en hemmabiograf som subbar. Fantastiskt att spela in ljudet i förarhytten i ett ånglok. Full bas i biografen så får man en fantastisk huvudvärk och ibland får man rusa ut på toaletten och lägga av en pizza. Kommer ihåg att när man visade filmen jordbävningen med censurround ljud debatterade man riskerna med kraftig bas.
En annan kul grej med dessa lådor körde men en skiva med Ralf Lundsten som spelade på en kyrkorgel med en 32 fots pipa så hörde man knappast basen "18 Hz" från orgelpipan men om man pratade med någon i lyssningsrummet kunde man inte höra vad personen sa.
Ska man ha den här högtalaren som subb i en hemmabiograf rekommenderar jag att man placerar högtalaren i ett angränsande rum. Basen i biografen blir betydligt mycket bättre och låter mer i biografen om lådan står i ett angränsande rum. Fråga mej inte varför? Kanske någon som kan förklara fenomenet?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav I-or » 2021-01-20 01:29

Baffel skrev:Har allt märkt att det du skriver stämmer :) Men någon vanlig hushållsaluminiumfolie tror jag det inte är. Frågan är hur exakt man behöver vara . I- or säger i denna tråd angående mina funderingar kring att få högtalarna att låta lika :
Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Bo har säkert justerat trafo så den passar . Om det inte är svårt att göra så varför skulle han inte gjort det ? :)
I vilket fall Hifikit finns ju ifall att. Dessutom jag ska inte krångla till det. Tänker inte göra en altartavla . :)



Min gissning är att tjockleken på aluminiumfolien för Audio-Tronics originalband ligger runt 5-6 µm. Detta är gränsen för vad man kan valsa och tunnare folie kan antingen hamras fram (folien i BBC:s banddiskanter tunnades ut på detta sätt) eller tillverkas m.h.a. förångningsdeposition. Båda metoderna är dyra och användes därför knappast här. Problemet är att du kommer att ha svårt att hitta aluminiumfolie som är tunnare än ca 8 µm. Vanlig hushållsfolie/ugnsfolie ligger mellan ca 10 µm och 18 µm. (En gång i tiden mätte jag nästan all folie som jag kunde hitta med mikrometerskruv.)

Du kommer nästan hur du än gör att få en resistans som ligger klart lägre än originalet, vilket påverkar både verkningsgrad och delningsfrekvens (dock inte spänningskänsligheten särskilt mycket eftersom bandet också får högre massa). Får du tag i 8 µm tunn folie så kommer det nog att fungera hyggligt, men med tjockare folie bör du införa korrigeringar i delningsfiltret.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav paa » 2021-01-20 01:40

Kom på att i tyskspråkiga länder så har Gamma-elementen sålts under namnet Jordanow från någon leverantör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-20 02:06

paa skrev:Kom på att i tyskspråkiga länder så har Gamma-elementen sålts under namnet Jordanow från någon leverantör.


Details about NEW FAMOUS JORDANOV GAMMA TRUE RIBBON TWEETER Speaker COBALT capacitor inductor
Besök
575,00 $ USD*· I lager·Varumärke: GAMMA
7/8" x 7" Alnico magnet structure, 40 W nominal, impedance 4 ohms, net weight 4 lbs 10oz. sensitivity > 92dB at 1W per 1 M frequency 2500


Hum man kanske skulle göra en altartavla ändå och..... :)

https://www.google.com/search?q=Band+Ho ... mNT6kxmwuM
Bilagor
s-l300 (1).jpg
s-l300 (1).jpg (12.63 KiB) Visad 2791 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-20 02:18

I-or skrev:
Baffel skrev:Har allt märkt att det du skriver stämmer :) Men någon vanlig hushållsaluminiumfolie tror jag det inte är. Frågan är hur exakt man behöver vara . I- or säger i denna tråd angående mina funderingar kring att få högtalarna att låta lika :
Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Bo har säkert justerat trafo så den passar . Om det inte är svårt att göra så varför skulle han inte gjort det ? :)
I vilket fall Hifikit finns ju ifall att. Dessutom jag ska inte krångla till det. Tänker inte göra en altartavla . :)



Min gissning är att tjockleken på aluminiumfolien för Audio-Tronics originalband ligger runt 5-6 µm. Detta är gränsen för vad man kan valsa och tunnare folie kan antingen hamras fram (folien i BBC:s banddiskanter tunnades ut på detta sätt) eller tillverkas m.h.a. förångningsdeposition. Båda metoderna är dyra och användes därför knappast här. Problemet är att du kommer att ha svårt att hitta aluminiumfolie som är tunnare än ca 8 µm. Vanlig hushållsfolie/ugnsfolie ligger mellan ca 10 µm och 18 µm. (En gång i tiden mätte jag nästan all folie som jag kunde hitta med mikrometerskruv.)

Du kommer nästan hur du än gör att få en resistans som ligger klart lägre än originalet, vilket påverkar både verkningsgrad och delningsfrekvens (dock inte spänningskänsligheten särskilt mycket eftersom bandet också får högre massa). Får du tag i 8 µm tunn folie så kommer det nog att fungera hyggligt, men med tjockare folie bör du införa korrigeringar i delningsfiltret.


Kanontips. Jag tycker detta är riktigt kul! En blandning av teori, detektivarbete ( tack vare tips från polaren så kanske det visar sig att lettisk aluminiumfolie är lagom tunn. Svårt att tro det dock). Sen meckade och lite bonnaknep :) Den som har Gamma banddiskanterna och befinner sig i liknande sits som jag; lägg nu inte bud på veckning av örngottsbandmackapären som jag nu lagt bud på Tradera på. Så vi budar över varandra. Låt mig pröva först . Det är inte alls säkert det går. Går det får någon annan låna/ köpa den sen. Lovar. :)

I ciggpaket finns det ju väldigt tunn aluminiumfolie.... Hum...Frågan är om det ens går att bearbeta. Chokladkakor sa du tidigare I- or. Det blir ju i alla fall mums att köpa godis och pröva sig fram. Äta sig fram till lösningen. He he.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav solhaga » 2021-01-20 09:26

Jag tror att krusverktyget är för grovt.
Kanske kan någon av dessa fungera:
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/kopia-uppsamlare-for-glitter-och-pulver
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/wellpapp-verktyg-a4-metallvals

Den 6 µm aluminium jag har hemma är alldeles för tunn för att kunna hanteras.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-20 10:05

solhaga skrev:Jag tror att krusverktyget är för grovt.
Kanske kan någon av dessa fungera:
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/kopia-uppsamlare-for-glitter-och-pulver
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/wellpapp-verktyg-a4-metallvals

Den 6 µm aluminium jag har hemma är alldeles för tunn för att kunna hanteras.


Super Solhaga! Det märks att du är ju DIY kungen :wink:
Nåväl jag kanske blir örngottskrusarkungen så småningom . He he . Får väl se . Men visst den ser ju för grov ut. Kommer tugga sönder aluminiumfoliet.

Ska fixa en en icke magnetisk skruvmejsel. Och fram tills dess få loss den andra diskanten.

OT: Om någon ung kille mot förmodan läser detta och någon gång undrat över vad som är fördelen med att vara gift. Svar: Fint bäddade sängar . Appropå detta med örngott.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-20 11:22

Vilken precision har egentligen din multimeter? Brukar väl inte vara överdrivet bra på så låga resistansvärden? Bandets tjocklek ska vara samma som originalet = samma resistans. Om inte, ändras delningsfrekvens och känslighet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-20 11:28

Biltema multimeter :|

Joda att bandets tjocklek torde vara avgörande är jag med på. :) Får se vad jag hittar . Typiskt att inte Bo hade några aluminiumfolie liggandes . Det står band nio på diskanten så uppenbarligen är det bytt band tidigare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav I-or » 2021-01-20 14:41

RogerGustavsson skrev:Vilken precision har egentligen din multimeter? Brukar väl inte vara överdrivet bra på så låga resistansvärden? Bandets tjocklek ska vara samma som originalet = samma resistans. Om inte, ändras delningsfrekvens och känslighet.


Känsligheten ändras inte särskilt mycket eftersom massan ökar när bandet blir tjockare. Ändringar i frekvensgången framförallt via delningsfrekvensen får nog större inverkan på de subjektiva intrycken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav xmag » 2021-01-21 11:26

Baffel skrev:b]Xmag[/b]

Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?

För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern . 8O Kom just på det . :oops: Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag . :) Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar . :) Eller vad tror du/ ni andra om det?

Jag använde hushålls alu-folie. Har för mig att tjockleken på folien stod på paketet då. Kan inte se att det är så idag. Folien var sjukt tunn.

- Jag strök ut vatten och diskmedel på en glasbit.
- Placerade alu-folie ovanpå och pressade försiktigt ut folien över glaset tills det blev helt plant.
- Skar sedan med en vass kniv ut några band lika breda som originalet.
- Hade två räfflade plastrattar i elektroniklådan. Räfflorna gick i varandra när man lade dem mot varandra.
- Borrade två hål i en aluminium-plåt och skruvade fast två potentiometrar som jag fäste rattarna på. Avståndet justerades så att rattarna gick i varandra.
- Valsade alu-folien mellan rattarna. Det var sjukt svårt, fick göra flera band innan jag blev nöjd.
- Skruvade fast dem i hornen och testade.
- Det fungerade bra men lät inte sam tidigare.

- Köpte original-band och satte dit senare. Ljudet blev bättre.

Originalbanden är väldigt lätta och svåra att jobba med. Det svåraste är att få dem rätt spända och lika varandra. Blev en massa jobb för jag hade 4 trasiga horn.
Originalbanden verkade vara av någon plast med påsprutat tunt ledande lager. Kanske inte var så men så såg det ut.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav xmag » 2021-01-21 11:36

Här är en intressant sida om hur korrugerade band tillverkas (och bandhögtalare):

http://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm

Här är bilder på korrigeringsapparaten:
Bild

Bild

Bild
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav BellsnWhistles » 2021-01-21 13:04

När jag meckade med Gammahornen (också CM3) så använde jag omslagspappret från smörpaket. Man kan blöta det och försiktigt skrapa loss pappersytan och få kvar en mycket tunn aluminiumfolie. Detta var > 20 år sedan men jag tror det är samma omslagspapper på smörpaket idag. Chokladförpacknigar och ciggpaket har som sagts kanske samma typ av papper.

Annars är mitt tips som redan nämnts att köpa färdiga membran från Hifi-kit om du bara vill få de att spela (med risk för att jag missat något i tråden tidigare ang. det).
Jag har inte för mig att jag hörde någon direkt skillnad på Gamma originalband mot Bosses specialmembran när jag för en (då) dyr peng lät honom sätta in de.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-21 14:31

xmag skrev:
Baffel skrev:b]Xmag[/b]

Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?

För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern . 8O Kom just på det . :oops: Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag . :) Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar . :) Eller vad tror du/ ni andra om det?

Jag använde hushålls alu-folie. Har för mig att tjockleken på folien stod på paketet då. Kan inte se att det är så idag. Folien var sjukt tunn.

- Jag strök ut vatten och diskmedel på en glasbit.
- Placerade alu-folie ovanpå och pressade försiktigt ut folien över glaset tills det blev helt plant.
- Skar sedan med en vass kniv ut några band lika breda som originalet.
- Hade två räfflade plastrattar i elektroniklådan. Räfflorna gick i varandra när man lade dem mot varandra.
- Borrade två hål i en aluminium-plåt och skruvade fast två potentiometrar som jag fäste rattarna på. Avståndet justerades så att rattarna gick i varandra.
- Valsade alu-folien mellan rattarna. Det var sjukt svårt, fick göra flera band innan jag blev nöjd.
- Skruvade fast dem i hornen och testade.
- Det fungerade bra men lät inte sam tidigare.

- Köpte original-band och satte dit senare. Ljudet blev bättre.

Originalbanden är väldigt lätta och svåra att jobba med. Det svåraste är att få dem rätt spända och lika varandra. Blev en massa jobb för jag hade 4 trasiga horn.
Originalbanden verkade vara av någon plast med påsprutat tunt ledande lager. Kanske inte var så men så såg det ut.


Mycket bra info och tips! :D Återkommer efter det att jag fått loss den andra diskanten ur högtalaren.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-21 14:32

BellsnWhistles skrev:När jag meckade med Gammahornen (också CM3) så använde jag omslagspappret från smörpaket. Man kan blöta det och försiktigt skrapa loss pappersytan och få kvar en mycket tunn aluminiumfolie. Detta var > 20 år sedan men jag tror det är samma omslagspapper på smörpaket idag. Chokladförpacknigar och ciggpaket har som sagts kanske samma typ av papper.

Annars är mitt tips som redan nämnts att köpa färdiga membran från Hifi-kit om du bara vill få de att spela (med risk för att jag missat något i tråden tidigare ang. det).
Jag har inte för mig att jag hörde någon direkt skillnad på Gamma originalband mot Bosses specialmembran när jag för en (då) dyr peng lät honom sätta in de.



Kanontips med. Tack!
Joda Hifi - kit finns ju . :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav xmag » 2021-01-22 12:53

xmag skrev:
Baffel skrev:b]Xmag[/b]

Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?

För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern . 8O Kom just på det . :oops: Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag . :) Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar . :) Eller vad tror du/ ni andra om det?

Jag använde hushålls alu-folie. Har för mig att tjockleken på folien stod på paketet då. Kan inte se att det är så idag. Folien var sjukt tunn.

- Jag strök ut vatten och diskmedel på en glasbit.
- Placerade alu-folie ovanpå och pressade försiktigt ut folien över glaset tills det blev helt plant.
- Skar sedan med en vass kniv ut några band lika breda som originalet.
- Hade två räfflade plastrattar i elektroniklådan. Räfflorna gick i varandra när man lade dem mot varandra.
- Borrade två hål i en aluminium-plåt och skruvade fast två potentiometrar som jag fäste rattarna på. Avståndet justerades så att rattarna gick i varandra.
- Valsade alu-folien mellan rattarna. Det var sjukt svårt, fick göra flera band innan jag blev nöjd.
- Skruvade fast dem i hornen och testade.
- Det fungerade bra men lät inte sam tidigare.

- Köpte original-band och satte dit senare. Ljudet blev bättre.

Originalbanden är väldigt lätta och svåra att jobba med. Det svåraste är att få dem rätt spända och lika varandra. Blev en massa jobb för jag hade 4 trasiga horn.
Originalbanden verkade vara av någon plast med påsprutat tunt ledande lager. Kanske inte var så men så såg det ut.

Citerar mig själv för jag glömde en sak:
- potentiometrarna måste fixas så att de inte har några ändlägen. Jag drog helt enkelt runt dem med kraft så att ändlägena försvann.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Nybörjarstadiet

Inläggav Baffel » 2021-01-27 16:33

Örngottskrusaren har kommit. Fungerade bra. Det var ju enkelt att själva avgöra hur hårt man trycker när man krusar. Påminner ganska mycket om det lilla bandet som sitter kvar i diskanten . Ska se om jag hittar tunnare aluminiumfolie. Ska såklart även få loss den andra diskanten ur den andra högtalaren.
Bilagor
örn 1 (1).jpg
örn 1 (1).jpg (901.43 KiB) Visad 2652 gånger
örn 2 (1).jpg
örn 2 (1).jpg (923.95 KiB) Visad 2652 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav xmag » 2021-01-27 16:34

Smart grunka!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav Baffel » 2021-01-27 16:44

Det funkade hur bra som helst. :) Trodde örngottskrusaren skulle tugga sönder aluminiumfoliet men inte alls .

Tack vare all inspiration jag fått av de som skrivit i tråden så kom jag på att chansa med en sådan . :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav peterh » 2021-01-27 16:52

Det kommer att gå bra.
Klipp först bandet i rätt bredd , i underkant då det kan böja sig vid veckningen.

De deccahorn jag fixade med löddes bandet fast, är det så här också ?
Det går att löda aliminium med tenn och lödkolv, knepet ligger i att
gnugga som en galning på al, så småningom får man lodet att väta.
( det fanns lödkolvar med spetsar som ibrerade med ultraljud för att löda al)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav Baffel » 2021-01-27 17:42

Banden sitter med två skruvar. Lurar på var jag kan hitta skruvmejsel som inte suger fast i magneten när jag skruvar . :)
Bilagor
band5 (1) (1).jpg
band5 (1) (1).jpg (622.65 KiB) Visad 2637 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav peterh » 2021-01-27 19:00

Så bra !
Om det är M-gängor är det nog enklare att använda stjärnskruvar ( eller torx) så får mejseln stöd.
En bricka under skruven så att inte bandet skrynklas.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav xmag » 2021-01-27 22:04

peterh skrev:Så bra !
Om det är M-gängor är det nog enklare att använda stjärnskruvar ( eller torx) så får mejseln stöd.
En bricka under skruven så att inte bandet skrynklas.

Ja, mina skruvades. Risken är att man slinter med skruvmejseln. Magneten är starkare än man först tror, den orkar dra skruvmejseln ner i bandet blixtsnabbt så lägg något ovanpå som skyddar bandet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav MacBruce » 2021-01-28 10:07

peterh skrev:Det kommer att gå bra.
Klipp först bandet i rätt bredd , i underkant då det kan böja sig vid veckningen.

De deccahorn jag fixade med löddes bandet fast, är det så här också ?
Det går att löda aliminium med tenn och lödkolv, knepet ligger i att
gnugga som en galning på al, så småningom får man lodet att väta.
( det fanns lödkolvar med spetsar som ibrerade med ultraljud för att löda al)


Ett gammalt husmorsknep är annars att stryka lite vaselin på lödstället, värma det tills vaselinet flyter och därefter skrapa bort oxiden "genom" vaselinet. Vaselinet flyter omedelbart tillbaka till "skrapstället" och förhindrar vidare oxidering, varför mjuklödning därefter kan genomföras.

För övrigt: (jag har en ganska gedigen erfarenhet i ämnet sedan "forntiden", då jag hade högtalare bestyckade med Gamma-diskanter "på display" och "folk" inte kunde behärska sig utan kände sig tvungna att peta på bandet med sina fingrar — eller med en kam, om de hade alltför "korviga" fingrar för att nå in till bandet...). Mät upp hur långt bandet är "o-veckat" och anbringa lödtenn på ändarna innan du veckar det. Du kan också överväga att klämma fast bandet med en rektangulär bricka, om du gängar ett skruvhål i vardera ände av bandets fäste. (Det var vad jag så småningom valde). Du måste dock fortfarande förtenna ändarna på bandet, så att inte aluminiumoxider förhindrar strömflödet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav Baffel » 2021-01-28 10:40

Mycket bra tips från er, tack! Återkommer när jag fått loss andra diskanten och skruvarna i diskanterna där banden sitter fast. :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav xmag » 2021-01-28 11:40

Jag håller med om att tipset med vaselin var bra och oväntat. Jag har en annan idé som jag skall testa framöver med alu-folie men det gäller inte bandhögtalare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav I-or » 2021-01-28 12:32

MacBruce skrev:Ett gammalt husmorsknep är annars att stryka lite vaselin på lödstället, värma det tills vaselinet flyter och därefter skrapa bort oxiden "genom" vaselinet. Vaselinet flyter omedelbart tillbaka till "skrapstället" och förhindrar vidare oxidering, varför mjuklödning därefter kan genomföras.


Vilket kanontips! Tänk om jag hade känt till detta när jag var tvungen att reparera mina felskurna (det var lätt att bli lite trött i huvudet när man hade hållit i på i ett par timmar) planarmembran för drygt 30 år sedan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-28 13:57

Bra tips! Vi är ju några som skaffade detta ryska flussmedel för aluminium:


Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta band i Gamma banddiskanter. Band veckat

Inläggav Baffel » 2021-04-08 08:43

Äntligen dags att få ihop dem. Är inom några dagar åter i stugan och kan köra igång. Tänkte läsa igenom tråden igen för att fräscha upp kunskapsläget.

Någon som råkat ha någon idé på tunt aluminiumfolie får gärna hojta till. I annat fall köper jag det tunnaste hushållsaluminiumfolie jag kan hitta . Kan inte hålla på att dividera om att få ta i supertunnt folie. Måste få ihop dem bara . :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta band i Gamma banddiskanter.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-08 09:41

Vi har väll redan nämnt att för tjock folie kommer att ge låg impedans och därmed höjd nivå på diskanten? Den tunnaste hushållsfolien var tidigare 14 µm, nu tror jag det är 10 µm. Det finns trådar på http://www.diyaudio.com där man reducerat folietjocklek genom etsning. Hade Hifikit inga reservmembran? Jodå!

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... zontalTab2

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 11 gäster