Hallå!
Jag har samlat ihop en lista med vågfrontscentrum jag hittat här på forumet och tror det kan vara en bra nytta att ha en lista av VFC för att lättare välja element i hölgtalare, om man nu då är intresserad av högsta bästa möjliga ljud och inte enbart går efter filtertabeller med tillhörande zobel .Alla är fria att göra som man vill men jag vill när jag bygger att det ska bli så bra det bara kan bli och då är VFC ett intressant ämne jag tyvärr inte kan så värst mycket mer än att det har med att elementen spelar i fas i hela främre sfären, right?
Iallafall här är listan över de element jag hittat information om, fyll mycket gärna på med era egna mätningar ni gjort.
Listan börjar med Seas för alla element förutom ett är just Seas. Märker att man på detta forumet är mycket glad i Seas element trots det finns många andra bra märken flr samma pris, varför är det så?
22TAF -1,7cm@2,5khz och akustiskt centrum på -3,7cm, antagligen försänkt, enbart skrutten vet det
DXT -2cm
H1189 27TDFC +-0cm
CA15RLY +-0
L15-2cm
CA18RNX +-0
CA16RLY -2 till 3cm antagligen beroende på uppbrytningar, mätt mellan 1500 och 2500hz,
Visaton AL130-2cm
Kan ni som mätt flera element fylla på listan, please? Gör det ju så mycket enklare för medlemmar utan ócilloskop som till exempel mig.
Jag har även läst i -Tarzans grymma tråd att man kan mäta VFC med bara en data och den vanliga mätutrustningen?? Hur???
Kan någon som vet förklara exakt vad man behöver vilket program som behövs och hur man går tillväga? För isåfall kommer denna listan snabbt att bli längre!
Dessa element är jag mycket intresserad av att veta VFC på;
Wavecor TW030WA12 och 11
Motel CAT378 och föregångarna mdt 37
Scan speak H2606/92000
Du audio D21 och D28, varianterna med waveguide.
Fridens, JK