SB17 o SB26WG: Siktar mot spiinomäto

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Jag har en plan sid 4

Inläggav RSG » 2021-01-30 00:00

DQ-20 skrev:
RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
Vilket vertikal utstrålning kan man se som önskvärd???

:?: /Johan

Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).

/DQ-20


Jag blir inte klok på om frågan (om det nu är en fråga?) är riktad till mig :wink:
Att fasen (ovan) ligger på 0 grader framgår av bilderna men vad avser du med nivå ?
Men medan jag skriver detta så inser jag att du nog avser nivå mella di (i detta fall) tvenne elementen som om olika torde sneatill loberna också...
Jag utgår från att nivåer mellan elementen är likställda och att eventuella nivåskillnader får man "visualisera".
Och angående filterfunktion,,, antas det väl förmodligen att man har uppnått en perfekt summering mellan di tvenne (eller flera) elementen. och oavsett vilken filterfunktion som används så har man en perfekt summering.
Mao.
Edge: en grov koll på i vilken härad av utstrålning man kan tänkas hamna i vid ett visst c-c avstånd kontra delningsfrekvens. Grov koll, såsom jag betraktar alla simuleringsprogram (och mina egna mätningar :roll: ).

Eller har jag missuppfattat inlägget?

Skål/Johan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Små Slutna Toppar: Jag har en plan sid 4

Inläggav DQ-20 » 2021-01-30 17:48

RSG skrev:
DQ-20 skrev:
RSG skrev:Och eftersom jag är osäker på vad jag söker efter så...
Vilket vertikal utstrålning kan man se som önskvärd???

:?: /Johan

Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).

/DQ-20


Jag blir inte klok på om frågan (om det nu är en fråga?) är riktad till mig :wink:
Att fasen (ovan) ligger på 0 grader framgår av bilderna men vad avser du med nivå ?
Men medan jag skriver detta så inser jag att du nog avser nivå mella di (i detta fall) tvenne elementen som om olika torde sneatill loberna också...
Jag utgår från att nivåer mellan elementen är likställda och att eventuella nivåskillnader får man "visualisera".
Och angående filterfunktion,,, antas det väl förmodligen att man har uppnått en perfekt summering mellan di tvenne (eller flera) elementen. och oavsett vilken filterfunktion som används så har man en perfekt summering.
Mao.
Edge: en grov koll på i vilken härad av utstrålning man kan tänkas hamna i vid ett visst c-c avstånd kontra delningsfrekvens. Grov koll, såsom jag betraktar alla simuleringsprogram (och mina egna mätningar :roll: ).

Eller har jag missuppfattat inlägget?

Skål/Johan


Nja, jag tänkte att ett filter som har sina - 3dB punkter i fas vid delningen summerar inte rakt. Dessutom är det inget som säger att de måste vara i fas on axis, även om det är ett ganska vanligt sätt att dimensionera på. Både Seas och Gravesen brukar ju visa på den djupa dippen som blir i deras filter när man fasvänder ett element. Jag har aldrig förstått varför.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav I-or » 2021-01-30 18:09

Nja, Svante tänker sig nog i XDir att man för en viss frekvens känner till både nivåer för de ingående elementen och relativt fasläge för desamma (framförallt från frekvenssvaret för delningsfiltret, men man kan förstås lägga till elementmätdata här och effekter från olika akustiska centra också om man ska vara exakt).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Jag har en plan sid 4

Inläggav Tangband » 2021-01-30 18:55

DQ-20 skrev:
RSG skrev:
DQ-20 skrev:Jag blir inte klok på vilken akustisk filterfunktion som antas (fas/nivå).

/DQ-20


Jag blir inte klok på om frågan (om det nu är en fråga?) är riktad till mig :wink:
Att fasen (ovan) ligger på 0 grader framgår av bilderna men vad avser du med nivå ?
Men medan jag skriver detta så inser jag att du nog avser nivå mella di (i detta fall) tvenne elementen som om olika torde sneatill loberna också...
Jag utgår från att nivåer mellan elementen är likställda och att eventuella nivåskillnader får man "visualisera".
Och angående filterfunktion,,, antas det väl förmodligen att man har uppnått en perfekt summering mellan di tvenne (eller flera) elementen. och oavsett vilken filterfunktion som används så har man en perfekt summering.
Mao.
Edge: en grov koll på i vilken härad av utstrålning man kan tänkas hamna i vid ett visst c-c avstånd kontra delningsfrekvens. Grov koll, såsom jag betraktar alla simuleringsprogram (och mina egna mätningar :roll: ).

Eller har jag missuppfattat inlägget?

Skål/Johan


Nja, jag tänkte att ett filter som har sina - 3dB punkter i fas vid delningen summerar inte rakt. Dessutom är det inget som säger att de måste vara i fas on axis, även om det är ett ganska vanligt sätt att dimensionera på. Både Seas och Gravesen brukar ju visa på den djupa dippen som blir i deras filter när man fasvänder ett element. Jag har aldrig förstått varför.

/DQ-20


Jämna ordningens filter och udda ordningens filter ( båda akustiskt ) beter sig helt olika om man fasvänder ett av elementen.
Som ett annat exempel kräver ett perfekt LInkwitz riley 12 dB ( 180 graders vridning ) eller 24 dB /okt ( 360 graders vridning ) akustiskt att det summerar -6 dB vid delningen både diskant och boomer. Med 12 dB filtret krävs polaritetsvändning av diskanten.
Man kan, om man vill, läsa på om olika ordningstal och de fördelar och de nackdelar som finns. Eller ännu hellre mäta själv i några år för att lära sig på riktigt :) .

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Maarten » 2021-01-31 11:31

RSG, lite snabb och enkel prediktion av distorsion, samt jämförelse med oa51.N och pK. Förhoppningsvis även en motivationshöjare avseende potentialen men det sistnämna handlar ju mycket om förväntningar också.
Samt lite svar på din oro över disten i basen, som ju här är mittemellan pK och oa51.N :).

Som synes bör du kunna hamna under 0,3% @95dB mellan 200-7000 Hz. (Vilket nog också är 3ggr bättre än ER18RNX och andra liknande element, för att inte tala om de Peerless du inledningsvis funderade över).
Man kan ju också se att din lösning vid 95dB distorderar ungefär lika mycket som pK och oa51.N gör vid 85dB över 200Hz.

Korrektioner av nivåer från baffelsteg och wg ej medräknat. Allt förutsatt att mätningarna stämmer hyfsat, vilket jag tror att de gör.

Jämförelse distorsion @95dB @1m:

sb17nbac-sb26adc-dist-95dB_vs_oa51.N-vs_pK.png
sb17nbac-sb26adc-dist-95dB_vs_oa51.N-vs_pK.png (597.76 KiB) Visad 3456 gånger


DQ-20 skrev:Både Seas och Gravesen brukar ju visa på den djupa dippen som blir i deras filter när man fasvänder ett element. Jag har aldrig förstått varför.
/DQ-20

Jag tänker att man vill visa att delningen är helt i fas i själva delningen (vilket jag tror att du redan vet :)). Det man kan fundera över är om arean i utsläckningen vore en bättre illustration för att påvisa att de är i fas även "runtomkring" delningen? Fast då måste även hastigheten i filterflankerna tas med, - ju brantare filter desto mindre överlapp och därmed smalare utsläckning vad fasvändning. Samt även mindre frekvensområde där lobing inträffar.
sb17nbac till alla!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Tangband » 2021-01-31 19:50

Jag tror det kommer att blir ett stort lyft mot det RSG haft tidigare.
Följer med spänning - nbac 15 och nbac 17 tillsammans med Sb 26 diskanten är de kanske mest intressanta elementen idag för en Diy:are. :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-01-31 22:33

Kul att ni tänker på mig :D
Och det där med potential har nog sjunkit in en hel del hos mig, till den milda grad att jag tom. har fallit helt för idén med att komplettera med en åtta lite framöver 8) .
Så nu har jag ännu mer som far i huvudet samtidigt som jag ska lösa fas ett :oops:
Men, jag skyndar långsamt och har inte hunnit med mycket...
Bakstyckena är det enda jag uppnått än så länge pga mycket pulka och skridskoåkning (satan va jag kommer att ha ont på tisdag), när det för en gångs skull är vinter och fint väder här nere så måste man passa på!
Och barnbarnet lärde sig åka skridskor på en dag :D
Skall bara lämna lite information till min leverantör av waveguiden så den kan återskapas i realiteten åsså.
Men det får bli morgondagens uppgift.

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav DQ-20 » 2021-02-01 20:59

Maarten skrev:Jag tänker att man vill visa att delningen är helt i fas i själva delningen (vilket jag tror att du redan vet :)). Det man kan fundera över är om arean i utsläckningen vore en bättre illustration för att påvisa att de är i fas även "runtomkring" delningen? Fast då måste även hastigheten i filterflankerna tas med, - ju brantare filter desto mindre överlapp och därmed smalare utsläckning vad fasvändning. Samt även mindre frekvensområde där lobing inträffar.


Ja, alltså, lober får man ju vertikalt vare sig man vill eller inte när man har elementen ovanför varandra. Frågan är bara vartåt de pekar. Samtidigt vill man ju inte ödsla med energi. Har man stora fasskillnader blir ju summan inte ens större än delarna. Dessutom är det ju inte bara fas utan också fashastighet. Både Granilsson och Skrutten lade ju ned mycket tid på vertikal spridning genom att bl.a. pilla med filtren i "Pochette" respektive "9Laeh", inspirerade av IngOehman.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-02 22:02

Waveguiderna ligger mer än en vecka bort så det är ingen brådska, men ett aktivitetstecken på vägen.

Lite småpul på provlådorna har ändå skett.
Justerbara bakstycken, tänkte täta invändigt med latexfog och fixera med skruv genom sidorna.
Och varför ser de ut så där?
För att det blev lite roligare att göra :D
IMG_02022021_203752_(2800_x_2100_pixel).jpg
IMG_02022021_203752_(2800_x_2100_pixel).jpg (1.15 MiB) Visad 3323 gånger


Ett styck borrmall producerad för baffeltillverkning.
Förborrade hål i lådan med hjälp av borrmallen.
I med vitlim i hålen och efter med skruv så skall hålen förhoppningsvis hålla några gånger bara man är noga med att träffa rätt i gängan.
Första inkörningsbafflarna tillkapade och skruvhål borrade, saknar bara det stooora hålet.
IMG_02022021_203820_(2800_x_2100_pixel).jpg
IMG_02022021_203820_(2800_x_2100_pixel).jpg (1.35 MiB) Visad 3323 gånger


Och lådorna utvändigt lackade med vitlim, tar ett lager invändigt en annan dag.

Håltagning imorgon.
Nu ska jag fortsätta skotta snö...

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-04 21:46

Det tar sig.
Bakstycke fästat med resultatet 6 liter låda och tätad med latexfog.
Hål i baffeln upptaget.
Att element blev försänkt var liksom inte meningen... :oops: ...
Mät en gång kapa två gånger,,, typ...
Ja ja fick åtminstone prova inställningar på fräsen lite extra :roll:
IMG_04022021_203501_(3600_x_2700_pixel).jpg
IMG_04022021_203501_(3600_x_2700_pixel).jpg (1.75 MiB) Visad 3288 gånger

Kanske kan det hända att det händer något mer i helgen.

Hepp/Johan

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Maarten » 2021-02-04 21:52

Kul! Där har du något är labba med!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-04 22:16

Och medan fogen torkar...
Funderar över det där med lådstorlek och Q värde.
Helt ovetenskapligt drog jag nu till med 5,5 liter (med fluff 6 liter i Basta) och får då ett Q på 0,7 isch( Q in closed box). Är det något man bör/skall ta hänsyn till även vid högre frekvenser?
Tänkte tex på att du Maarten simulerade i en låda på 3 liter för en delning vid 300 Hz, Q där lär väl ha blivit rätt högt?

/Johan

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Maarten » 2021-02-05 01:14

Nä, jag gissar att du bygger testlådor för att laborera fram delningen, som ju är det kluriga? Då är volymen rätt okänsligt. Det är om du ska testlyssna och dela av den som även övre basen kan påverka den subjektiva klangbalansen. Men om du dessutom kör en enkel eq eller det där dsp filtret som någon tog fram och delade här på faktiskt har du mycket stora möjligheter att laborera fram det du vill ha genom att både lyssna och mäta. Men även utan digitala påhitt kan du laborera med olika bafflar och i viss mån förändra lådvolym med att fylla med något utöver dämpmaterial.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-05 11:14

Nu tänkte jag inte specifikt på mina testlådor utan i allmänhet på lådor med element för högre delning.
Typ,,, ehhhh,,, 150-300 Hz isch (?) och högre delningar när man inte längre ligger i basregistret, är Q i lådan då något man skall/bör/kanske/måhända tar hänsyn till?

Förståbart?/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Tangband » 2021-02-05 15:45

RSG skrev:Och medan fogen torkar...
Funderar över det där med lådstorlek och Q värde.
Helt ovetenskapligt drog jag nu till med 5,5 liter (med fluff 6 liter i Basta) och får då ett Q på 0,7 isch( Q in closed box). Är det något man bör/skall ta hänsyn till även vid högre frekvenser?
Tänkte tex på att du Maarten simulerade i en låda på 3 liter för en delning vid 300 Hz, Q där lär väl ha blivit rätt högt?

/Johan


Det är ju detta som är lite lurigt. Med den placering du kommer att ha med dina toppar - låter det bäst med totalt q=0.5 eller q= 0,7 ?

Svaret vet endast du vid lyssning och du bör nog, eftersom du kör topparna passivt och inte kan ändra klangbalansen enkelt , göra två lådor med olika volym, kanske en med q= 0,7 och den andra större lådan med resulterande q=0,5 ?

Mina egna experiment visar att en nivåskillnad på 1 dB fram och tillbaka i värmeregistret med ett aktivt filter påverkar klangbalansen hörbart. Det blir större skillnad än 1 dB med de två avstämningarna jag hade som exempel. För att klangbalansen ska bli perfekt bör du nog konstruera toppen att låta perfekt i just den omgivning du har dem i.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-05 16:30, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Baffel » 2021-02-05 15:56

Men är det inte "bara" att ha en låda med en volym och ändra Q värdet genom att stoppa in olika mängd dämpmaterial ? Eller sätt dit några ploppar så man kan hälla i och ur valfri mängd sand? Fast det är klart sand kan väl ställa till det på andra sätt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Tangband » 2021-02-05 16:18

Baffel skrev:Men är det inte "bara" att ha en låda med en volym och ändra Q värdet genom att stoppa in olika mängd dämpmaterial ? Eller sätt dit några ploppar så man kan hälla i och ur valfri mängd sand? Fast det är klart sand kan väl ställa till det på andra sätt. :)


Jovisst - man kan ju även lägga in lösa Mdf skivor eller klossar i lådan för att simulera en mindre sådan .
Senast redigerad av Tangband 2021-02-05 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Tangband » 2021-02-05 16:21

RSG skrev:Nu tänkte jag inte specifikt på mina testlådor utan i allmänhet på lådor med element för högre delning.
Typ,,, ehhhh,,, 150-300 Hz isch (?) och högre delningar när man inte längre ligger i basregistret, är Q i lådan då något man skall/bör/kanske/måhända tar hänsyn till?

Förståbart?/Johan


Om det blir en puckel på tonkurvan vid 150-300 Hz pga för liten låda så blir det svårt att kompensera den puckeln med passiv teknik.

Man kan med slutna lådor få till en optimal volym där effekttålighet och konens linjäritet blir maximalt bra vid en viss volym, men jag tror inte du behöver bekymra dig för det vid 150-300 Hz med det element du har.
Se bara till att volymen blir tillräckligt stor för 150 Hz om du vill dela vid den frekvensen.

Sedan påverkar lådans/elementets totala Q fasgången vid delningen och nedanför den, pga frekvensgångens avrullning som kommer bli olika även vid 150 Hz beroende på lådans storlek.
Lägger du lådans/elementets resonansfrekvens på 150 Hz ( med en liten låda ) så kommer den slutna lådan rulla av 12 dB/okt akustiskt nedanför den frekvensen. I teorin.
Det påverkar hur du delar LP filtret med den tänkta 8:an ......

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Frisk » 2021-02-05 18:39

Test på gång...
Bilagor
20210205_173744.jpg
20210205_173744.jpg (1.42 MiB) Visad 3186 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-05 23:19

Spännande nu :D
En riktigt nagelbitare det här !

En liten tanke sååå, plötsligt händer det.

/Johan

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Frisk » 2021-02-06 00:09

Japp. 45% klart nu. Modellen var lite mer komplex än jag trodde, sidan där diskanten sitter är i modellen inte helt plan (heller utöver ringen kring diskanten och styrpinnarna)

Dock var den plan nog att skrivaren inte har upplösning att göra någon annan form än plan, med en lagertjocklek av 0.05 mm.

Det vore lite intressant att försöka plana av baksidan helt och göra styrpinnarna och ringen runt membranet som lösa delar att eftermontera. För att vända hela utskriften. Det skulle ändå innebära ganska mycket stöd runt hela yttre flänsen, men är egentligen inget problem.

Den lilla pluppen i mitten hade sån infästning att den i min utskriftsriktning initialt enbart skrivs ut på stödet för att senare också ansluta till WG, hoppas den delen faller bra ut, känns som en del som skulle kunna ställa till lite problem.

Nyfiken på hur kvalitén blir utskriven åt det här hållet. Några av de första lagren fäste lite dåligt, men jag får också för mig den PLA jag valde har visat värre såna tendenser än annat fabrikat, i alla fall i annan färg, denna röda kändes lite bättre än mässing.

Vill du ha fler iterationer för test kan vi ju testa PETG eller så.

Kul att någon i närheten behövde en såhär, var en intressant form att försöka skriva ut, så slapp jag skriva ut själv utan nytta...

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Maarten » 2021-02-06 09:22

Snyggt! Väldigt bra att kunna göra testutskrifter, som iofs nog skulle duga som permanenta lösningar. Det kan ju kanske bli så att ni testar någon ytterliggare variant av wg efter mätningar, tex med annat djup, innan den exklusiva aluminium varianten realiseras?

Också bra att höra lite om era intryck av att printa.
sb17nbac till alla!

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Frisk » 2021-02-06 10:27

Som jag skrev i sammels medlemstråd skulle jag skriva ut åt andra hållet. När jag fick chanserna att skriva ut gjorde jag också detta. Den korta slutsatsen är att det var en dålig idé.
Detta såg ju fint ut!
20210206_092439.jpg
20210206_092439.jpg (1.24 MiB) Visad 3095 gånger



Men jag misstänker denna sida är den viktiga... får försöka igen.
20210206_092458.jpg
20210206_092458.jpg (1.64 MiB) Visad 3095 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-06 11:49

Frisk skrev:Som jag skrev i sammels medlemstråd skulle jag skriva ut åt andra hållet. När jag fick chanserna att skriva ut gjorde jag också detta. Den korta slutsatsen är att det var en dålig idé.
Detta såg ju fint ut!
20210206_092439.jpg



Men jag misstänker denna sida är den viktiga... får försöka igen.
20210206_092458.jpg


Ja det resultatet gav väl liiite väl mycket merjobb för att få en acceptabel yta :D
Men baksidan blev ju väldigt snygg :mrgreen:

Det jag har tänkt på di andra är att man ersätter piggarna/styrningarna med hål istället. Styrningarna flyttar man till motorn istället och får då bli fyra kapade m4 skruv som man sätter i motorn. Det är skruvarna som håller frontplattan som piggarna ersätter, och motsvarande hål finns i en platta som domen/spolen sitter fästade på.
Den lilla "flänsen" runt centrumhålet har jag inte lyckats att fundera ut någon bra/lätt lösning till.
Den tillkom som jag förstår det pga läckage mot domen, ett sätt av öka trycket lokalt vid domen. En packning typ hifikitlist skulle säkert göra jobbet och komprimeras tillräckligt, men om man vill ta isär delarna så har jag för mig att den biter fast riktigt ordentligt även på den sidan utan klister... Mao upplagt för destruktivt demontage... :| ... Inte min kopp av te...
Förslag någon?

Tur att Frisk tyckte att det skulle vara roligt att prova på att printa dessa waveguides och är så snäll att han tillverkar åt mig!

/Johan

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Frisk » 2021-02-07 09:10

Den var svårskriven. Baksidan blev sådär denna gången. Svårt att få det bra med så lite yta mot bädden.

Väldigt liten stigning längst ut vilket blir tydligt när det skrivs lager för lager, på samma sätt som det ställde till det när jag vände "upp och ned".
20210207_071131.jpg
20210207_071131.jpg (1.38 MiB) Visad 3050 gånger
Bilagor
20210207_071503.jpg
20210207_071503.jpg (1.26 MiB) Visad 3050 gånger
20210207_071138.jpg
20210207_071138.jpg (1.01 MiB) Visad 3050 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav sammel » 2021-02-07 09:51

Not bad :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav RSG » 2021-02-07 17:35

Kul att Frisk har framgångar i printningen!
Det kliar i fingrarna att få testa lite, även om jag har en hel drös med förberedelser att lösa först...
Men nu står delarna åtminstone och mjukar upp sig med hjälp av ett varierat frekvensbombardemang, mycket roligare sätt än konstant sinusvåg :D
Snabbfilter monterat baserat på befintliga komponenter, och det duger som underhållning medan jag städar av lite här efter några skilda småprojekt utan mellanstädning... :oops: ...
Men det vore nog bra med ett högpass på basarna då jag redan har lyckats att bottna dem 8O :oops: 8O

IMG_07022021_161806_(2600_x_1950_pixel).jpg
IMG_07022021_161806_(2600_x_1950_pixel).jpg (1.39 MiB) Visad 3014 gånger


Tack för input Tangband, läst och begrundas.

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Baffel » 2021-02-07 21:13

Heja Johan!. Spännande att följa utvecklingen. :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav nuffe » 2021-02-07 21:27

Kul att få se lite DIY bland alla konspirations-teori o corona trådar.
Det friskar upp, så fortsätt så här!!

Henrik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Små Slutna Toppar: Börjar så smått sida 5

Inläggav Tangband » 2021-02-08 14:07

Ja, kul :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth, tordnilsson och 4 gäster