Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Snyggt! Steg för steg!
(Bilden ovan är med icke-rundad stor baffel om 40*120 cm, därav den oregelbundna frekvensgången).
Ja, kanske börjar det närma sig vad som går att optimera med denna WG? Jag trasslade ju en del med 4-tummaren och 6-tummaren men nådde inte hela vägen dit jag ville. Tycker att du nu ändå har nått långt hittills.
Det kan vara läge att mäta Spinorama för att se vad som är effekter av diffraktion, som är olika i olika riktningar och kanske få lite mer klarhet vad som är baffel resp WG?
Samt fundera över hur du vill göra med bullen vid 200 Hz, om du nu ändå ska dämpa bort en del av vinsten.
Slutligen labba med riktiga filter.
Modifierat ett av mina enkla filter, delning ca 2800 Hz (ja helt rätt, dessa WG ska delas högt för att det inte ska bli för stor diskontinuitet i spridning).
OBS: Fasen stämmer nog inte helt när inte båda elementen är mätta vid samma tillfälle.
- Standardavvikelse om 0,6 dB mellan 300-18000 Hz! (Världsklass är < ca 0,6 db)
- MAX-MIN om 3,1 dB mellan 300-18000 Hz! (Världsklass är < 3 db)
Redan nu slår du det mesta på marknaden, oavsett pris (bortsett lite från kapacitet, även om den kommer att vara mycket god om den delas runt 200 Hz).
Filtret skulle även passa bra i en trevägare då det inte har någon baffelstegskompensation, förutsatt att baselement (-en) har tillräcklig känslighet, om man nu inte delar aktivt.
[ Bild ]
juanth skrev:Vad sägs om en expansion av baffeln uppåt som inte har en rund form (avstånden till övre kanten blir alla väldigt lika med en rund form) En rektangulär form ger många fler olika avstånd upp till kanten. (Kant som förstås kan vara avrundad ur diffraktionshänseende)
4kHz = 8,5 cm ca.
Kanske att en inte så djup och vid waveguide skulle vara effektivare. Det går tex att fräsa egna varianter av waveguides. Ja och förstås skriva ut med skrivare.
petersteindl skrev:Jag reagerade också på den runda formen ovan baffeln.
En annan sak jag funderar på är vinkelindelningen med antal grader.
Beroende på vad du beräknar fram, så kan gradindelningen spela roll.
Varje gradsegment täcker en viss yta. Beroende på vad man vill beräkna om man slår ihop mätningar för utstrålad energi så bör differensen i antal grader vara konstant så att ytsegmenten blir lika stora.
Man kan t.ex. ha 10 grader hela vägen från 0 till 90 grader, eller 15 grader, eller 7,5 grader.
Vill man även mäta med indelning vertikalt så måste man tänka i ytor för varje mätposition och inte bara i vinklar.
Man får tänka i jordglob.
eljulio skrev:Jag kan ju som alla vet inte ett smack om detta, men ser det inte väääääldigt bra ut? Fan, med ett mycket lätt ekvalisering (och även utan) så kommer det att låta fantasitskt bra. Alla hattar av från min mig. Bygg bara färdigt nu...
Själv har jag ju lite element liggande hemma, men alldeles för lite tid att få något gjort (eller ork). Och jag brukar annars få tummen ur, så jag är dubbelt imponerad av energin du har.
RSG skrev:Du menar som jag gjorde här?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=330#p2302918
Och det var faktiskt att fylla ut svackan som var det primära målet.
Sen en förhoppning på en liten vinst i toppoktaven.
Jag hittade det ena, men inte det andra.
Om det inte är så att det var just det att det var en liten tillbaka flyttning av expansionen som gjorde biffen...?...
Det återstår att verifiera.
Mvh Johan
RSG skrev:Det filtret gillar jag skarpt!
Det kan helt klart vara det första att testa med,,, jag skall bara...
Bullen vid 200 Hz skall det utprovas en större låda för att ta ner nivån på, kan medföra ett tapp i nivå strax ovan där baffelsteget inte riktigt har klivit in,,, jag skall bara...
RSG skrev:Sen är jag inte riktigt klar med baffelutformning och mätningar,,, jag skall bara...
Sen när jag gjort dessa punkter skall jag börja pilla ihop ett filter,,, jag skall bara...
Och samtidigt skall jag fixa en bättre rigg till mätningen för att få till spinorama,,, jag ska bara...
Trevägaren finns i bakhuvudet men det ligger lååångt bort i framtiden
juanth skrev:Hmm jag vet inte vad du länkar till. Dels har jag omvänd ordning på sidvisning och den nyaste posten får jag då högst upp på sidan. Jag antar att det rör den högsta diskanten..
En nackdel med waveguide är att den är verksam och höjer upp känsligheten i den lägsta diskanten. Det blir då ett i jämförelse med utan waveguide ett större tapp i den översta diskanten. (Jämfört med nivån vid 2-4 kHz tex. Särskilt då om diskanten har en sådan karaktär. Somasonus waveguides tar i rätt ordentligt. Jag tror en mer minimalistisk waveguide många gånger är att föredra. En som tex enbart ger extra nivå längst ned, kanske kring 1,5-3 kHz för att underlätta mötet med bas/mellan. Att ge arbetsmån för filterkonstruktion och eventuellt lite extra ”gratis” nivå.
Maarten undersökte ett gäng Somasonus i någon post. Vad jag minns så är de på vissa sätt lite besvärliga. Det beror förstås på vad man är ute efter. Tex kolla in Revels waveguides.
Nåja. Jag ska sluta dissa.. Jämnare frekvensgång som resultat av ändrad baffelform kan ju vara en nog så stor vinst.
juanth skrev:Jag tror dippen delvis är ett resultat av diskantens karaktär/tonkurva.
Jag känner igen den från andra filter. När man försöker få toppen vid drygt 5 kHz att minska med lämpligt fall mot lägre frekvenser så ökar även dippen vid 3,5-4 kHz. Med branta filter är det dessutom svårt att kompensera med basens avrullning/kurva.
nijo skrev:Hatten av! Kul att se alla dina experiment. Jag har länge gått och funderat på ett nästan identiskt bygge men inte fått tummen ur. Även om jag gjort prioriteringen annorlunda vad gäller EQ. Du kaniner tänka dig att köra lite eq i en streamer att tappa bara lite i topp oktaven för de övriga källorna?
Om du vill jobba vidare med 4 kHz dippen så jag jag nog tagit fram tumstocken. För att du ska få en utsläckning har du gångvägsskillnad på halva våglängden på dryga 4 cm. Så små dimensioner har du bara i halsen? 1 1/2 är en gångvägsskillnad på 12-14 cm. Det är kanske är avståndet till kanten på vågledaren i iallafall en riktning? Om det är övre kanten så borde du kunna sätta ett tjockare papper och mäta för att eliminera det i mätningen.
Antar att du mätt men både diskantelement?
Maarten skrev:RSG skrev:Det filtret gillar jag skarpt!
Det kan helt klart vara det första att testa med,,, jag skall bara...
Bullen vid 200 Hz skall det utprovas en större låda för att ta ner nivån på, kan medföra ett tapp i nivå strax ovan där baffelsteget inte riktigt har klivit in,,, jag skall bara...
Det gör nog inte så mycket här då det väl kvittar ifall man bränner bort effekt via resistor (som nuvarande filter) eller större seriespole (en medelväg mellan nuvarande modell och Räven avseende baffelstegskompensation)?RSG skrev:Sen är jag inte riktigt klar med baffelutformning och mätningar,,, jag skall bara...
Sen när jag gjort dessa punkter skall jag börja pilla ihop ett filter,,, jag skall bara...
Och samtidigt skall jag fixa en bättre rigg till mätningen för att få till spinorama,,, jag ska bara...
Trevägaren finns i bakhuvudet men det ligger lååångt bort i framtiden
Ja, jag tror att dippen vid 4KHz kommer från WG men lite mer undersökning kan ju bringa klarhet i detta, t ex med att sätta diskant+WG (men utan bas) i en mycket stor baffel, både icke-försänkt och försänkt för jämförelse.
Nämnandet av trevägaren var mest för andras inspiration!
petersteindl skrev:Då jag börjar mäta på ett nytt högtalarprojekt, typ en tvåvägare, så mäter ja först utan något delningsfilter.
Jag mäter basen för sig och diskanten för sig. Lämpligt är att mäta från 200 Hz och kanske med 1 volt eller 1,41 volt.
Mikavstånd 1-1,5 meter och On-Axis. Mikhöjd mellan bas och diskant.
Sedan mäter jag båda elementen parallellkopplade med samma polaritet. Då ser man hur de summeras.
Det blir lite låg impedans men det gör inget om mätförstärkaren klarar impedansen och har låg utimpedans.
Sedan mäter jag båda elementen parallellkopplade med omvänd polaritet på diskanten. Då ser man hur de summeras.
Då får man en bra bild på fas och tonkurva över hela tänkta delningsområdet och 1,5 oktaver under och över.
Är delningen vid 2 kHz så tittar jag på området 800 Hz - 6 kHz. Då ser man frekvenskurvorna och om de har ungefär samma nivå i bas och diskant. Om så och de adderas med + 6 dB i hela detta frekvensområdet med samma polaritet så har man fasen helt under kontroll.
Om det är så att mätkurvan med summan och omvänd polaritet på diskanten i något frekvensområde har nästan lika hög nivå eller lika nivå eller ännu högre nivå än kurvan med samma polaritet så vet man att det blir strul med delningsfilter.
Summering efter delningsfilter kommer inte bli som tänkt. Då kan man exempelvis labba med avståndet till diskanten d v s position av diskanten.
Sedan bestämmer jag delningsfilter. Då vet man vad man har att brottas med.
Maarten skrev:Rigi skicka denna, 1,5 liters låda till sb17nbac, lite justerat Räv-L-filter (andra seriespole 0,4 mH istället för 1 mH), samt inget motstånd till diskant (sb26adc, ingen WG ser det ut att vara baserat på höjning översta oktaven). Det var ett snabbt utkastad förslag från min sida som skulle kunna fila på mer men det ser ju ändå riktigt bra ut (vet ej om denna mätning var lite ekvaliserad eller ej).
Röda kurvan: Fasvänd diskant:
nijo skrev:Ska du köra utan streamer? Jag hoppas få tummen ut med en liknande lösning men tänker mig att göra EQ. Det verkar som att wiimamp kommer kunna klara 8 PEQ band och då känns det som en nära nog perfekt match för ett tv system med HDMI.
nijo skrev:Dåså, bara att byta ut Yamahan, sälja TVn så gör du livet lite lättare för dig
Klarar du dig med monobas verkar det tom finnas en ok hantering av sub. Jag har dock ingen själv så jag kan inte gå i god hur bra det verkligen funkar i praktiken.
RSG skrev:nijo skrev:Dåså, bara att byta ut Yamahan, sälja TVn så gör du livet lite lättare för dig
Klarar du dig med monobas verkar det tom finnas en ok hantering av sub. Jag har dock ingen själv så jag kan inte gå i god hur bra det verkligen funkar i praktiken.
Ingen TV vid stereon att Avveckla.
Och basar så det räcker till mer än bara mono.
/Johan
sammel skrev:Imponerande vad du gjort RSG.
Tycker det ser ut som det lyfter.
Snyggt du fått till det med PS
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster