Hallå!
Jag har byggt en hel del halvseriösa högtalare fast utan bra mät möjligheter och ska nu bygga mig en riktigt seriös trevägare med mätning av vågfrontscentrum, waveguide och med element av hög kvalité, 2* AL170 som basar, AL130M som mid och antagligen Wavecor TW030WA12 som första testdiskant. Jag vet vart våfrontcentrum på vanliga AL130 ligger, -2cm, vilket passar DXT utmärkt. Men, jag är intresserad av simpla eller mer korrekt filter med lite komponenter.
Jag har däremot aldrig delat mellan basar och mellan vid baffelsteget och behöver därför lite hjälp med tillvägagångssätt..
Så hur gör ni? Bestämmer ni bredd på baffel och sen tvingar elementen att delas där eller kanske ni mäter upp basarna i lådan och ser var baffelsteget är lättast att implementera? Dvs testar olika breda bafflar och sen i Xsim ser vilken bredd som passar bäst?
Kan ni som gjort detta förut berätta hur nu går tillväga, och hur ni answer det vara lättast att göra?
Lådan, måste ha minst 22cm innemått gärna 23 le 24 då ja kommer att längre fram byta ut AL170 mot två bättre åttor per låda.
Lådan, kommer ha avtagbar baffel och baksida för att jag ska kunna testa ha port fram eller bak och även för att jag ska kunna minska eventuell lådvomym för andra element jag vill testa. Lådan förutom fram och bak kommer vara stabil 25mm.
Jag har inget emot stegade baffel och gillar I32s utseende så är möjligt undre basen blir vinklad för dettas fördelar när de gäller golvreflektionen som jag fattat det.
Så ni mer kunniga, kan ni hjälpa mig genom berätta hur ni går tillväga för att hitta och komma fram till vart bästa baffelsteg ligger?
Vill alltså ha reda på eran procur för att hitta bästa lösning för baffelsteget .
Kan ni som gjort detta hjälpa en kunnig byggare med dålig erfarenhet av just detta?
Tack på förhand mina kära medlemmar
//Fridens JK