Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Jag hade valt mellan Wavecor en eller sb acoustic.
Spontant så ser sb acoustic sen väldigt spännande ut då du nog kan få till en fin fin off axis frekvens gång med den.
Dipp en i 0gr riktningen ligger högt och försvinner off axis. Mao du lyssnar väl ändå med toe in och då blir det nog ett mindre problem. Geddes har samma artefakt i sina summa högtalare och verkar inte vara särskilt oroad för det.
Wavecoren nog väldigt fin(använder en annan i samma familj i en wg, det är trickigt o få dem att mäta lika pga små variationer i avstånd hals/dome men det går, den du funderar på fanns inte när jag började med den andra diskanten det låter förträffligt nu iaf) .
Köp en sb och en wavcore o testa vilken som passar ditt projekt bäst?
Baffel skrev:Denna rekommenderade Tangband :
https://www.soundimports.eu/en/scan-spe ... 33000.html
Finns med Waveguide.
viewtopic.php?f=3&t=71159
Sen gillar jag mina egna billiga
https://www.daytonaudio.com/product/119 ... eter-4-ohm
https://audiostatus.lt/product/sample-p ... d25fa-4-1/
För det priset riktigt bra.![]()
Den diskanten okejade I-or , med aningens reservation, se:
viewtopic.php?f=3&t=71030
Finns nu med Waveguide.
Några tips bara. När du lurar på olika diskanter tänkte jag. Om de passar och eller duger till dina önskemål /krav vet jag ej .
Baffel skrev:Paa. Jag tog just bort det inlägget. Kom på att det är bättre att ställa frågor än att föra lektion.
Visst går det att skapa förstklassiga högtalare med passiva delningsfilter . Kolla Peters ägg tex.Men där har ju Peter och Lilltroll räknat, mätit , designat, mätit igen , prototyp, klurat , nya prototyper , skräddarsydda element osv osv . Det mixat med stor erfarenhet och kunskap.
![]()
Nu kan ju faktiskt MatihasJ mäta , och jag vet inte hans erfarenhets /kunskapsnivå och vad han har för övrigt utrustning .
Men ska man bygga något för att få det att låta , vilket i sig kan vara riktigt kul bara det så välj billiga, men bra, element.Det om man inte har tillgång till vettig mätutrustning och ska köra passivt delningsfiltrer. Vad som står i div datablad har då inte sådär värst mycket att göra med verkligheten om man går den vägen.
Hum nu förde jag ju lektion likt förbannat.
P.s min misstanke är att det går att få mer välljud i en bra konstruerad trevägare än en dito tvåvägare men att det är bra mycket svårare att lyckas med det. Obs tror jag.
MagnusÖstberg skrev:Det finns skäl att de har de diametrar de har, det är för att profilerna skall fungera.
Vill du ha våfrontscentrum någorlunda rätt utan att högtalaren ser ut som en pi60 behöver de vara relativt djupa, och dör blir det ju större diameter.
MagnusÖstberg skrev:Det finns skäl att de har de diametrar de har, det är för att profilerna skall fungera.
Vill du ha våfrontscentrum någorlunda rätt utan att högtalaren ser ut som en pi60 behöver de vara relativt djupa, och dör blir det ju större diameter.
schmutziger skrev:Jag hade valt mellan Wavecor en eller sb acoustic.
Spontant så ser sb acoustic sen väldigt spännande ut då du nog kan få till en fin fin off axis frekvens gång med den.
Dipp en i 0gr riktningen ligger högt och försvinner off axis. Mao du lyssnar väl ändå med toe in och då blir det nog ett mindre problem. Geddes har samma artefakt i sina summa högtalare och verkar inte vara särskilt oroad för det.
Wavecoren nog väldigt fin(använder en annan i samma familj i en wg, det är trickigt o få dem att mäta lika pga små variationer i avstånd hals/dome men det går, den du funderar på fanns inte när jag började med den andra diskanten det låter förträffligt nu iaf) .
Köp en sb och en wavcore o testa vilken som passar ditt projekt bäst?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster