Moderator: Redaktörer
RSG skrev:Mest för att kunna studera och fnula över vid tillfällen
sammel skrev:RSG skrev:Mest för att kunna studera och fnula över vid tillfällen
Ja det är ju trist att få alla frågetecken uträtade
RSG skrev:Måste börja med att be Maarten om ursäkt.
Efter allt jobb och energi som han lade ner för att hjälpa mig på rätt spår så försvann jag bara...
Vad ska jag säga,,, livet kom ikapp...
Men nu ligger jag åtminstone ett steg före och har åter hittat lite energi till att bygga lite. Och jag hoppas att Maarten också hittar tillbaka hit.
Maarten skrev:... Hifi är knappast livet. Men kul att du är åter och det var en seriös ansats typ detta eller Jonasp DFT som skulle motivera mig att bryta min självvalda semester ...
petersteindl skrev:Alltså, det jag undrar över i mätningarna är gällande hela nivån i de fyra mätkurvorna.
Om nivåerna är oförändrade, så får högtalaren 0,5-1,5 dB högre verkningsgrad/nivå i den moddade varianten i bägge fallen. Om det verkligen är så, så skulle jag nog se moddningen som lyckad även om tonkurvan inte verkar lika rak under 3 kHz gällande basen och även lyckad över hela diskantens arbetsområde.
Men du kanske har ändrat nivån på papperet mellan mätkurvorna?
Paketet har kommit fram. Finns att hämtas.
Maarten skrev:Inget att be om ursäkt för! Hifi är knappast livet. Men kul att du är åter och det var en seriös ansats typ detta eller Jonasp DFT som skulle motivera mig att bryta min självvalda semester . Ska bli spännande när du kommer till filter liksom hantering av WG.
Maarten skrev:Tackar Grodan och RSG!
RSG, om du lägger upp textfiler på mätningar av respons och impedans på FTP'n, så finns det säkert även andra som kan leka lite med filter. Inte för att förvänta men du ger möjligheten i varje fall.
Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning! (3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
Danke Sammel!
RSG skrev:Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning! (3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
Danke Sammel!
"I en handvändning"...
Joooo just det...
Och det är just det där tappet i diskanten som ger mig lite bryderier.
Förmodar att jag får försöka att få till en sänkning av all nivå därunder och ge avkall på den högre känsligheten en bit, men då är också nivån på basen hög i botten... ...
Och på tal om basen så bidde det lite närfält och impedansmätning med Peters ull i lådan just alldeles nyss, jag blev glad och nöjd.
Snyggade till frekvenskurvan ytterligare (jämnare), sänkte nivån i botten med 1 dB.
Tidigare med fluff i Blått.
Nu med ull i rött
Närfält 6 cm
10 ms fönstring
Impedansmätning visar att det dämpar resonansen ytterligare något vid 750-800 (isch) Hz.
Ull is da shit för att slippa fiberisolering, mera får till folket!
Fluff i grönt
Ull i blått
Nattinatt/Johan
sammel skrev:Det kanske är medvetet men jag ser att jorden inte är kopplad
till den andra paralellspolen i delningsfiltret,
bara utifall det inte är planerat
Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
juanth skrev:
Ja det finns några märkliga värden. C1 är väldigt högt värde på och L4 väldigt lågt tex.
RSG, kolla in den här simuleringsprogrammet: http://www.mh-audio.nl/Calculators/CBBC.html
Det kan vara något att utgå från.
Morello skrev:RSG, håll ett öga på systemets impedans sett från slutsteget - det är lätt hänt att det blir knasigt!
rigi skrev:Jag provade att bygga om min center med samma element. 1,5L låda för basen och 4”wg. Filtret var ett jag hade liggande hemma som är av andra ordningens LR filter delning 12db 2250hz. Efter lite eq justeringar i bioförstärkaren blev det helt ok. Mätningarna har upplösning 3,5ms…. efter lite hjälp.
RSG skrev:Johan_Lindroos skrev:Det är konstiga värden filterkomponenterna.
SBSjuanth skrev:
Ja det finns några märkliga värden. C1 är väldigt högt värde på och L4 väldigt lågt tex.
RSG, kolla in den här simuleringsprogrammet: http://www.mh-audio.nl/Calculators/CBBC.html
Det kan vara något att utgå från.
Tack men,,, det var det jag utgick från,,, för många justeringar sedan
Så kan det bli när man inte riktigt vad man gör och drar i de olika tamparna och kröker och bänder.kurvorna.
Edit:
Såg nu det där med konjugatlänk och fel värden som förefaller intressant, kan man få mer att gå på?
Fredag/Johan
juanth skrev:Maarten skrev:Snyggt! Det där fixar du i en handvändning! (3 db tappet i diskanten kan kanske vara lite klurigare om man inte följer I-ors käpphäst utan vill räta ut den passivt? Men vi får se).
SB26 har den karaktären men du kan tex experimentera med en konjugatlänk med felaktiga värden och på så vis få upp nivån. Jag minns inte värdet på korrekt konjugat men räkna ut den och skruva lite i simuleringsprogrammet så ser du vad som höjer i högsta diskanten.
Användare som besöker denna kategori: gflar och 24 gäster